Verbreding en verdieping op school

28-06-2009 12:00 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon loopt nogal voor op de rest van zijn klas. Samen met de school proberen we nu na te denken over wat hij volgend jaar aangeboden moet krijgen. Wie heeft er goede tips of ideeen voor werkvormen, inhoud of materialen? Alvast bedankt .
Testen willen wij niet. Wij zien de voordelen er niet van in (dat hij slim is is ook zonder test duidelijk) en wel de nadelen. Boeken uit drie groepen hoger is niet de oplossing, want als we dat doen heeft hij over een of twee jaar de hele basisschool doorlopen en dan hebben we een probleem. We zoeken het dus echt in dingen die buiten het standaard lesprogramma vallen.
Nippo,

Ik wil op de school van mijn kinderen wel vragen wat ze precies aan verdieping/verbreding geven aan mijn zoon.

Ik weet dit niet uit mijn hoofd omdat alles goed gaat.

Ik denk niet dat je kunt voorkomen dat je zoon over 3 jaar al klaar is met de stof.

Mijn zoon was een half jaar geleden ook al klaar. (Halverwege groep 6). Hij krijgt echt hele leuke leerstof erbij.

Veel informatieboeken met vragen daarbij en rekentijgers inderdaad. Spelling kan ook best op hoog niveau. Nadeel is alleen (dat merkten we bij mijn zoon) dat hij sommige woorden nog niet kende bij dictees van 2 à 3 groepen verder en dus ook niet kón weten hoe het geschreven moest worden. Voordeel is dat hij ook eens fouten maakt.
quote:nippo schreef op 04 juli 2009 @ 21:42:

Testen willen wij niet. Wij zien de voordelen er niet van in (dat hij slim is is ook zonder test duidelijk) en wel de nadelen. Boeken uit drie groepen hoger is niet de oplossing, want als we dat doen heeft hij over een of twee jaar de hele basisschool doorlopen en dan hebben we een probleem. We zoeken het dus echt in dingen die buiten het standaard lesprogramma vallen.

Ik denk dat je toch zult moeten accepteren dat de normale verbredings- en verdiepingsstof niet voldoende is voor jouw kind. Als hij over twee jaar de hele basisschool heeft doorlopen, kan de school hem misschien stof van het voortgezet onderwijs aanbieden. Er zal wel een groot beroep gedaan worden op zijn zelfstandigheid. Als hij die zelfstandigheid niet heeft dan wordt het heel lastig. Ik zou trouwens wel op school laten onderzoeken hoe ver hij precies voorloopt. Dit kan de RT-er of IB-er doen. Je hebt dan onderzoeksgegevens om je aan vast te houden. Anders heb je kans dat de basisschool bezigheidstherapie gaat worden.

Succes ermee!
Op de school van zoonlief is testen op begaafdheid standaard bij kinderen waarbij duidelijk is dat sprake is van (of getwijfeld wordt over de mogelijkheid van) "extrabegaafdheid".

Zoonlief wordt na de vakantie getest (moet het nog zien gebeuren hoor, ik zie het zelf niet), maar op basis van die test bepalen ze welke uitdaging de kinderen nodig hebben. De test heeft dus niet de functie van: plak het label. Maar: wat heeft het kind nodig om cognitief uitgedaagd te blijven.

Want dat jouw zoon (hoog-, extra-) begaafd is, is ook zonder test wel duidelijk.

In de klas van mijn zoontje (nu 5) zit trouwens een meisje dat "extrabegaafd" is (ja, het moet een naampje hebben :-)). Zij doet gewoon mee maar schrijft en rekent er vrolijk op los. Ze krijgt extra stof en gaat na de zomer naar groep 3 (ze is net 5). Zoals voor elk kind op die school die of "extrabegaafd" is of achterloopt wordt er per kind een eigen leerroute gemaakt, die is afgestemd op de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Dat betekent dat sommige kinderen klassen overslaan en andere, evenzeer "begaafde" kinderen niet.

Het is volgens mij hoe dan ook belangrijk dat het kind in kwestie zich én veilig en prettig voelt én cognitief niet inzakt. Je loopt echt het risico dat deze kinderen zich zodanig gaan aanpassen dat ze zichzelf kwijtraken. Mijn zoon is van een jaar "voorlopen" in een paar maanden ineens achter gaan lopen in zijn ontwikkeling. Aan alles merk je dat hij niet goed in zijn vel zit op school. Dus ik vind het erg prettig dat we nu samen met de juf en de school kunnen gaan kijken hoe we zoonlief het beste kunnen begeleiden op school. En of hij nou "begaafd" is of niet, als hij maar beter op zijn plek komt daar.

Als ik dan lees hoe ver jouw zoon voorloopt dan houd ik mijn hart vast. De school moet wel heel actief uit de hoek komen nu om het voor hem tot het einde nog uitdagend genoeg te houden. Ik zal eens aan een vriendin vragen hoe ze het bij haar zoontje van nu bijna 7 doen. Dat is ook zo'n kind wat maar 1x iets hoeft te zien en hij onthoudt het kan het toepassen en gaat zelf verder met leren. Die kan dingen met cijfers waar ik eng van word. Hij gaat nu naar een combinatieklas groep 6/7, maar hij is heeeeeeel serieus. Vriendin weet trouwens ook helemaal niet wat het beste is voor hem en ze proberen het nu dus maar in groep 6/7. Persoonlijk vind ik het leeftijdsverschil wel groot, maar hij loopt zo ver voor dat het niet leuk meer is.

Ik bel haar deze week eens om te vragen wat ze doet en heeft afgesproken met school.
Bedankt voor al het meedenken en de goede tips .

Waxine, ik ben inderdaad niet op zoek naar de normale verbredings- en verdiepingsstof maar juist naar andere ideeen. Op dat hiq form heb ik bijvoorbeeld een computerprogramma gevonden waarmee kinderen zelf computerspelletjes kunnen maken; dat is vast wel wat voor hem.

Voor wat betreft testen: ik vind het prima als ze testen wat zijn hudige niveau is. Wat ik niet wil, is een intelligentietest.
Een vraag over andere ideeen dan de gebruikelijke verdiepingsstof:

Als een kind computerspelletjes leert maken is dat natuurlijk een heel leerzame uitdaging maar hoe moet dat in de praktijk? Dat hij dan in een andere ruimte apart van die dingen doet ofzo?

Want als hij als enige vaak achter de computer mag is dat voor de rest vd klas erg opvallend, natuurlijk.
Hi Nippo!

We zaten laatst samen in de discussie 'groep overslaan of niet?' Ik geloof dat we het toen al even gehad hebben over materialen die beschikbaar zijn. Ik heb nog even voor je verder gekeken en een link gevonden waarin materialen worden aangegeven.

Er staat alleen geen leeftijdsindicatie bij, en ik heb een beetje het idee dat het voor iets oudere kinderen is.

Het heet Topklassers en biedt stof aan die buiten de normale lesstof valt, zoals lessen Frans en Spaans, maar ook Beta-vakken.

http://shop.heutink.nl/nl ... tid=9&MainId=1&SelId=2713

Ik zou als vreemde taal trouwens niet voor Engels kiezen, aangezien hij dan weer iets anders moet gaan doen als ze straks in groep 7 Engels krijgen. En ik kan me voorstellen dat het voor hem ook eens leuk is om met de groep mee te doen tegen die tijd.

Deze vond ik ook nog:

Hier zit in ieder geval 1 boekje bij geschikt voor groep 3 en 4

http://shop.heutink.nl/nl ... tid=9&MainId=1&SelId=7289

En ook dit kwam ik nog tegen:

http://shop.heutink.nl/nl ... tid=9&MainId=1&SelId=7292

Werkt jou zoon al wel sowieso met verdieping op de "normale vakgebieden?" Zoals Kien voor rekenen?
Deze boekjes zijn ook leuk, maar ik realiseer me dat dit gewoon verdieping is van de bestaande lesstof en ik weet niet zeker of je daar naar op zoek bent:

http://shop.heutink.nl/nl ... id=95&MainId=9&SelId=8866

http://shop.heutink.nl/nl ... id=91&MainId=9&SelId=8173
Kinderen die slimmer zijn dan gemiddeld krijgen vanaf groep 3 op onze school Spaanse les in speciale groepjes. Daarnaast krijgen ze gewoon in hun eigen klas lesstof van hogere groepen en mogen daar af en toe meekijken.

Er wordt zorgvuldig mee omgegaan zodat ze wel de leer stimulans krijgen maar toch bij hun leeftijdsgenootjes blijven ivm emotionele ontwikkeling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven