van 2 naar 1 slaapje!
zondag 27 mei 2012 om 18:30
Hoe doen jullie dat?
Afgelopen dagen merk ik dat onze dochter twee keer slapen niet meer wil/ nodig heeft.
Tegen 11.00 is ze wel goed moe.. Dan leg ik haar in bed..slaapt tot ongeveer 13.00/13.30.. Maar dan is de middag nog heel lang en hebben we een vervelend kind om 17.30 aan tafel.
Nu dacht ik zal maar eens proberen om de ochtend te rekken.. En dat ze dan middags langer door slaapt en dan langer gezellig is tot de avond. Meestal ligt ze om half 7 weer in bed!
Ben wel benieuwd naar hoe andere moeders dit doen.
Blijven jullie altijd thuis bij middagslaapjes?
Hoe oud waren jullie kinderen toen ze overgingen naar 1 slaapje? Onze dochter is nu net 15mnd.
Afgelopen dagen merk ik dat onze dochter twee keer slapen niet meer wil/ nodig heeft.
Tegen 11.00 is ze wel goed moe.. Dan leg ik haar in bed..slaapt tot ongeveer 13.00/13.30.. Maar dan is de middag nog heel lang en hebben we een vervelend kind om 17.30 aan tafel.
Nu dacht ik zal maar eens proberen om de ochtend te rekken.. En dat ze dan middags langer door slaapt en dan langer gezellig is tot de avond. Meestal ligt ze om half 7 weer in bed!
Ben wel benieuwd naar hoe andere moeders dit doen.
Blijven jullie altijd thuis bij middagslaapjes?
Hoe oud waren jullie kinderen toen ze overgingen naar 1 slaapje? Onze dochter is nu net 15mnd.
zondag 27 mei 2012 om 18:46
Mijn dochter was 18 maanden toen ze overging. En eerst alleen op KDV, thuis nog wel twee slaapjes. Na een week of twee, drie ging ze thuis ook naar één slaapje. Tegen elven wat hangerig, nog even rekken en zorgen dat ze met een gevulde maag gaat slapen. Dan ligt ze zo ruim twee uur te slapen en gaat ze 's avonds om een uur of acht naar bed (was bij twee slaapjes een uur of negen, dus dit bevalt beter).
Ik zorg er wel voor dat dit slaapje thuis plaatsvindt. Anders is ie gegarandeerd korter en komen we in de middag in de problemen.
Het is wel even wennen om niet meer twee momenten per dag voor andere dingen te hebben, maar lekker dat de avond wat langer is.
Ik zorg er wel voor dat dit slaapje thuis plaatsvindt. Anders is ie gegarandeerd korter en komen we in de middag in de problemen.
Het is wel even wennen om niet meer twee momenten per dag voor andere dingen te hebben, maar lekker dat de avond wat langer is.
zondag 27 mei 2012 om 18:49
zondag 27 mei 2012 om 18:50
Mijn dochter was 8 maanden toen ze naar een slaapje ging. Ze weigerde 's ochtends gewoon om te slapen
Om 12u ging het prima. Wat wel heel fijn was was dat ze toen van twee keer 45 minuten naar een keer anderhalf uur ging. Daar heb je veel meer aan. En ja, ik bleef altijd thuis, in de wandelwagen sliep ze niet.
zondag 27 mei 2012 om 20:08
Zoon is nu drie en weet niet meer hoe jong hij was toen hij van 2 naar 1 slaapje ging. Ik probeer het te rekken en op een gegeven moment ging hij gelijk na de boterham om 12.15 uur naar bed en sliep dan tot een uur of 2/3. Eerst was dat nog 10.30 uur, daarna 11.00 uur etc etc toen hij naar bed ging...
En dat het in het begin wat vervelend is, tja, dat is een algemeen feit. Ze wennen er wel aan, en jij ook. Het kost wat tijd en geduld. Eet anders een tijdje wat vroeger. Het komt vanzelf goed.
En dat het in het begin wat vervelend is, tja, dat is een algemeen feit. Ze wennen er wel aan, en jij ook. Het kost wat tijd en geduld. Eet anders een tijdje wat vroeger. Het komt vanzelf goed.
zondag 27 mei 2012 om 20:11
Ik heb een zoon van bijna 14 maand en omdat hij zo onrustig sliep in de avond, kreeg ik van de kinderneuroloog van oudste zoon de tip om hem 1 keer per dag te laten slapen. Meestal gaat hij er rond 11-12 uur in, en als het dan helemaal goed gaat
(lukt niet altijd, lichte slaper), slaapt hij 2,5-3 uur. En dan gaat hij er dus om 19 uur weer in. Dan is hij dus 2 periodes van ongeveer 4-5 uur wakker.
Maar als hij heel kort slaapt om 11 uur laat ik hem wel een extra tuk doen in de namiddag en gaat hij wat later naar bed.
Ik blijf meestal wel thuis ja. Hij is een moeilijke slaper.
Maar als hij heel kort slaapt om 11 uur laat ik hem wel een extra tuk doen in de namiddag en gaat hij wat later naar bed.
Ik blijf meestal wel thuis ja. Hij is een moeilijke slaper.
Stressed is just desserts spelled backwards
zondag 27 mei 2012 om 22:06
Dochter is sinds een maand over op 1 slaapje. Ze was toen 17 mnd. Ik merkte dat ze steeds later moe genoeg was voor haar ochtenddutje,vaak pas tegen 11 uur half 12. Eerst deed ze het om en om, de ene dag alleen de middagslaap en de andere dag 2 slaapjes. Nu doet ze voornamelijk alleen een middagslaapje. Ze gaat rond 13 uur naar bed en slaapt tot circa 15 uur. De ene dag anderhalf uur, de andere dag 2 of 2,5 uur. Savonds gaat ze om 21.00 naar bed. Dan slaapt ze tot 7 of 8 uur. Ik vind zo'n langere middagslaapje fijner dan de 2 korte slaapjes. Het geeft me tijd om dingen te doen, of als ze slecht geslapen heeft snachts en vaak wakker was, tijd om zelf ook even te slapen (behalve als ik werk natuurlijk). Het valt me wel op dat toen we net begonnen met alleen een middagslaapje, deze in het begin korter was dan dat ze nu slaapt. Toen sliep ze vaak maar een 3 kwartier of uur. Nu ze eraan gewend is slaapt ze langer smiddags.
zondag 27 mei 2012 om 22:10
Mijn zoon ging met 14 maanden over naar 1 slaapje. Soms redde hij dat nog niet hoor. Maar we zijn begonnen met om 11.30 al brood geven, en dan rond 12.00 naar bed. Hij sliep dan meestal tot 15.00 en dan kon hij goed wakker blijven tot 18.30, dan nog een flesje drinken en om 19.00 uiterlijk in bed. Hij werd daardoor trouwens s morgens wel later wakker, maar dat vonden we niet erg hoor. Nu met het warme weer slaapt hij meer, maar ongeveer 3 maanden later ziet het er zo uit:
08.00 wakker, ontbijt
12.00 lunch
12.30 naar bed
14.30/15.00 uit bed
18.00 diner
19.00 bad
19.30 naar bed
Ik blijf ook meestal thuis, tussen de middag ergens anders slapen gaat meestal niet goed, of is te kort waardoor je alsnog met een jengelig kind zit om 18.00.
08.00 wakker, ontbijt
12.00 lunch
12.30 naar bed
14.30/15.00 uit bed
18.00 diner
19.00 bad
19.30 naar bed
Ik blijf ook meestal thuis, tussen de middag ergens anders slapen gaat meestal niet goed, of is te kort waardoor je alsnog met een jengelig kind zit om 18.00.
zondag 27 mei 2012 om 23:25
Mijn dochter is nu ruim 14 maanden en heeft sinds ze een maand of 11 was meestal maar 1 slaapje. Maar in het begin wisselde het heel erg. De ene keer 1, de andere keer 2. Vaak hing het er ook vanaf hoe laat ze wakker geworden was (wat ook nogal eens verschilde). Ik ging gewoon mee in wat ze aangaf en als ze bv van 11 tot 1 sliep dan probeerde ik haar eind van de middag er nog even in te leggen als ik merkte dat ze moe werd.
Ik blijf altijd thuis tijdens haar slaapjes. Wanneer ze in de auto of kinderwagen in slaap valt is het drama. Dan wordt ze wakker als je stil gaat staan en wil vervolgens in bed niet meer slapen. Ik ga dus zeker geen boodschappen doen om het slaapje te rekken, want dan valt ze geheid op de terugweg in de auto in slaap. Meestal rek ik trouwens helemaal niets, behalve ´s avonds (liefst leg ik haar niet voor 7 uur in bed. Als ze heel moe is, is het wel eens kwart voor 7). Als ik overdag merk dat ze moe is, leg ik haar in bed. Of dat nu om half 11 of om half 2 is. Misschien in het kader van de regelmaat niet goed, maar voor mijn dochter werkt dit prima. Ze slaapt ook qua lengte heel wisselend (en daar zit ook geen logica in met wanneer je haar in bed legt). Soms slaapt ze maar 5 kwartier en haalt ze vrolijk de avond om vervolgens de volgende dag een ´middagslaapje´ van 4 uur te doen! Nu moet ik zeggen dat ik haar eigenlijk vrijwel nooit wakker maak (alleen als het echt niet anders kan of als ze eind van de middag nog een slaapje doet omdat we dan moeten eten). Dochter is nl redelijk chagrijnig als ze wakker gemaakt wordt, terwijl ze anders echt een enorm vrolijke meid is.
Ik ga dus eigenlijk meer mee in haar ritme en dat werkt goed. Ik probeer ook bewust niet teveel te plannen op tijden en de activiteiten aan te passen op hoe de dag loopt (maar met afspraken kan dit natuurlijk niet altijd).
Ik blijf altijd thuis tijdens haar slaapjes. Wanneer ze in de auto of kinderwagen in slaap valt is het drama. Dan wordt ze wakker als je stil gaat staan en wil vervolgens in bed niet meer slapen. Ik ga dus zeker geen boodschappen doen om het slaapje te rekken, want dan valt ze geheid op de terugweg in de auto in slaap. Meestal rek ik trouwens helemaal niets, behalve ´s avonds (liefst leg ik haar niet voor 7 uur in bed. Als ze heel moe is, is het wel eens kwart voor 7). Als ik overdag merk dat ze moe is, leg ik haar in bed. Of dat nu om half 11 of om half 2 is. Misschien in het kader van de regelmaat niet goed, maar voor mijn dochter werkt dit prima. Ze slaapt ook qua lengte heel wisselend (en daar zit ook geen logica in met wanneer je haar in bed legt). Soms slaapt ze maar 5 kwartier en haalt ze vrolijk de avond om vervolgens de volgende dag een ´middagslaapje´ van 4 uur te doen! Nu moet ik zeggen dat ik haar eigenlijk vrijwel nooit wakker maak (alleen als het echt niet anders kan of als ze eind van de middag nog een slaapje doet omdat we dan moeten eten). Dochter is nl redelijk chagrijnig als ze wakker gemaakt wordt, terwijl ze anders echt een enorm vrolijke meid is.
Ik ga dus eigenlijk meer mee in haar ritme en dat werkt goed. Ik probeer ook bewust niet teveel te plannen op tijden en de activiteiten aan te passen op hoe de dag loopt (maar met afspraken kan dit natuurlijk niet altijd).
maandag 28 mei 2012 om 00:05
Zoontje hier is 18 mnd. Hij doet al 'n poosje 1 slaapje. Toen hij in de fase "van 2 naar 1 slaapje" zat, merkte ik dat als hij 's ochtends zijn slaapje had gedaan, hij 's middags niet meer wilde. En dan zaten we dus net als bij jullie met een heel moe (en dus heel jengelig) kindje.
Ik merk dat zoontje de ochtend nog niet door kan met alleen zelf spelen. Zo tussen 10 en 11 wordt hij moe en dan neem ik hem mee. Stukje wandelen, boodschappen doen, fietsen, ik moet altijd wel iets en wanneer hij in de wagen zit dan is het prima. Rond 12.30 uur eten en daarna naar bed. Ik blijf altijd thuis als hij slaapt.
Hij heeft nog een oudere zus van 3. Zij sliep (tot afgelopen maandag) 's middags ook nog en het was bij ons een vast ritme dat we dan gewoon thuis zijn zodat de kids in hun eigen bedje slapenn. En soms is dat wel van 13 tot 17, maar ja....
Ik merk dat zoontje de ochtend nog niet door kan met alleen zelf spelen. Zo tussen 10 en 11 wordt hij moe en dan neem ik hem mee. Stukje wandelen, boodschappen doen, fietsen, ik moet altijd wel iets en wanneer hij in de wagen zit dan is het prima. Rond 12.30 uur eten en daarna naar bed. Ik blijf altijd thuis als hij slaapt.
Hij heeft nog een oudere zus van 3. Zij sliep (tot afgelopen maandag) 's middags ook nog en het was bij ons een vast ritme dat we dan gewoon thuis zijn zodat de kids in hun eigen bedje slapenn. En soms is dat wel van 13 tot 17, maar ja....
maandag 28 mei 2012 om 00:09
Lastige periode vond ik dit... ze zijn aan het eind van de ochtend moe, en als je ze te vroeg in bed doet dan zit je 's middags met het gejengel.
Wat Konela zegt deed ik ook: rond half 11 een poosje erop uit met de wagen, zijn ze wel wakker maar zitten ze lekker een beetje rond te kijken. Dan een boterham en naar bed.
Wat Konela zegt deed ik ook: rond half 11 een poosje erop uit met de wagen, zijn ze wel wakker maar zitten ze lekker een beetje rond te kijken. Dan een boterham en naar bed.
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
maandag 28 mei 2012 om 00:28
Mijn dochter wil de ene dag 1 slaapje en de andere 2. Ik doe er echt niet moeilijk om. Gelukkig gaat ze letterlijk door tot ze van vermoeidheid omvalt zonder vervelend te worden oid. Dat scheelt een hoop. En voor de nachten hoef ik het 2e slaapje niet te laten vallen, dochter slaapt altijd 12-14 uur 's nachts.
maandag 28 mei 2012 om 06:03
Onze zoon ging over naar 1 slaapje toen hij ongeveer 16 maanden was. In de periode daarvoor lag het er een beetje aan hoe laat hij 's ochtends wakker was of hij 1 of 2 slaapjes deed. Soms legde ik hem rond 10.30 uur op bed en sliep hij tot 13.00 uur. Dat betekende dan gegarandeerd dat hij 's middags niet meer wilde slapen. Dan was de middag inderdaad erg lang en was hij rond etenstijd heel moe en jengelig, maar het was even niet anders. Op een gegeven moment wilde hij gewoon helemaal niet meer slapen 's middags en ben ik hem rond 12.15 uur, na z'n middagboterham, in bed gaan leggen. Sindsdien doet hij nog maar 1 slaapje en dat gaat prima. Hij slaapt meestal 2 uur, soms zelfs 3. Bijkomend voordeel is dat hij sindsdien 's nachts door is gaan slapen.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
maandag 28 mei 2012 om 07:50
Bedankt voor de reacties!
Ga t vandaag eens proberen om haar wat later in bed te leggen..eind van de ochtend. En dan hopelijk langer te slapen in de middag.
Ze gaat hier avonds ook wel vroeg naar bed lees ik zo!
En dan maar middags wat vaker thuis blijven.. Ik nam haar nog regelmatig mee. Als ze echt moe is slaapt ze dan ook wel maar thuis toch beter!
Ga t vandaag eens proberen om haar wat later in bed te leggen..eind van de ochtend. En dan hopelijk langer te slapen in de middag.
Ze gaat hier avonds ook wel vroeg naar bed lees ik zo!
En dan maar middags wat vaker thuis blijven.. Ik nam haar nog regelmatig mee. Als ze echt moe is slaapt ze dan ook wel maar thuis toch beter!
maandag 28 mei 2012 om 08:05
Onze dochter ging met 13 maanden naar naar 1 slaapje. Ging meteen goed. Ze sliep toen 1 x 1 a 1,5 uur (rond 12.30 naar bed) ipv 2x met hangen en wurgen een half uur. Omdat ze lastig slaapt blijven we zoveel mogelijk thuis voor slaapjes, of we zorgen dat ze in de auto 1,5 uur kan slapen. Overleggen, kinderwagen, op bezoek, dat is allemaal niet zo'n succes. Succes!