Vakantie met kleuters: hoe zelf ook relaxt terugkomen?

06-06-2025 15:21 253 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer bijna zomervakantie, zelf gaan we 3,5 week weg. De kinderen zijn net 4 en 6, de vakantie is al relaxter dan 2 jaar geleden, maar ik ben op zoek naar tips zodat ik zelf ook uitgerust terugkom.

Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.

Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.

Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
Je man ook aanzetten als jullie op vakantie gaan?
Ik zou je man er meer bij betrekken. Als je kinderen naar jou toekomen kan je toch zeggen vraag maar aan papa.
Momenten afspreken waarop wie verantwoordelijk is voor de kinderen.

De een staat op en laat de ander slapen. De een vermaakt de kinderen, de ander leest een boek.

Ook momenten met zijn vieren plannen natuurlijk, anders is het geen gezinsvakantie.
ldp schreef:
06-06-2025 15:29
Je man ook aanzetten als jullie op vakantie gaan?
Die staat aan, maar de kinderen vragen automatisch mij. Ik moet echt fysiek weg zijn om dat te doorbreken.
Ga dan wielrennen.
Neem een boek mee en wat euro's voor een lunch. Ga een enorm stuk wielrennen, ga lezen, lunchen en dan kom je in de avond terug.

En een andere keer neem je de peuters mee naar een speeltuin en neem je zelf een enorme margarita om 10 uur 's ochtends en zeg je op alles wat ze laten zien dat je het geweldig vindt.

Ik bedoel, je doet het jezelf ook aan: Als je kinderen naar jou toelopen om iets te laten zien denk jij dat je ook persé aanwezig moet zijn. Je man kan dat zo te lezen ook prima opvangen én heeft een manier om er mee om te gaan.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Wielrenster87 schreef:
06-06-2025 15:31
Die staat aan, maar de kinderen vragen automatisch mij. Ik moet echt fysiek weg zijn om dat te doorbreken.
Wat is dit voor onzin? Je moet het doorbreken als je er wel bent.
Wielrenster87 schreef:
Oefen met ze.
Het is nu zo omdat het altijd zo gaat, dat is geen natuurwet. Als ze bij jou aan de dichte deur staan en bij hun vader niet dan is het zo omgekeerd. Dan moet hij wel meedoen. En niet alleen in de vakantie. Jullie kunnen nu alvast beginnen, zodat het er in de vakantie al een beetje in zit.
En accepteer dan vakantie met kleine kinderen niet perse ontspannend is voor de ouders. Toen ze echt klein waren vond ik er geen reet aan.

Die van jou zijn al wel wat groter, die kunnen echt wel snappen dat ze niet elke minuut bij hun moeder aan de jas moeten hangen.
Volgens mij is het nooit echt relaxed met zulke jonge kinderen. Het wordt met de jaren vanzelf beter, totdat je op het punt komt dat ze ineens hélemaal niets meer willen. En dan mis je ineens deze periode.

Ik kon geen boek lezen, of andere dingen doen, want dan raak je alleen maar geïrriteerd als kinderen wéér iets komen vragen, ruzie hebben, zich pijn gedaan hebben. Dus ik deed 'niets', beetje suffen.

Om toch wat ruimte te hebben zou ik met je partner afspreken dat jullie een schema hebben. Wie aan de beurt is let op, en zorgt dat de ander rust en eigen tijd heeft.

Dat geeft voor beiden helderheid, jij hoeft niet af te wachten of je man wat doet, hij hoeft niet met een half oog te denken 'dat pakt zij wel op'. Het is duidelijk waar de verantwoordelijkheden liggen op dat moment.

En, maar dat wist je al, met kleine kinderen is het nooit écht rustig...

Oh ja, en je moet dan ook accepteren dat je man wellicht een grotere tolerantie heeft voor ruzietjes, waarbij jij allang had willen ingrijpen
natsuro wijzigde dit bericht op 06-06-2025 15:43
Reden: toevoeging
7.58% gewijzigd
Door naar de juiste locatie te gaan?
Wij gaan altijd naar een kleinschalige camping in Drenthe met veel leuke speeltuintjes waar zelfs de jongste van nu 5 maar eerste vakantie 2 goed uit de voeten kan. Ze heeft vriendinnetjes en kent de weg.
Haar zus van straks negen vermaakt zich er ook erg goed. Vorig jaar zelfs twee weken alleen met ze wezen kamperen en toch nog mijn boeken kunnen lezen, moet ze eerder zoeken om op zijn tijd is wat brandstof erin te kunnen stoppen.

En de ochtenden delen met je man
where ever you go, go with your heart
Wielrenster87 schreef:

Nee hoor, jij kunt ze gepast negeren en je man kan ze op die momenten actief benaderen. En hij kan ze zeggen dat mama nu even aan het lezen is. Lezen of wat dan ook.

Op school moeten kleuters soms ook dingen zelf regelen omdat de juf iets anders doet. Dan moeten ze alles aan de beer vragen die op de stoel van de juf zit. (Ze moeten hun probleempje zelf oplossen) en dat werkt!
Wielrenster87 schreef:
'Daar is je vader, die heeft ook handen.'
Spreek met je man af om de dag ga jij er om 6u uit. Dan blijf ik liggen. Zeg tegen je kinderen vraag papa tot het eten of zo. Je man mag zijn taak ook doen zou dat zeker met hem bespreken. Ga desnoods achter de auto, caravan, bosjes zitten. En accepteren dat je vakanties er anders uitzien dan vroeger. En je gaat "wielrennen" maar stopt bij het eerste terras pakt je boek erbij en fiets 2u later weer terug.
Alles valt en staat met duidelijke communicatie met/tegen je man en spreek duidelijk af. Momenten op een dag verdelen zodat jullie beide aan rust toekomen. Dat jij elke dag om 6.00 uur op staat is totaal niet nodig. Je man kan dat net zo goed. Overdag gaan wielrennen en hij let op de kinderen. Hij leest een boek en jij let op de kinderen. En wil niet, kan niet, kids vragen naar jou, enz.: je hebt 3,5 week om de boeg om te gooien!
als jij drie dagen zelf-weg nodig hebt, gewoon doen.
SEM72 schreef:
06-06-2025 15:47
Spreek met je man af om de dag ga jij er om 6u uit. Dan blijf ik liggen. Zeg tegen je kinderen vraag papa tot het eten of zo. Je man mag zijn taak ook doen zou dat zeker met hem bespreken. Ga desnoods achter de auto, caravan, bosjes zitten. En accepteren dat je vakanties er anders uitzien dan vroeger. En je gaat "wielrennen" maar stopt bij het eerste terras pakt je boek erbij en fiets 2u later weer terug.

Dit!
Ik ging wel eens de was doen, boek en stoel mee en dan buiten voor het washok lezen tot de machine klaar was.
speculaastaart wijzigde dit bericht op 06-06-2025 15:54
0.08% gewijzigd
Wielrenster87 schreef:
Met je man afspreken, dat het woord 'mama' ook op hem slaat
Wielrenster87 schreef:
Wat gek.

En je man gedraagt zich daar ook naar?
Deels wel herkenbaar. Hier gaat man er af en toe met de kinderen op uit. Dan blijf ik bij de tent en kan ik zelf even aanrommelen.
Je zal hierover echt betere afspraken met je man moeten maken, als jij 90% van de ochtenden moet doen kan hij niet verwachten dat jij na 21:00 nog gezellig gaat doen. Zorg dus dat hij ook de helft van de ochtenden doet.
En jouw kinderen voelen natuurlijk haarfijn aan dat ze bij papa niet terecht kunnen als hij een boek leest en dat jij wél altijd beschikbaar bent. Ook dit bespreken met man en dan ook consequent de kinderen naar hun vader verwijzen als hij 'in charge' is.

Verder wordt het met de jaren echt beter, maar je helpt jezelf enorm als je hier stappen in kan zetten. Ik blijf het ook een uitdaging vinden maar heb inmiddels wel meer geleerd wat ík nodig heb. Als ik momenten van rust heb kan ik ook meer genieten van de momenten dat we wel wat met elkaar doen.
Door voldoende tijd voor jezelf te nemen. Dat kan door fysiek echt even weg te zijn (zeker als je dat toch al graag doet) maar het moet ook prima op of nabij de locatie mogelijk zijn. En tijdens "jouw" moment voor jezelf kan partner met de kinderen een boswandeling maken, zandkasteel bouwen, een spelletje doen, de "wacht" houden bij de speeltuin etc.

Het zou overal moeten kunnen maar ben het er wel mee eens dat het uitkiezen van een geschikte locatie er ten positieve aan bijdraagt. Een huisje met een sauna en jacuzzi op de Veluwe en je kunt er zo een uur in gaan hangen terwijl je partner op eekhoorns- en paddenstoelenzoektocht gaat (en andersom).
Dat ze zo aanhankelijk zijn naar jou toe is niet normaal hoor. Lijkt me dat je daar buiten je vakantie om ook last van hebt? Dit zou ik eerst samen met je partner veranderen.
Daarnaast, waarom ga je 3,5 week weg als dat zo zwaar voor je is?
Dit is misschien een mooie gelegenheid om de tips uit je andere topic toe te passen: de lat omlaag, niet alles op je eigen schouders nemen, niet altijd maar doorgaan.
Toen onze kinderen klein waren, had mijn partner moeite met vroeg opstaan. Toch spraken we iedere week af welke dag van het weekend hij samen met de kinderen naar beneden ging en welke ik.

Wellicht is bij jullie ook het excuus dat je man moeite met opstaan heeft en jij daardoor altijd om 6.00 uur opstaat met de kinderen, maar dit werkt altijd in jouw nadeel en zijn voordeel.
Sabine schreef:
06-06-2025 16:05
Dat ze zo aanhankelijk zijn naar jou toe is niet normaal hoor. Lijkt me dat je daar buiten je vakantie om ook last van hebt? Dit zou ik eerst samen met je partner veranderen.
Daarnaast, waarom ga je 3,5 week weg als dat zo zwaar voor je is?
O ja, dat zou ik ook nooit doen, zo lang gaan, als je het zelf niet leuk vindt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven