Vakantie met kleuters: hoe zelf ook relaxt terugkomen?
vrijdag 6 juni 2025 om 15:21
Het is weer bijna zomervakantie, zelf gaan we 3,5 week weg. De kinderen zijn net 4 en 6, de vakantie is al relaxter dan 2 jaar geleden, maar ik ben op zoek naar tips zodat ik zelf ook uitgerust terugkom.
Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.
Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.
Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.
Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.
Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
zondag 8 juni 2025 om 11:55
Deels wel ja, maar kanoenen in Europa is meestal vanaf 5 a 6 jaar. En wandelen begint nu langzaam aan te gaan. Hebben vaak geprobeerd maar 2 uur lang met een krijsende peuter in een rugdrager is geen aanrader
zondag 8 juni 2025 om 11:55
Deels wel ja, maar kanoenen in Europa is meestal vanaf 5 a 6 jaar. En wandelen begint nu langzaam aan te gaan. Hebben vaak geprobeerd maar 2 uur lang met een krijsende peuter in een rugdrager is geen aanrader
zondag 8 juni 2025 om 11:57
Ja, het blijft een herhaling van zetten. Je hebt allemaal wensen, maar bent op geen enkele manier bereid naar je eigen aandeel te kijken of om gewoon eens iets anders te proberen. Halsstarrigheid maakt ook niet uitgeurst.
Als je uit eten wil, dan kan je ook uitgebreid gaan lunchen. Neem wat vermaak mee, speel een spelletje en je zou met een 4 en 6-jarige toch een heel eind moeten komen. Urenlange wandeltochten lijkt me wat veel in één keer, maar ze zouden toch best al een lekker stuk moeten kunnen lopen. Picknickkleed en hapjes mee en je bent zo een paar uur verder.
Als je uit eten wil, dan kan je ook uitgebreid gaan lunchen. Neem wat vermaak mee, speel een spelletje en je zou met een 4 en 6-jarige toch een heel eind moeten komen. Urenlange wandeltochten lijkt me wat veel in één keer, maar ze zouden toch best al een lekker stuk moeten kunnen lopen. Picknickkleed en hapjes mee en je bent zo een paar uur verder.
zondag 8 juni 2025 om 11:57
Hmm nee hoor ik heb er eentje die nogal avontuurlijk is die wandelt continue ergens naar toe, op die manier krijg ik toch wel beweging

zondag 8 juni 2025 om 11:58
Wielrenster87 schreef: ↑08-06-2025 11:55Deels wel ja, maar kanoenen in Europa is meestal vanaf 5 a 6 jaar. En wandelen begint nu langzaam aan te gaan. Hebben vaak geprobeerd maar 2 uur lang met een krijsende peuter in een rugdrager is geen aanrader. Op een boot een halve dag vinden al langer leuk.
Tja, kinderen zijn flexibel, dus ze wennen er wel aan. Lekker twee uur laten krijsen is goed voor de longetjes. Wandelen zul je! Anders wordt je een sneeuwvlokje.
zondag 8 juni 2025 om 11:59
Gaan we ook zeker doen en ik ga wat vaker met de oudste op pad doe zit in stadjes zijn leuk, hoop dat het blijft.meisje85 schreef: ↑08-06-2025 11:57Ja, het blijft een herhaling van zetten. Je hebt allemaal wensen, maar bent op geen enkele manier bereid naar je eigen aandeel te kijken of om gewoon eens iets anders te proberen. Halsstarrigheid maakt ook niet uitgeurst.
zondag 8 juni 2025 om 12:14
Wat ik om me heen zie is dat ouders die hun kinderen maar lastig vinden, ook lastige kinderen hebben. Omdat die kinderen hunkeren naar oprechte aandacht ipv “ pfff, ja, mooi hoor, je zandkasteel, val me nu alsjeblieft niet meer lastig “ .Wielrenster87 schreef: ↑08-06-2025 11:43Waarschijnlijk is dit het….ik word dood ongelukkig van hele dag aan het zwembad en hangen, maar ja met kleuters kun je geen wandeltochten van 4 a 5 uur maken.
Over 2 jaar kunnen we weer meer realiseer ik mij nu: lekker kanoenen, korte wandeltochten, wat later uiteten, ze kunnen dan mee snorkelen.
De weekenden dat ik weg ben doe ik ook echt dingen die vroeger deed met man: iedere rwg 25-30 wandelen of 100 km fietsen (of meer).
Dat gehang bij het huisje/meer/camping waarbij ik dan lastig ontspan want het is iedere 5 minuten iets kost mij mentaal bakken energie ook door de fysieke onrust.
Een stuk wandelen en dan gerust een half uur blaadjes vanaf een brug het water ingooien en lol hebben omdat zij het zo leuk vinden is echt een totaal andere ervaring dan een peuter achterop je rug hijsen ( die wil bewegen ) en er van uitgaan dat zo’n kind geniet van de mooie omgeving.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 8 juni 2025 om 12:19
Je kunt wel 4 a 5 uur op pad, maar je komt niet ver. Tenminste niet, als je je verdiept en meegaat in hun beleving : mooie stenen zoeken, kabouterhuisjes ontdekken, met een tak dennenappels wegslaan, op een grasspriet blazen….Wielrenster87 schreef: ↑08-06-2025 11:43Waarschijnlijk is dit het….ik word dood ongelukkig van hele dag aan het zwembad en hangen, maar ja met kleuters kun je geen wandeltochten van 4 a 5 uur maken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 8 juni 2025 om 12:21
Heerlijk tochblijfgewoonbianca schreef: ↑08-06-2025 12:19Je kunt wel 4 a 5 uur op pad, maar je komt niet ver. Tenminste niet, als je je verdiept en meegaat in hun beleving : mooie stenen zoeken, kabouterhuisjes ontdekken, met een tak dennenappels wegslaan, op een grasspriet blazen….

zondag 8 juni 2025 om 12:23
Ditblijfgewoonbianca schreef: ↑08-06-2025 12:19Je kunt wel 4 a 5 uur op pad, maar je komt niet ver. Tenminste niet, als je je verdiept en meegaat in hun beleving : mooie stenen zoeken, kabouterhuisjes ontdekken, met een tak dennenappels wegslaan, op een grasspriet blazen….

En dan lekker liedjes zingen onderweg en picknicken.
zondag 8 juni 2025 om 12:23
blijfgewoonbianca schreef: ↑08-06-2025 12:22Ja, enorm !
Ik doe het weer heerlijk overnieuw met de kleinkinderen .
zondag 8 juni 2025 om 12:25
Ach ja, ze zijn een blok aan je been, dat heb je onderhand wel duidelijk gemaakt. Zoveel tips in dit topic, en je doet er niks mee.Wielrenster87 schreef: ↑08-06-2025 11:57Hmm nee hoor ik heb er eentje die nogal avontuurlijk is die wandelt continue ergens naar toe, op die manier krijg ik toch wel beweging. Dan moet iedere 5 of meer kijken waar die uithangt. En dan valt de oudste een keer of rent langs ik ga naar het zwembad waar zijn de handdoeken?
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
zondag 8 juni 2025 om 12:28
Dit zijn mijn fijnste herinneringen aan de vakanties vroeger. Bosbessen zoeken, eekhoorntjes ontdekken in de bomen, over de hei fietsen bij mijn moeder achterop...blijfgewoonbianca schreef: ↑08-06-2025 12:19Je kunt wel 4 a 5 uur op pad, maar je komt niet ver. Tenminste niet, als je je verdiept en meegaat in hun beleving : mooie stenen zoeken, kabouterhuisjes ontdekken, met een tak dennenappels wegslaan, op een grasspriet blazen….
There's point in your life, you got to reach and when you do
zondag 8 juni 2025 om 12:35
Niet een klein beetje
Maar ik snap inmiddels wel dat die man zolang mogelijk op bed blijft liggen, die is helemaal mentaal uitgezogen en niet door de kinderen.
zondag 8 juni 2025 om 12:46
blijfgewoonbianca schreef: ↑08-06-2025 12:19Je kunt wel 4 a 5 uur op pad, maar je komt niet ver. Tenminste niet, als je je verdiept en meegaat in hun beleving : mooie stenen zoeken, kabouterhuisjes ontdekken, met een tak dennenappels wegslaan, op een grasspriet blazen….
Dit!
Als ik onze (inmiddels volwassen kinderen) vraag naar hun mooiste vakantieherinneringen komen ze met vergelijkbare momenten. En in ons geval ook vaak van momenten dat het slecht weer was. Dan was zwemmen en speeltuin geen optie en moesten we dingen verzinnen om ons en hun te vermaken.
zondag 8 juni 2025 om 13:01
To
Ik heb kinderen van jouw leeftijd.
En ook heel erg avontuurlijk maar de jongste loopt al vanaf ze 3 is mee in de bergen. ( zonder draagzak) je hebt in Oostenrijk hele leuke tochten om te lopen.
Dit jaar gaan we een deel van de tauplitz route lopen ( huttentocht) route voor een volwassen is gemiddel 2 uur per dag lopen wij doen er 4 a 6 uur over lekker zwemmen in een bergmeer, eten onderweg, en vorige jaar hebben de kinderen zelfs nog een dutje onderweg gedaan op een kleedje.
En daarna nog een week camping.
Dus je doet het vooral je eigen aan.
En ook heel erg avontuurlijk maar de jongste loopt al vanaf ze 3 is mee in de bergen. ( zonder draagzak) je hebt in Oostenrijk hele leuke tochten om te lopen.
Dit jaar gaan we een deel van de tauplitz route lopen ( huttentocht) route voor een volwassen is gemiddel 2 uur per dag lopen wij doen er 4 a 6 uur over lekker zwemmen in een bergmeer, eten onderweg, en vorige jaar hebben de kinderen zelfs nog een dutje onderweg gedaan op een kleedje.
zondag 8 juni 2025 om 13:08
Ja dit kan gewoon zo prima!Frietje23 schreef: ↑08-06-2025 13:01To
Tempo aanpassen.
En verder een beetje kijken wat kinderen leuk vinden. Onze kinderen vinden smalle paadjes het meest spannend. Hoe smaller en hoe meer obstakels hoe beter.
Ze zijn hier 5 en 7.
Maar vanaf 3 ook in Oostenrijk door de bergen gewandeld hoor.
Met de gondel omhoog. Wandeling doen en daarna lekker spelen in de speeltuin die ook vaak aanwezig is. (Verschilt natuurlijk wel per plek)
Ik geniet altijd het meest met zulke uitstapjes.
Wij waren een keer ergens in Oostenrijk waar je gratis met het openbaar vervoer kon.
Kinderen vonden de bus prachtig.
Zitten gaan en genieten van de omgeving.
zondag 8 juni 2025 om 13:19
Je kunt wel continu willen dat de dingen anders zijn dan hoe ze nu zijn, maar het leven is alleen maar nu. En je mist t.Wielrenster87 schreef: ↑08-06-2025 11:55Deels wel ja, maar kanoenen in Europa is meestal vanaf 5 a 6 jaar. En wandelen begint nu langzaam aan te gaan. Hebben vaak geprobeerd maar 2 uur lang met een krijsende peuter in een rugdrager is geen aanrader. Op een boot een halve dag vinden al langer leuk.
Als je alleen maar kunt zien wat je allemaal niet kan met kleine kinderen, heb je een heel naar leven.
Ik ontspan het beste als ik gewoon helemaal mee ga in 'keutel-modus' zoals ik het noem. Kijken wat de dag brengt. Geen telefoon, geen agenda.
En die momenten dat je dan ineens een uur een boek kan lezen, komen altijd onverwacht en dan moet je ze meteen pakken.
zondag 8 juni 2025 om 13:26
Maar als dit al ergernissen zijn?Wielrenster87 schreef: ↑08-06-2025 11:57Hmm nee hoor ik heb er eentje die nogal avontuurlijk is die wandelt continue ergens naar toe, op die manier krijg ik toch wel beweging. Dan moet iedere 5 of meer kijken waar die uithangt. En dan valt de oudste een keer of rent langs ik ga naar het zwembad waar zijn de handdoeken?
Waarom ga je dan niet lekker alleen op vakantie? Het zijn je kinderen… die hebben jou inderdaad nodig bij zulke dingen. Maar ik snap niet dat je je daar druk om kunt maken.
zondag 8 juni 2025 om 13:53
zondag 8 juni 2025 om 13:55
Moet je je wel kúnnen inleven natuurlijk.
•

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in