Verloskundige: solo-of groepspraktijk in Amsterdam Noord?

04-09-2008 19:59 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag (merendeels) dames,

Ik heb wat advies nodig... als jullie zo lief willen zijn. Zoals je kunt zien aan de titel van het TO ben ik zwanger en bezig met een goede verloskundige vinden. En ik twijfel nu tussen een solopraktijk vlakbij Amsterdam-Noord en een groepspraktijk in Amsterdam-Noord. Er is voor allebei wel wat te zeggen, maar vroeg me af of iemand ervaring heeft met soloverloskundige en hoe dat beviel? En idem dito met een groepspraktijk?

Vind het namelijk zelf een vreemd idee om bij zoiets ingrijpends als een zwangerschap/bevalling elke keer andere meiden voor je neus te hebben. Aan de andere kant kan iemand met een solopraktijk misschien voortdurend moe zijn of weinig tijd hebben.

Nou ja, je merkt het al: alle tips en ervaringen zijn welkom!

Dank alvast voor alle inbrengen..

(behalve als ze heel zuur zijn, die mag je achterwege laten )

PS: even ter informatie, ik heb al een afspraak gehad bij een groepspraktijk en dat was ok, maar ik weet dat er ook een soloverloskundige in de buurt zit en die is misschien ook goed. Daarom...
Goed dat je er van tevoren over nadenkt. Ik zat bij een groepspraktijk (geen bewuste keuze, op advies van de huisarts) en ik heb van tevoren de 4 dames gezien. Van tevoren had ik bedacht wie ik het liefste tijdens mijn bevalling zou willen hebben, maar tijdens de bevalling maakte me helemaal niets uit! Omdat de baby niet snel genoeg kwam is er een ambulance gebeld en toen die mannen binnen kwamen maakte me het ook helemaal niets uit! de baby was toen net geboren. MIsschien dat je als je bij iemand helemaal geen lekker gevoel hebt, dan het dan uitmaakt, maar ik vond ze allemaal aardig (al had ik met de een meer dan met de ander).

Ik weet niet of je wat aan m'n verhaal hebt en andere zullen er vast weer anders aan denken!

Succes met het maken van je keuze!
Als je met een solopraktijk in zee gaat, kun je niet verwachten dat iemand 24/7 beschikbaar is. Hoe zit het dan als je moet bevallen, en je verloskundige is niet on duty? Dan komt er waarschijnlijk een vervanger die je niet kent? Vraag dat heel goed na!

In een groepspraktijk leer je tijdens de controles alle verloskundigen kennen. Er staat dan geen vreemde aan je bed op het moment supreme.

Ik zat zelf bij een groepspraktijk, en tijdens mijn eerste weeen kwam de verloskundige waar ik als enige van gehoopt had, dat ze geen dienst zou hebben... Gelukkig wisselde de dienst tijdens mijn weeentijd en had ik een schat van een meid die me hielp tijdens de bevalling. Maar om eerlijk te zijn; tijdens de persweeen had het me niet veel meer uitgemaakt, als het maar geen onbekende was. Het was meer het hele gedoetje er omheen, wat ik bij de andere drie dames prettiger vond.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ik zat bij een praktijk met 4 versloskundigen. Tijdens zwangerschap heb ik er 3 gezien. De uiteindelijke bevalling werd gedaan door een stagiaire die ik de week daarvoor toevallig voor het eerst had gezien.

Mij maakte het persoonlijk eigenlijk niet echt veel uit.
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Wat houdt je tegen om ook contact op te nemen met de solo-verloskundige? Stel je vragen en kijk of het klikt.

Ik had een groepspraktijk (had daarin ook geen keuze). En degene die ik het liefst wilde heeft de bevalling te vroeg opgewekt. En degene die ik niet wilde bleek een topwijf te zijn die mij heel goed heeft geholpen. Maar ik voelde me wel bij alle dames vertrouwd en ik denk dat dit het belangrijkste is. En ach eerlijk gezegd de verpleegkundige in het ziekenhuis had ik nog nooit gezien. Maar ook zij was een echte ondersteuning.

Zorg ervoor dat je een fijne begeleiding krijgt tijdens je zwangerschap. Tijdens je bevalling kan er zoveel gebeuren dat je er uiteindelijk weinig over te zeggen hebt.
Is die groepspraktijk de Terra? Ik woon ook in Noord en heb met hun hulp mijn 2 kinders op de wereld gezet, naar volle tevredenheid!
he lieve meiden,

Dank voor alle tips! Ik heb vandaag een gesprekje gehad bij de solopraktijk en dat was ook een aardige vrouw die meteen aanbood te luisteren naar het hartje.

En Jacqje die praktijk is de Liva in de Banne, ook prima maar vind het toch raar om 4 of 5 vrouwen te moeten leren kennen tijdens je zwangerschap. Ach het maakt allemaal uiteindelijk niet zoveel uit, maar heb wel zo'n ouderwets gevoel bij 1 zo'n verloskundige die je van begin tot eind bijstaat... Ga ff navragen hoe vaak die soloverloskundige er uiteindelijk niet zelf bij is en ze een waarnemer moet sturen...

Dank allemaal! En als iemand nog ervaringen heeft met soloverloskundige dan zijn die welkom!
Inderdaad, hoe gaat het als die mevrouw van de solopraktijk geen dienst heeft of een andere bevalling heeft...

Verder: persoonlijk zou ik voor de dichtstbijzijnde gaan. Wel zo handig, zeker als je op het eind elke week moet.

Ik moet de laatste weken elke keer naar het ziekenhuis, écht niet handig.
Nog een dingetje: bij de vorige zwangerschap zat ik bij een groepspraktijk. Mijn vliezen braken en er kwamen geen weeen. Na een x-aantal uur word je dan overgedragen aan het ziekenhuis, dan zegt de verloskundige ook gewoon: houdoe en de groeten. Uiteindelijk heb ik in het ziekenhuis drie verschillende shifts meegemaakt, tel uit hoeveel mensen. En geloof me: dat boeit je op het moment écht niet.
had bij eerste dochter solo praktijk, bij tweede groepspraktijk (geen bewuste keuze, inderdaad gewoon de dichtsbijzijnde). Soloverloskundige vertelde me 1 weekend per maand niet beschikbaar te zijn voor bevallingen en gemiddeld 1 avond per week. Dat ene weekend beviel ik, dus kwam er een andere, toen bleek ik medisch en ging ik naar het ziekenhuis waar voor mijn part willem alexander aan mijn bed had mogen staan, had me geen bal uitgemaakt. Bij de groepspraktijk waren er 7 verloskundigen, allemaal even aardig en leuk, en bij de bevalling kwam net die ene die ik toevallig nog nooit gehad had voor controle. Ook prima. Het maakt echt geen bal uit, althans voor mij niet. Dichtbij is echt het belangrijkste criterium.
Willem Alexander is wel weer het andere uiterste.....

Ik hoop volgende week gewoon op Dr Luka Kovac, mag dat ook....
als toeschouwer bedoel ik dan he, niet als degene die de ontsluiting checkt. Geef mij dan maar dokter Carter. Alhoewel, doe maar niet. De aantrekking zal nooit wederzijds zijn als hij degene is die je bevalling doet
Jawel hoor, want dan denkt hij: Wat een sterke vrouw
quote:fleurtje schreef op 05 september 2008 @ 16:58:

Jawel hoor, want dan denkt hij: Wat een sterke vrouw en die kan hard schreeuwen zeg
Woehahahaaaaaa. Nee, ik heb er echt zin in
Bij mijn eerste heb ik in de Banne 2 gelopen bij banne buik. Ik vond het wel lieve meiden maar erg alternatief. Natuurlijk bevallen zonder pijnbestrijding en ingrijpen kontact maken met je kind. Heel mooi natuurlijk maar als je eerste 4580 weegt, en je met 37 weken een echo krijgt waarom ze niet indaald, snap ik niet waarom ze je 26 uur thuis laten lopen met buik, been en rugweeen en hyperventilatie. Maar andere zijn waarschijnlijk enthousiaster. Dit is mijn bevinding. De meiden waren oprecht lief. Maar bij mijn ruim 6 jaar geleden kon ik niet kiezen. Bovenin noord was banne buik. Bij buikslotermeerplein en onderin noord Terra in de Banne 1. En je had toen geloof ik ook op het meidoornplein er nog een. Maar ik kon niet kiezen.
Ik zit ook bij een solopraktijk, maar een solopraktijk is vaak geen échte solopraktijk omdat er waarschijnlijk met een of twee vaste vervangers wordt gewerkt.

Althans zo is het bij mij en bij een andere solopraktijk die ik ken wel. Want de VK kan idd niet 24/7 voor jou klaar staan, dus kun je ook een vervanger krijgen. Die krijg je gedurende je zwangerschap echter wel te zien en daar heb je ook afspraken mee, dus het zijn geen wildvreemden.

Wat voor mij belangrijk was als keuze is idd hoe dichtbij zit de praktijk, maar ook of het om een ervaren persoon gaat of niet.

Ik was zo blij dat mijn VK ervaring had, bij mijn bevalling ging er namelijk het een en ander mis en zij heeft mij toen zo goed geholpen, hierbij kwam ook echt een stuk ervaring de hoek om kijken.

Bij een normale bevalling had het denk ik niet uitgemaakt wie ik had gehad, maar bij mijn bevalling was het echt heel fijn dat ik niet een heel jong meisje aan mijn had staan.
Maar idd als je echte weeen hebt maakt het je niet uit al staat de paashaas naast je. Als het maar geboren wordt en wel meteen. Dat romantische van de vk kennen en een band zal je worst wezen.
he allemaal, dank voor alle ervaringen. Ben vanochtend ook bij solopraktijk geweest. Erg aardig, heel ervaren en ze vond het helemaal niet gek om alleen kennismakingsgesprek te doen en bood meteen aan om ff te proberen te luisteren. Wat ook lukte. Was erg ok. Ga het weekend ff nadenken en dan kiezen, want qua afstand maakt het niet uit. Ze gaf aan dat ze max 10 a 12 vrouwen per maand inplant zodat ze in principe alles zelf kan doen. Maar dat is natuurlijk anders als ze ziek is of met vakantie.

Ga nog wel even navragen bij haar hoe ze de vervanging regelt en hoe vaak ze gemidd uiteindelijk niet bij de bevalling kan zijn.

Ok je hoort/leest het al, hier een enorme controlfreak aan het werk en natuurlijk krijg ik straks een totaal onbekende aan het bed (als alles goed gaat tot die tijd..)

En natuurlijk ga ik ook voor Luka Kovac! mmmm, laat maar komen die weeen...

groeten!
Welke is het geworden. Wist niet dat je kon kiezen. Ik ging in noord naar Banne buik op de Parlevinker.

Maar ben nu zwanger van mijn 3e maar wie of wat is Luka Kovac. En maak je niet druk weeen ja het doet pijn en soms duurt het heel lang maar er is er nog nooit een blijven zitten. Ik had zoiets van ze hebben er allemaal voor geleerd en het is toch afwachten. Succes!!!!
He Maxem, volgens mij is dat dezelfde groepspraktijk. Is dat bij de Parlevinker in de Banne inderdaad, heet Liva geloof ik. Hoe vond je ze?? Moet nog kiezen...

En Luka Kovac is een lekkere dokter uit ER....

groeten!
Oh hahaha ik volg nooit series. Hahahaha dat is wel een goede. Ik dacht een nieuwe bevallingstechniek of zo.

Ze waren heel lief wel wat zweverig, maar zelf ben ik super nuchter. En ik had een rot bevalling. Maar ja wat wil je als je eerst 4580 weegt en zelf normaal postuur hebt. Daar kan geen deskundige wat aan doen. Maar helemaal gezond en daarmee ga je verder.

Waarschijnlijk is de naam dan veranderd. Het was wel verwarrend. Die op de Banne buikslootlaan heet weer Terra. En allebei in de Banne. Ga je ook op zwagnerschapsgym. Die vrouw daar heeft alle mama's van de kinderen in Noord begeleid ook heel aardig. Was toen in de schouw bij Buikslotermeerplein.

Maar heel veel geluk en geniet ervan. Straks lekker alles spulletjes uitzoeken heerlijk vond ik dat. Gelukkig was het bij mij nog net het guldentijdperk hahahaha.
Pffff, Dr Kovac mag bij mij zelfs een klisma doen
Misschien een beetje late reactie. Weet niet of je al gekozen hebt.

Ik heb 2 ervaringen gehad 1x in een solopraktijk 1x in een groepspraktijk. En die groepspraktijk was in Amsterdam Noord de LiVA. Ben dit jaar in mei bevallen. Ik vond die meide echt TOP! Ze waren er voor me wanneer ik ze nodig had en de begeleiding bij de bevalling was echt super.

Mijn solopraktijk was ik minder tevreden over. Je zou denken dat er meer aandacht was maar dat was niet zo. Ik heb bij een groepspraktijk het gevoel dat ze elkaar controleren. Dus dat als ja na een paar keer een andere verloskundige ziet ze weer helemaal objectief naar jou en je baby kijkt. En dus elke keer goed beoordelen of alles wel geod gaat. Bij mijn solopraktijk had ik op een gegeven moment het idee dat ze niet meer goed oplette omdat ze me nu toch al kende???(kende ze me dan??) En wat ik ook een voordeel vindt van een groepspraktijk is dat ze beter uitegrust zijn. Ze hebben ook vrije dagen en kunnen dan weer bijslapen van een drukke dienst. Terwijl een soliste(zo heet dat toch??) 24/7 moet doorwerke en dus als het heel druk is nooit de tijd heeft bij te slapen.

Nou hoop dat je hier wat aan hebt. Nogmaals ik was erg tevreden over LiVA. Als ik een 3e krijg mogen ze weer komen.

groetjes
He Nijntje,

Heb al gekozen inderdaad, voor de solopraktijk. Ken LIVA ook en lijken mij heel aardig en professioneel maar ben toch voor aandacht van 1 vk gegaan. Zij komt tot nu toe heel aardig, betrokken en altijd bereikbaar over. En ze kiest bewust niet zoveel klanten om zo niet veel bevallingen per maand te hebben. Maar als het dezelfde is, ook in A'dam Noord en voornaam en achternaam met S, hoor ik het heel graag. Kan ik me een beetje voorbereiden Nou ja, we'll see. Goed punt van je trouwens dat je door die verschillende vk's elke keer een objectieve blik hebt. Zo had ik er nog niet aan gedacht!

Alvast dank voor je reactie!

groeten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven