Vanaf welke leeftijd kinderen op 1 kamer?

12-07-2020 11:55 45 berichten
Wij hebben op de eerste verdieping 2 ruime kamers en op de zolder nog 2 krappe kamers. Ik verwacht ons tweede kind als de oudste 2.5 jaar oud is. Het lijkt me toch wel erg fijn om met zn allen nog een paar jaar op 1 verdieping te slapen nu ze klein zijn. Maar vanaf welke leeftijd kun je twee kinderen bij elkaar op de kamer laten slapen? En waar houd je dan rekening mee?

Het eerste half jaar zal de jongste bij ons slapen. Is een half jaar en ruim 3 jaar te jong? De oudste is rustig en snapt al veel, maar ze is nog wel klein natuurlijk. Graag jullie ervaringen!
anoniem_63e24575cbc6a wijzigde dit bericht op 14-07-2020 10:34
4.32% gewijzigd
Niet, waarom zou je ze op een kamer frutten als je de ruimte hebt?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een baby in geen geval bij een peuter of kleuter op de kamer laten slapen. Die kunnen nog wel eens impulsief reageren en schade aanbrengen aan je baby. De jongste moet toch zeker wel een jaar of 2,5 zijn.
Ik zou ze ook een eigen kamer geven.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je dat willen als je zoveel ruimte hebt? Zelf naar zolder verhuizen en de kinderen samen op de eerste verdieping laten.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
12-07-2020 11:59
Ik zou een baby in geen geval bij een peuter of kleuter op de kamer laten slapen. Die kunnen nog wel eens impulsief reageren en schade aanbrengen aan je baby.
En dit, het lijkt mij ook niet veilig.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Bij ons hebben de kinderen vanaf dat de jongste ca. 1,5 was samen op 1 kamer geslapen (oudste was toen 2,5). Dit tot ze 10 en 11 waren. Niet omdat het moest, maar omdat ze dat zo graag wilden. 1 kleine slaapkamer en een hele grote speelkamer :) Ik zou ook wachten tot ca. 1,5. Een babyfoon haalt je kindje ook dichterbij. Of, als je je kleintje dichtbij wilt houden, die heeft tot een jaar of 2 ook echt geen kamer nodig. Dan zijn ze nog de hele tijd bij jou in de buurt.
Zonder oorzaak geen gevolg
Dankjewel voor de reacties. Ha jullie zijn eensgezind! Even voor het beeld, de kamers op de eerste verdieping zijn dus heel groot en op zolder juist klein. Het leek me voor m'n oudste ook zo wat om dan op zolder te slapen terwijl ze fysiek niet de meest handige is om de trap af te komen. We zouden ook nog van 1 kamer op de 1e verdieping 2 kleinere kunnen maken :$ , dat lijkt me wel wat hokkig maar misschien toch doen.

Ik dacht zelf dat het vanaf minimaal 1-anderhalf wel veilig zou zijn, maar ik lees hierboven zelfs 2.5?
anoniem_63e24575cbc6a wijzigde dit bericht op 12-07-2020 12:23
3.86% gewijzigd
fashionvictim schreef:
12-07-2020 12:10
En dit, het lijkt mij ook niet veilig.
Dat was m'n grootste twijfel.. ik heb ook nog even de tijd maar jullie zijn vrij eensgezind. Tijdelijk of permanent zelf naar zolder verkassen kan ook nog ja, alleen als de tweede net zo'n nachtbraker wordt als de oudste, lijkt me dat weer vrij vermoeiend.
polkat schreef:
12-07-2020 12:14
Bij ons hebben de kinderen vanaf dat de jongste ca. 1,5 was samen op 1 kamer geslapen (oudste was toen 2,5). Dit tot ze 10 en 11 waren. Niet omdat het moest, maar omdat ze dat zo graag wilden. 1 kleine slaapkamer en een hele grote speelkamer :) Ik zou ook wachten tot ca. 1,5. Een babyfoon haalt je kindje ook dichterbij. Of, als je je kleintje dichtbij wilt houden, die heeft tot een jaar of 2 ook echt geen kamer nodig. Dan zijn ze nog de hele tijd bij jou in de buurt.
Dat klinkt wel gezellig, een slaapkamer en een speelkamer. We kunnen de jongste inderdaad ook langer bij ons op de kamer laten slapen, maar dat van tevoren inschatten hoe dat voelt en gaat vind ik lastig. Dank voor je ervaring ook.
Alle reacties Link kopieren
We hebben lang als ouders de kleinste kamer gehad. Kinderen willen ooit op hun eigen kamer kunnen spelen....

Ik zou zelf dus naar zolder verhuizen...
JobEva schreef:
12-07-2020 12:28
We hebben lang als ouders de kleinste kamer gehad. Kinderen willen ooit op hun eigen kamer kunnen spelen....

Ik zou zelf dus naar zolder verhuizen...
Oh dat zit ook zeker in de planning, dat naar zolder verhuizen, maar mijn ervaring is met de oudste dat ik er tot haar 2e verjaardag nog wel regelmatig heen moest, vandaar dat het me handig leek op 1 verdieping. Ik kan evt ook nog een bedbank op een kinderkamer zetten, daar is plek zat voor.
Alle reacties Link kopieren
Als de kamers zo ruim zijn, laat je de jongste toch gewoon zo lang als nodig bij jullie op de kamer slapen? Heb je weinig last van. En dan merk je vanzelf wanneer de oudste naar boven kan.
Ze zijn nog zo klein en die trap is echt niet handig s nachts
Alle reacties Link kopieren
Hier hebben de kinderen vanaf dat de jongste 1,5 was ( oudste 3) op 1 kamer geslapen.


Zelfs toen we gingen verhuizen en er kamers genoeg waren kozen ze ervoor om samen te slapen.
Hierdoor hadden we een speelkamer!!

Oudste is nu 11 en sinds een paar maanden wilt ze niet meer met haar broertje op 1 kamer slapen.

Jongste zou het nog wel heel graag willen en vraagt met regelmaat of hij bij haar mag komen logeren.

Hier was het vooral het overdag niet lekker kunnen spelen met vriendinnen op de kamer de doorslag dat dochter niet meer samen wilde slapen.
Broertje kwam dan ook op de kamer onder het mom het is ook mijn slaapkamer.

Wij slapen trouwens ook op de kleinste kamer.
Alle reacties Link kopieren
Hier heeft de jongste tot ongeveer 1 bij ons in de cosleeper gelegen en daarna bij zijn grote broer op de kamer. Nu zijn ze 4 en 6 en slapen nog steeds op 1 kamer. Ze kunnen wel prima elk hun eigen (grote) kamer hebben maar ze willen zelf graag samen op 1 kamer slapen.
Alle reacties Link kopieren
Onze meiden van 3,5 en net 5 slapen op 1 kamer vanaf dat de jongste een maand of 9 a 10 was. Daarvoor sliep ze bij ons. Ze vinden het zo gezellig dat ze zelfs hun bedden tegen elkaar geschoven hebben zodat het 1 groot bed lijkt. Het geeft bij ons geen problemen behalve dat ze s avonds soms te lang kletsen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook even volgen, Birdist. Wij willen onze kindjes ook op 1 kamer laten slapen. Op dit moment is dit voor ons het meest praktische en we zien toch ook wel voordelen aan het samen op 1 kamer slapen. Wij dachten zelf als de jongste 1,5 jaar is. Het zal ook wel van de kindjes zelf afhangen, dus misschien veranderen we nog van mening. :D
Alle reacties Link kopieren
De baby gewoon eerst zo lang mogelijk bij jullie op de kamer en daarna kijken of de leeftijden zodanig zijn dat ze samen in een kamer kunnen. Mijn dochter en haar stiefzus hebben heel lang bij elkaar geslapen in de weekenden, ook toen ze heel klein waren. Dat ging prima.

Maar laat het ook van de kinderen zelf afhangen. Huilt de baby straks veel en houdt hij/zij de oudste wakker? Of misschien wel andersom? Je kunt ook altijd zelf op zolder gaan slapen met babyfoon. Ruimte genoeg in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Toen jongste 2 jaar was samen op de kamer gegaan met de oudste van 5 jaar. Worden nooit wakker van elkaars gehuil. Vinden het veel gezelliger samen en houden niet van alleen zijn. Ze spelen eigenlijk ook nooit op hun kamer maar altijd in de woonkamer.
Enige nadeel: door de gezelligheid is het altijd hommeles met bedtijd dan houden ze elkaar wakker met grappen en grollen.
Zodra er eentje om vraagt of het is niet meer handig dan krijgen ze allebei weer een eigen kamer.
Zorg dat je een kamer klaar hebt voor de jongste. Onze tweede wilde absoluut niet bij ons in de kamer slapen en had hoe klein ook behoefte aan haar eigen ruimte. Zij gedijde het beste in een kamer zonder afleiding. Als je dat nog moet gaan regelen als de kleine er is word je ook niet echt vrolijk. Het kan natuurlijk ook anders gaan, maar dit is ook een mogelijkheid die langs kan komen.

Ik zou dus zorgen voor 3 slaapkamers die je kunt gebruiken en nergens op te gokken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de oudste op zolder laten slapen en daar niet te lang meer mee wachten. Als je oudste pas ná de bevalling naar zolder doet heeft oudste misschien het gevoel dat kamer afgestaan moet worden.

Bij ons sliep de oudste vanaf 2 jaar op zolder. Ging prima.
Alle reacties Link kopieren
Zeilboot76 schreef:
12-07-2020 13:29
Zorg dat je een kamer klaar hebt voor de jongste. Onze tweede wilde absoluut niet bij ons in de kamer slapen en had hoe klein ook behoefte aan haar eigen ruimte. Zij gedijde het beste in een kamer zonder afleiding. Als je dat nog moet gaan regelen als de kleine er is word je ook niet echt vrolijk. Het kan natuurlijk ook anders gaan, maar dit is ook een mogelijkheid die langs kan komen.

Ik zou dus zorgen voor 3 slaapkamers die je kunt gebruiken en nergens op te gokken.
Dit wou ik ook zeggen. Ik had vantevoren allemaal romantische ideeën van heel lang samen gezellig op een kamer, desnoods tot kleuterleeftijd in een heel groot familiebed enzo maar in de praktijk was dat absoluut geen doen.

Hij is nu bijna 2 en heeft sinds hij 3.5 maand is misschien nog 1 nacht tussen ons in gelegen. Wij waren er alledrie absoluut niet gelukkig van geworden als hij verplicht al die tijd bij ons had moeten slapen.
Alle reacties Link kopieren
Wij slapen al jaren met zijn allen op 1 kamer en in een groot bed en dat geet heel goed als de kids vroeg wakker zijn en zien dat de rest nog slaapt is het een stimulans om nog weer te proberen om te slapen en rustig te blijven.

En beide kids hebben ieder een eigen kamer zonder bed waar door ze veel meer ruimte hebben in hun kamer waar een bureau staat een relax stoel etc
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ook dat i.v.m. veiligheid de jongste toch wel een jaar of 2 moet zijn maar het hangt ook wat van je kinderen af. Mijn oudste zou met grote liefde de jongste even hebben toegedekt (verstikt) met zijn eigen deken ofzo.

Als je graag nog even allemaal op 1 verdieping slaapt en de kamer zijn daar zo groot; is splitten dan geen optie? Wij hebben van de grote slaapkamer op de 1e verdieping twee kleintjes gemaakt. 1 hele kleine babykamer en een iets grotere voor de oudste. Ibmiddels is de oudste naar zolder verhuis en de “baby” (geen baby meer) naar de grotere kamer. Het kleinste kamertje is nu een kantoortje. Gipsmuurtje zetten konden wij als niet klussers vanaf youtube zo nadoen en was echt een fluitje van een cent.
Zeilboot76 schreef:
12-07-2020 13:29
Zorg dat je een kamer klaar hebt voor de jongste. Onze tweede wilde absoluut niet bij ons in de kamer slapen en had hoe klein ook behoefte aan haar eigen ruimte. Zij gedijde het beste in een kamer zonder afleiding. Als je dat nog moet gaan regelen als de kleine er is word je ook niet echt vrolijk. Het kan natuurlijk ook anders gaan, maar dit is ook een mogelijkheid die langs kan komen.

Ik zou dus zorgen voor 3 slaapkamers die je kunt gebruiken en nergens op te gokken.
Goeie, dat doen we sowieso! Ik denk dat we toch gaan kijken of we van 2 slaapkamers 3 kunnen maken zodat we alle opties hebben. Dat geeft de meeste flexibiliteit. Op zolder is bij ons echt steil en wat klein , zou eigenlijk een plaatje hebben moeten plakken. Ik zie oudste dochter dat tzt net-zindelijk nog even niet doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven