Verjaardagen van neven en nichten

12-02-2020 16:16 76 berichten
Uit nieuwsgierigheid: gaan jullie naar de verjaardagen van jullie neefjes en nichtjes.
In de familie van mijn man worden deze altijd gevierd en ik ben altijd braaf meegeweest naar de verjaardagen van de kinderen van mijn schoonzussen (dus de kinderen van de zussen van mijn man). Nu deze kinderen de adolescentenleeftijd bereiken, heb ik dus al tig verjaardagen achter de rug. Over twee weken staat er weer een op het programma, nicht van man wordt 16. Kan ik een keer met goed fatsoen overslaan?
Heksenketels schreef:
12-02-2020 16:45
Hier nog erger, neefjes van man zijn kant zijn ouder dan 20, wonen niet thuis en toch worden we gevraagd voor hun verjaardag te vieren bij pa en ma thuis. 🙄🤯

Nou jee erg, wat afschuwelijk dat er mensen zijn die je ergens voor uitnodigen.
Alle reacties Link kopieren
Heksenketels schreef:
12-02-2020 16:45
Hier nog erger, neefjes van man zijn kant zijn ouder dan 20, wonen niet thuis en toch worden we gevraagd voor hun verjaardag te vieren bij pa en ma thuis. 🙄🤯
Wonen ze misschien klein? Of ver weg?
Dat kan makkelijk, ik kom uit een hele grootte familie. Ik ga lang niet naar alle verjaardagen en ik zou ook heel verbaasd zijn als mijn voltallige familie kwam opdraven voor mijn verjaardag. Je man gaat met de kinderen, dat is prima, als jij die dag wat anders/beters te doen hebt: lekker doen.
Wij gingen wel altijd, maar geen overdreven grote familie hier. We zijn blijven gaan tot ze rond de twintig waren/het huis uit gingen. Mijn eigen kinderen wilden het rond die leeftijd zelf niet meer uitgebreid voor de familie vieren, maar liever alleen voor vrienden.
Of je moet gaan, moet je natuurlijk zelf weten TO. Zestien jaar vind ik wel een twijfelgeval. Voor sommigen is dat een mijlpaal die groots gevierd wordt. Daar zou ik het een beetje van laten afhangen, en er dan eventueel de laatste keer van maken
Oceandrive schreef:
12-02-2020 16:46
Ja, toen ze klein waren ben ik altijd braaf meegeweest. Maar eerlijk gezegd heb ik er nu niet zo’n zin meer in. Ze zijn allemaal 13+. Soms wil ik mijn zondag gewoon anders besteden. Mijn man gaat wel met onze kinderen, en vindt dat ik ook mee moet.

Voor mij voelt het niet als 'braaf gaan'. Ik vind het LEUK om ze te zien genieten op hun grote dag. En ik vind het fijn als het grootste deel van de familie samen is (een sibling zit bijna altijd in het buitenland).

Het enige wat ik zie veranderen als ze ouder worden, is dat ik misschien mijn vakanties er niet helemaal omheen plan. Nu kan ik ze dat echt niet aandoen want ze kijken onwijs uit naar mijn komst.

Maar goed, ik heb zelf geen kinderen. Al mijn liefde gaat dus naar hen. En het is allemaal van de 'warme' kant (al kun je de band tussen mij en broer best ijskoud noemen).
Wel jammer dat je dit nu net bedenkt bij een 16e verjaardag. Maar goed, je bent niet erg close met ze zo te lezen.
Ik ga lang niet altijd, gewoon net hoe het uitkomt. Verjaardagen zijn bij ons gelukkig geen big deal, maar als het dat wel was zou ik ook mijn eigen plan trekken.

Kerst is bij ons bijvoorbeeld wel een big deal, maar daar doe ik ook niet altijd aan mee, ook als ik niet speciaal andere plannen heb.
Ik ga graag op feest bij mijn neefjes en nichtjes. En dat blijf ik doen tot ik niet meer uitgenodigd word of tot dat ik geen band meer met ze heb.

Op mijn verjaardag komen nog steeds wat ooms en tantes. En wij vieren ook kerst met hun en hun kinderen.
anoniem_270703 wijzigde dit bericht op 12-02-2020 18:20
0.20% gewijzigd
Belachelijk. Ik snap niet dat die kinderen überhaupt ooms en tantes op hun verjaardag willen. Echt potsierlijk. En dat het van je verwacht wordt slaat al helemaal nergens op. Moet je opletten, over een tijd zijn die koters zelf volwassen en krijgen kinderen, kun je nog komen opdraven op de verjaardag van die kindereen ook. Laat je man lekker zelf gaan en/of aan de sociale dwang voldoen als hij het leuk of nodig vindt.
parbleumondieu schreef:
12-02-2020 17:03
Wel jammer dat je dit nu net bedenkt bij een 16e verjaardag. Maar goed, je bent niet erg close met ze zo te lezen.
Je kunt best close met mensen zijn, maar geen behoefte hebben aan verjaardagsvisite. Misschien zit 16-jarige daar ook niet meer op te wachten. Ik vond er bijvoorbeeld niets aan om met allerlei ooms en tantes mijn verjaardag te vieren. Het is maar een verjaardag.
Het hangt van je familieband af. Als jij die niet heel belangrijk vindt dan moet/hoef je ook niet al die verjaardagen af te lopen.
Och ja, al die verjaardagen! Mijn man kreeg er ook een punthoofd van. Afgesproken dat hij niet mee hoefde naar de kinderen en wel naar de volwassenen. Al komt hij bij die laatste ook niet altijd. Ach ja. Ik ken ook iemand die zegt na hun 16e geen ooms en tantes meer op verjaardag van mijn kinderen en ik ga na hun 16e ook niet meer naar die van neefjes en nichtjes. Vond ik wel fijn duidelijk. Maar ga zelf nog steeds naar verjaardagen van thuiswonende neven (30 en 28...).
Ja, wij gaan altijd naar de verjaardagen van onze neefjes en nichtjes en schoonbroers en schoonzussen (met hun kinderen) komen ook naar de verjaardagen van onze kinderen.
redbulletje schreef:
12-02-2020 16:20
Je had er uberhaupt nooit aan moeten beginnen.
Maak van moeten hoeven.
In principe gaan we altijd en komen ze ook bij ons. Dit jaar gaan we op vakantie op 1 verjaardag, maar als we er zijn gaan we.
Vind dat zo'n rare gewoonte dat volwassenen (op opa/oma na) naar kinderverjaardagen gaan. In mijn tijd was dat gelukkig niet zo. De 2 nichten waar ik mee op trok die werden naar mijn kinderpartijtje gebracht door hun ouders en door mijn vader weer thuisgebracht. Mijn opa's en oma's kwamen op een zondagmiddag taart eten voor mijn verjaardag.
Vind moeten een te groot woord. Het zou niet moeten, maar wel mogen.
Al naar gelang de cultuur op dat vlak binnen een gezin of familie, want daar ga je vaak vanzelf in mee. Hoewel ik van mening ben dat je een andere mening of kijk mag hebben tav iets dan de rest van een gezin of familie.

Wij vieren juist niets met volwassenen en gaan wel naar de verjaardagen van de kinderen van broers/zussen. Juist omdat dat kinderen zijn en het voor hen wel belangrijk is. En we doen dat niet altijd zonder morren, maar toch wel graag.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 12-02-2020 17:44
0.38% gewijzigd
redbulletje schreef:
12-02-2020 17:29
Vind dat zo'n rare gewoonte dat volwassenen (op opa/oma na) naar kinderverjaardagen gaan. In mijn tijd was dat gelukkig niet zo. De 2 nichten waar ik mee op trok die werden naar mijn kinderpartijtje gebracht door hun ouders en door mijn vader weer thuisgebracht. Mijn opa's en oma's kwamen op een zondagmiddag taart eten voor mijn verjaardag.

Mijn ooms en tantes kwamen vroeger ook altijd al.
Ttroeteltje schreef:
12-02-2020 17:34
Vind moeten een te groot woord. Het zou niet moeten, maar wel mogen.
Al naar gelang de cultuur op dat vlak binnen een gezin of familie, want daar ga je vaak vanzelf in mee. Hoewel ik van mening ben dat je een andere mening of kijk mag hebben tav iets dan de rest van een gezin of familiair.

Wij vieren juist niets met volwassenen en gaan wel naar de verjaardagen van de kinderen van broers/zussen. Juist omdat dat kinderen zijn en het voor hen wel belangrijk is. En we doen dat niet altijd zonder morren, maar toch wel graag.
Ik had er niet aan moeten denken. En dan als kind natuurlijk ook nog meegesleurd worden naar al die andere verjaardagen en daar met het zelfde gezelschap in een volle kamer gaan zitten?
Ik ga als we kunnen, als we niet kunnen gaan we niet. In jouw geval zou ik iets plannen, dan heb je een sociaal acceptabele reden voor je afwezigheid.
Hier ga ik wel altijd, dwz bij de kinderen van mijn broers en zussen.
Bij de neefjes en nichtjes van mijn ex man niet eigenlijk, deed hij zelf ook niet en we waren niet echt close met hen.
anoniem_290325 wijzigde dit bericht op 12-02-2020 18:03
5.21% gewijzigd
Natuurlijk ga ik. Ik ben hun tante en ik hou van ze. Dat ze officieel familie van vriend zijn, doet daar niks aan af. Het zijn er trouwens 9. Bijna elke maand eentje ;-D

Dus skippen vind ik geen optie, maar ik ken jouw familie niet.?
Hallo?!
Oceandrive schreef:
12-02-2020 16:46
Ja, toen ze klein waren ben ik altijd braaf meegeweest. Maar eerlijk gezegd heb ik er nu niet zo’n zin meer in. Ze zijn allemaal 13+. Soms wil ik mijn zondag gewoon anders besteden. Mijn man gaat wel met onze kinderen, en vindt dat ik ook mee moet.
Gezien je andere topic, gaat dit wel over de verjaardag of meer over je relatie?
redbulletje schreef:
12-02-2020 17:38
Ik had er niet aan moeten denken. En dan als kind natuurlijk ook nog meegesleurd worden naar al die andere verjaardagen en daar met het zelfde gezelschap in een volle kamer gaan zitten?
Toch vinden deze kinderen, waarover ik schrijf, het dus wel echt fijn.
Zo lang ik dat zo voel zal ik dan ook gaan. Om hun dat plezier te doen.
Donna1971 schreef:
12-02-2020 17:41
Hier ga ik wel altijd, dwz bij de kinderen van mijn broers en zussen.
Bij de kinderen van mijn ex man niet eigenlijk, deed hij zelf ook niet en we waren niet echt close met hen.

Zijn neefjes en nichtjes dan, hoop ik toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven