Vermaak in de meivakantie

22-04-2020 09:55 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi.
Ik weet niet of er al een vergelijkbaar topic is. Zo ja, sorry verwijs me maar door.
Nu vermaken wij ons nog prima thuis met schoolopdrachten e.d.
Maar vanaf volgende week is het meivakantie. Normaal gesproken zouden we er op uit gaan. Camping of dagjes weg.
Ik ben nu best inspiratieloos wat nu te doen thuis. Iemand tips?
Kinderen in de basisschoolleeftijd onderbouw.
Alle reacties Link kopieren
viavia2013 schreef:
22-04-2020 13:06
Ik heb mijn moeder nooit horen klagen, en zij had vijf kinderen. Is dat iets van nu? Dat je je kinderen MOET vermaken als ouder? Hoezo dan?
Ja dat doe ik dus ook niet zo. Heus wel een keer iets, maar meestal spelen ze met zn 2en. Kleuren, lego, buiten spelen. Dochter heeft een verzorgpony waar ze bijna dagelijks een uurtje of langer te vinden is. Dus dat breekt de dag ook weer.
Tuurlijk, in een normale week zouden we wel iets meer ondernemen. Drankje doen ergens ofzo. Of naar de stad, maar verder spelen ze voornamelijk gewoon samen. Er is ook heus wel eens ruzie of dat ze zich vervelen, maar over t algemeen gaat t best aardig zo.
Alle reacties Link kopieren
viavia2013 schreef:
22-04-2020 13:06
Ik heb mijn moeder nooit horen klagen, en zij had vijf kinderen. Is dat iets van nu? Dat je je kinderen MOET vermaken als ouder? Hoezo dan?
Gefeliciteerd voor je moeder dan. Wat een non-opmerking, lekker helpend ook. Ik MOET helemaal niks, maar zoals je kunt lezen gaan mijn kinderen als ze zich vervelen enorm klieren en elkaar de hersens inslaan. Dan ben ik niet de kinderen aan het vermaken, maar de hele dag politieagent aan het spelen (voor ik de volgende dooddoener 'dat zou ik niet accepteren' krijg). Dan bedenk ik liever een ochtendprogramma voor ze, waardoor ze een deel van de dag vermaak hebben en de andere helft zelf nog kunnen invullen en daardoor niet de boel afbreken.

Sommige kinderen kunnen zichzelf wel heel goed vermaken. Of die vervelen zich af en toe eens en dan gaan ze op hun kamer zitten of een beetje op de bank hangen. Hartstikke mooi. Ik was vroeger zelf ook zo'n kind, ik ging 'gewoon' lekker buiten spelen of knutselen of een beetje niksen op de bank. Mijn dreumes is ook (nog) zo, zij kan heel goed zelf spelen. En mijn oudste kan het met vlagen ook. Mijn middelste (een kleuter) heeft er heel veel moeite mee, die weet echt niet wat ze moet. Niet elk kind is hetzelfde. Dat ligt niet aan de opvoeding, mijn kinderen worden hetzelfde opgevoed en ik voed ongeveer net zo op als mijn ouders vroeger, maar aan het karakter van het kind. En niet elke situatie is hetzelfde. Mijn kinderen hebben geen 4 broertjes en zusjes waarmee het ook nog eens goed klikt, zoals jij blijkbaar vroeger. En ook geen pony, zoals iemand anders schrijft. En de middelste heeft ook geen hobby's of dingen die ze voor langere tijd leuk vindt.

Verder zegt het niet veel dat je je moeder vroeger nooit hebt horen klagen. Mijn kinderen horen mij ook niet klagen, ik ga met hen niet delen dat ik er soms van baal dat ze zichzelf niet goed kunnen vermaken. Ik zie hier trouwens ook weinig mensen klagen, alleen tips uitwisselen over dingen die de kinderen kunnen doen nu ze al zo lang thuis zitten, ouders veelal moeten (thuis)werken en allerlei externe dingen (logeren, BSO, musea, zwembad, etc) niet beschikbaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
22-04-2020 10:06
Kinderen mogen weer lekker naar buiten en sporten. Pak de fiets en ga naar buiten. Dat is volgens mij al aardig vakantie.
Hier doe je mijn oudste echt geen plezier mee.
Niet alle kinderen vinden buitenspelen leuk
Frankly my dear, I don"t give a damn
Tik Tok filmpjes produceren.

In de tuin slapen in een tent.

Bioscoopavond in eigen woonkamer.

Schoolwerk voortzetten.
Alle reacties Link kopieren
viavia2013 schreef:
22-04-2020 13:06
Ik heb mijn moeder nooit horen klagen, en zij had vijf kinderen. Is dat iets van nu? Dat je je kinderen MOET vermaken als ouder? Hoezo dan?
Het is zeker iets van nu, net als dat steeds meer kinderen zichzelf niet goed kunnen vermaken.

Ik laat mijn kinderen (7 & 2) gewoon hun gang gaan. Vorige week hebben ze in de tuin nog een piratenschip gemaakt van een doos en de hele week mee gespeeld.
En ja, sommige dagen worden gevuld met gezeur over verveling, maar uiteindelijk bedenken ze dan toch iets waarmee ze zich kunnen vermaken.
Ik heb ook nooit het gevoel dat we iets in de vakanties moeten doen met de kinderen en zal het komende jaar dan ook niet veel missen :mrgreen:
OhDeer schreef:
22-04-2020 20:01
Het is zeker iets van nu, net als dat steeds meer kinderen zichzelf niet goed kunnen vermaken.

Ik laat mijn kinderen (7 & 2) gewoon hun gang gaan. Vorige week hebben ze in de tuin nog een piratenschip gemaakt van een doos en de hele week mee gespeeld.
En ja, sommige dagen worden gevuld met gezeur over verveling, maar uiteindelijk bedenken ze dan toch iets waarmee ze zich kunnen vermaken.
Ik heb ook nooit het gevoel dat we iets in de vakanties moeten doen met de kinderen en zal het komende jaar dan ook niet veel missen :mrgreen:
Zulke kinderen heb ik niet. Die timmeren elkaar na een half uur het piratenschip uit (als ik geluk heb), gebruiken de muren als kleurplaat, gaan zelf koekjes pakken en daardoor dondert de koektrommel om, alle koekjes over de vloer, zelf drinken pakken idem, klimmen in de stelling in de garage om iets van de bovenste plank te pakken, strooien glitter door de tuin want dat vonden ze mooi...

En dan is het nog maar half tien 's ochtends.
Dus ja, hier is een plan. En zijn er activiteiten. Bij voorkeur activiteiten waar ze flink afgemat worden.
Alle reacties Link kopieren
OhDeer schreef:
22-04-2020 20:01
Het is zeker iets van nu, net als dat steeds meer kinderen zichzelf niet goed kunnen vermaken.

Ik laat mijn kinderen (7 & 2) gewoon hun gang gaan. Vorige week hebben ze in de tuin nog een piratenschip gemaakt van een doos en de hele week mee gespeeld.
En ja, sommige dagen worden gevuld met gezeur over verveling, maar uiteindelijk bedenken ze dan toch iets waarmee ze zich kunnen vermaken.
Ik heb ook nooit het gevoel dat we iets in de vakanties moeten doen met de kinderen en zal het komende jaar dan ook niet veel missen :mrgreen:
Nee hoor, dat is van alle tijden. Ik had vroeger vriendinnetjes die elke dag bij me voor de deur stonden in de zomervakantie. Die verveelden zich stierlijk en vonden elke dag van de vakantie te lang. En ik ken ook zat kinderen van nu die zich wel goed kunnen vermaken. Elk kind is anders. Mijn 3 kinderen zijn zelfs anders, zelfde opvoeding, heel andere karakters.

Jij hebt geluk met je kinderen dat ze zelf iets verzinnen als ze zich vervelen. Mijn dochter gaat aan mijn zoon zitten trekken (letterlijk) als ze zich verveelt. Die er dan vervolgens op mept. (of ze gaat aan haar zusje zitten waarna die het op een brullen zet) Waarop wij moeten ingrijpen en de kinderen uit elkaar halen. Waarna het na 10 minuten weer hetzelfde gaat, etc. etc. Wij hebben de keuze: ofwel voor vermaak en vooral structuur en duidelijkheid zorgen (deels, we entertainen echt niet de hele dag) ofwel de hele dag voor politieagent spelen. Ik weet wel wat ik het leukste vind en wat de beste sfeer in huis geeft. Als jij hier geen ervaring mee hebt: geen eigen verdienste, gewoon lucky you.

Mijn kinderen spelen trouwens ook wel eens dat een lege doos een piratenschip is. Voor max een half uur ofzo, echt niet een week lang. Dan zijn ze het al lang weer beu. En dochter heeft haar broer nodig voor zulk spel, want zelf heeft ze niet de fantasie en creativiteit om zoiets te bedenken en spelen. Zij blinkt in andere dingen weer uit, maar niet in zichzelf goed vermaken.
Alle reacties Link kopieren
Dit zijn onze plannen (of eigenlijk die van de kids):

- een hut bouwen en daarin slapen
- marshmallows roosteren boven een kaars
- dagelijkse een nieuws bericht opnemen en naar familie sturen
- spelletjes lenen bij andere mensen zodat we weer eens wat anders hebben
- dingen bakken (eerst zelf boodschappenlijstje maken)
- een parcours maken
- bioscoopje (alle gordijnen dicht en een film kijken met chips)
- kaarten schrijven en opsturen
- bowlen met statiegeldflessen
Alle reacties Link kopieren
Ideeen hier (Wij nemen om en om dagen vrij)
- tent in de tuin en daarin slapen
- buiten spelen
- fietsen
- er is nieuw speelgoed in huis
- spelletjes worden uit de kast getrokken die ze nog niet kent (yatzee bijvoorbeeld)
- puzzel met 1000 stukjes om samen te maken
- lezen, netflix, proefles, knutselen
- Ik ga bij dochter logeren (op haar kamer slapen)
Alle reacties Link kopieren
ik hoop dat er onder het mom van sport toch dingen georganiseerd gaan worden voor de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op marktplaats een grote doos Lego gekocht. Zijn ze minstens 2 dagen aan het bouwen en hopelijk daarna nog 2 aant spelen. Normaal koop ik nooit grote cadeau s zomaar, maar ja nu onze vakantie geannuleerd is en museum/dierentuin etc niet gaat doen we het zo. En de rest van de dagen hopelijk buiten spelen, spelletjes, knutselen etc. We zien wel.
Vertrouwen - als je alles loslaat, heb je twee handen vrij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven