Veilig thuis brief ervaring

17-05-2017 18:09 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Zit met de zenuwen in mijn buik en hoop hier advies te krijgen.

Vandaag op de mat een brief van veilig thuis gekregen. Door de politie is er een melding gedaan en vandaar hun schrijven. De zorgen zijn doorgezet naar het wijkteam stond er in de brief.

Reden van de melding van de politie aan veilig thuis was wegens een ruzie bij het huis van mijn ex. Kinderen waren hier niet bij vandaar dat ik de melding raar vindt. Maar veilig thuis is misschien puur ingeschakeld voor mijzelf? Heb twee zonen van 9 en 10 en maak mij onwijs zorgen hierover dit was altijd een grote angst van mij, vooral vanwege het aantal horror verhalen over de jeugdzorg.

Ik heb begrepen dat de minder ernstige meldingen doorgezet worden naar het wijkteam dus dat zou ik mijn voordeel zijn.

Helaas heb ik veel moeite om mijn ex los te laten en heb hier hulp voor bij de psycholoog, ik liep tevens tegen een burn-out aan. Dit alles zorgt ervoor dat ik mij zorgen maak dat zij mij zullen zien als een onstabiele moeder. Kinderen staan bij mij op de eerste plaats altijd!

Wie heeft ervaringen hiermee, wie kan mij meer vertellen over wat ik kan verwachten? Tips zijn welkom, graag zelfs.
Veilig thuis is ervoor om te zorgen dat iedereen zich veilig voelt thuis. Heel simpel. Ze gaan gewoon met je praten en een beeld vormen van de situatie. Je hoeft echt niet bang te zijn dat ze zomaar huppekee je kinderen weg komen halen.
JesyDoe schreef:
17-05-2017 18:50
@Fee-de-Goede, zeer zeker niet. Je voelt je aangesproken??
Ik vroeg me af waarom jij die vraag stelde?
Wat jij daar verder van maakt is aan jou.
Dat schelden en duwen was om de zaak qua ernstigheid te schetsen dat is niet hoe het gegaan is. Wil alleen maar laten zien dat het geen gevecht is geweest of wat dan ook. Nogmaals wil niet heel mijn privé op dit forum gooien. Ex laat mij zelf niet los! Ik wil hem puur voor mijn eigen geluk loslaten en niet omdat hij mij niet meer wilt.
Verhaal was niet klaar.

Wat ik zeggen wil, het hoeft niet negatief uit te pakken. Ze zijn er om jou te helpen en te begeleiden. Niet om je kinderen af te pakken.

Sterker nog, dat willen ze het liefste voorkomen.
Kolossale schreef:
17-05-2017 18:43
Hulp vindt ik prima maar heb nu al hulp bij de psycholoog. Om de komende tijd in angst te leven om mij kinderen kwijt te raken helpt niet mee met dit proces. Het is niks heftigs wat er voorgevallen is.

Zijn er mensen ook in dit proces geweest met veilig thuis? Weet iemand iets af van de rol van het wijkteam?
Ik werk bij een soortgelijke organisatie. Lieve vrouw, er gaat daar niemand werken omdat 'ie graag lekker kinderen wil afpakken van ouders. Dat beeld dat de media wil neerzetten is zo erg, en niet voor mij want ik weet beter, maar voor mensen zoals jij. Mensen die een brief krijgen en zich het apenlazarus schrikken omdat ze denken dat ze hun kinderen kwijtraken.

De melding is doorgezet naar het wijkteam. Dat betekent dat het wijkteam SAMEN MET JOU een plan gaat maken om ervoor te zorgen dat jouw kids niet meer de dupe zijn van ruzies tussen jouw ex en jou. Niet om jou als moeder te veroordelen of om je kids af te pakken. Niet bang zijn, ik doe dit werk nu 6 jaar, zie elke dag kinderen en er zijn er misschien 10 uit huis gegaan. Denk je zelf eens in, als de krant of televisie bij jou op de stoep staat, vertel je het verhaal dan ook niet net iets mooier?

Worden er fouten gemaakt? Ja, zeker, maar op alle andere dagen dat er niets in de media komt gaat het goed. Duizenden kinderen worden per dag geholpen. Laat je niet gekmaken, laat je helpen door de medewerkers van het wijkteam.

Je mag me pb'en, als je wilt. Nogmaals; ademhalen, niet bang zijn.
Kolossale schreef:
17-05-2017 18:58
Ex heeft zelf de politie gebeld. Hij is niet de vader van de jongens. En ik zie hem nooit als ik met de kinderen ben dus in die zin krijgen ze er niks van mee. Tuurlijk zullen ze spanning voelen als ik niet lekker in mijn vel zit. Maar ben hard bezig om een krachtige vrouw te worden.
Dan maakt hij zich vast zorgen om de kinderen, misschien zijn er ook andere meldingen binnen gekomen van mensen die ongerust zijn. Pak alle hulp en begeleiding aan die je kan krijgen.
Dankjewel vivasis voor je ervaring:) zal dat proberen te onthouden!
JesyDoe schreef:
17-05-2017 18:24
Jammer dat het zover moest komen. Je wilt als ouder nooit met dit soort instanties te maken hebben.

Is er soms veel vaker wat voorgevallen waardoor je ex deze melding heeft gedaan?

Dacht eerst een topic door mijn ex-schoonzus..... :-D
Obsessed much?
Heb ze meerdere keren over de vloer gehad, zolang je het niet te bont maakt en zelf een goede babbel hebt zijn ze zo weer opgerot.
Als de politie ter plaatse is en er zijn kinderen in het gezin, wordt er standaard een zorgmelding gestuurd naar Veilig Thuis. Zij hebben je erover geïnformeerd dat het wijkteam deze melding komt bespreken. Zij zullen je dus bellen/een brief sturen voor een gesprek. Samen kijken jullie wat er nodig is. Komt goed!
Een ruzie met een ex die niet de vader van de kinderen is en waar de kinderen niet bij zijn lijkt mij geen reden voor veilig thuis om contact op te nemen.
Weet je zeker dat er niet meer aan de hand is dan dit?
Toch kun je ook niet zomaar zeggen dat het wel goed zal aflopen voor to.

Het kan zijn dat ex een eikel is die het to graag moeilijk maakt en daarom de politie heeft gebeld. In dat geval heeft hij het ook moeilijk gemaakt voor zich zelf want ook hij kan een bezoek van het wijkteam verwachten.

To lijkt de schuld vooral bij ex te willenneerleggen maar wat moest ze überhaupt bij zijn huis?

Weinig zelf inzicht en de gevolgen van je daden niet overzien is toch wel een reden tot zorg.

To
Kolossale schreef:
17-05-2017 19:01
Dat schelden en duwen was om de zaak qua ernstigheid te schetsen dat is niet hoe het gegaan is. Wil alleen maar laten zien dat het geen gevecht is geweest of wat dan ook. Nogmaals wil niet heel mijn privé op dit forum gooien. Ex laat mij zelf niet los! Ik wil hem puur voor mijn eigen geluk loslaten en niet omdat hij mij niet meer wilt.

Je schrijft in de OP dat jij hem niet kan loslaten.
Mag ik je een berichtje sturen platy
Kolossale schreef:
17-05-2017 19:32
Er lopen hier hele verstandige mensen rond, die al wijze dingen hebben gezegd.
Platy lijkt me met haar extreem nochalante houding niet tot die categorie te horen.
Ik begrijp dat je bang bent, maar alsjeblieft, laat je niet adviseren door types als Platy...
Dan kom je van de regen in de drup.
Kolossale schreef:
17-05-2017 19:32
Dat zou nou net een van de laatste zijn waarvan ik advies zou willen hebben of contact via de PB.
Ik zou dan eerder Nav PB-en.
Echt TO, ik snap dat je vindt dat andere mensen misschien (te) kritische vragen stellen en dat je je misschien aangevallen voelt. Maar iedereen hier bedoelt het goed. En deze vragen ga je ook krijgen van het wijkteam. Daarop hoef je hier niet te antwoorden, maar dan kun je wel alvast je antwoorden op oefenen.

Het soort antwoorden dat Platy je gaat helpen geven... daar zou ik het lot van mijn kinderen niet aan toe durven vertrouwen!

Inderdaad: PB dan Nav
Ik weet niet of Platy Veilig Thuis meerdere keren over de vloer heeft gehad aangaande meerdere meldingen, maar dat is in elk geval iets wat ik vaak zie. Platy schrijft ook: 'ik heb ze meerdere malen over de vloer gehad'. Dat is geloof ik juist wat je niet wilt, toch?
Mensen die de houding van Platy aannemen, waarna het opnieuw misgaat, er weer een melding binnenkomt en het uiteindelijk wel een vervelende sfeer wordt in samenwerking met de hulpverleners. Dat je op juist die reactie ingaat, baart mij wel een beetje zorgen, al begrijp ik het wel dat je het heel eng vindt.

De insteek van Veilig Thuis en/of het wijkteam zal zijn dat je uiteindelijk weer verder kunt zonder hulp en ook zonder dat er nieuwe meldingen worden gedaan. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat je zelf al hulp hebt van een psycholoog, dat verdient een compliment (van ons, maar ook van hen). Door mee te werken en door te zorgen dat het goed gaat en blijft gaan met je kinderen, komen ze niet 'verscheidene malen over de vloer'. Als het inderdaad zo is dat een ex het doet om te pesten/plagen, zullen ze daar onderzoek naar doen en komt dat wel boven water. Het belang van de kinderen staat op een, als het goed is ook bij jou, dus dat zal onderwerp van gesprek zijn.

Ik snap dat je het spannend vindt, er is geen ouder die het niet spannend vindt... maar ze komen om je te helpen. Ze komen echter vooral om jouw kids te helpen. Het komt goed. Ik wil je alleen echt afraden om aan Platy tips te vragen hoe je ze snel kunt afschudden. Dat probeert het merendeel en die mensen zijn niet gek. Het is je eigen keuze hoor, ik zeg het om je te helpen :).
Kolossale schreef:
Nee dat klopt het was niks heftigs politie was totaal niet nodig geweest maar ex vond het kennelijk leuk om die mensen lastig te vallen. Ga hier niet alles in details beschrijven maar geloof me het was niks heftigs, een beetje schelden en een duwtje thats all.
Beetje schelden en een duwtje?, jij vind dat blijkbaar normaal gezien je reactie. Ik denk dat het dan juist goed is dat ze je in de gaten houden als jij dit normaal vind.
Bedankt voor de lieve reacties en de kritische zijn idd ook goed. Alleen vindt ik het moeilijk antwoord te geven omdat ik niet op de detail in wil gaan. Alles is naar waarheid verteld in ieder geval. Wil me alleen niet in een doolhof van hulpverlening gaan bevinden uit angst om mijn kinderen kwijt te raken. Zal morgen een berichtje sturen naar de dame die werkzaam is in de hulpverlening.
Je kunt je ex niet loslaten en hebt een agressieprobleem blijkbaar als je naar zijn huis gaat en daar gaat schelden en duwen.
Het lijkt me zeer verstandig om aan deze problemen te werken. Ik snap dat er zorgen over de kinderen zijn, ook al is hij niet hun vader. Het gaat om jouw problemen en of en hoe deze de veiligheid en welzijn van je kinderen aantasten. Beter pak je de aangeboden hulp aan, beter voor jou en beter voor de kinderen.
Ab imo pectore
Je kunt je ex niet loslaten en hebt een agressieprobleem blijkbaar als je naar zijn huis gaat en daar gaat schelden en duwen. En je ziet totaal de ernst er niet van in.
Het lijkt me zeer verstandig om aan deze problemen te werken. Ik snap dat er zorgen over de kinderen zijn, ook al is hij niet hun vader. Het gaat om jouw problemen en of en hoe deze de veiligheid en welzijn van je kinderen aantasten. Beter pak je de aangeboden hulp aan, beter voor jou en beter voor de kinderen.
Ab imo pectore
Ik zit ook in het werkveld, en dat de melding is doorgestuurd naar het wijkteam wil zeggen dat Veilig Thuis geen onderzoek opstart maar dat er iemand van het wijkteam met je komt praten en gaat kijken of je ergens ondersteuning bij kunt gebruiken.
By the way, dat is ook de strekking van een Veilig Thuis onderzoek: kijken hoe men je kan helpen de situatie te verbeteren. Alleen in zeer extreme gevallen vinden uithuisplaatsingen plaats. Zo te horen is dat bij jou helemaal niet aan de orde en de reden dat er nu iemand langs komt is om te voorkomen dat de problemen groter worden.
Kolossale schreef:
Nee dat klopt het was niks heftigs politie was totaal niet nodig geweest maar ex vond het kennelijk leuk om die mensen lastig te vallen. Ga hier niet alles in details beschrijven maar geloof me het was niks heftigs, een beetje schelden en een duwtje thats all.
En als er kinderen zijn dan komt er dus een zorgmelding bij VT. Dat is in onze gemeente standaard procedure. De minder ernstige meldingen komen dan inderdaad bij het wijkteam terecht en die MOETEN het oppakken (=gesprek aangaan). Soms gaat het om serieuze zaken waar hulp bij nodig is en soms zijn het zaken waarbij iedereen zich af zit te vragen wat ze daar aan het doen zijn. Geeft niet, het moet, en in veel zaken gewoon terecht, want als politie bij je thuis is is het meetal niet voor de gezelligheid.

Dat je kinderen bij je weggehaald zouden worden is helemaal niet aan de orde. Ook niet als je wel hulp zou krijgen van jeugdhulp betekent dat niet dat ze de kinderen bij je weg laten halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven