uithuis plaatsing ?

16-03-2011 16:14 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag, als hij niet goed staat dan engeltjes.. graag verplaatsen.. ooit..

Meisje van 16

ouders liggen in nare scheiding.

er is sprake van pedagogische mishandeling (staat op papier)

er is geen zicht op verbetering

opvoeding is zeg maar mislukt door allerlei factoren die er nu niet toe doen.. feit is dat het kind nu compleet de vernieling in gaat..

Vader is niet de aangewezen persoon voor full time opvoeding (m.a.w. hij is net zo schuldig aan het "mislukken" van de opvoeding"en ziet geen mogelijkheden omdat hij ook full time werk en inziet dat bij hem wonen niet de enige oplossing kan zijn..

Kan er dan uithuisplaatsing volgen ? Wij vermoeden dat het het beste is voor het kind (het minst slecht uit alle andere slechte oplossingen).. moeder vreest dit ..

Ik vraag dit omdat wij, als familie, tot nu toe ogenschijnlijk alleen maar toe kunnen kijken en we zien met lede ogen aan hoe dit kind compleet de vernieling in gaat.

Wat kunnen wij doen ? Hebben wij enig recht van spreken, kunnen/mogen wij ingrijpen ? Mogen wij contact opnemen met de instantie waarbij nu het onderzoek loopt ? Vader gaat akkoord eventueel met bemoeienissen .. maar mag het ook ?
Alle reacties Link kopieren
quote:vivagirl81 schreef op 28 maart 2011 @ 19:39:

Meissie1006, ik weet niet waar jij je info vandaan haalt maar er klopt niets van.

Belanghebbende is een juridische term, en ben je alleen als ouder of pleegouder, en TO is dat niet en is dus geen belanghebbenden. Wat inhoudt dat zij geen recht op info heeft.

Pleeggezinnen voor 16-jarigen zijn er amper, kan dit meisje niet bij familie terecht dan zal het dus wel een instelling worden.

Maar buiten dat wordt een kind niet zo maar uit huis geplaatst.

TO, als een gesprek met ouders niet helpt zou je altijd een nieuwe AMK melding kunnen doen. De hulpverleningsinstelling bellen kan ook altijd om je zorgen te uiten, zij zullen jou echter geen info mogen geven. Bovendien wordt het lastig als jij 'geheimhouding' wil, wel info krijgen maar er vervolgens niets mee kunnen doen is uiterst frustrerend voor een hulpverlener.

Deze info heb ik uit eigen ervaring en er zijn wel degelijk pleeggezinnen voor oudere kinderen. En op de leeftijd van 16 is het allemaal net wat soepeler dat een veel jonger kind. Als er buiten de familie mensen nauw betrokken zijn kan zij eventueel met hun dat ook aangeven. Er zijn genoeg regels, maar vaak word er naar het belang van de kinderen gekeken en de regels wat gerekt. Aangezien zij 16 is kan zij zelf het proces versnellen. Je weet wat er mogelijk is als je het zelf ervaart, niet alles gaat volgens het boekje en dan spreek ik echt niet alleen uit eigen ervaring. Jammergenoeg werkt het niet bij alle vestigingen van BJZ hetzelfde en ligt het ook heel erg aan je contactpersoon bij BJZ wat er gaat gebeuren.

Het lijkt me zeer verstandig dat de familie gewoon aangeeft wat er speelt aangezien moeder daar niet toe in staat is en vader het ook niet schijnt te weten. Er kan meer dan je denkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven