Vermoeden van hoogbegaafdheid
dinsdag 10 maart 2020 om 19:20
Ik zit met een vraag en hoop dat hier ouders, leerkrachten zijn die hier ervaring mee hebben en weten wat ik kan doen.
Mijn zoon (8) zit nu in groep 5. Hij is bovengemiddeld intelligent en scoort op alle gebieden erg hoog. Op rekenniveau is de citoscore zelfs bijna niet zichtbaar en vliegt hij de grafiek uit.
Ik hou sinds groep 3 in de gaten of hij goed in zijn vel zit. Hij is erg gesloten, op zichzelf en heeft heel oppervlakkige contacten met zijn klasgenoten. Hij past zich aan en zorgt dat hij niet echt opvalt. Doet wat van hem wordt gevraagd. Toch begin ik me nu zorgen te maken, want hoe goed hij ook kan leren....op sociaal vlak scoort hij zo laag. Samenwerken is moeilijk, samen spelen is lastig. Hij heeft geen intense vriendschappen en is nog nooit uitgenodigd op een kinderfeestje. Hij lijkt hier zelf niet zo mee te zitten, maar aangezien hij niet makkelijk praat vraag ik me af hoe hij zich nu écht voelt.
Naast de gewone lesstof krijgt hij ook een lesmethode aangeboden voor kinderen die verder zijn in hun ontwikkeling. Hij maakt deze opdrachten zelfstandig. Overal waar mogelijk krijgt hij verrijkingsstof, maar dit maakt hem nog steeds niet sociaal.
Wat doet een leerkracht als er vermoeden is van hoogbegaafdheid? Wordt er getest of niet? Is er iets wat de school kan doen om het sociale stuk te verbeteren? Vriendschappen kun je niet dwingen. Hij zit sinds een half jaar op scouting, maar ook hier horen we dat hij zich afzijdig houdt en graag alleen is. Heeft iemand tips hoe ik hier mee om moet gaan?
Mijn zoon (8) zit nu in groep 5. Hij is bovengemiddeld intelligent en scoort op alle gebieden erg hoog. Op rekenniveau is de citoscore zelfs bijna niet zichtbaar en vliegt hij de grafiek uit.
Ik hou sinds groep 3 in de gaten of hij goed in zijn vel zit. Hij is erg gesloten, op zichzelf en heeft heel oppervlakkige contacten met zijn klasgenoten. Hij past zich aan en zorgt dat hij niet echt opvalt. Doet wat van hem wordt gevraagd. Toch begin ik me nu zorgen te maken, want hoe goed hij ook kan leren....op sociaal vlak scoort hij zo laag. Samenwerken is moeilijk, samen spelen is lastig. Hij heeft geen intense vriendschappen en is nog nooit uitgenodigd op een kinderfeestje. Hij lijkt hier zelf niet zo mee te zitten, maar aangezien hij niet makkelijk praat vraag ik me af hoe hij zich nu écht voelt.
Naast de gewone lesstof krijgt hij ook een lesmethode aangeboden voor kinderen die verder zijn in hun ontwikkeling. Hij maakt deze opdrachten zelfstandig. Overal waar mogelijk krijgt hij verrijkingsstof, maar dit maakt hem nog steeds niet sociaal.
Wat doet een leerkracht als er vermoeden is van hoogbegaafdheid? Wordt er getest of niet? Is er iets wat de school kan doen om het sociale stuk te verbeteren? Vriendschappen kun je niet dwingen. Hij zit sinds een half jaar op scouting, maar ook hier horen we dat hij zich afzijdig houdt en graag alleen is. Heeft iemand tips hoe ik hier mee om moet gaan?

dinsdag 10 maart 2020 om 19:27
Je zou sociale training/coaching kunnen zoeken?
Of een sport waarbij hij bij de training weinig gelegenheid krijgt zich terug te trekken (judo? Tennis? Teamsport is de club misschien alweer te groot) Zo krijgt hij de kans te ontdekken dat het niet zo ‘spannend’ is/te oefenen.
Maar wat is de reden dat hij zich terug trekt? En hoe doet hij dat bij gezinsuitjes? Maakt hij dan wél contact? Vindt hij oudere kinderen misschien leuker? Of speelt er misschien meer? (Ik noem maar wat: autisme of zo?)
Wat vinden andere kinderen van hem? Valt hij gewoon niet op of verstoten ze hem? Ga hier eens over in gesprek met de leerkracht. Hoe gaat het met samenwerken?
Of een sport waarbij hij bij de training weinig gelegenheid krijgt zich terug te trekken (judo? Tennis? Teamsport is de club misschien alweer te groot) Zo krijgt hij de kans te ontdekken dat het niet zo ‘spannend’ is/te oefenen.
Maar wat is de reden dat hij zich terug trekt? En hoe doet hij dat bij gezinsuitjes? Maakt hij dan wél contact? Vindt hij oudere kinderen misschien leuker? Of speelt er misschien meer? (Ik noem maar wat: autisme of zo?)
Wat vinden andere kinderen van hem? Valt hij gewoon niet op of verstoten ze hem? Ga hier eens over in gesprek met de leerkracht. Hoe gaat het met samenwerken?
dinsdag 10 maart 2020 om 19:27
Heeft hij een leuke hobby die hem uitdaagt zoals een muziekinstrument, schaken of een sport die hij leuk vindt?
Niet ieder kind vindt de klik op school naar bijv wel op een andere manier.
Ik heb een familielid die erg slim is en hij deed al vrij vroeg volwassen dingen zoals bepaalde games, beleggen in het klein en was onder toeziend oog van zijn ouders bevriend met volwassenen. Nu heeft hij op zijn studie wel meer vrienden maar die zijn allemaal heel slim en zijn vriendin is ook super slim.
Niet ieder kind vindt de klik op school naar bijv wel op een andere manier.
Ik heb een familielid die erg slim is en hij deed al vrij vroeg volwassen dingen zoals bepaalde games, beleggen in het klein en was onder toeziend oog van zijn ouders bevriend met volwassenen. Nu heeft hij op zijn studie wel meer vrienden maar die zijn allemaal heel slim en zijn vriendin is ook super slim.
viva-amber wijzigde dit bericht op 10-03-2020 19:40
45.19% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 10 maart 2020 om 19:29
School doet hier weinig mee.
Zit je kind lekker in zijn vel? Accepteer dan dat sommige kinderen introvert(er) zijn.
https://teaadema.nl/2016/10/stil-en-ver ... sjeblieft/
Een introvert kind heeft aan zichzelf genoeg en kan prima uit de voeten met een klein wereldje.
In deze tijd echter vinden we het heel moeilijk om dat te accepteren omdat we zulke hoge verwachtingen hebben.
Bovendien geven ouders vaak aan dat ze niet willen dat hun kind zo worstelt met andere kinderen zoals zij vroeger hebben gedaan.
Zit je kind lekker in zijn vel? Accepteer dan dat sommige kinderen introvert(er) zijn.
https://teaadema.nl/2016/10/stil-en-ver ... sjeblieft/
Een introvert kind heeft aan zichzelf genoeg en kan prima uit de voeten met een klein wereldje.
In deze tijd echter vinden we het heel moeilijk om dat te accepteren omdat we zulke hoge verwachtingen hebben.
Bovendien geven ouders vaak aan dat ze niet willen dat hun kind zo worstelt met andere kinderen zoals zij vroeger hebben gedaan.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 10-03-2020 19:33
0.37% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

dinsdag 10 maart 2020 om 19:30
Kan het ook zijn dat wat het gemiddelde kind van 8 boeit hem gewoon niet boeit?
Dat hij nagenoeg geen enkele aansluiting heeft?
Naast dat ie misschien een einzelganger is.
Op zoek naar clubs of bijeenkomsten voor hoogbegaafde kinderen?
Wou hij zelf trouwens op scouting?
Of is dat een moetje van jullie uit?
Dat hij nagenoeg geen enkele aansluiting heeft?
Naast dat ie misschien een einzelganger is.
Op zoek naar clubs of bijeenkomsten voor hoogbegaafde kinderen?
Wou hij zelf trouwens op scouting?
Of is dat een moetje van jullie uit?

dinsdag 10 maart 2020 om 19:37
Niet als het kind het zelf wil en er zelf om vraagt.viva-amber schreef: ↑10-03-2020 19:34Scouting is volgens mij zo ongeveer het ergste wat je een kind aan kunt doen.
Wel vaak als het opgedrongen wordt door de ouders "om kind socialer te maken".
Net zoals alle andere opgedrongen sport-hobby's.
dinsdag 10 maart 2020 om 19:43
De juf noemt hem ook inderdaad een einzelganger.
Hij heeft een tijdje gevoetbald, maar hier waren vaak incidentjes waardoor hij huilend het veld verliet en niet meer wilde. Kreeg hem met geen mogelijkheid terug.
Enige sport waar hij interesse in heeft is wielrennen/mountainbiken.
Judo is inderdaad wel een goeie!! Hier ga ik eens achteraan. Bij gezinsuitjes is hij vooral met zijn zusje. Contact met anderen zoekt hij niet. Hoe hij in de groep valt weet ik niet. De juf zegt dat hij neutraal in de groep ligt. Hij wordt niet gepest.
Het kan zo zijn dat hij inderdaad de aansluiting mist. Maar hoe kom je daar achter he? Vind het zo moeilijk.
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe, heb ik echt wat aan!!!
Hij heeft een tijdje gevoetbald, maar hier waren vaak incidentjes waardoor hij huilend het veld verliet en niet meer wilde. Kreeg hem met geen mogelijkheid terug.
Enige sport waar hij interesse in heeft is wielrennen/mountainbiken.
Judo is inderdaad wel een goeie!! Hier ga ik eens achteraan. Bij gezinsuitjes is hij vooral met zijn zusje. Contact met anderen zoekt hij niet. Hoe hij in de groep valt weet ik niet. De juf zegt dat hij neutraal in de groep ligt. Hij wordt niet gepest.
Het kan zo zijn dat hij inderdaad de aansluiting mist. Maar hoe kom je daar achter he? Vind het zo moeilijk.
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe, heb ik echt wat aan!!!
Ik weet niet waar je woont maar mijn dochter van 9 gaat sinds haar 7e naar de bovenschoolse plusklas. Dat bieden de openbare basisscholen aan hier in Groningen.
Juist daar wordt aandacht gegeven aan het ontwikkelen van vaardigheden. Niet alleen sociale maar ook vaardigheden die je als hoogbegaafde leerling vaak niet ontwikkelt, zoals leren leren.
Ze hebben ook plusklas binnen de school. Daar werken ze met Acadin.
Tijdens de gewone lessen is er te weinig aandacht voor de sociale vaardigheden anders dan wat de andere leerlingen ook krijgen.
Je zou kunnen kijken voor Rots&Water training of Sociale Vaardigheidstraining.
Juist daar wordt aandacht gegeven aan het ontwikkelen van vaardigheden. Niet alleen sociale maar ook vaardigheden die je als hoogbegaafde leerling vaak niet ontwikkelt, zoals leren leren.
Ze hebben ook plusklas binnen de school. Daar werken ze met Acadin.
Tijdens de gewone lessen is er te weinig aandacht voor de sociale vaardigheden anders dan wat de andere leerlingen ook krijgen.
Je zou kunnen kijken voor Rots&Water training of Sociale Vaardigheidstraining.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

dinsdag 10 maart 2020 om 19:44
Ik kan een schaakclub echt aanraden als hij het spelletje leuk vind tenminste.
Ik heb twee zoons op schaken (niet hoogbegaafd) maar het leuke is dat alle leeftijden in de jeugd gemengd zijn, en eigenlijk hebben ze allemaal wel wat bijzonderheden, waardoor juist niemand anders wordt aangekeken.
Het is een hele gezellige en vrolijke sfeer.
Ik heb twee zoons op schaken (niet hoogbegaafd) maar het leuke is dat alle leeftijden in de jeugd gemengd zijn, en eigenlijk hebben ze allemaal wel wat bijzonderheden, waardoor juist niemand anders wordt aangekeken.
Het is een hele gezellige en vrolijke sfeer.
dinsdag 10 maart 2020 om 19:45
Tja, hij is wel heel enthousiast over de scouting. Hij geeft zelfs aan dat hij liever in het bos speelt dan in een speeltuin.viva-amber schreef: ↑10-03-2020 19:34Scouting is volgens mij zo ongeveer het ergste wat je een kind aan kunt doen.
dinsdag 10 maart 2020 om 19:45
Kan ook zijn dat hij geen gelijkgestemden heeft op school. Kinderen met wie hij meer op niveau zit.
Mijn dochter haar beste vriendin is 14, zij wordt over een paar weken 10.
Mijn dochter haar beste vriendin is 14, zij wordt over een paar weken 10.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
dinsdag 10 maart 2020 om 19:47
Ja wie niet, maar dan wel liever in mijn eentje in een bos.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 10 maart 2020 om 19:48
Helaas geen plusklas op deze school. Rots & water heb ik weleens gehoord. Ik wil het natuurlijk geen lading gaan geven. Wil gewoon een gelukkig kind! Bedankt voor je reactie!

dinsdag 10 maart 2020 om 19:52
Er wordt op scholen soms op gestest, en er zijn speciale aanvullen *1 dag per week) scholen in een aantal steden, die ook veel aandacht aan sociale vaardigheden besteden, zoals deze, [urlhttps://dayaweekschool.nl/organisatie/achtergrond][/url]
(ik ken een kind dat daar naartoe gaat, en het bevalt prima, ontmoet kinderen die bij hem passen, en ze doen leuke samenwerkingsprojecten).
Het is prachtig, dat je zoon zo'n goed verstand heeft. Zou je bijna vergeten .... hij kan er later heel mooie, nuttige dingen mee doen, waar we allemaal iets aan hebben. En het is ook wel een erg op extraversie gerichte wereld, beetje doorgeslagen. Maar ik begrijp dat je wat zorgen hebt, en dat je hem zoveel mogelijk plezier, én vaardigheden wilt meegeven. Beetje langetermijn gedacht, maar als hij later gaat studeren, zal hij sociaal ook veel beter in zijn vel zitten. Succes, en sterkte. Het komt vast wel goed met hem!
(ik ken een kind dat daar naartoe gaat, en het bevalt prima, ontmoet kinderen die bij hem passen, en ze doen leuke samenwerkingsprojecten).
Het is prachtig, dat je zoon zo'n goed verstand heeft. Zou je bijna vergeten .... hij kan er later heel mooie, nuttige dingen mee doen, waar we allemaal iets aan hebben. En het is ook wel een erg op extraversie gerichte wereld, beetje doorgeslagen. Maar ik begrijp dat je wat zorgen hebt, en dat je hem zoveel mogelijk plezier, én vaardigheden wilt meegeven. Beetje langetermijn gedacht, maar als hij later gaat studeren, zal hij sociaal ook veel beter in zijn vel zitten. Succes, en sterkte. Het komt vast wel goed met hem!
dinsdag 10 maart 2020 om 19:52
dinsdag 10 maart 2020 om 19:55
Ze hebben het nooit uitgesproken. Hier moeten leerkrachten denk ik ook heel voorzichtig mee zijn. Wel staat er op zijn eigen lesmethode "voor hoogbegaafde kinderen". Dus het lijkt mij dat ze wel iets in de gaten hebben. Maarja....wat dan? Wil ook weer niet overkomen als iemand die het beter weet. Morgen oudergesprek, misschien toch eens voorzichtig peilen.
dinsdag 10 maart 2020 om 20:00
Wat een ontzettend lieve reactie, thanks!!!!crikey schreef: ↑10-03-2020 19:52Er wordt op scholen soms op gestest, en er zijn speciale aanvullen *1 dag per week) scholen in een aantal steden, die ook veel aandacht aan sociale vaardigheden besteden, zoals deze, [urlhttps://dayaweekschool.nl/organisatie/achtergrond][/url]
Op langere termijn gaat het helemaal goedkomen. Daar heb ik alle vertrouwen in. Zitten ook van die stemmetjes in mijn hoofd. Stel je niet aan het gaat toch goed....en praat met hem hij voelt zich vast en zeker alleen. Heel vermoeiend haha. Hij gaat later software ontwikkelen zegt hij.