Uitslag hielprik na vruchtwaterpunctie

08-06-2023 07:48 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is op dit moment nog niet van toepassing, maar hopelijk binnenkort wel. En aangezien ik er nu druk over na denk, én Google me geen antwoord geeft, ben ik benieuwd of iemand van jullie dit weet.

Stel je hebt een uitgebreid vruchtwateronderzoek gehad in het tweede trimester. Na de geboorte krijgt je kindje de hielprik. Zou daar nog iets uit kunnen komen dat niét gezien is bij de vruchtwater punctie?

Vruchtwater onderzoek betreft de Whole Exome Sequencing.

Ik zal - als het zo ver is- de vraag uiteraard ook stellen aan de klinisch geneticus. Maar wie weet heeft iemand hier al eerder deze vraag gehad en een logisch antwoord.
Alle reacties Link kopieren Quote
het zijn twee verschillende tests,
Maar vraag je arts even naar de juiste informatie
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij een gewóne vruchtwaterpunctie worden grof gezegd alleen de chromosomen geteld. Dan kan het best zijn dat er bij de detailopname van de hielprik nog genetische afwijkingen naar voren komen.
Ik weet niet goed op welk niveau exome sequencing kijkt.
Je hebt deze informatie mogelijk zelf ook al gevonden?

“De ziekten die de hielprik opspoort, zijn allemaal ziekten waar een behandeling voor is. Door de ziekte vroeg op te sporen, kan de behandeling snel starten. Dit kan ernstige schade aan de lichamelijke of verstandelijke ontwikkeling van uw kind voorkomen of beperken.”

https://www.pns.nl/hielprik/ziekten-die ... k-opspoort
(van RIVM)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lariba schreef:
08-06-2023 08:08
Bij een gewóne vruchtwaterpunctie worden grof gezegd alleen de chromosomen geteld. Dan kan het best zijn dat er bij de detailopname van de hielprik nog genetische afwijkingen naar voren komen.
Ik weet niet goed op welk niveau exome sequencing kijkt.
We WES is het meest uitgebreide vruchtwater onderzoek dat er mogelijk is, en kijkt naar 20.000 chromosomen afwijkingen. De gewone waar jij het over hebt is volgens mij de arrow en die kijkt wat beperkter. Daar kan ik me voorstellen dat uit de punctie iets niet naar boven komt en bij de hielprik wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
08-06-2023 07:55
het zijn twee verschillende tests,
Maar vraag je arts even naar de juiste informatie

Dit ga ik tzt zeker doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dederde schreef:
08-06-2023 08:42
We WES is het meest uitgebreide vruchtwater onderzoek dat er mogelijk is, en kijkt naar 20.000 chromosomen afwijkingen. De gewone waar jij het over hebt is volgens mij de arrow en die kijkt wat beperkter. Daar kan ik me voorstellen dat uit de punctie iets niet naar boven komt en bij de hielprik wel.
het blijven 2 verschillende tests
Alle reacties Link kopieren Quote
puntillita schreef:
08-06-2023 08:13
Je hebt deze informatie mogelijk zelf ook al gevonden?

“De ziekten die de hielprik opspoort, zijn allemaal ziekten waar een behandeling voor is. Door de ziekte vroeg op te sporen, kan de behandeling snel starten. Dit kan ernstige schade aan de lichamelijke of verstandelijke ontwikkeling van uw kind voorkomen of beperken.”

https://www.pns.nl/hielprik/ziekten-die ... k-opspoort
(van RIVM)
Thanks!
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zal ervan afhangen of van de ziektes die met een hielprik worden opgespoord bekend is waar de fout op het dna zit.
Bij WES komt dat volgens mij allemaal langs, maar ik weet niet of van alle hielprikziektes bekend is welke dna-fout er verantwoordelijk voor is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
08-06-2023 08:43
het blijven 2 verschillende tests
Maar de vraag is of ze ook verschillende ziektes opsporen, of dat dat bij beide tests om dezelfde ziektes gaat.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Helaas garantie op een 100% gezond kind krijg je nooit.

Antwoord op je vraag, is dat er bij de hielprik ook nog afwijkingen gevonden kunnen worden die niet uit de WES komen.

Niet elke afwijking die getest wordt in de hielprik is een genetische afwijking. Bijvoorbeeld Congenitale hypothyreoïdie is meestal niet genetisch, dus wordt dan niet gevonden in de WES.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het merendeel van de testen die gedaan worden bij de hielprik zijn biochemische testen en geen DNA testen. Voor sommige ziektes word wel een DNA test gebruikt. Het RIVM zegt hier zelf over:

Verschillende factoren hebben invloed op het ontstaan van aandoeningen. DNA is een belangrijke factor, maar vaak niet de enige oorzakelijke factor waardoor iemand ziek wordt. Zo kunnen personen met dezelfde DNA-afwijking door andere (onbekende) factoren uiteindelijk wel of niet ziek worden. Dat maakt dat op dit moment voor de meeste aandoeningen een DNA-test niet als enige testmethode gebruikt kan worden.

Een hoop informatie over de gebruikte methodes en de ontwikkelingen qua DNA testen staat hier: https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 202019.pdf

Mijn mening, ik zou een hielprik altijd laten doen. Alle ziektes die hiermee opgespoord worden kunnen behandeld worden. Maar zonder behandeling is de schade vaak heel groot en onomkeerbaar. Er zit altijd een foutmarge in een test, ook in de WES en in de hielprik. Ik zou dan ook zoveel mogelijk zekerheid willen wanneer ik daarmee ziekte/handicap op latere leeftijd kan voorkomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat hiervoor al gezegd is.. je zult nooit alles uit kunnen sluiten, het is goed om je dat te realiseren. Mijn dochter heeft om medische redenen uitgebreid genetisch onderzoek gehad, maar zelfs dan testen ze niet alles. Sommige dingen heb je ook, maar heb je nooit last van. Mijn dochter heeft Alfa-1, dat hebben veel meer mensen zonder het ooit te weten en nog veel meer mensen zijn drager van het gen dat dit kan veroorzaken, net zoals mijn man en ik. Je krijgt dan sneller long en leverproblemen en moet extra uitkijken met drank en zéker niet gaan roken.
Alle reacties Link kopieren Quote
geboluti schreef:
08-06-2023 08:59
Helaas garantie op een 100% gezond kind krijg je nooit.

Antwoord op je vraag, is dat er bij de hielprik ook nog afwijkingen gevonden kunnen worden die niet uit de WES komen.

Niet elke afwijking die getest wordt in de hielprik is een genetische afwijking. Bijvoorbeeld Congenitale hypothyreoïdie is meestal niet genetisch, dus wordt dan niet gevonden in de WES.
Die garantie op een gezond kindje zijn we ons helaas heel goed van bewust.

En het is verhelderend om te horen dat de hielprik niet alleen genetische afwijkingen kan vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
madamecannibale schreef:
08-06-2023 09:04
Het merendeel van de testen die gedaan worden bij de hielprik zijn biochemische testen en geen DNA testen. Voor sommige ziektes word wel een DNA test gebruikt. Het RIVM zegt hier zelf over:

Verschillende factoren hebben invloed op het ontstaan van aandoeningen. DNA is een belangrijke factor, maar vaak niet de enige oorzakelijke factor waardoor iemand ziek wordt. Zo kunnen personen met dezelfde DNA-afwijking door andere (onbekende) factoren uiteindelijk wel of niet ziek worden. Dat maakt dat op dit moment voor de meeste aandoeningen een DNA-test niet als enige testmethode gebruikt kan worden.

Een hoop informatie over de gebruikte methodes en de ontwikkelingen qua DNA testen staat hier: https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 202019.pdf

Mijn mening, ik zou een hielprik altijd laten doen. Alle ziektes die hiermee opgespoord worden kunnen behandeld worden. Maar zonder behandeling is de schade vaak heel groot en onomkeerbaar. Er zit altijd een foutmarge in een test, ook in de WES en in de hielprik. Ik zou dan ook zoveel mogelijk zekerheid willen wanneer ik daarmee ziekte/handicap op latere leeftijd kan voorkomen.
De afweging wel of geen hielprik is gelukkig niet van toepassing. Er komt sowieso een hielprik tzt!

Dank voor de rest van je bericht!
Alle reacties Link kopieren Quote
madamecannibale schreef:
08-06-2023 09:04
Het merendeel van de testen die gedaan worden bij de hielprik zijn biochemische testen en geen DNA testen. Voor sommige ziektes word wel een DNA test gebruikt.
Maar daar gaat het toch niet om? Dat het een andere test is betekent toch niet dat het andere ziektes opspoort?

De vraag is: spoort een hielprik andere ziektes op dan een WES?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven