Vierde kind?

25-08-2010 20:27 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik wil jullie graag het volgende voorleggen; mijn vriend en ik hebben drie prachtige kinderen. De oudste is 4 en de jongste is anderhalf. Nu begint het bij mij eigenlijk weer te kriebelen. Ik zou best wel een vierde kindje willen. Mijn vriend weet nog niet of hij het wil (heb al eens voorzichtig gepolst). Eigelijk wil hij straks het ledikant verkopen als de jongste eruit gegroeid is en ook de box. Kinderkleding hebben we ook al weggedaan.

Mij heeft een groot gezin altijd geweldig geleken, maar ja, ik heb drie keer een goede zwangerschap gehad en drie gezonde kinderen op de wereld gezet. Tel je zegeningen denk ik ook vaak. Jullie merken het: twijfels... Wie herkent dit? En wat is jullie besluit geweest?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Rood kippetje.
quote:elninjoo schreef op 25 augustus 2010 @ 20:55:

[...]

Drie is ook al enorm veel natuurlijk in deze dure tijd, maar die zijn er al, die vierde kan ze nog voorkomen als ze met haar verstand denkt ipv met haar eierstokken.Er zijn natuurlijk ook nog mensen die het echt kunnen betalen
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Dat van die achterbank, dat was nog voordat een gordel achterin verplicht was. Vandaag de dag denk ik niet dat het nog mag nee. Maar goed er zijn ook auto's waar je prima met zn 6en in past.

Mijn ouders hadden een eigen bedrijf, vader werkte aan huis, moeders deed het huishouden en hielp mijn pa mee. Vanaf het moment dat wij konden hielpen we ook mee in het bedrijf, niks mis mee, leer je iig werken. Mijn broers en zus hebben allemaal prima kunnen studeren. We zijn niet verwend door onze ouders, Vanaf ons 16e hebben we allemaal een parttime baantje gehad om o.a. onze studie te kunnen betalen. We hebben onze HBOstudies allemaal zelf betaald en daar zijn we ook allemaal trots op. Er is niks mis mee dat je kinderen zelf ook iets moeten doen om hun geld te verdienen.

Jee, jullie doen net alsof 4 verschrikkelijk veel is. Zes kinderen zou ik veel noemen, of een stuk of 10-12 zoals ze vroeger hadden. Maar 4, das toch helemaal niet veel??
Waarom niet?

Ik neem aan dat je zelf wel kunt bedenken dat een 4e wel of niet in jullie gezin past. Ik denk dat je eerder bij je man moet zijn om die over te halen, dan hier de meningen te peilen want zo te lezen vinden een heleboel een 4e nogal onpraktisch.
quote:ardni schreef op 25 augustus 2010 @ 20:49:

Is het niet egoistisch? Want denk je nu niet in de eerste instantie niet enkel aan jezelf?

Een kind nemen is altijd egoïstisch, want dat doe je altijd voor jezelf.

Nu bedenken hoe je financiën ervoor staan als de kinderen 16 zijn, is onmogelijk.

Dus; als het nú kan, het huis ruim genoeg en je er de financiën voor hebt, gezellig toch?

Rider had daar ooit iets moois over, over wat kinderen nodig hebben; "liefde, warmte en niet laten vallen", of zoiets.

Ik kom zelf ook uit een gezin van 4, (1982, ik ben de oudste) Wij heten geen Sterre of Maud en mijn ouders waren niet rijk.

Toch hebben we alle vier gestudeerd, zijn we altijd naar het buitenland op vakantie geweest en konden we mee op schoolreisjes.
quote:Julus schreef op 25 augustus 2010 @ 20:55:

[...]

Sowieso is kinderen nemen iets egoistisch, ik nam er ook eentje omdat ik dat wilde. Niks raars aan. Altruistisch begrijp ik niet in dit verband. Die kinderen vragen er niet om om geboren te worden, wie doe je er een plezier mee behalve jezelf?Mijn vraag had dan ook een sarcastische ondertoon.
quote:Julus schreef op 25 augustus 2010 @ 20:54:

[...]

Als je dat lekker vind..ik heb andere definities van iets lekker vinden. Je kunt trouwens ook sex hebbne zonder zwanger te raken. Jaja.Ik probeerde me alvast te verplaatsen in de toekomstige laatst geborene van TO.
quote:Broedkippetje schreef op 25 augustus 2010 @ 20:56:

[...]

Er zijn natuurlijk ook nog mensen die het echt kunnen betalen

Tuurlijk, maar ten koste van wat? En wat als je inderdaad alleenstaande moeder wordt?

Alle gekheid op een (eier)stokje; ik heb daar bewust over nagedacht. Ik wil echt niet er alleen voor komen te staan met meer dan 1 kind, dat zou ik nu goed kunnen opvangen. Misschien berekend, maar wel realistisch. Wil graag nog leuke dingen kunnen blijven doen.
quote:Broedkippetje schreef op 25 augustus 2010 @ 20:58:

[...]

Mijn vraag had dan ook een sarcastische ondertoon.Compleet gemist, ik reageerde op iemand anders.
Geen ervaring maar het lijkt mij erg leuk! Heb je geen bal aan maar even een tegenhanger voor de negatieve reacties.
To, ben je er nog? Wat vind je van de reacties? Heb je er wat aan? Bijvoorbeeld het financiele plaatje en ruimte in huis en auto enzo?
quote:Julus schreef op 25 augustus 2010 @ 20:59:

[...]

Tuurlijk, maar ten koste van wat? En wat als je inderdaad alleenstaande moeder wordt?

Alle gekheid op een (eier)stokje; ik heb daar bewust over nagedacht. Ik wil echt niet er alleen voor komen te staan met meer dan 1 kind, dat zou ik nu goed kunnen opvangen. Misschien berekend, maar wel realistisch. Wil graag nog leuke dingen kunnen blijven doen.Wellicht heeft TO het financieel allemaal prima voor elkaar, óók als ze alleenstaande moeder wordt.
we hebben straks wel extra handen nodig in de zorg dus in dat opzicht is een extra paar handen zo gek nog niet
het lijkt me prachtig zo'n groot gezin, maar praktisch gezien? en financieel gezien? als dat geen probleem voor jullie is, waarom niet. Maar ik denk eerlijk gezegd dat je man er niet voor te porren is en dan houdt het op
quote:elninjoo schreef op 25 augustus 2010 @ 20:36:

Hebben jullie zo'n groot huis dat je voor 4 kinderen kamers hebt? Hebben jullie zo'n grote auto dat je er comfortabel met zessen in kunt? Laten jullie financieen het toe om zonder geldzorgen goed te kunnen leven met zoveel personen zonder ze te kort te doen door ze niet op sport/clubjes e.d. te kunnen laten omdat daar geen geld meer voor is? Als de kostwinner z'n baan onverhoopt kwijtraakt, redt je het dan nog met zoveel monden te voeden?

Hier ook voor het eerst echt helemaal met jou eens.

Met als kleine kanttekening dat ik denk dat kinderen zonder sport en clubjes ook wel gelukkig zijn/worden.
Hallo allemaal,

fijn dat jullie zo snel reageren! Ja Meds, de argumenten die jij noemt, daar had ik ook al eens over nagedacht...

En ik denk dus ook heel vaak: we laten het bij drie. Maar ja, het lijkt me zo leuk om nog een keer die babytijd mee te maken. En straks nog eentje die over de vloer kruipt en mee speelt. Ook erbij aan de eettafel...

Ook de andere argumenten van het studeren, de sport/clubjes, opvang etc moet ook allemaal betaald worden. Wij werken beide, mijn vriend fulltime en ik parttime (twee dagen). Nu kan het allemaal nog goed, maar als ze groter worden hebben ze weer andere spullen nodig...

Misschien is het beter om het gewoon bij drie te laten... Zal er toch nog eens flink wat nachten over moeten slapen. Voors en tegens zijn nog steeds erg welkom. Het helpt mij wel om de boel echt op een rijtje te krijgen. Ik lees nu alle argumenten zwart op wit...

Oh ja, en broedkippetje, van nick wisselen is inderdaad een goed plan, haha!!!

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Rode kippetje.
quote:wallace schreef op 25 augustus 2010 @ 20:58:

[...]

Een kind nemen is altijd egoïstisch, want dat doe je altijd voor jezelf.

Nu bedenken hoe je financiën ervoor staan als de kinderen 16 zijn, is onmogelijk.

Dus; als het nú kan, het huis ruim genoeg en je er de financiën voor hebt, gezellig toch?

Rider had daar ooit iets moois over, over wat kinderen nodig hebben; "liefde, warmte en niet laten vallen", of zoiets.

Ik kom zelf ook uit een gezin van 4, (1982, ik ben de oudste) Wij heten geen Sterre of Maud en mijn ouders waren niet rijk.

Toch hebben we alle vier gestudeerd, zijn we altijd naar het buitenland op vakantie geweest en konden we mee op schoolreisjes.

Nou TO het kan dus wel.

Maar kan je het ook aan 4 kleintjes en straks 4 pubers?

Zou je het financieel alleen redden?

Wat vinden je andere kinderen ervan ?Jij kent ze het beste?
quote:ardni schreef op 25 augustus 2010 @ 20:49:

4?

Kunnen ze dan alle 4 op een leuke sport of mee met schoolreisjes

Hoe zit het met de kinderopvang is dat niet een beetje duur?

Is het zowieso niet duur?

Hoe gaat dat als ze alle 4 gaan studeren, niemand geeft je de garantie dat ze gezond blijven en kunnen werken naast een studie?

Heb je genoeg ruimte? Is het niet egoistisch? Want denk je nu niet in de eerste instantie niet enkel aan jezelf?

Kinder bijslag/toeslag voor 4 kinderen is best wel veel?

Werk je ook, als je partner weg zou vallen komt het dan wel goed?

Kriebelen , wat kriebelt er dan?Tikkende eierstokken en kriebelende? Jeukende baarmoeder?Dat is dan weer onzin. Waar je kinderopvantoeslag voor 3 krijgt, krijg je dat ook voor 4.
Wat vinden je andere kinderen ervan vind ik een vreemde vraag. De oudste is 4 die vinden daar nog niets van en mochten ze er wel wat van vinden hebben ze er niets over te zeggen. Kinderen zijn reteflexibel en over het algemeen is het vooral heel leuk om meerdere broers en zussen te hebben (dat weet ik dan wel weer uit ervaring).
quote:Julus schreef op 25 augustus 2010 @ 20:51:

Wil je echt een vierde kind, of wil je gewoon graag nog eens een zwangerschap meemaken?

Ik vind dit wel een goeie vraag. Ik wil heel graag nog een derde (en vierde en vijfde) keer zwanger zijn, ik vond het heerlijk en voelde me geweldig. Toen oudste 1 jaar werd heb ik een halve dag zitten huilen omdat ik weer zwanger wilde zijn. (Welke hormonen kan ik daar nou de schuld van geven...)

We hebben nu (sinds 11 dagen ) 2 kinderen, en dat vind ik genoeg. Om allerlei praktische redenen en omdat wij vinden dat ons gezin compleet is nu. Puur hormonaal en emotioneel wil ik nog wel 3 keer zwanger zijn, alleen die kinderen hoef ik niet meer...
Ik ken nog wel grotere gezinnen hoor. Als jullie dat willen en je denkt dat het kan, dan moet je dat doen.

Zolang je genoeg hebt voor de basisbehoeften (en vakanties naar het buitenland, merkkleding en allerlei clubjes zijn geen basisbehoeften) en je kunt ze een warm en harmonieus gezin bieden, komen ze niks tekort.
Ik vind de meeste reacties wel erg overdreven ... misschien is het omdat ik uit een dorpje op het platteland kom, maar 4 is hier nog hartstikke normaal. De meeste gezinnen hebben er 3 of 4. En zo erg is het allemaal ook niet. Ook qua kosten niet. Tussen 3 en 4 zit qua kosten lang niet zoveel verschil als tussen 0 en 1 bijvoorbeeld.

Een eigen kamer is echt geen eerste levensbehoefte, zeker niet wanneer ze nog klein zijn. Ik heb het iig als kind nooit erg gevonden om een kamer te delen. Later is de oudste waarschijnlijk alweer het huis uit wanneer de jongste gaat puberen. De babykamer heb je al, net als speelgoed en kleding. In de vakantie zet je gewoon een klein tentje naast de grote tent of caravan voor de oudste kinderen. Er zijn tegenwoordig ook genoeg redelijk betaalbare auto's met 6 zitplaatsen en anders ga je gewoon fietsen. Voor tijdschriften en boeken kun je naar de bieb, de meeste sportclubs hebben kortingsregelingen voor grote gezinnen en er zijn ook genoeg kinderen die helemaal niet bij een clubje willen, misschien de jouwe ook wel.

En je hoeft er helemaal nog niet aan te denken wat je gaat doen als ze gaan studeren... als je dat tegen die tijd kunt betalen, of je kunt nu geld opzij leggen: dat is heel fijn voor ze. Maar als je dat niet zou kunnen betalen dan kunnen ze dat gewoon zelf betalen. Als jullie het dus beiden willen, laat je dan niet tegenhouden door onzinnige praktische bezwaren.
quote:a_nick_is_born schreef op 25 augustus 2010 @ 21:06:

[...]

Dat is dan weer onzin. Waar je kinderopvantoeslag voor 3 krijgt, krijg je dat ook voor 4.

Sterker nog, je 4e is bijna gratis.

Je krijgt volgens mij zo'n 95% van de maximale uurprijs terug van de belastingdienst voor een 4e. De opvangkosten van de eerste zijn groot, alle volgende kinderen vallen reuze mee.
quote:pimpel schreef op 25 augustus 2010 @ 20:54:

Even een tegenwind: 4 is super!

Ik heb er dus 4 (zijn 9,8, 6 en 3 en heten geen van allen sterre of mees ofzo.. en ja huis is groot genoeg en auto ook, maar we doen eigenlijk alles op de fiets of met ov en of ze allemaal kunnen studeren, dat zien we dan wel weer, wij hebben ook zelf gewerkt voor onze studies, verder komen ze niets tekort) Ik ben er zeer blij mee en zij zelf ook en man ook.

Geheel eens. Dag Pimpel

Hier dus ook 4. Huis is groot genoeg, auto ook, ze kunnen allemaal op zwemles + nog een sport/muziekles en wij doen ook alles op de bakfiets.

Studeren zie ik wel weer als ze groot zijn (ik spaar wat ik kan, maar ik leef nú ook met een gezin met 4 kinderen) en als ze er voor moeten werken, dan worden ze daar ook niet minder van.

Mijn kinderen heten ook niet Sterre of Mees, mijn oudste 2 heten zelfs nagenoeg hetzelfde als Pimpels oudste twee.

Voor mij zou niet de grote vraag zijn: kunnen ze studeren, of kunnen ze allemaal op een sport/muziekles, maar "kan ik en kan mijn partner het aan". Want druk is het wel en slopend is het bij tijden ook, zeker als je jongste niet gezond is en/of niet eet, maar ja, daar moet je natuurlijk niet vanuit gaan
quote:hanZie schreef op 25 augustus 2010 @ 21:08:

Wat vinden je andere kinderen ervan vind ik een vreemde vraag. De oudste is 4 die vinden daar nog niets van en mochten ze er wel wat van vinden hebben ze er niets over te zeggen. Kinderen zijn reteflexibel en over het algemeen is het vooral heel leuk om meerdere broers en zussen te hebben (dat weet ik dan wel weer uit ervaring).

Hoor uit de praktijk van vrienden juist vaak dat het continu oorlog was met siblings in de kindertijd en vaak hebben ze op volwassen leeftijd nog niet echt 'n goeie band, dus ben eerder blij dat ik enig kind ben, dan dat ik jaloers ben op mensen uit grote gezinnen.

Lijkt me verder juist wel belangrijk dat kinderen de kans krijgen mee te kunnen doen met leeftijdgenoten (dus sporten, clubjes, schoolreisjes, laptop e.d.) en hoe meer kinderen, hoe dunner de spoeling en mogelijkheden voor ze.
Ik herken het heel erg! Na onze derde was het duidelijk dat mijn man geen vierde wilde. Voor mij begon een periode van afscheid nemen. De laatste keer maatje 56, het laatste eerste lachje, de laatste borstvoeding, de laatste keer voor het eerst lopen ... ik werd er verdrietig van. Toen ik me er uiteindelijk bij neer had gelegd en na ruim drie jaar nèt de kinderwagen op Marktplaats had verkocht, bleek er een klein ondeugend ventje alle voorzorgsmaatregelen voorbij gezwommen te zijn

Dat was natuurlijk best schrikken en schakelen. Ik bleek al bijna halverwege. Maar na de eerste schrik, vonden we het geweldig.

Die 'laatste keer maatje 56' gevoelens heb ik bij de vierde trouwens niet meer gehad. Die was gewoon een kadootje om van te genieten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven