vast voedsel....

09-08-2010 09:28 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
dames, heb de volgende vraag mijn zoontje bijna 6 maanden begint nu met vast voedsel. Beetje fruit uit een potje en gister worteltjes. Ben nu een week bezig maar het happen gaat nog niet super. Ben vergeten hoe dat bij de oudste ging. Hoe lang duurde het bij jullie ongeveer? Je moet er wel een beetje tijd voor uit trekken he?

Alvast bedankt.....
Als eerste is het slim te wachten tot je kind 6 maanden is. Is hij nog niet dus niet aan beginnen nu.

En verder kost het leren eten tijd. Komt vanzelf goed en de ene is sneller dan de ander.
Mijn dochter was 5,5 maand en keek het eten zowat uit onze monden, dus wij besloten dat ze eraan toe was. De eerste paar dagen moest ze wel een beetje kokhalzen, maar ze vond het tegelijkertijd ook reuze interessant. Het is natuurlijk even wennen aan een nieuwe structuur in je mond en dat je dat dan ook nog mag doorslikken. Na die paar dagen at ze gretig. Volgens mij maken die paar dagen of weken voordat je kind echt zes maanden is niet heel veel verschil; het ene kind is er sneller aan toe dan het andere. Belangrijk is kijken of je kind belangstelling heeft voor jouw eten.
Ja gaat vanzelf.

Mijn dochter is nu 7 maanden en wij zijn bij 5 mnd begonnen met een paar hapjes groente. Later werd dat een half potje (voor 4 maanden) toen een heel potje, toen een half potje voor 6 maanden en nu maak ik zoveel mogelijk vers en eet ze een hoeveelheid vergelijkbaar met een groot potje. We zijn dus 1,5 maand verder voor ze zoveel ging eten.

Wat ook leuk is om ze aan stukjes te laten wennen: geef regelmatig hele stukken die ze zelf mogen eten, bijvoorbeeld goed gaar gekookte broccoli of een sperzieboontje.
Suze2hier: Niet mee eens. Het voedingscentrum adviseert te wachten tot 6 maanden, maar ieder kind is anders. De een zal er eerder behoefte aan hebben.
Die potjes fruit heb ik nooit begrepen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nouschi schreef op 09 augustus 2010 @ 09:44:

Die potjes fruit heb ik nooit begrepen.Tis anders heel handig als je niet thuis bent en je hebt even geen staafmixer bij de hand. Ik neem altijd een potje mee als dochter naar oma gaat. Thuis maak ik het wel 9 van de 10 x zelf.
Inderdaad, de potjes fruit zijn soms heel handig, zeker als je kind geen vers wíl hebben.

Onze zoon begint nu pas een beetje het verse te waarderen. Verse groente wil hij nog steeds niet heel graag, op worteltjes na.

De rest kokhalst hij eruit.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Ach, die 6 maanden-regel is ook zo strikt niet hoor, van een paar dagen of een week eerder beginnen krijgt je kind niets. Het is een vuistregel. Het is nog wat anders als je met 4-4,5 maand begint.

TO, mijn dochter heeft alleen stukjes (groente, fruit) gegeten, dat ging heel goed, ze vond het erg leuk om zo wat met het eten te spelen. Na een paar dagen kreeg ze door hoe ze moest kauwen op wat ze in haar mond stak (en toen begonnen de stinkluiers...), na een paar weken ging ze ook echt iets eten. Het duurde tot een maand of 9 voor er werkelijk een hoeveelheid(je) in ging. Van een lepeltje heeft ze nooit gegeten, of ja, yoghurt toen ze 10 maanden was of zo.
Het voedingscentrum is ook niet zo heel stellig hoor met die zes maanden regel:

Even gekopieerd

De eerste zes maanden heeft een kind dat goed groeit, genoeg aan borstvoeding of volledige zuigelingenvoeding (flesvoeding). Als je kind zes maanden en ouder is, heeft het niet meer genoeg aan alleen melk. Je moet je kind dan ook ander eten gaan geven, dat heet bijvoeding.

Een kind heeft tot de leeftijd van zes maanden geen bijvoeding nodig om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Maar sommige kinderen zijn al eerder aan bijvoeding toe. Dat is zo bij kinderen die veel smakkende geluidjes maken of alles in de mond willen stoppen. Dan is het mogelijk vanaf vier maanden voorzichtig te beginnen met wat bijvoeding.

Maar de WHO (World health organization) is wel duidelijk erin, die zeggen:

Infants should be exclusively breastfed ; i.e. receive only breast milk; for the first six months of life to achieve optimal growth, development and health. "Exclusive breastfeeding" is defined as giving no other food or drink; not even water; except breast milk.

Maar goed dat was niet de vraag:

Hier nu ongeveer twee weken aan het bijvoeden en soms gaat die mond redelijk goed open, maar vaak ook alleen nog een tongetje naar buiten als er een lepel aankomt. Het ligt er ook maar net aan hoeveel honger ze heeft en wat het is. Gisteravond Bloemkool vindt ze ( nu nog) echt heel vies.. dus echt kokhalzen.
Even zelf ook nog een vraagje, wanneer ga je een broodkorst geven? Kan dat al vanaf zes maanden of moet je daar weer wat langer mee wachten?
quote:Pipp schreef op 09 augustus 2010 @ 10:06:

Het voedingscentrum is ook niet zo heel stellig hoor met die zes maanden regel:

.Nee maar dat bedoel ik dus ook, dat je het niet zo nauw moet nemen. Zelf begonnen met 5 maanden.
quote:Pipp schreef op 09 augustus 2010 @ 10:08:

Even zelf ook nog een vraagje, wanneer ga je een broodkorst geven? Kan dat al vanaf zes maanden of moet je daar weer wat langer mee wachten?Ons cb adviseerde te wachten tot 7 maanden maar wij zijn nog iets later er pas mee begonnen (niet schokkend langer hoor, maar 2 weken ofzo, was het vergeten dat het mocht)
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Wij zijn met 6 maand begonnen en nu met bijna 8,5 maand gaat het iets beter.

Onze dochter heeft gewoon liever melk.
quote:Whiskers schreef op 09 augustus 2010 @ 10:22:

Wij zijn met 6 maand begonnen en nu met bijna 8,5 maand gaat het iets beter.

Onze dochter heeft gewoon liever melk. De mijne juist niet. Ze drinkt echt maar halve flessen en soms weigert ze helemaal. Vast voedsel gaat wel erg goed.
TO, zo zie je maar weer, ieder kind is anders.

Wij zijn met bijvoeding begonnen toen zoon 6 maanden was, en met brood toen hij 8 maanden was.

En alles heel langzaam opgebouwd vanwege een reeds aanwezige voedselallergie.
Wij zijn met 5 maanden begonnen met bijvoeden. De eerste keer at hij gelijk het hele potje worteltjes leeg... Nu eet hij alles wat we hem voorschotelen, hij lust werkelijk alles. Hij krijgt om half 10 fruit en rond 5 groente e.d. en dat gaat schoon op. Fles gaat wel een een stuk moeizamer. Brood zijn we nu net mee begonnen (bijna 7 maanden), maar dat vindt hij nog erg ingewikkeld.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Groenten/fruit mee begonnen met 5,5 maand. Potjes vindt ze niet lekker, ze houdt van vers en van stukjes, te glad gepureerd vindt ze niet lekker

Brood krijgt ze sinds een paar weken (ze is nu 8 maanden)

broodkorst vond ze niet boeiend, ben gelijk een hele boterham gaan geven in reepjes (die ze zelf pakt) en dat gaat goed.

Die van mij is dol op melk, maar ook dol op bijvoeding hahaha
begonnen met 4 maanden op advies van de kinderarts i.v.m. reflux. Fruit ging gelijk heel goed maar groente eet hij pas sinds een week of 2 goed ( hij is ondertussen 9 maanden). Ik bedoel met goed de hoeveelheid van ongeveer een potje. Eerst lustte hij ook alleen maar vers. Ik ben al die tijd wel potjes aanblijven bieden, toch handig als je eens weg moet.

Nu maakt het hem niet zoveel uit. Het liefst eet hij grote stukken vers zoals stronken bloemkool, sperziebonen
Je kunt natuurlijk niet verwachten dat je kindje na een week al veel bijvoeding eet.

Wij zijn met de 6 maanden langzaam begonnen. Nu, 7.5 maanden, eten ze (tweeling) pas echt goed.
Dankzij vriendinnetje Gemelitos kom ik even buurten hier!

Dochter is 7,5 maand en vindt álle bijvoeding stukken lekkerder dan de melk. Sinds een paar weken krijg ik er nog amper een fles in, terwijl ze verder goed fruit/groente/yoghurt/liga/brood eet. Dat is dus weer de andere kant...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven