Vakantie met kleuters: hoe zelf ook relaxt terugkomen?
vrijdag 6 juni 2025 om 15:21
Het is weer bijna zomervakantie, zelf gaan we 3,5 week weg. De kinderen zijn net 4 en 6, de vakantie is al relaxter dan 2 jaar geleden, maar ik ben op zoek naar tips zodat ik zelf ook uitgerust terugkom.
Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.
Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.
Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.
Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.
Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
vrijdag 6 juni 2025 om 22:40
Is het ook geen optie om er niet om zes uur uit te gaan? Als je in de caravan ligt lig je dicht bij ze toch? Bak speelgoed geven op hun bed of even een uurtje beeldscherm en zelf nog even doezelen en daarna samen op staan?
Ik lees hier veel dat mensen om en om doen maar mijn man en ik gaan er eigenlijk altijd gewoon allebei uit. Een van ons haalt broodjes en we ontbijten eigenlijk altijd met elkaar. Nu zijn onze kinderen op vakantie niet mega vroege vogels. Acht uur halen ze wel, ze gaan er ook later in. Voelt ook al anders als je t samen doet
Ik lees hier veel dat mensen om en om doen maar mijn man en ik gaan er eigenlijk altijd gewoon allebei uit. Een van ons haalt broodjes en we ontbijten eigenlijk altijd met elkaar. Nu zijn onze kinderen op vakantie niet mega vroege vogels. Acht uur halen ze wel, ze gaan er ook later in. Voelt ook al anders als je t samen doet
where ever you go, go with your heart
vrijdag 6 juni 2025 om 23:01
Wielrenster87 schreef: ↑06-06-2025 22:40Heerlijk die illusie, nee niet alle kinderen slapen langer. Zelf ben ik altijd tussen 6 en 7 wakker al ga ik om 4 uur naar bed. En dat geldt ook voor onze oudste.
Makkelijk doen we ook en wassen op een camping doet man daar begin ik niet aan. Op het moment dat ik naar muntenmachine moet ga ik naar huis, dat is een grens die ik mentaal niet aankan.
En supermarkten buiten de benelux vind ik de horror: waar zijn de gesneden groente? Man doet boodschappen meestal, in Nederland kom ik 5 x per jaar in een supermarkt. Alles wordt thuis bezorgd en de rest komt van de markt/slager etc.

There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
You know it, and now I'm here.
vrijdag 6 juni 2025 om 23:09
vrijdag 6 juni 2025 om 23:23
Ik ben bang dat zolang TO's partner zo weinig blijft doen met en voor het gezin (TO en kinderen) zij het nergens relaxt heeft. Niet all inclusive, niet op een camping, niet in een hotel en niet als ze gewoon 6 weken thuis blijven...

vrijdag 6 juni 2025 om 23:31
Ik denk zelf dat - kleine - kinderen zich minder goed / makkelijk vermaken in een hotel : er moet een ouder mee naar het speeltuintje vanwege het zwembad etc. terwijl ze anders voor de tent kunnen rennen.
Ze moeten opgepoetst in de eetzaal verschijnen ( en zich gedragen ) , terwijl je ze op de camping zo uit de zandbak kunt plukken om te gaan eten op een tijd die jullie schikt. Lijkt mij persoonlijk veel harder werken / meer gedoe dan een bbq aansteken of iets makkelijks in elkaar flansen.
Ik weet dat veel mensen er anders over denken, maar ik vond afwassen in een teiltje bij de tent of bij zo’n toiletgebouw nooit “ werk “ , maar altijd “ prettig gedoe “ ; beetje klooien met water en vaak gezellig gesprek met de mensen naast je.
Boodschappen hetzelfde : gewoon niet efficiënt zoals thuis, maar meer als uitje.
Maar ja, als je in je hoofd hebt dat je alleen “ echt “ vakantie hebt als je niet hoeft te koken etc. dan wordt het lastig.
TO, gaat je racefiets mee ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 7 juni 2025 om 04:27
blijfgewoonbianca schreef: ↑06-06-2025 23:31Ik denk zelf dat - kleine - kinderen zich minder goed / makkelijk vermaken in een hotel : er moet een ouder mee naar het speeltuintje vanwege het zwembad etc. terwijl ze anders voor de tent kunnen rennen.
Ze moeten opgepoetst in de eetzaal verschijnen ( en zich gedragen ) , terwijl je ze op de camping zo uit de zandbak kunt plukken om te gaan eten op een tijd die jullie schikt. Lijkt mij persoonlijk veel harder werken / meer gedoe dan een bbq aansteken of iets makkelijks in elkaar flansen.
Ik weet dat veel mensen er anders over denken, maar ik vond afwassen in een teiltje bij de tent of bij zo’n toiletgebouw nooit “ werk “ , maar altijd “ prettig gedoe “ ; beetje klooien met water en vaak gezellig gesprek met de mensen naast je.
Boodschappen hetzelfde : gewoon niet efficiënt zoals thuis, maar meer als uitje.
Maar ja, als je in je hoofd hebt dat je alleen “ echt “ vakantie hebt als je niet hoeft te koken etc. dan wordt het lastig.
Brrrr wat jij schrijft over op de camping lijkt mij juist de hel, en ik herken op mijn beurt totaal niet wat jij schrijft over (all inclusive?) hotels. Ik vind het juist hartstikke relaxed om met mijn dochter van 4 in een all inclusive te zitten. Prima entertainment voor haar, anytime bij een buffet langslopen voor wat eten, of gewoon in je kamer of bij het zwembad wat te eten bestellen, ‘s avonds vaak nog een voorstelling oid, heerlijk hoor
zaterdag 7 juni 2025 om 04:27
blijfgewoonbianca schreef: ↑06-06-2025 23:31Ik denk zelf dat - kleine - kinderen zich minder goed / makkelijk vermaken in een hotel : er moet een ouder mee naar het speeltuintje vanwege het zwembad etc. terwijl ze anders voor de tent kunnen rennen.
Brrrr wat jij schrijft over op de camping lijkt mij juist de hel, en ik herken op mijn beurt totaal niet wat jij schrijft over (all inclusive?) hotels. Ik vind het juist hartstikke relaxed om met mijn dochter van 4 in een all inclusive te zitten. Prima entertainment voor haar, anytime bij een buffet langslopen voor wat eten, of gewoon in je kamer of bij het zwembad wat te eten bestellen, ‘s avonds vaak nog een voorstelling oid, heerlijk hoor
zaterdag 7 juni 2025 om 05:23
Interessant hoe verschillend de voorkeuren van mensen zijn voor camping of hotel. Wij gaan naar de camping, kinderen spelen graag in t speeltuintje voor de tent. Opstaan, broodjes halen, ontbijt klaarzetten doen we samen, of ene dit ander dat. Daarna gezellig samen kijken naar hoe de kinderen spelen en aanmodderen op de camping. Kleine uitstapjes in de buurt. Het is dan voor ons beiden ontspannen wn we genieten ervan, maar echt uitgerust zijn we niet dus we gaan niet zo lang.
Ga in gesprek met je man om samen een team te vormen waarin jullie beiden evenveel doen. Heb je net zulke hoge eisen aan hem als aan jezelf en is hij daarom gestopt met moeite doen? Is hij een luie lamzak? Hoe komt het?
Vanaf nu lat omlaag en samen alles oppakken. Uitslapen beide niet of omstebeurt.
Fijne vakantie voor jullie allen, ook voor jou TO!
Ga in gesprek met je man om samen een team te vormen waarin jullie beiden evenveel doen. Heb je net zulke hoge eisen aan hem als aan jezelf en is hij daarom gestopt met moeite doen? Is hij een luie lamzak? Hoe komt het?
Vanaf nu lat omlaag en samen alles oppakken. Uitslapen beide niet of omstebeurt.
zaterdag 7 juni 2025 om 07:41
Dit!
Met mijn ouders kampeerde ik sinds ik zeven was. Sinds mijn twintigste met man en nog verveelt het nooit. In mijn volwassen leven ook andere vakanties gehad dus ik kan het echt vergelijken maar wij komen altijd weer terug bij kamperen.
Prima dat niet iedereen er van houdt, dan zou het veel te druk worden.
zaterdag 7 juni 2025 om 07:43
TO geeft aan koken gedoe te vinden. Wat ik snap. Dat hoeft dus niet met een all inclusive. En je hebt ook andere versies dan een klassiek hotel. Vorig jaar zaten wij in een soort huisje op de begane grond met een zwembad ervoor. En eerder een keer in een soort bungalowparkje. En chique eten? Sja, hangt van de plek af. Onze locaties waren een soort kinderparadijs. Daar waren bijna geen mensen zonder kinderen. Ik snap dat her voor veel mensen ook als de hel klinkt maar ik vond her fijn dat we niks hoefden en dat we ook als kind naae bed was nof even een drankje konden halen en gewoon op ons terras konden zitten en met slaapjes. Nou slaapt onze dochter niet meer overdag dus gaan we nu naar de camping. Maar koken doe ik nof sfeeds niet op vakantie. Dat vind ik stom. Dusja. Lekker uit eten of een pizza halen of de bbq aaan oid! Maargoed, ik heb een man die gewoon zijn aandeel doer in de opvoeding en het huishouden. Dat scheelt sowieso de wereld.blijfgewoonbianca schreef: ↑06-06-2025 23:31Ik denk zelf dat - kleine - kinderen zich minder goed / makkelijk vermaken in een hotel : er moet een ouder mee naar het speeltuintje vanwege het zwembad etc. terwijl ze anders voor de tent kunnen rennen.
zaterdag 7 juni 2025 om 07:50
Ja en de vinger opsteken als ze moeten plassen

Maar mensen gaan voorbij
zaterdag 7 juni 2025 om 08:03
Dit. Voor mij was vakantie met kleine kinderen niet perse relaxt of iets waar ik zelf van oplaadde, maar ik kon wel van dit soort momenten genieten. Pas toen ze zwemdiploma’s hadden en echt helemaal zelf de camping over konden, vond ik het voor mezelf ook echt vakantie (in de zin van uitrusten).Sjakie schreef: ↑07-06-2025 05:23Interessant hoe verschillend de voorkeuren van mensen zijn voor camping of hotel. Wij gaan naar de camping, kinderen spelen graag in t speeltuintje voor de tent. Opstaan, broodjes halen, ontbijt klaarzetten doen we samen, of ene dit ander dat. Daarna gezellig samen kijken naar hoe de kinderen spelen en aanmodderen op de camping. Kleine uitstapjes in de buurt. Het is dan voor ons beiden ontspannen wn we genieten ervan, maar echt uitgerust zijn we niet dus we gaan niet zo lang.
zaterdag 7 juni 2025 om 08:09
Ja dit klinkt allemaal hoe je het van anderen hoort en op sociale media enz.Sjakie schreef: ↑07-06-2025 05:23Interessant hoe verschillend de voorkeuren van mensen zijn voor camping of hotel. Wij gaan naar de camping, kinderen spelen graag in t speeltuintje voor de tent. Opstaan, broodjes halen, ontbijt klaarzetten doen we samen, of ene dit ander dat. Daarna gezellig samen kijken naar hoe de kinderen spelen en aanmodderen op de camping. Kleine uitstapjes in de buurt. Het is dan voor ons beiden ontspannen wn we genieten ervan, maar echt uitgerust zijn we niet dus we gaan niet zo lang.
In de praktijk gaat het (bij ons dan) zo zijn dat kinderen niet willen slapen, gaan krijsen, huilen omdat ze naar bed moeten wat over het hele veld te horen is. Als ze eindelijk dan slapen krijg je allemaal vuile blikken toegeworpen omdat zij er ook last van hebben. De volgende dag zijn de kinderen doodmoe vanwege te weinig slaap en worden strontvervelend.
Ja echt ontspannend ja.
zaterdag 7 juni 2025 om 08:23
Merel90 schreef: ↑07-06-2025 08:09Ja dit klinkt allemaal hoe je het van anderen hoort en op sociale media enz.
In de praktijk gaat het (bij ons dan) zo zijn dat kinderen niet willen slapen, gaan krijsen, huilen omdat ze naar bed moeten wat over het hele veld te horen is. Als ze eindelijk dan slapen krijg je allemaal vuile blikken toegeworpen omdat zij er ook last van hebben. De volgende dag zijn de kinderen doodmoe vanwege te weinig slaap en worden strontvervelend.
Ja echt ontspannend ja.
Heb je dat meegemaakt, of zit je dat nu ter plekke te verzinnen?
Ik heb op een camping nog nooit een gezin gezien zoals jij beschrijft. Je krijgt in een tent echt wel wat mee van het gezinsleven bij de buren. En een baby hoor je echt wel huilen, maar dit soort taferelen nog nooit gehoord/gezien.
zaterdag 7 juni 2025 om 08:25
Precies dit. Ik vond de vakanties met kleine kinderen echt heel leuk. Maar ik had niet de illusie dat ik uitgerust terug kwam. Met een jong gezin weet je gewoon dat je wat meer aan moet staan. Eigenlijk gewoon hetzelfde als thuis maar dan op een andere locatie. Ik vond dat helemaal niet erg. En we hadden het als gezin echt heel leuk met elkaar. Maar heerlijk uitgerust kwam ik er niet van terug. En mijn man ook niet.alouette schreef: ↑07-06-2025 08:03Dit. Voor mij was vakantie met kleine kinderen niet perse relaxt of iets waar ik zelf van oplaadde, maar ik kon wel van dit soort momenten genieten. Pas toen ze zwemdiploma’s hadden en echt helemaal zelf de camping over konden, vond ik het voor mezelf ook echt vakantie (in de zin van uitrusten).
Nu de kinderen hier wat ouder zijn (beiden rond de 10 jaar) is het alweer heel anders.
zaterdag 7 juni 2025 om 08:41
Op de een of andere manier klinkt het alsof je veel van jezelf vraagt, terwijl het je eigenlijk ook allemaal best zwaar valt. Volgens mij valt er een wereld voor je te winnen als je daarmee aan de slag gaat. 3,5 week op vakantie willen en meermaals verkassen, klinkt leuk en afwisselend, maar misschien is een vakantie met kinderen voor jou op een andere manier juist wel veel relaxter. Er zijn dingen waarvan je zegt gek te worden (op dezelfde plek blijven, met je muntje naar de wasmachine, de supermarkten), maar als je alles zo bekijkt, dan snap ik wel dat het inderdaad allemaal erg moeilijk en ingewikkeld wordt. Er zit een bepaalde tja, ik weet niet, weerstand of verbetenheid in je posts die het misschien vooral voor jezelf erg ingewikkeld maakt.
zaterdag 7 juni 2025 om 08:44
Ik denk dat dit het hele probleem is. TO heeft van alles in haar hoofd.blijfgewoonbianca schreef: ↑06-06-2025 23:31.
Kinderen komen altijd naar haar, dit kan alleen anders als ze er fysiek niet is.
Kinderen worden heel vroeg wakker, maar ineens blijkt dat ze zelf ook altijd vroeg wakker is maar die eerste uren liever anders besteed.
Supermarkten buiten de benelux zijn de horror vanwege geen gesneden groente.
Een keer een wasje draaien is een grens die ze mentaal niet aan kan.
Vakanties zijn saai want kunnen niet meer lang en ver buiten de schoolvakanties.
Met 3,5 wk op dezelfde locatie LG je haar opvegen.
Man is een hork want doet niks. En met hem valt niks af te spreken want het is zoals het is.
TO:
Ik vraag me af als jij eens 'extra laat thuis komt van sporten': heb je hem dan verteld dat jij deze ochtend niet het ochtendritueel doet? Want ik kan me voorstellen dat als jij dat altijd doet, hij er niet op rekent dat hij dat ineens moet doen.
Hier kookte man altijd. Als ik dan om 18.00 thuis kwam en hij bleek niet gekookt te hebben, dan was ik wel even verbaasd ja. Maar dan ging ik naar de winkel en deed ik zelf boodschappen en aten we laat waardoor de kinderen laat in bed lagen. Als hij me even verteld had dat hij die avond niet kon koken had ik zelf de dag ervoor al boodschappen gedaan en was ik zelf iets eerder naar huis gekomen.
Geen probleem.
Verder: weet jij eigenlijk wel hoe je moet ontspannen? Want een keer een preitje snijden lijkt me minder intensief dan iedere keer van locatie wisselen hoor! En je teksten stralen heel erg uit dat je op vakantie gebied in de nee-stand staat.
Dat iedere keer wisselen van locatie, wiens idee was dat? Want daarmee voorkom je dat de kinderen vakantievriendjes maken waarmee ze kunnen spelen, de weg leren kennen, zelf een klein camping-boodschapje kunnen gaan doen, zelf naar het speeltuintje leren gaan etc.
En stop eens met dat prinsessengedoe! Ja, je ouders hadden het financieel beter. Maar als jij je te goed voelt voor ongesneden groente, dan hebben jullie het financieel heel goed! Dan is het een kwestie van keuzes maken. Voor het bedrag waarmee je nu 3,5 wk weg bent kun je waarschijnlijk ook 8 dagen naar Club med!
En je man is dan misschien te beroerd om 's morgens voor 8 uur iets te doen. Jij bent te beroerd om te koken, wassen, boodschappen te doen. Dat mag je man allemaal doen. En na 8 uur is hij ook nog eens wél gewoon oké. Dus zo'n ongelofelijke zak hooi blijkt hij toch niet te zijn!
Begin eens met een gesprek met je man en met je kinderen. Ook een kleuter van 4 kun je makkelijk uitleggen dat jij op vakantie iedere dag een uur 'uit' staat en hij met al z'n vragen naar papa moet. Aan jou de taak om ze de eerst dagen als dat nog lastig blijkt ze ook door te verwijzen naar papa. (Niet praten. Met sleutelbeweging je mond op slot draaien en naar papa wijzen). En een nog grotere taak (want stiekem verwacht ik dat het daar mis gaat): je niet te bemoeien met wat papa zegt of doet. Dat zijn keuzes anders zijn dan die van jou dat mag gewoon. Dat hij ze achter de tablet zet ipv met ze te gaan voetballen is geen drama.
zaterdag 7 juni 2025 om 08:52
Totdat papa ze altijd achter de tablet zet en mama die actie nooit meer kan inzetten omdat ze anders de hele vakantie achter de tablet zitten.
zaterdag 7 juni 2025 om 09:07
Mee eens. Het is echt niet erg dat je dat af en toe doet maar het is wel heel makkelijk en passief en stel dat mama een uurtje, middag, weekend wat voor zichzelf doet en papa verzint echt níks anders dan de tablet en 3x per dag een wit broodje uit de plastic zak trekken als ontbijt, lunch en avondeten, dat je dan achter je tablet mag opeten en vooruit, deze keer mogen jullie zonder tanden poetsen en schoon ondergoed zo in je kleren spelen en slapen 3 dagen lang dan is dat echt wel kwalijk.Speculaastaart schreef: ↑07-06-2025 08:52Totdat papa ze altijd achter de tablet zet en mama die actie nooit meer kan inzetten omdat ze anders de hele vakantie achter de tablet zitten.
zaterdag 7 juni 2025 om 09:15
Wacht even, je bent zelf ook wakker? Maar wakker in de zin dat je echt zelf ook je bed uitgaat? Of draai je je nog een keer om? Want als je je bed uitgaat dan maakt het toch niet uit dat er ook een kind wakker is?Wielrenster87 schreef: ↑06-06-2025 22:40Heerlijk die illusie, nee niet alle kinderen slapen langer. Zelf ben ik altijd tussen 6 en 7 wakker al ga ik om 4 uur naar bed. En dat geldt ook voor onze oudste.
Makkelijk doen we ook en wassen op een camping doet man daar begin ik niet aan. Op het moment dat ik naar muntenmachine moet ga ik naar huis, dat is een grens die ik mentaal niet aankan.
En supermarkten buiten de benelux vind ik de horror: waar zijn de gesneden groente? Man doet boodschappen meestal, in Nederland kom ik 5 x per jaar in een supermarkt. Alles wordt thuis bezorgd en de rest komt van de markt/slager etc.
En als ik het zo lees dan is kamperen gewoon niks voor jou. Je hebt de verkeerde vakantie te pakken want de grens trekken bij een muntenmachine en geen gesneden groente vinden in de supermarkt klinkt beetje gek. Ga lekker all inclusive en dan is het probleem opgelost.
zaterdag 7 juni 2025 om 09:25
Ik vind all inclusive ook niet te vergelijken met een hotel trouwens, echt heel anders, tenminste zoals ik ze kende. Vaak is er inderdaad ook gewoon een speeltuin, zwembad bij en over het algemeen is het wat groter en massaler (zal per resort verschillen) en hoef je niet per definitie heel netjes gekleed. Je dineert niet overal a a la carte maar kunt de kinderen zelf naar her buffet sturen waar ze kunnen uitkiezen wat hen aanspreekt.
Ik vond de (twee) keren dat we dit met de kinderen deden echt wel leuk voor hen. Ook die zwembaden en speelplekken.
Ik vond de (twee) keren dat we dit met de kinderen deden echt wel leuk voor hen. Ook die zwembaden en speelplekken.
zaterdag 7 juni 2025 om 09:38
Maar als dit zo werkelijk gaat bij TO dan heeft ze inderdaad 3 kleuters en dan is het sowieso tijd voor een heel stevig gesprek. Dan zou ik liever zonder man op vakantie gaan. Kost minder energie. Dat man soms in “zijn” tijd het anders doet dan TO moet ze denk ik loslaten. Want anders heb je nooit rust.Dala schreef: ↑07-06-2025 09:07Mee eens. Het is echt niet erg dat je dat af en toe doet maar het is wel heel makkelijk en passief en stel dat mama een uurtje, middag, weekend wat voor zichzelf doet en papa verzint echt níks anders dan de tablet en 3x per dag een wit broodje uit de plastic zak trekken als ontbijt, lunch en avondeten, dat je dan achter je tablet mag opeten en vooruit, deze keer mogen jullie zonder tanden poetsen en schoon ondergoed zo in je kleren spelen en slapen 3 dagen lang dan is dat echt wel kwalijk.
zaterdag 7 juni 2025 om 09:48
Ja ik sta op, want wakker en blijven liggen is niet mijn ding. Maar hier maak je dus een denkfout: ik heb dan niet altijd zin in meteen 2 kinderen en ontbijt halen. Dan wil op mijn gemak zonder iemand aan hoofd de krant of een boek lezen.wolkie schreef: ↑07-06-2025 09:15Wacht even, je bent zelf ook wakker? Maar wakker in de zin dat je echt zelf ook je bed uitgaat? Of draai je je nog een keer om? Want als je je bed uitgaat dan maakt het toch niet uit dat er ook een kind wakker is?
En als ik het zo lees dan is kamperen gewoon niks voor jou. Je hebt de verkeerde vakantie te pakken want de grens trekken bij een muntenmachine en geen gesneden groente vinden in de supermarkt klinkt beetje gek. Ga lekker all inclusive en dan is het probleem opgelost.
En ook met iPad ben ik toch alert geweest op de kinderen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in