Vakantie met kleuters: hoe zelf ook relaxt terugkomen?
vrijdag 6 juni 2025 om 15:21
Het is weer bijna zomervakantie, zelf gaan we 3,5 week weg. De kinderen zijn net 4 en 6, de vakantie is al relaxter dan 2 jaar geleden, maar ik ben op zoek naar tips zodat ik zelf ook uitgerust terugkom.
Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.
Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.
Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.
Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.
Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
vrijdag 6 juni 2025 om 20:04
Wij maken ook dagschema's op vakantie. Ene dag doet man boodschappen met de kinderen en dan loop ik even door het dorpje, winkeltjes kijken. Andere dag ga ik met ze zwemmen/knutselclub zodat man kan fietsen. Volgende dag gaat man 's middags iets met ze doen en blijf ik bij het huisje. Of we splitsen op en gaan allebei iets doen met 1 kind. We hebben ook na de lunch een half uurtje rust. Dan moeten de kinderen zelfstandig spelen en kunnen wij even opruimen/dutje doen/in de tuin met een boek. Het is ook een gase waar je doorheen moet want als ze straks 7 en 9 zijn of 8 en 10 kunnen ze zelf de hort op.
Hier trouwens ook 1 kind dat altijd 06.15 wakker is, ongeacht hoe laat ze naar bed gaat.
Hier trouwens ook 1 kind dat altijd 06.15 wakker is, ongeacht hoe laat ze naar bed gaat.
vrijdag 6 juni 2025 om 20:05
Mwah ik denk niet dat je de enige bent hoor. Ik vind het niet per se vermoeiend maar ook niet per se helemaal geweldig. Wij vinden het denk ik vooral fijn even in een andere omgeving te zijn.wolkie schreef: ↑06-06-2025 20:01Ben ik de enige die vakanties met de kinderen heerlijk vind/vond? Ja, natuurlijk willen ze aandacht maar juist op vakantie kan dat want je hoeft niks en nergens heen dus alle tijd voor de kinderen. Ik vind dat juist zo leuk. Herken het echt niet dat het vermoeiend is. Nu zijn het pubers en ik vermoed dat we de laatste vakantie met z'n allen gaan vieren. En dat vind ik oprecht jammer.
Ga gewoon beetje mee met de flow van de kinderen en focus niet zo op dat je moet uitrusten want dat is zo lekker , je moet niks maar gewoon gezellig met z'n allen zwemmen, eten en spelletjes doen. Zalig!
vrijdag 6 juni 2025 om 20:06
vrijdag 6 juni 2025 om 20:07
Dolfine schreef: ↑06-06-2025 20:04Misschien is het al wel genoemd, maar kinderen van 4 en 6 kun je langzamerhand gaan leren dat om 6 uur wakker worden geen probleem is, maar dat ze zichzelf moeten vermaken tot een door jullie te bepalen tijd en dat jullie dan de dag samen opstarten met aankleden en ontbijten.
Bijvoorbeeld door het zelf spelen, boekjes lezen, kleuren, iets wat ze leuk vinden, niet al te veel lawaai maakt en zelfstandig kunnen doen. Daar heb je op de korte termijn nog niets aan, maar op de lange termijn helpt dat wel. Nu zijn je kinderen er nog wat jong voor.
En als je dan opstart, dan doen man en jij dat samen of jullie hebben duidelijke afspraken wie uitslaapt en wie niet. Het ontbijt en het aankleden van de kinderen is niet alleen jouw verantwoordelijkheid.
En dat geldt ook als jij 's morgens sport. Jouw kinderen zijn ook zijn kinderen. Hij kan ook opstaan om ze op gang te helpen met aankleden en ontbijten. Dat is niet alleen jouw taak. Het staat of valt met duidelijke afspraken maken en je man er aan houden.
Die man kan zichzelf toch wel aan de afspraken houden? Of is dat ook haar verantwoordelijkheid?
Nee hoor, werkelijk alle andere ouders hebben een hekel aan vakantie met hun kinderen
We hebben hier te maken met een unicorn
Ik zit de OP nog eens te lezen, maar speelt dit:
Alleen in de vakantie? Wat maakt dat dat de rest van het jaar anders is?
Alleen in de vakantie? Wat maakt dat dat de rest van het jaar anders is?
vrijdag 6 juni 2025 om 20:12
Ik vond juist deze vakanties meer relaxed dan met jong volwassenen. Misschien scheelt het ok dat WiFi en mobiel nergens was? Ik liep 1 keer per week naar de telefooncel om te vragen of het thuis een beetje oké ging. Dat is nu niet meer denkbaar. Verder ben ik nu ook meer van het internet en veel willen volgen, maar wat er niet is, is er niet. Tijdens de stroomstoring in Spanje hebben wij ons ook prima vermaakt. Ik ben 55 en man bijna 60.

vrijdag 6 juni 2025 om 20:14
Jij houdt het zelf in stand, hoor. Lach maar, maar zo verandert er natuurlijk geen donder. Maar goed, praten is geen optie blijkbaar. Dan zit er niks anders op dan gewoon zo doorgaan.Wielrenster87 schreef: ↑06-06-2025 19:39Kantoorbaqn dichtbij huis en veel thuiswerken, hoeft pas rond 845 deur uit als hij niet hoeft brengen naar de basisschool. Als in thuis ben wordt ie om 715 uit zijn bed gehaald.
Man is een nachtmens en dit is deels zo gegroeid in de periode dat jongste heel slecht sliep, man deed alles tot 4 uur, ik erna. Maar ja jongste slaapt al een jaar weer goed, maar dit is nog niet echt getrokken.
vrijdag 6 juni 2025 om 20:26
vrijdag 6 juni 2025 om 20:29
Nee zeker niet, ik vind die vakanties ook heerlijk. Ik kan ook ontspannen als ik in een speeltuintje sta of in het zwembad ben met kinderen. Voor mij zit de ontspanning in geen werk, huishouden of andere verplichtingen. Gewoon de hele dag doen waar we zin in hebben, en dat is bij ons dus ook vaak waar kind zin in heeft.wolkie schreef: ↑06-06-2025 20:01Ben ik de enige die vakanties met de kinderen heerlijk vind/vond? Ja, natuurlijk willen ze aandacht maar juist op vakantie kan dat want je hoeft niks en nergens heen dus alle tijd voor de kinderen. Ik vind dat juist zo leuk. Herken het echt niet dat het vermoeiend is. Nu zijn het pubers en ik vermoed dat we de laatste vakantie met z'n allen gaan vieren. En dat vind ik oprecht jammer.
Ga gewoon beetje mee met de flow van de kinderen en focus niet zo op dat je moet uitrusten want dat is zo lekker , je moet niks maar gewoon gezellig met z'n allen zwemmen, eten en spelletjes doen. Zalig!
Overigens zie ik hier weer allerlei kattige reacties. Zowel naar TO als naar andere forummers. TO, mensen hier weten helemaal niet hoe het er bij jouw thuis aan toe gaat, en er zijn maar weinig gezinnen waarin de zorgtaken 50/50 verdeelt zijn. Kijk waar jouw gezin behoefte aan heeft en wat bij jou past. En als dat zelf een minivakantie is na de gezinsvakantie dan is daar toch ook niets mis mee?
vrijdag 6 juni 2025 om 20:31
Ja, je bent vast en zeker de enigewolkie schreef: ↑06-06-2025 20:01Ben ik de enige die vakanties met de kinderen heerlijk vind/vond? Ja, natuurlijk willen ze aandacht maar juist op vakantie kan dat want je hoeft niks en nergens heen dus alle tijd voor de kinderen. Ik vind dat juist zo leuk. Herken het echt niet dat het vermoeiend is. Nu zijn het pubers en ik vermoed dat we de laatste vakantie met z'n allen gaan vieren. En dat vind ik oprecht jammer.
vrijdag 6 juni 2025 om 20:39
Ik zorgde altijd voor een extra drukke werkweek en dus extra de vaste oppas aan huis ( die ook schone was vouwde enzo) compleet bijtanken zo'n week
vrijdag 6 juni 2025 om 20:42
madamecannibale schreef: ↑06-06-2025 20:29Nee zeker niet, ik vind die vakanties ook heerlijk. Ik kan ook ontspannen als ik in een speeltuintje sta of in het zwembad ben met kinderen. Voor mij zit de ontspanning in geen werk, huishouden of andere verplichtingen. Gewoon de hele dag doen waar we zin in hebben, en dat is bij ons dus ook vaak waar kind zin in heeft.
Overigens zie ik hier weer allerlei kattige reacties. Zowel naar TO als naar andere forummers. TO, mensen hier weten helemaal niet hoe het er bij jouw thuis aan toe gaat, en er zijn maar weinig gezinnen waarin de zorgtaken 50/50 verdeelt zijn. Kijk waar jouw gezin behoefte aan heeft en wat bij jou past. En als dat zelf een minivakantie is na de gezinsvakantie dan is daar toch ook niets mis mee?
Het topic werd niet geopend omdat alles op rolletjes liep natuurlijk.
vrijdag 6 juni 2025 om 21:22
Dank u! Ik ben oprecht verbaasd dat een hoop mensen het niet leuk vindt met kinderen op vakantie. Blijf dan lekker thuis en ga dagjes weg denk ik dan.madamecannibale schreef: ↑06-06-2025 20:41Wat een onnodig gehak op wolkie. Als je dit topic leest zal je inderdaad denken dat niemand geniet van een vakantie met jonge kinderen. En dat de man van TO een lapzwans is.
vrijdag 6 juni 2025 om 21:41
Meestal vind ik wel leuk, maar helaas hebben wij niet de levenstandaard van mijn ouders. Mijn moeder/vader had echt vakantie: 2 of 3 luxe hotels in de vakantie waar het ontbijt klaarstond en we gingen 2x per dag uit eten, dus geen boodschappen, niet koken en de was werd gedaan door het hotel. En soms kwam er inderdaad een week een nanny over.madamecannibale schreef: ↑06-06-2025 20:29Nee zeker niet, ik vind die vakanties ook heerlijk. Ik kan ook ontspannen als ik in een speeltuintje sta of in het zwembad ben met kinderen. Voor mij zit de ontspanning in geen werk, huishouden of andere verplichtingen. Gewoon de hele dag doen waar we zin in hebben, en dat is bij ons dus ook vaak waar kind zin in heeft.
Ik vind vakantie nu veelal een voorzetting van thuis: er moet toch gekookt worden, boodschappen gedaan en de afwas/vuilnis etc. En als je wat langer gaat moet er ook gewassen worden. Het zwemmen en meespelen vind ik leuk, maar er is nog minder rust dan thuis want ze gaan 1,5 tot 2 uur later naar bed en dat is normaal even de tijd dat ik wat voor mezelf kan doen.
De wintersport vind dan wel weer alleen maar genieten met de kinderen: dan hoeft er inderdaad niks want half pensioen en eten op de piste en zijn opa/oma mee.
vrijdag 6 juni 2025 om 21:49
Oh dat vind ik juist helemaal niet leuk, dagjes weg. Ik denk ook niet dat dat per se ontspannender is dan een vakantie.
vrijdag 6 juni 2025 om 22:00
Jup, dan konden ze s avond op pad met zijn tweeën en 2x een paar duiken of hiken.
vrijdag 6 juni 2025 om 22:14
Maar je hebt verder toch geen afspraken, je hoeft niet schoon te maken, je wast minder dan thuis. Boodschappen in buitenlandse supermarkt vinden wij altijd leuk want kinderen mogen een koekje of snoepje uitkiezen wat ze niet kennen. En als ze 1.5 a 2 uur later gaan slapen dan worden ze toch ook later wakker?Wielrenster87 schreef: ↑06-06-2025 21:41
Ik vind vakantie nu veelal een voorzetting van thuis: er moet toch gekookt worden, boodschappen gedaan en de afwas/vuilnis etc. En als je wat langer gaat moet er ook gewassen worden. Het zwemmen en meespelen vind ik leuk, maar er is nog minder rust dan thuis want ze gaan 1,5 tot 2 uur later naar bed en dat is normaal even de tijd dat ik wat voor mezelf kan doen
Ik denk dat je meer met de vakantieflow moet meegaan. Niks hoeft en ik kook echt simpele gerechten en vaak is het salades met brood. Kleding die thuis al in de was had gelegen kan op vakantie nog wel een dagje aan en vaak hebben campings wasmachines en hoef je het alleen even uit te hangen. Maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk.
vrijdag 6 juni 2025 om 22:17
Ja je zou het haast denken...madamecannibale schreef: ↑06-06-2025 20:41Wat een onnodig gehak op wolkie. Als je dit topic leest zal je inderdaad denken dat niemand geniet van een vakantie met jonge kinderen. En dat de man van TO een lapzwans is.
vrijdag 6 juni 2025 om 22:26
Nu snap ik wel waar je gevoel vandaan komt eigenlijk. Als ik dat zo lees is het op een camping idd vreselijk afzien als je dat als voorbeeld hebt.Wielrenster87 schreef: ↑06-06-2025 21:41Meestal vind ik wel leuk, maar helaas hebben wij niet de levenstandaard van mijn ouders. Mijn moeder/vader had echt vakantie: 2 of 3 luxe hotels in de vakantie waar het ontbijt klaarstond en we gingen 2x per dag uit eten, dus geen boodschappen, niet koken en de was werd gedaan door het hotel. En soms kwam er inderdaad een week een nanny over.
Ik vind vakantie nu veelal een voorzetting van thuis: er moet toch gekookt worden, boodschappen gedaan en de afwas/vuilnis etc. En als je wat langer gaat moet er ook gewassen worden. Het zwemmen en meespelen vind ik leuk, maar er is nog minder rust dan thuis want ze gaan 1,5 tot 2 uur later naar bed en dat is normaal even de tijd dat ik wat voor mezelf kan doen.
De wintersport vind dan wel weer alleen maar genieten met de kinderen: dan hoeft er inderdaad niks want half pensioen en eten op de piste en zijn opa/oma mee.
Begin in ieder geval met een goed gesprek met je man. Hoe hij zich gedraagt is heel bijzonder als je een gezin hebt. Maar je houd het in stand door het te accepteren en hem optijd uit zijn bed te halen omdat hij anders zijn bed niet uit komt.
Ga ik te beginnen korter op vakantie als dit je zoveel energie kost.
Maak duidelijke afspraken om en om eruit en dat je man ze af en toe eens even mee neemt naar de speeltuin zodat je een boek kan lezen bijvoorbeeld.
Wij gaan het liefst naar een camping ipv een hotel (toen de kinderen klein waren deden we dit regelmatig). Op een camping is het juist heerlijk, ze spelen buiten, gaan naar de speeltuin. Koken doen we om de dag en ook dat vind ik niet erg. De vakantie is er voor ons voor weer even dagen geen verplichtingen te hebben, met elkaar te kunnen zijn zonder werk, sport enz.
vrijdag 6 juni 2025 om 22:38
Ik zou ook best 3,5 week op de camping hebben kunnen betalen, maar dat lijkt mij echt vreselijk. In plaats daarvan gingen we dus 7-10 dagen, maar dan zorgde ik wel dat ik ook vakantie had. Dus bij voorkeur met ontbijt, al vind ik dat nog niet zo erg om zelf op mijn gemakje te regelen, maar mooi niet dat ik ga koken op vakantie. En schoonmaak bij voorkeur elke dag, en niet zelf drie keer per dag je tent vegen en afwassen in de gootsteen bij het douchehok.
vrijdag 6 juni 2025 om 22:39
vrijdag 6 juni 2025 om 22:40
Heerlijk die illusiewolkie schreef: ↑06-06-2025 22:14Maar je hebt verder toch geen afspraken, je hoeft niet schoon te maken, je wast minder dan thuis. Boodschappen in buitenlandse supermarkt vinden wij altijd leuk want kinderen mogen een koekje of snoepje uitkiezen wat ze niet kennen. En als ze 1.5 a 2 uur later gaan slapen dan worden ze toch ook later wakker?
Ik denk dat je meer met de vakantieflow moet meegaan. Niks hoeft en ik kook echt simpele gerechten en vaak is het salades met brood. Kleding die thuis al in de was had gelegen kan op vakantie nog wel een dagje aan en vaak hebben campings wasmachines en hoef je het alleen even uit te hangen. Maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk.

Makkelijk doen we ook en wassen op een camping doet man daar begin ik niet aan. Op het moment dat ik naar muntenmachine moet ga ik naar huis, dat is een grens die ik mentaal niet aankan.
En supermarkten buiten de benelux vind ik de horror: waar zijn de gesneden groente
wielrenster87 wijzigde dit bericht op 06-06-2025 22:43
12.01% gewijzigd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in