Vierde kindje overwegen, maar twijfel

25-05-2023 14:57 274 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi allemaal,
Wegens herkenbaarheid heb ik een nieuw account aangemaakt. Mijn partner en ik hebben 3 gezonde kinderen in de leeftijd van 1 tot 6 jaar oud. Wij twijfelen over een eventueel kindje.

Op dit moment zijn we heel gelukkig met z'n vijfjes en loopt alles (meestal ;-) ) op rolletjes. We kunnen beiden 4 dagen werken, de opvang van de kinderen is op een prettige en ontspannen manier geregeld met een mix van grootouders en BSO en we hebben het financieel op orde. Naast dit alles besteden we ook 2 dagdelen per maand aan een vorm van pleegzorg. We ervaren het gezinsleven als heel gezellig, genieten van en met de kinderen en hebben er uiteraard ook dagen tussen zitten dat de kids en alle 'moetjes' ons gek maken. Heel herkenbaar denk ik :P We hebben het nu heel fijn samen, hoe zou dit veranderen als er een vierde persoontje bijkomt?

Er is ruimte voor een vierde kindje, in ons hart, in ons huis. We praten hier samen veel over en het is momenteel een redelijk hot topic omdat we het leeftijdsverschil met de andere kids niet te groot zouden willen laten zijn. Ook onze leeftijd speelt hierin een rol. Mijn partner is 38 en ik ben 36. We voelen dus beiden dat we hier binnen nu en afzienbare tijd een beslissing over 'moeten' nemen.

Maar, er is ook twijfel. De twijfel zit op meerdere fronten. Maatschappelijk gezien vragen we ons af of het tegenwoordig nog wel kan, een gezin met 4 kinderen?
Gezondheidstechnisch is het ook een ding, ik heb tijdens alle zwangerschappen gekampt met bekkeninstabiliteit en het herstel na de zwangerschappen heeft ruim de tijd in beslag genomen. Ik voel me nu fit, zit lekker in mijn vel en heb energie voor mezelf, het gezin en mijn werk. Wil ik dit weer een tijdje inleveren?

Praktisch gezien stellen we ons ook de vraag hoe het geregeld zou moeten worden. De grootouders passen nu graag op doordeweeks, en ook extra momenten zijn zelden een probleem. Echter houdt dit natuurlijk een keer op omwille van hun leeftijd en draagkracht. Het opvang plaatje zou er anders uit komen te zien bij een vierde kindje. Is er voldoende support rondom ons om nog een keer een kleintje groot te brengen?
En...hoe gaan we het doen als ze straks groter zijn en naar 100 clubjes gebracht moeten worden?

Daarnaast is er natuurlijk ook onzekerheid over of we iedereen nog voldoende aandacht kunnen geven, er ruimte is voor ieder gezinslid om zich te ontplooien en gezien te voelen en er ruimte overblijft voor onszelf en onze eigen behoeftes.

Wellicht analyseren en overdenken we dit allemaal veel te veel, maar bij het maken van een dergelijke keuze voelt dit wel als een verplichting naar de kinderen toe. Het kan nooit zomaar een puur emotionele keuze zijn.

Naast alle rationele overwegingen blijft de wens wel sterk aanwezig, het zou zo leuk zijn om nog één keer een kindje te krijgen en ons gezin compleet te maken. Ik weet zeker dat we liefde genoeg hebben om samen te delen.

Ik realiseer me uiteraard dat de keuze bij onszelf ligt maar ik zou het heel erg waarderen als er forummers zijn die hier hun licht, wellicht eigen ervaringen, over zouden willen laten schijnen. It goes without saying dat we ons realiseren dat we, met 3 gezonde kindjes, al duizend kilo geluk op de bank hebben zitten en dat het helemaal niet vanzelfsprekend is om überhaupt na te denken over gezinsuitbreiding.

Veel dank aan iedereen die de moeite nam om dit te lezen! :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij ons is het ook niet echt een ding onder de welgestelden
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
parbleumondieu schreef:
25-05-2023 18:30
Hoe meer kinderen, hoe groter de kans (risico) dat er op een gegeven moment een kind komt met een ziekte, handicap of andersoortige problemen.
Beschuitmetjam schreef:
25-05-2023 18:33
En als je 4 gezonde kinderen hebt kan er altijd 1 later in het leven veel zorg nodig hebben. Door ziekte of een ongeluk. Of misschien blijven ze altijd gezond en gaat alles prima met 4. Dat weet je niet. Hoe meer kinderen, hoe meer onzekerheden. Dit kan positief en negatief zijn.
Dit geldt ook voor een tweede kind.
Geen motto
MarijeMarije schreef:
26-05-2023 08:29
Er wordt in dit soort situaties nog wel eens geroepen: luister naar je gevoel. Dat gevoel wordt alleen flink beinvloed door je hormonen. Ik herken het gevoel van nog eentje en dan is het compleet. Alleen wilde mijn man echt niet nog 1 erbij. En weet je, dat gevoel trekt dan ook weg. En nu (mijn kinderen zijn inmiddels grote tieners) ben ik om meerdere redenen heel blij dat we het destijds niet hebben gedaan. Laat je dus ook niet teveel leiden door je gevoel.
Nou ja, dit. Ik hoor en lees vaak vooral over het oergevoel van de vrouw. Maar Jezus, als je oergevoel je zegt dat je moeder wil worden ben je dat ook met 1 of 2 kinderen. Of in geval van TO met 3 kinderen.

Mijn “oer”gevoel zegt mij ook dat ik dagelijks chocolade, ijs en gebak wil, maar om daar nou de hele dag door ongeremd van te nemen is niet verstandig . Om meerdere redenen. En dus bedwing ik mijn “oer”gevoel en beperk de inname.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vlag schreef:
26-05-2023 08:59
In onze cultuur bedoel ik dan, waarbij kinderen niet worden gezien als oudedagvoorziening.
Dat is wel een erg positieve voorstelling van zaken.

Veel vrouwen in de derde wereld hebben überhaupt geen toegang tot anticonceptie en ook geen zeggenschap over of er seks plaatsvindt of niet.

Sorry voor de off topic, maar zoveel naïviteit wilde ik even op antwoorden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een van de dingen die ik nog niet gelezen heb is dat je puur uit egoïsme een kind op de wereld gaat zetten die daar helemaal niet om gevraagd heeft.

Als ik had mogen kiezen had ik niet geboren hoeven worden. En ik heb dan nog een prima leven met minimaal zorgen maar dan nog vind ik het allemaal veel gedoe om uiteindelijk weinig tot niets.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
26-05-2023 09:58
Dat is wel een erg positieve voorstelling van zaken.

Veel vrouwen in de derde wereld hebben überhaupt geen toegang tot anticonceptie en ook geen zeggenschap over of er seks plaatsvindt of niet.

Sorry voor de off topic, maar zoveel naïviteit wilde ik even op antwoorden.
Nee dat ook natuurlijk, dat speelt misschien nog wel een grotere rol. Naast cultuur in het algemeen.

Wat ik probeerde te zeggen is dat je het onderzoek moet bekijken vanuit de westerse cultuur, waarbij (het aantal) kinderen vaak (nee, niet altijd) een bewuste keuze is. En dan kun je je afvragen of mensen gelukkig zijn doordat ze 4 kinderen hebben, of dat gelukkige mensen sneller voor 4 kinderen kiezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
26-05-2023 09:58
Dat is wel een erg positieve voorstelling van zaken.

Veel vrouwen in de derde wereld hebben überhaupt geen toegang tot anticonceptie en ook geen zeggenschap over of er seks plaatsvindt of niet.
op dit moment gaat juist in Afrika het geboortecijfers heel rap omlaag
veel sneller dan voorspeld
Alle reacties Link kopieren Quote
BlaBla schreef:
26-05-2023 09:51
Nou ja, dit. Ik hoor en lees vaak vooral over het oergevoel van de vrouw. Maar Jezus, als je oergevoel je zegt dat je moeder wil worden ben je dat ook met 1 of 2 kinderen. Of in geval van TO met 3 kinderen.

Mijn “oer”gevoel zegt mij ook dat ik dagelijks chocolade, ijs en gebak wil, maar om daar nou de hele dag door ongeremd van te nemen is niet verstandig . Om meerdere redenen. En dus bedwing ik mijn “oer”gevoel en beperk de inname.
Het lastige is, dat mensen vaak obv verstand GEEN kinderen krijgen en obv gevoel wel (waarbij hormonen een grote rol spelen)
die twee werelden snappen elkaar niet
Alle reacties Link kopieren Quote
Metallover schreef:
26-05-2023 01:01
In mijn optiek zou het juist goed zijn als mensen het krijgen van kinderen een stúk rationeler zouden bezien…
Wat mij betreft mag er ook een flinke tax komen op elk derde kind en meer. Vind het nogal egoïstisch om maar kinderen te blíjven maken.
Hoe zie je zo'n tax dan voor je? Komt enorm veel administratie bij kijken.
Geen motto
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
26-05-2023 10:17
Het lastige is, dat mensen vaak obv verstand GEEN kinderen krijgen en obv gevoel wel (waarbij hormonen een grote rol spelen)
die twee werelden snappen elkaar niet
Kinderen krijgen is zo ongeveer het enige terrein in het leven waarop er door de omgeving begrip wordt opgebracht voor rationeel gezien volstrekt idiote beslissingen.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
BlaBla schreef:
26-05-2023 09:51
Nou ja, dit. Ik hoor en lees vaak vooral over het oergevoel van de vrouw. Maar Jezus, als je oergevoel je zegt dat je moeder wil worden ben je dat ook met 1 of 2 kinderen. Of in geval van TO met 3 kinderen.
Of in het geval van persoon X met 4 kinderen. De grens die je trekt vind ik zo arbitrair.
Geen motto
emanina schreef:
26-05-2023 12:29
Of in het geval van persoon X met 4 kinderen. De grens die je trekt vind ik zo arbitrair.
Dan lees jij mijn bericht niet juist of vertaald het niet correct.
Ik trek geen grens. Ik stel dat je na 1 kind ook moeder bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
merano schreef:
26-05-2023 11:01
Kinderen krijgen is zo ongeveer het enige terrein in het leven waarop er door de omgeving begrip wordt opgebracht voor rationeel gezien volstrekt idiote beslissingen.
maar ja, als je het meer meta-benadert hebben we als samenleving die jonge aanwas wel nodig
Alle reacties Link kopieren Quote
emanina schreef:
26-05-2023 10:52
Hoe zie je zo'n tax dan voor je? Komt enorm veel administratie bij kijken.

Laten we in ieder geval eens stoppen met het verstrekken van al die toeslagen voor mensen met kinderen. Ik vind dit te absurd voor woorden. Draag gewoon je eigen verantwoording voor de kosten en opvang van een kind. Reken maar dat er dan beter over nagedacht wordt voor men nóg weer een kind erbij neemt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Metallover schreef:
26-05-2023 13:07
Laten we in ieder geval eens stoppen met het verstrekken van al die toeslagen voor mensen met kinderen. Ik vind dit te absurd voor woorden. Draag gewoon je eigen verantwoording voor de kosten en opvang van een kind. Reken maar dat er dan beter over nagedacht wordt voor men nóg weer een kind erbij neemt.

Dat is een goed begin inderdaad
Elk kind na de eerste levert niks meer op
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
26-05-2023 12:46
maar ja, als je het meer meta-benadert hebben we als samenleving die jonge aanwas wel nodig

Volgens mij is het helemaal niet erg om als ras uit te sterven
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren Quote
BlaBla schreef:
26-05-2023 12:45
Dan lees jij mijn bericht niet juist of vertaald het niet correct.
Ik trek geen grens. Ik stel dat je na 1 kind ook moeder bent.
Bedoel je dan dat iedereen het bij max 1 kind zou moeten houden?
Geen motto
Alle reacties Link kopieren Quote
Metallover schreef:
26-05-2023 13:07
Laten we in ieder geval eens stoppen met het verstrekken van al die toeslagen voor mensen met kinderen. Ik vind dit te absurd voor woorden. Draag gewoon je eigen verantwoording voor de kosten en opvang van een kind. Reken maar dat er dan beter over nagedacht wordt voor men nóg weer een kind erbij neemt.
Kinderen krijgen heeft toch ook nut voor de samenleving?
Geen motto
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik betwijfel hoe nuttig de ontstane discussie nu voor TO is (en ja, heb er zelf ook aan meegedaan). Dus even on topic:

Ik snap je helemaal. Het lijkt me zelf ook heerlijk om zo’n groot gezin te hebben. En ik denk inderdaad ook dat het krijgen van een kind nóóit een rationele keuze is, dat als je er rationeel naar kijkt er altijd alleen maar bezwaren & risico’s zullen zijn. Maar als je hart, je huis & je leefsituatie in het algemeen het toestaat dat er nog eentje bij komt: waarom niet? Als jullie gevoel hiervoor heel sterk is dan zou ik er gewoon voor gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Metallover schreef:
26-05-2023 13:07
Laten we in ieder geval eens stoppen met het verstrekken van al die toeslagen voor mensen met kinderen. Ik vind dit te absurd voor woorden. Draag gewoon je eigen verantwoording voor de kosten en opvang van een kind. Reken maar dat er dan beter over nagedacht wordt voor men nóg weer een kind erbij neemt.
Helaas wordt er in minder rijke sociale kringen juist een stuk minder over nagedacht. Misschien door gebrek aan opleiding of niet goed kunnen plannen maar juist in kringen waar mensen financieel verer af zijn en ze dus niet zo afhankelijk zijn van toeslagen wordt hier meer rekening mee gehouden.
Alle reacties Link kopieren Quote
To ik vind dat je moet doen wat jij wilt. Sommige mensen willen 0 kinderen, een ander wil er 6.

Zelf kan ik me 4 kinderen echt niet voorstellen. Misschien wel toen ze zo klein waren en ik nog met hun vader samen was... Maar het leven is niet planbaar en inmiddels ben ik gescheiden en heb ik co ouderschap over 2 pubers. Misschien ben ik gewoon een slechte moeder hoor maar ik vind co ouderschao over 2 pubers al heel pittig. Laat staan 4 continu om je heen hebben. Je zou me richting gesticht kunnen brengen denk ik
Alle reacties Link kopieren Quote
Destijds had ik graag een derde gewild. Twee gezonde kinderen van hetzelfde geslacht en ééntje van het andere geslacht had ik heel leuk gevonden. Maar die garantie krijg je natuurlijk niet.
Man was eigenlijk vanaf het begin af aan tegen. Hij zag vooral praktische bezwaren.
Zelf was ik toen 37 en dan komen er allerlei testen aan te pas. Is het kindje gezond?
Alles bij elkaar werd het dus een "nee". Kort daarna heb ik mij laten steriliseren en het zo definitief afgesloten.
Maar dat waren wij.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wilde graag een derde. In die fase van kinderen krijgen continu tussen de babies en zwangerschappen en is dat allemaal heel groot. Man wilde het echt bij 2 houden en daar is het toen bij gebleven. Flashforward pakweg 10 jaar verder ben ik zo blij dat ik er geen 3 heb. Naarmate de kinderen groter werden, werd mijn wereld dat ook en heel veel van de dingen die ik (en we als gezin) nu doen, hadden veel lastiger of niet gekund met nog een kind. Je leest vaak alleen de verhalen van mensen die blij zijn toch voor het extra kind te zijn gegaan, maar ook als je dat niet doet, kan je dus achteraf héél blij zijn met je keuze.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelf overigens wel in een groter gezin opgegroeid en dat heb ik niet perse als leuk ervaren. Weinig individuele aandacht, vaak wel iets met iemand aan de hand (ook een beetje pech, maar de kans is met meer kinderen natuurlijk groter) en er werd van mij véél zelfstandigheid verwacht ivm jongere kinderen. Nou hoeft dat niet altijd zo te gaan, maar voor mij ook wel een reden om het niet meteen heel rooskleurig naar grotere gezinnen te kijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb 4 kinderen en het is fantastisch. Het is wel hard werken en keuzes maken. Minder sociale contacten, minder geld, meer regelmaat en structuur, geen exotische vakanties., voor elkaar zorgen, kinderen leren veel zelf te doen, een huis wat een leefhuis is en geen vt wonen uitstraling. Redelijk veel corvee natuurlijk..... dat moet je op kunnen brengen. Misschien andere keuzes maken dan je omgeving. Het is echt een aantal jaren bv het gezin zeker tot ze een jaar of 12 zijn. Inmiddels heb ik tieners en jongvolwassenen en pluk ik de vruchten: het zijn relaxte en zelfstandige kinderen en we hebben het goed met elkaar. Ze hebben ook veel aan elkaar in allerlei samenstellingen. Als ik nu terugkijk was het eigenlijk erg leuk, ik zei altijd: met je haren door de wind fietsen is gratis, en zingen en dansen is ook gratis. Het was een simpel leven en eigenlijk deed mij dat ook goed.
Ik maakte veel zelf en bij de eerste lentedag knipte ik bij de helft van de broeken de pijpen af en dan hadden we allemaal een korte broek. Ze moesten ook altijd helpen, met koken, klusjes, met boodschappen opruimen, met plannen etc . Vaak weerstand maar nu zie ik dat ze er zelfstartend en autonoom van zijn geworden.
( moet er wel bij zeggen dat ik grootste gedeelte alleen heb gedaan, is weer anders dan met 2)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven