Vakantie met kleuters: hoe zelf ook relaxt terugkomen?

06-06-2025 15:21 258 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer bijna zomervakantie, zelf gaan we 3,5 week weg. De kinderen zijn net 4 en 6, de vakantie is al relaxter dan 2 jaar geleden, maar ik ben op zoek naar tips zodat ik zelf ook uitgerust terugkom.

Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.

Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.

Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
piepp schreef:
06-06-2025 18:52

In het uiterste geval kan je met een ‘stoorketting’ werken. Hebben ze bij kind in de klas ook. Is gewoon een Hawaï slinger, maar als juf die om heeft mag je juf niet roepen, en moet je even zorgen dat je je zelf vermaakt. Zoiets kan je thuis ook prima doen natuurlijk.
Ja joh, want je gezin is een kleuterklas.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
fryskefaam schreef:
06-06-2025 19:02
Hee, die juf schrijft ook in dit topic.
Hahaha! Algemeen bekend trucje natuurlijk ;) wel grappig.
Lady*Voldemort schreef:
06-06-2025 19:04
Ja joh, want je gezin is een kleuterklas.
Nou denk dat je er niet ver naast zit, die vent van haar gedraagt zich ook als een kind. Misschien werkt die ketting ook wel bij haar man, dat hij niet naar haar mag komen om hulp te zoeken maar dat hij het eens zelf uitzoekt met z’n kinderen
RoodAardbeitje schreef:
06-06-2025 19:05
Hahaha! Algemeen bekend trucje natuurlijk ;) wel grappig.
Helemaal niet grappig. Als je dergelijke oplossingen nodig hebt om je gezinsleven een beetje in banen te leiden ben je als partners echt heel ver heen hoor. Nog afgezien van het feit dat die lamzak van TO zich waarschijnlijk niks gaat aantrekken van die ketting.
(Herman Finkers)
Wielrenster87 schreef:
06-06-2025 18:45
Dat doe ik niet voor man, maar dat ik zo min mogelijk tijd met de kinderen mis.

Ondanks dat ik niet uitgerust thuis kom vind ik het enorm leuk lang met ze weg te gaan. Ik mis de lange verre reizen van voor de leerplicht, maar dat is helaas onbetaalbaar in het hoogseizoen.

Maar het zou nog leuker zijn als ik iedere dag 1 of 2 uur voor mezelf heb naast de tijd ‘s avonds (dus na half 9) omdat vaak maar 1 of 1,5 uur. Het scheelt ook dat de bestemmingen nu minder spannend zijn en ik daardoor minder energie krijg door de vakantie zelf.

Daar zijn al heel veel tips voor gegeven. Daar zit niets voor je bij?
Ik vind het gezanik om niks. Samen kinderen, samen zorgen. Juist dan zijn vakanties samen leuk. Niet als je gaat passen en meten of er tegenop zien. Blijf dan beter thuis.
fryskefaam schreef:
06-06-2025 19:00
Je hebt nog niet 1x gereageerd op de vraag of praten met je man ook een optie is.
Overdag wel en dat ga ik doen: in de ochtenden nee.

Ik heb de afgelopen weken al 3x bewust wat later gesport dat ik om 730 thuis kom, daar heb ik alleen mezelf mee want man ligt nog in bed en kinderen voor de tv. En dan kan ik haasten om de oudste op tijd op school te krijgen, want jongste moet dan ook mee en dit ontbijt sloom. Dan maar vroeger op en niet haasten.
turquasi schreef:
06-06-2025 19:03
Ik ga een hawaiiketting kopen.
Of misschien dat een pet ook wel werkt....

Voordeel van de ketting is dat man die niet zal dragen haha.
Misschien is een stickerkaart iets voor hem?
Lady*Voldemort schreef:
06-06-2025 19:07
Helemaal niet grappig. Als je dergelijke oplossingen nodig hebt om je gezinsleven een beetje in banen te leiden ben je als partners echt heel ver heen hoor. Nog afgezien van het feit dat die lamzak van TO zich waarschijnlijk niks gaat aantrekken van die ketting.

Algemeen bekend trucje op school, denk ik.

Mijn collega heeft een knuffel op haar stoel waar de kinderen vragen aan mogen stellen. Voordeel daarvan is, dat ze soms met een half oor toch nog iets belangrijks opvangt. Zoals het kind dat aan de beer ging vragen of de juf gewaarschuwd moest worden als er een ander kind in de gang gekotst had....
Wielrenster87 schreef:
06-06-2025 19:12

Ik heb de afgelopen weken al 3x bewust wat later gesport dat ik om 730 thuis kom, daar heb ik alleen mezelf mee want man ligt nog in bed en kinderen voor de tv. En dan kan ik haasten om de oudste op tijd op school te krijgen, want jongste moet dan ook mee en dit ontbijt sloom. Dan maar vroeger op en niet haasten.
Maar praten met man is nog steeds geen optie? Dat je 's middags praat bijvoorbeeld, over de ochtenden? Echt ik snap hier geen reet van hoor. Is die man van jou een beetje gestoord of zo?
(Herman Finkers)
Wielrenster87 schreef:

En daar komt hij mee weg?
speculaastaart wijzigde dit bericht op 06-06-2025 19:16
0.21% gewijzigd
Bwah, ik heb ook wel eens gehoord van ouders die geen Hawai-ketting omdoen, maar een noise-cancelling hoofdtelefoon.

Maar die passen dat thuis dus ook al toe als ze bijvoorbeeld staan te koken of te strijken.

En tja, als je qua ochtenden al 6 jaar loopt te trekken aan een dood paard snap ik ook wel dat je het dan maar zelf regelt.
Die eindeloze zinloze gesprekken zijn waarschijnlijk al 4 jaar een gepasseerd station.
Heeft hij dus pech dat je op vakantie 's avonds uitgeteld bent.
wissewis wijzigde dit bericht op 06-06-2025 19:17
39.86% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wielrenster87 schreef:

Wat zijn dit voor rare toestanden? Waarom gaat ie niet gewoon opstaan, ontbijt en lunchtrommels maken en die kinderen naar school brengen?
Dala schreef:
06-06-2025 19:16
Wat zijn dit voor rare toestanden? Waarom gaat ie niet gewoon opstaan, ontbijt en lunchtrommels maken en die kinderen naar school brengen?
Omdat TO dat toch wel doet en er met hem niet over wil praten.
Na 8 uur is mij man trouwens een leuke vader die alle voetbal dingen met zoon en de zwemlessen doet en veel praktische dingen in huis. Mentale last is meer mijn ding helaas en dat is ook qua vakantie, hij doet dingen niet uit zichzelf.

Maar dat wisselen overdag wie moet opletten dat zal ik zeker meer doen en ik ook dat oudste veel meer zelf gaat spelen dit jaar.
Wielrenster87 schreef:

Dan is het niet te hopen dat je in het ziekenhuis terecht komt of om welke reden dan ook je er niet fysiek en/of mentaal kunt zijn.

Dat was altijd één van mijn grootste zorgen toen mijn kinderen nog klein waren.

Anderzijds zeg je dat je man zo'n 20 minuten later uit bed is op vakantie, maar dat jij dan al teveel stress hebt omdat je niet rustig wakker kunt worden met een podcast en koffie.
Dan kan je of een half uurtje eerder eruit gaan zodat je wel even alleen in alle rust kan wakker worden.

Je schrijft niet hoe de vakantie er precies uitziet, of je eigen sanitair hebt bijvoorbeeld, of jullie in een tent slapen en de jongste dus weg kan lopen.
Maar een huisje lijkt me er toch prima op ingericht dat de jongste niet kan weglopen en dan kan je ook gewoon wat langer blijven liggen.

Misschien is het ook gewoon dat die gezinsvakanties met kleine kinderen gewoon niet jouw ding zijn, je schrijft dat je ook weinig uitdaging uit de vakantiebestemmingen haalt en daarmee dus ook niet oplaadt. En dat mag ook gewoon, want vakanties met kleine kinderen is natuurlijk ook wezenlijk anders dan dat je volledig je eigen plan kunt trekken.

Ik ging naar campings met de kinderen en ik vind kamperen verschrikkelijk. Dus zorgde ik wel voor een verblijf dat ik voor mijzelf comfortabel genoeg vond. Maar op campings vermaakten ze zich gewoon het beste en als ze klein zijn dan zijn juist die kleine campings nog heel geschikt. En dat zijn misschien niet de meest uitdagende vakanties wb natuur en cultuur, maar destijds was het voor mij al ultieme luxe om ergens in het boerenland te zitten, zonder werkstress en zonder structuur.
peertjes wijzigde dit bericht op 06-06-2025 19:57
56.52% gewijzigd
Wielrenster87 schreef:
06-06-2025 19:23
Na 8 uur is mij man trouwens een leuke vader die alle voetbal dingen met zoon en de zwemlessen doet en veel praktische dingen in huis. Mentale last is meer mijn ding helaas en dat is ook qua vakantie, hij doet dingen niet uit zichzelf.

Maar dat wisselen overdag wie moet opletten dat zal ik zeker meer doen en ik ook dat oudste veel meer zelf gaat spelen dit jaar.
Praat met hem, echt Jezus...
Als je oudste thuis al wel zelf op staat en wat te eten pakt, kun je dat dan ook niet in de vakantie zo laten gaan? Ervoor zorgen dat ze niet de tent/huisje uit kunnen maar iets lekkers voor het ontbijt mogen pakken allebei met een pakje vruchtensap ofzo en dan lekker mogen spelen? Dan kun jij nog even blijven liggen of rondtuttelen rond de kinderen in je pyjama maar rustig aan zonder gedoe? Komen ze echt zo vroeg uit hun bed in de vakantie? Wow dan had ik geluk, vader ook echt geen ochtend mens maar kids ook niet zo, ik ging dus heerlijk vroeg brood en de krant halen en met een kopje thee op het terras de krant lezen totdat iedereen is helemaal wakker was :-) Pa ging dan wel vaak ballen, een spelletje doen of zwemmen zodat ik lekker zelf kon zwemmen of lezen. Uiteraard kan je best verwachten dat man wisseldiensten op zich neemt en jij een beetje loslaten als ze iedere keer mama roepen, papa kan het heus ook oplossen ookal zou het niet zo zijn als jij het deed, geeft niks, kinderen mogen ook leren dat jij even rust wil of nodig hebt en papa ook best voor ze kan zorgen. Succes met de voorbereidingen
Dala schreef:
06-06-2025 19:16
Wat voor werk doet je man, komt hij vaak laat thuis of nachtdiensten dat hij 's ochtens uit moet rusten of gewoon geen zin om vroeg op te staan of gewend dat jij het toch wel doet?
TO het lijkt wel of je 3 kinderen hebt ipv 2. Die man van jou heeft het goed voor elkaar zeg. Hij gaat op vakantie en alles is geregeld, hij heeft nergens omkijken naar!

Beetje jammer dat jij jezelf ook zo in dienst zet van je man en kinderen. En daarmee jezelf volledig wegcijfert.
Maar je reageert niet op suggesties om de zorgtaken en vrije tijd eerlijk te verdelen. Wil je dit nou eigenlijk wel of niet aanpakken?
Wij hebben ook een kind dat op vakantie rond 6 uur wakker word. We worden er ook nog eens altijd beiden wakker van, uitslapen zit er dus niet in. Ik ga dan dus ook gewoon op tijd naar bed, ook op vakantie.

Gedurende de dag ben ik inderdaad ook van “go with the flow”. Ik ga niet proberen een boek te lezen want dat lukt toch niet. Wij gaan sinds kind er is meestal in Nederland of vlak over de grens op vakantie en nodigen dan ook regelmatig familie of vrienden uit. Dat scheelt ook al een hoop omdat die ook een tijdje de kinderen vermaken. Een park met voldoende vermaak helpt dan ook.
madamecannibale wijzigde dit bericht op 06-06-2025 19:31
0.00% gewijzigd
Je wilt zo weinig mogelijk tijd met je kinderen missen. Je man wil er 's morgens niet uit. Toch heb je na de anderhalf uur 's avonds als de kinderen op bed liggen nog een paar uurtjes voor jezelf nodig.

Fiets mee en elke middag twee uurtjes alleen er op uit.

Probleem opgelost.
samar wijzigde dit bericht op 06-06-2025 19:30
1.08% gewijzigd
Wielrenster87 schreef:
06-06-2025 19:23

Vader ben je 24/7 toch?

Wij namen de verantwoordelijkheid voor de kinderen naadloos van elkaar over. Weinig overleg nodig. Even de laatste feiten delen en dan kan man of ik gaan.
Lady*Voldemort schreef:
06-06-2025 19:07
Mijn hemel zeg, gaat het? Ik doelde met grappig op dat iemand hetzelfde voorbeeld kwam geven inclusief de hawaii ketting. Ik denk dat je hier een beetje te veel op inzoomt hoor. Dit was een oplossing voor kinderen die mama niet 5 minuten met rust kunnen laten. Niet voor de man waar jij je erg over opjut.
Ik heb het topic niet gelezen dus misschien al genoemd, maar dit is wat wij deden toen de kinderen jonger waren. Ik heb een heel lieve schoonmoeder en zij ging meestal met ons mee op vakantie, de hele vakantie of een gedeelte. Zij vond dat heerlijk, de kinderen ook en wij ook. We konden de taken heel goed onder ons drieën verdelen en zo had ieder voor zich ook eens privacy en eigen tijd. En mijn man en ik konden ook een keer met ons tweeën uit eten. De eerste keer dat we dit zo deden waren de kinderen respectievelijk ruim 1,5 jaar en een paar maanden oud en dat zijn we vele jaren blijven doen, tot mijn schoonmoeders gezondheid het niet meer toeliet. Ik vond dat vele, vele malen relaxter en daardoor ook veel gezelliger dan wanneer je 'maar' met z'n tweeën bent met twee jonge kinderen.
We zijn ook weleens op dezelfde camping geweest als waar goede vrienden een seizoensplek hadden met hun drie kinderen. Dat leek me ook leuk, een beetje elkaars kinderen in de gaten houden die constant samen zouden spelen, en daardoor een relaxter gebeuren. Dat viel tegen, onze vrienden en hun kinderen hadden een heel ander ritme dan wij. De kinderen moesten 's middags slapen en 's avonds op een tijdstip naar bed waarop wij gingen eten. Dat was geen succes, temeer daar mijn man er maar een paar dagen bij kon zijn en het flutweer was, maar dit terzijde.
Kortom: met kleine kinderen op vakantie is wat mij betreft alles behalve relaxt als je er alleen of met tweeën voor staat. Dus als je dat op een of andere manier kunt aanvullen, bijvoorbeeld met een lieve schoonouder of misschien zelfs nanny, doen!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven