Vakantie met kleuters: hoe zelf ook relaxt terugkomen?

06-06-2025 15:21 377 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer bijna zomervakantie, zelf gaan we 3,5 week weg. De kinderen zijn net 4 en 6, de vakantie is al relaxter dan 2 jaar geleden, maar ik ben op zoek naar tips zodat ik zelf ook uitgerust terugkom.

Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.

Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.

Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
Dala schreef:
07-06-2025 09:07
Mee eens. Het is echt niet erg dat je dat af en toe doet maar het is wel heel makkelijk en passief en stel dat mama een uurtje, middag, weekend wat voor zichzelf doet en papa verzint echt níks anders dan de tablet en 3x per dag een wit broodje uit de plastic zak trekken als ontbijt, lunch en avondeten, dat je dan achter je tablet mag opeten en vooruit, deze keer mogen jullie zonder tanden poetsen en schoon ondergoed zo in je kleren spelen en slapen 3 dagen lang dan is dat echt wel kwalijk.
Als je alles chargeert is er natuurlijk nooit een oplossing!

De kinderen leven nog steeds, terwijl papa degene is die boodschappen doet en die de was doet.
En zelf gaat ze altijd 3 dagen alleen weg na de gezinsvakantie. En nog steeds leven de kinderen!
En moeder heeft NOOIT rust met de kinderen om zich heen. Dat uurtje tablet zal ze zelf dus niet inzetten.

Papa kan wel gewoon een boek lezen. Daar komen ze niet meer voor het zoveelste wissewasje. Waarschijnlijk omdat hij wel de kunst van de uitgestelde aandacht beheerst!
Kareltje: papa, kom eens kijken naar mijn zandkasteel!
Papa: straks Kareltje, ik ben nu even lekker aan het lezen. Als ik bij blz 100 ben kom ik even kijken. (Leest rustig verder).
Kareltje: mama, kom eens kijken naar mijn zandkasteel!
Mama: zucht (staat op) eigenlijk was ik ook aan het lezen hè Kareltje. Net als papa. Ik kom even kijken en dan ga ik weer verder lezen.

5 min later:
Kareltje: Papa, ik hebt dooooorst!
Papa: Ik ben nog niet bij blz 100 Kareltje! Ik geef je straks iets te drinken.
Kareltje: Maar ik heb dooorst! (Jaja, Kareltje heeft haarfijn door dat dorst 's avonds een mooi excuus is om even uit bed te komen. Op vakantie zal dit ook vast wel lukken voor wat aandacht).
Mama: pffff, Henk! Doe jij nou ook eens iets! Staat zuchtend op, legt boek weg en gaat ranja maken.

Naar wie denk je dat Kareltje morgen zal gaan?
Dala schreef:
07-06-2025 09:07
Mee eens. Het is echt niet erg dat je dat af en toe doet maar het is wel heel makkelijk en passief en stel dat mama een uurtje, middag, weekend wat voor zichzelf doet en papa verzint echt níks anders dan de tablet en 3x per dag een wit broodje uit de plastic zak trekken als ontbijt, lunch en avondeten, dat je dan achter je tablet mag opeten en vooruit, deze keer mogen jullie zonder tanden poetsen en schoon ondergoed zo in je kleren spelen en slapen 3 dagen lang dan is dat echt wel kwalijk.
Ja, stel, stel, stel.... Maar vooralsnog lees ik tussen de regels door in ieder geval een vader die altijd de boodschappen doet, de was doet op de vakantie, sowieso jaarlijks drie dagen met de kinderen alleen is, die met kinderen naar zwemles/voetbal gaat en tijdenlang de nachtshift tot 4.00 uur heeft gedaan. En nee, dat is geen verdienste ofzo, maar het klinkt in ieder geval óók niet direct alsof hij geen poot uitsteekt thuis, zoals sommigen hier wel lijken te geloven. Dat hij 's ochtends z'n bed uit getrommeld moet worden, snap ik ook niet en vind ik ook raar, maar dat is kennelijk iets dat TO ook gewoon maar doet en het is óók raar dat TO al op tilt slaat van wassen op de camping, naar de supermarkt gaan en een gebrek aan voorgesneden groenten. Dus om er gemakshalve maar van uit te gaan dat het allemaal bij de man ligt, mwah, ik weet het niet.
meisje85 wijzigde dit bericht op 07-06-2025 09:54
2.00% gewijzigd
Merel90 schreef:
07-06-2025 08:09
Ja dit klinkt allemaal hoe je het van anderen hoort en op sociale media enz.
In de praktijk gaat het (bij ons dan) zo zijn dat kinderen niet willen slapen, gaan krijsen, huilen omdat ze naar bed moeten wat over het hele veld te horen is. Als ze eindelijk dan slapen krijg je allemaal vuile blikken toegeworpen omdat zij er ook last van hebben. De volgende dag zijn de kinderen doodmoe vanwege te weinig slaap en worden strontvervelend.
Ja echt ontspannend ja.
Ook dat hebben we een keer meegemaakt en was een drama met slapen en boze blikken van buren die nota bene zelf ook kleine kinderen hadden. Maar dat was maar 1x en een heul korte vakantie.
Wielrenster87 schreef:
07-06-2025 09:48
Ja ik sta op, want wakker en blijven liggen is niet mijn ding. Maar hier maak je dus een denkfout: ik heb dan niet altijd zin in meteen 2 kinderen en ontbijt halen. Dan wil op mijn gemak zonder iemand aan hoofd de krant of een boek lezen.

En ook met iPad ben ik toch alert geweest op de kinderen.

Tja, dan duw je je vent ook uit bed, kun je het samen doen. Of je legt de kinderen bij hun vader in bed, kan hij even doezelen met de kinderen erbij.

Er kan heel veel, als je het wil. Na heel veel posts blijkt dat je zelf heel veel wil en tegelijkertijd niks wil.
speculaastaart wijzigde dit bericht op 07-06-2025 10:08
0.23% gewijzigd
TO denk dat je een beetje moet doorsparen zodat jij je de luxe vakanties kan permitteren zoals je die met je ouders had of een nanny inhuren.

Probleem opgelost.
-Matilda- schreef:
07-06-2025 09:52

Papa kan wel gewoon een boek lezen. Daar komen ze niet meer voor het zoveelste wissewasje. Waarschijnlijk omdat hij wel de kunst van de uitgestelde aandacht beheerst!
Papa: straks Kareltje, ik ben nu even lekker aan het lezen. Als ik bij blz 100 ben kom ik even kijken. (Leest rustig verder).
Mama: zucht (staat op) eigenlijk was ik ook aan het lezen hè Kareltje. Net als papa. Ik kom even kijken en dan ga ik weer verder lezen.

5 min later:
Kareltje: Maar ik heb dooorst! (Jaja, Kareltje heeft haarfijn door dat dorst 's avonds een mooi excuus is om even uit bed te komen. Op vakantie zal dit ook vast wel lukken voor wat aandacht).
Mama: pffff, Henk! Doe jij nou ook eens iets! Staat zuchtend op, legt boek weg en gaat ranja maken.

Mooi omschreven. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit zo zou gaan.
-Matilda- schreef:
07-06-2025 09:52

5 min later:

Maar dit is toch een hele vreemde manier van op elkaar reageren? Als je allebei aanwezig bent met de kinderen? Zeker als je het gezucht van je partner hoort of de opmerking krijgt: "Doe jij ook eens iets."
Dan doe je toch niet vervolgens nog eens niks of blijf je gewoon doorlezen? En zelfs als iemand dat niet makkelijk zelf oppikt dan zeg je toch even: Henk, ga jij nu even?
Dala schreef:
07-06-2025 10:21
Maar dit is toch een hele vreemde manier van op elkaar reageren? Als je allebei aanwezig bent met de kinderen? Zeker als je het gezucht van je partner hoort of de opmerking krijgt: "Doe jij ook eens iets."
Dan doe je toch niet vervolgens nog eens niks of blijf je gewoon doorlezen? En zelfs als iemand dat niet makkelijk zelf oppikt dan zeg je toch even: Henk, ga jij nu even?
Nou nee, als Henk met Kareltje tegen Kareltje heeft gezegd dat Kareltje best even kan wachten doen hoeft Mieke niet bij elke kik op te staan en in actie te komen.
Dala schreef:
Het kind kan ook gewoon even wachten hè. Mama is zo dom om alsnog op te staan.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Dala schreef:
Dit is helemaal geen 'vreemde manier van reageren' als in dat dat héél vaak zo gebeurt. Ze zou in plaats daarvan gewoon tegen hem kunnen zeggen 'Henk, kun jij de kinderen even iets te drinken geven? Ze hebben al vanaf de lunch niks gedronken'.

En wat is er mis met even een half uurtje wachten op aandacht? Ik denk dat het heel goed is voor kinderen om te leren met uitgestelde aandacht om te gaan. Dit is namelijk de manier om effectief nog iets gedaan te krijgen. Als jij iedere keer als je kind je roept je eigen activiteit onderbreekt om hem aandacht te geven komt je eigen werk/activiteit van die dag nooit af. Dan snap ik dat je het leven als zwaar ervaart!

(En veel ouders denken dat dit 'heel goed zorgen voor je kind' is, maar eigenlijk is dit 'er voor zorgen dat je kind drammerig wordt en altijd NU aandacht en z'n zin wil!'. Niet zo goed voor je kind dus!).
Moiren schreef:
07-06-2025 10:27
Het kind kan ook gewoon even wachten hè. Mama is zo dom om alsnog op te staan.
Ja ook dat. Maar misschien dat mama in zo'n geval ook eerder geneigd is om op te staan om van het geroep af te zijn.
Dala schreef:
07-06-2025 10:30
Ja ook dat. Maar misschien dat mama in zo'n geval ook eerder geneigd is om op te staan om van het geroep af te zijn.
Dat is dan haar probleem toch?
Ruin it yourself.
-Matilda- schreef:
07-06-2025 10:28
Dit is helemaal geen 'vreemde manier van reageren' als in dat dat héél vaak zo gebeurt. Ze zou in plaats daarvan gewoon tegen hem kunnen zeggen 'Henk, kun jij de kinderen even iets te drinken geven? Ze hebben al vanaf de lunch niks gedronken'.

En wat is er mis met even een half uurtje wachten op aandacht? Ik denk dat het heel goed is voor kinderen om te leren met uitgestelde aandacht om te gaan. Dit is namelijk de manier om effectief nog iets gedaan te krijgen. Als jij iedere keer als je kind je roept je eigen activiteit onderbreekt om hem aandacht te geven komt je eigen werk/activiteit van die dag nooit af. Dan snap ik dat je het leven als zwaar ervaart!

(En veel ouders denken dat dit 'heel goed zorgen voor je kind' is, maar eigenlijk is dit 'er voor zorgen dat je kind drammerig wordt en altijd NU aandacht en z'n zin wil!'. Niet zo goed voor je kind dus!).

Eens!
-Matilda- schreef:
Ja maat dat bedoel ik dus ook. Dat zou ze beter kunnen zeggen. En dan kan Henk zeggen dat ie het meteen gaat doen of eerst zijn hoofdstuk uitleest, of over een kwartier of wat. Dat zuchtend opstaan en het gaan doen vind ik een vreemde manier van reageren.
Dala schreef:
07-06-2025 10:30
Hierdoor creeer je toch dat kinderen blijven roepen?
Wat is er mis mee dat je kinderen leert dat papa en mama ook vakantie hebben en dat die 2x per dag een half uurtje een boek lezen en zij zichzelf mogen vermaken?
En ja, dat is even wennen als je altijd als je een kik gaf aandacht kreeg. Maar niks mis mee!
-Matilda- schreef:
Daar zijn nou de rietjesbekers voor uitgevonden.
Ruin it yourself.
Dala schreef:
07-06-2025 10:34
Ja maat dat bedoel ik dus ook. Dat zou ze beter kunnen zeggen. En dan kan Henk zeggen dat ie het meteen gaat doen of eerst zijn hoofdstuk uitleest, of over een kwartier of wat. Dat zuchtend opstaan en het gaan doen vind ik een vreemde manier van reageren.
Ik zie die scenario's zoals hierboven geschetst echt zo vaak letterlijk gebeuren.
Dala schreef:
07-06-2025 10:34
Maar in dit voorbeeld heeft hij al gezegd dat hij komt als hij tot blz 100 gelezen heeft.
Maar ook mama houdt niet van uitgestelde aandacht. Die wil dat hij NU iets doet. En zijn reactie irriteert haar dus en daarom een passief-agressieve reactie.

Het is echt HAAR probleem dat ze de kinderen niet los kan laten. Hij doet echt genoeg als ie tussen de regels leest. En zijn gedrag klinkt gezonder als dat van moeder. Even ieder een half uurtje je eigen ding doen daar is niks mis mee!
wolkie schreef:
06-06-2025 20:01
Ben ik de enige die vakanties met de kinderen heerlijk vind/vond? Ja, natuurlijk willen ze aandacht maar juist op vakantie kan dat want je hoeft niks en nergens heen dus alle tijd voor de kinderen. Ik vind dat juist zo leuk. Herken het echt niet dat het vermoeiend is. Nu zijn het pubers en ik vermoed dat we de laatste vakantie met z'n allen gaan vieren. En dat vind ik oprecht jammer.
Ga gewoon beetje mee met de flow van de kinderen en focus niet zo op dat je moet uitrusten want dat is zo lekker , je moet niks maar gewoon gezellig met z'n allen zwemmen, eten en spelletjes doen. Zalig!
Ik vind vakantie met kind heerlijk maar... ik heb één kind en een actieve, betrokken man. Hij doet even veel, zo niet meer dan ik.

Herkenbaar dat kind trouwens aan moeder hangt, ik vind dat niet perse ongezond. We kregen dat er hier alleen maar uit door te zeggen: vraag maar aan je vader, en door af te spreken wie wanneer verantwoordelijk is. Met name als ze nog klein zijn en je echt mee moet naar het toilet of de speeltuin. Degene die dienst had, nam de verantwoordelijkheid. Dat deden we niet elk moment voor de dag, maar als we het idee hadden dat het niet meer gelijk opging of als een van de twee het gewoon nodig had.

Maar we hebben ook echt geïnvesteerd in jezelf vermaken zonder dat je iemand nodig hebt, vader óf moeder.
Moiren schreef:
07-06-2025 10:37
Daar zijn nou de rietjesbekers voor uitgevonden.
Precies!

Ik lees alleen dat moeder niet wil en niet kan en eigenlijk gewoon dwars ligt.
Dat je na 3 weken samen met je gezin 3 dagen alleen op vakantie nodig hebt om bij te komen vind ik zorgelijk hoor! Zelfs gezinnen met pittige zorgkinderen kunnen nog ontspannener van hun vakantie genieten!
Star⁴ schreef:
07-06-2025 10:39
Ik zie die scenario's zoals hierboven geschetst echt zo vaak letterlijk gebeuren.
Eens. Echt heel vaak. Die dynamiek houdt zichzelf dan ook volledig in stand.

Misschien is het juist makkelijker als je één kind hebt, want anders sta je echt de héle dag aan als ouders (en kind). Maar wij vinden jezelf een tijdje vermaken (voor wie dan ook, dus zonder dat een ander aandacht aan je hoeft te besteden, of je nu ouder of kind bent) echt belangrijk. Daar laden we allemaal van op. En dat moet je echt leren en opbouwen en gaat lang niet altijd goed, echt niet. Maar we investeren er dus altijd wel in.
Kan je niet meer gesplitst samen doen met de kinderen? Of zijn ze daar te klein voor? Iets samen regelen met papa of mama is mss net zo leuk als spelen.

De ene dag gaat papa met kind 1 boodschappen doen en zij bedenken wat er gegeten wordt én koken. Jij en kind 2 blijven rustig thuis (misschien even zwemmen, lekker douchen, pyjama aan, klaar voor bed alvast) en wassen af. Papa zorgt dan dat kind 1 klaar is voor bed en gaan ze hup na de afwas naar bed.

Volgende dag omwisselen. Met 1 kind is rustiger dan met 2 en man krijgt dan ook zijn taak. Jij hoeft minder aan te staan en 1op1 aandacht krijgen is ook fijn voor de kinderen.

Of idd wat al gezegd is: van voor het geld van 3,5 week camping een week
Naar een allinclusive hotel. Heerlijk voetjes omhoog.
-Matilda- schreef:
07-06-2025 10:35
Hierdoor creeer je toch dat kinderen roepen?
Wat is er mis mee dat je kinderen leert dat papa en mama ook vakantie hebben en dat die 2x per dag een half uurtje een boek lezen en zij zichzelf mogen vermaken?
En ja, dat is even wennen als je altijd als je een kik gaf aandacht kreeg. Maar niks mis mee!
Geen idee. Klinkt wel waarschijnlijk ja. Zeker niks mis mee om de kinderen te leren dat beide ouders me time nodig hebben, heel gezond juist. Maar zoals ik begrijp gaat dat niet overal vanzelf.
Dala schreef:
07-06-2025 10:47
Geen idee. Klinkt wel waarschijnlijk ja. Zeker niks mis mee om de kinderen te leren dat beide ouders me time nodig hebben, heel gezond juist. Maar zoals ik begrijp gaat dat niet overal vanzelf.
Ik heb mijn kind vooral geleerd om zichzelf te vermaken en daar niet altijd zijn moeder voor nodig te hebben.
Omdat ik dat een belangrijke vaardigheid vond, niet omdat ik niet zonder me time kon. Was wel fijn dat dat hand in hand ging :proud:
Ruin it yourself.
Wielrenster87 schreef:
07-06-2025 09:48
Ja ik sta op, want wakker en blijven liggen is niet mijn ding. Maar hier maak je dus een denkfout: ik heb dan niet altijd zin in meteen 2 kinderen en ontbijt halen. Dan wil op mijn gemak zonder iemand aan hoofd de krant of een boek lezen.

En ook met iPad ben ik toch alert geweest op de kinderen.
Dat zijn nu eenmaal van die dingen die er een beetje bijhoren als je kleine kinderen hebt. Je kunt ze niet negeren als je in dezelfde ruimte wakker bent. Mijn kinderen regelden dus met 4 of 6 jaar hun eigen ontbijt, dat wel al voor het grijpen stond terwijl ik tot zeker 8 uur (liefst later) bleef liggen. Gedurende de dag idem dito. Ze hoeven niet elk uur een glaasje drinken en vanaf 6 konden ze dat sowieso wel zelf pakken.
Ik heb trouwens ook een keer de fout gemaakt om een rondreis te boeken toen ze nog (te) jong waren. Iedere drie dagen een nieuw huisje op orde brengen, zorgen dat alle spullen weer in de auto kwamen, wat een ellende. Voor de kinderen ook veel te stressvol waardoor mijn jongste (met ADHD) na een paar dagen gigantische woede-aanvallen kreeg. De keren daarna weer lekker een accommodatie op een plek met vanaf het terras zicht op het zwembad. Vooraf afspraken gemaakt met de poolbar over wat ze mochten bestellen op het kamernummer (toen waren ze wel al 8+).
Maar goed, als alleenstaande ouder heb ik natuurlijk makkelijk praten. Ik kon het voor mezelf zo ontspannen mogelijk maken en hoefde me niet te ergeren aan een partner die mijn plannen doorkruiste.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven