Vakantie met kleuters: hoe zelf ook relaxt terugkomen?

06-06-2025 15:21 281 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer bijna zomervakantie, zelf gaan we 3,5 week weg. De kinderen zijn net 4 en 6, de vakantie is al relaxter dan 2 jaar geleden, maar ik ben op zoek naar tips zodat ik zelf ook uitgerust terugkom.

Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.

Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.

Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
Speculaastaart schreef:
06-06-2025 17:07
Sommige mensen vinden dat leuk! Wij gaan dit jaar naar vijf campings in twee weken, vorig jaar zeven in drie weken. Maar dan reist ons verblijf mee, dus dat is dan niet wennen.
Plus dat jouw kinderen (als die al meegaan) iets ouder zijn, die hoef je niet iedere dag om zes uur 's morgens al te gaan vermaken :proud:
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 06-06-2025 17:09
9.85% gewijzigd
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Je hebt dus gewoon een vent die weinig tot niets doet tijdens een vakantie.
Sjaantje37 schreef:
06-06-2025 17:09
Tja, het is ook zijn vakantie he :roll:
(Herman Finkers)
Ik word al moe als ik dit allemaal lees. Ik zou lekker thuisblijven, dit is alleen leuk voor de rest van je gezin.

Vakantie met kleine kinderen vond ik nooit rustgevend maar dit klinkt wel als de overtreffende trap met zo'n kerel erbij.
Ik ben nog nooit relax terug gekomen van vakanties met kinderen.
Ook al zorgde ik wel voor een vakantie waarbij ik mooi niet ging koken en
er veel entertainment was.
En mijn partner was ook heel makkelijk in het begin maar daar was ik echt heel snel klaar mee.

Maar het is nooit mijn vakantie geweest sinds er kinderen waren.Ik vierde toen al liever vakantie thuis met hen, zat te doen en scheelt zoveel ongemak.
Sjaantje37 schreef:
Zonder vakantie ook niet.
Wielrenster87 schreef:
06-06-2025 16:45
Nee dat snap ik ook, maar ik zoek vooral meer tips dat zodat ik zelf rust kan creëren voor mezelf overdag want man uit bed krijgen is een gevecht wat ik niet kan winnen (dat probeer ik al 6 jaar).

Overdag wil kan wel maar ik moet het echt aanduwen.
Klinkt echt als een leuke relatie.
Dit zou voor mij dus een heel serieus gesprek betekenen, want je hebt die kinderen samen gekregen en bent dus samen verantwoordelijk. Vind het een teken van disrespect naar jou toe en daar zou ik zelf behoorlijk pissig om worden.
summertje wijzigde dit bericht op 06-06-2025 17:13
0.25% gewijzigd
fryskefaam schreef:
06-06-2025 17:11
Ik word al moe als ik dit allemaal lees. Ik zou lekker thuisblijven, dit is alleen leuk voor de rest van je gezin.

Vakantie met kleine kinderen vond ik nooit rustgevend maar dit klinkt wel als de overtreffende trap met zo'n kerel erbij.
En eens.
Toen jongste nog niet geboren was en een vakantie er nog aan zat gingen we altijd naar De Camping. Daar hadden we het hele jaar een ouwe caravan staan, en voor oudste was dat zo ongeveer haar tweede thuis. We stonden vlak tegenover de zandbak en op twee minuten lopen van het toiletgebouw, kind kende alle andere kinderen van langkampeerders, was daar altijd welkom (en die kinderen bij ons) en ze kon het terrein niet af. Dat was pas vakantievieren.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
Plus dat jouw kinderen (als die al meegaan) iets ouder zijn, die hoef je niet iedere dag om zes uur 's morgens al te gaan vermaken :proud:

Die gaan niet meer mee nee, maar we deden dit al vanaf dat de jongste vijf was.
Ik heb niet alles gelezen, maar ik ga even uit van een situatie waar jij en je man beide voor een tent zitten, je leest allebei een boek en de kinderen komen om de 3 minuten jou iets vragen en niet je man, klopt dat?

Ik heb een wellicht onbenullige, maar praktische en vaak heel goed werkende tip. Ik ben kleuterjuf, soms werk ik met een groepje en mogen andere kinderen mij niet storen, dat is heel moeilijk voor kinderen van die leeftijd. Ik maak het visueel door een ketting (zo'n hawaii bloemen ketting vd action). Ik leg het aan het begin van het jaar uit; als ik deze ketting om heb mag je mij niks vragen, dan zoek je iemand anders om het aan te vragen (papa), los je het zelf op, of bewaar je je vraag.

Wanneer kinderen dan toch bij je komen geef ik 2/3x aan; hey kijk ik heb de ketting om, wat betekende dat? Daarna wees ik alleen naar de ketting en was het genoeg.

Wellicht werkt het voor jullie!
RoodAardbeitje schreef:
06-06-2025 17:22
Ik heb niet alles gelezen, maar ik ga even uit van een situatie waar jij en je man beide voor een tent zitten, je leest allebei een boek en de kinderen komen om de 3 minuten jou iets vragen en niet je man, klopt dat?

Ik heb een wellicht onbenullige, maar praktische en vaak heel goed werkende tip. Ik ben kleuterjuf, soms werk ik met een groepje en mogen andere kinderen mij niet storen, dat is heel moeilijk voor kinderen van die leeftijd. Ik maak het visueel door een ketting (zo'n hawaii bloemen ketting vd action). Ik leg het aan het begin van het jaar uit; als ik deze ketting om heb mag je mij niks vragen, dan zoek je iemand anders om het aan te vragen (papa), los je het zelf op, of bewaar je je vraag.

Wanneer kinderen dan toch bij je komen geef ik 2/3x aan; hey kijk ik heb de ketting om, wat betekende dat? Daarna wees ik alleen naar de ketting en was het genoeg.

Die kinderen zijn niet achterlijk hoor, die man eerder.
RoodAardbeitje schreef:
06-06-2025 17:22

Maar die man van TO is toch geen kleuter meer? Die zou zelf toch ook moeten snappen dat de moeder van zijn kinderen ook wel eens een paar uurtjes rust wil, al dan niet tijdens haar vakantie?
(Herman Finkers)
Dus als jij er niet bent, vrijwillig of omdat je bijvoorbeeld in het ziekenhuis ligt, dan hebben je kinderen de eerste 20 minuten dat ze wakker zijn geen ouder om zich heen omdat hun vader er 20 minuten over doet om uit bed te komen?

En dat is bij een 4 en 6 jarige erg omdat…?

Het lijkt mij heel simpel: de ene dag heeft hij ochtenddienst en de andere dag jij. Dat jij al wakker bent doet er niet toe.
Ik begrijp dat haar man prima dingen kan overnemen, maar het moet voor de kinderen ook in 1 opslag duidelijk zijn dat ze mama niks kunnen vragen. Want als TO telkens moet doorverwijzen naar man of moet wachten tot vader zegt; oh kom maar hier, is ze alsnog al gestoord.

Nogmaals, ik heb niet alle reacties gelezen, dus als het probleem meer bij een niet meewerkende vader ligt is dat inderdaad het eerste gesprek dat gevoerd moet worden.
Het staat of valt met de locatie is mijn ervaring. Wij zijn geen kampeerders of hotelgangers. Ik zocht (en zoek) dus vakantiehuizen met afgezette tuin in rustige dorpjes. Ik zeulde zelf van thuis een zwembadje mee en wat groot speelgoed (stepjes die ik kon opvouwen).
Dag 1 stond ik met zoon en nichtje op, ontbijten en met de hond naar het dorpje slenteren voor broodjes bij de lunch te halen. Tot aan de lunch zat ik naast het zwembadje en man sliep uit. Man maakte vervolgens de lunch en ging dan met de kinderen iets doen (strand, buurt verkennen) en ik deed een middagdutje in de hangmat of zo. Dag 2 omgedraaid. Dag 3 dan een dagactiviteit. Twee dagen rustig aan, derde dag wat gaan doen. Zo hield ik het makkelijk twee weken uit met kleintjes.

Ben één keer mee gegaan met een vriendin en haar kind naar een camping. Knettergek werd ik daar, steeds achter de kinderen aanlopen (want groot terrein, zwemmeer, etc).
Ik neem zeker 2u voor mezelf op zo'n vakantiedag. Dan zeg ik duidelijk tegen de kinderen: vraag alles aan papa. Dat structureel volhouden en zelf beetje afstand zoeken. Op bed met een boek bijvoorbeeld, of muziek luisteren op n lounger.
Ik neem zeker 2u voor mezelf op zo'n vakantiedag. Dan zeg ik duidelijk tegen de kinderen: vraag alles aan papa. Dat structureel volhouden en zelf beetje afstand zoeken. Op bed met een boek bijvoorbeeld, of muziek luisteren op n lounger.
De kinderen om 22.00 uur afgemat in bed doen (pa kan mooi de avonden doen) en hopen dat ze uitslapen.
ldp schreef:
06-06-2025 16:41
Ingewikkeld raadsel: jij mag er vroeg uit, bent de hele dag druk en dus in de avond bek af. Man slaapt uit, heeft lekker vrij en is gepikeerd als jij in de avond geen pap meer kunt zeggen. Rarara, waar zouden jullie de oplossing kunnen zoeken?
Nou echt he ? :@@:
Is het trouwens ook een optie om de oudste te leren klokkijken en een wekker mee te nemen voor de kinderen?
En vertellen dat ze pas uit hun bed mogen komen vanaf de wijzer op de 7 staat?

De eerste 3 dagen zal je hen waarschijnlijk moeten terugsturen omdat het 6u of 6u30 is, maar hopelijk leren ze bij.

(In de ideale wereld werk je met zo'n konijnen-ding en een lampje, maar in een tent zonder of met zeer beperkte elektriciteit lijkt me dat niet te werken.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
KamilleT schreef:
06-06-2025 16:54
Ik ben echt nog nooit om 6 uur opgestaan voor de kinderen, althans nadat de flesjes/luierfase achter de rug was. Kinderen van 4 en 6 kunnen prima zelf iets te eten pakken als ze wakker worden en dan rustig gaan spelen of tv kijken.
Nu had ik het makkelijk op vakantie want toen ze zo jong waren boekte ik meestal een vakantie voor alleenstaande ouders (Cirkel/Estivant), dus dan werden ze sowieso een aantal dagdelen per week bezig gehouden. Verder kook ik niet op vakantie, dus boodschappen kun je ook beperkt houden.
In feite is op vakantie met zulke jonge kinderen niet anders dan op een andere plek huisje spelen. Je moet dus zorgen dat ze ook zelfstandig veilig kunnen aanrommelen, afgewisseld met uitstapjes.
Mijn oudste wel inderdaad, maar mijn jongste die loop zo de safaritent uit en richting het zwembad (dat is wel omheind, maar ja die krijgt best veel open dat ik het risico niet aandurf) en ze heeft nog geen zwemdiploma.

En aan de oudste zal ik inderdaad minder kind hebben dit jaar, die speelt ook al veel zelfstandig buiten we zitten op accomodaties gericht op kleuter en net wat ouder.
Wissewis schreef:
06-06-2025 17:41
Is het trouwens ook een optie om de oudste te leren klokkijken en een wekker mee te nemen voor de kinderen?
En vertellen dat ze pas uit hun bed mogen komen vanaf de wijzer op de 7 staat?

De eerste 3 dagen zal je hen waarschijnlijk moeten terugsturen omdat het 6u of 6u30 is, maar hopelijk leren ze bij.

(In de ideale wereld werk je met zo'n konijnen-ding en een lampje, maar in een tent zonder of met zeer beperkte elektriciteit lijkt me dat niet te werken.)
Oudste kan klokkijken en gaat thuis zelf naar beneden (vaak al met de jongste) om tv te kijken. En smeert brood en pak drinken, thuis speelt het minder, daar sta ik ga ik gewoon sporten of blijf ik liggen als ik geen zin heb om op te staan.

Zo’n konijnending heb ik een kindertrauma aan overgehouden dus daar begin ik niet aan. Dat vind ik gewoon sneu: een uur tot anderhalf uur (en soms 2 uur) is lang voor een jonge kleuter die nog niet kan lezen en dan stil moet blijven liggen in bed.
Maar ze hoeven niet stil te blijven liggen in bed in dit geval, ze moeten jou met rust laten.

Jammer van het zwembad op loopafstand. Als er bij man geen winst te behalen is had ik niet met zwembad zo dichtbij geboekt denk ik.
calvijn1 schreef:
06-06-2025 17:04
Dus in totaal 4x verkassen??? :@@:

Wat een hel lijkt mij dat.
Ben je net gesettled, moet je weer alles inpakken en reizen.

Waarom doe jij jezelf dit aan?
Oh echt? Ik vind dat juist fijner dan op 1 locatie zitten. Maar met kleuters deden we dat ook niet. Pas vanaf een jaar of 7 a 8.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven