Vinden jullie borstvoeding normaal?

24-03-2009 11:32 277 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn omgeving ben ik de enige vrouw die borstvoeding geef, al 8,5 maand. Ook zit ik voor advies veel op www.borstvoedingsforum.nl Misschien vertekent dit mijn kijk op de werkelijheid. Daarom zou ik van jullie willen weten of jullie het 'normaal' vinden om al voor zo'n tijd borstvoeding te geven. IRL heb ik het idee dat ik een uitzondering ben, maar op het borstvoedingsforum kom ik veel vrouwen tegen die hetzelfde doen als ik. Wat is nou de mening van veel vrouwen in het algemeen op het gebied van langer dan een half jaar je kind borstvoeding geven? Ben ik een rariteit of is het eigenlijk heel gewoon wat ik doe?
Star; ik lees echt nergens dat ze alle bv-moeders veroordelende vrouwen noemt. Alleen dat ze het niet netjes vindt áls ze het zouden doen (en sommige veroordelen wel degelijk en die bedoelt ze dan ook).

Even kort mijn eigen verhaal en waarom ik me zo kan opwinden over sommige opmerkingen. Toen ik nog niet zwanger was dacht ik altijd geen bv te willen geven. Had er een naar gevoel bij en het leek me gewoon niks. Kan ik niet uitleggen, voelde nou eenmaal zo, maar niet relevant, want niet zwanger. Nu ben ik 4 maanden zwanger en zou ik het wel graag willen proberen. Ware het niet dat ik een 'probleem' met mijn borsten heb, nooit bij stil gestaan, maar het is zo, zal er niet verder op ingaan. Ga nu proberen dit te verhelpen, maar de kans is aanwezig dat het niet gaat lukken. Als ik dan lees van bepaalde moeders dat bv het allerbeste is, dat je dan het beste met je kind voor hebt en het liefst zo lang mogelijk, dan vind ik dat op zijn zachtst gezegd vervelend. Alsof ik niet het beste met mijn (ongeboren) kind voor heb? Alsof bv garant staat voor het betere leven? Alsof er niet nog veel meer zaken zijn die balngrijk zijn in de opvoeding van een kind. Sommige moeders mogen wat mij betreft wel wat beter nadenken voor ze dit soort kortzichtige uitspraken doen.
quote:IvyRosa schreef op 24 maart 2009 @ 15:28:

[...]

Ik ben sowieso al een übermoeder. Had ik die BV helemaal niet voor nodig

Het was overigens wel een handig excuus om te pas en te onpas te flashen Snap steeds beter hoe jij aan je lage score kwam
Ja, dat vind ik echt.
quote:Mamasaar schreef op 24 maart 2009 @ 15:31:

[...]

Snap steeds beter hoe jij aan je lage score kwam
quote:Miffy schreef op 24 maart 2009 @ 15:26:

[...]

[...]

Wat een onzin. Als je, ondanks dat het aantoonbaar gezonder is voor je kind om BV te geven dan FV, toch voor dat laatste kiest, om redenen die voor jou kennelijk zwaar wegen , moet je niet gaan miepen als iemand anders komt met feiten over borstvoeding. (Even ervanuit gaande dat er dus een keuze is: als je moet kiezen tussen FV of je kind laten verhongeren, wordt het natuurlijk hoe dan ook een ander verhaal.)

Die feiten hoef ik allemaal niet te horen, dat weet ik zelf wel. En daar wil ik al helemaal niet op gewezen worden door een vrouw die ik niet eens ken. (hiermee bedoel ik jou niet overigens, want je noemt verder geen feiten). Ik snap gewoon niet waar die drang bij sommigen vandaan komt om iedere keer dat rijtje voordelen weer op te noemen, wanneer een andere vrouw ervoor kiest om geen bv te geven.

En ookal kiest een vrouw er wegens niet-medische redenen voor om geen bv te geven, dan nog vind ik 'niet het beste met je kind voor hebben' niet terecht.
quote:Fausto schreef op 24 maart 2009 @ 15:30:

Star; ik lees echt nergens dat ze alle bv-moeders veroordelende vrouwen noemt. Alleen dat ze het niet netjes vindt áls ze het zouden doen (en sommige veroordelen wel degelijk en die bedoelt ze dan ook).

Even kort mijn eigen verhaal en waarom ik me zo kan opwinden over sommige opmerkingen. Toen ik nog niet zwanger was dacht ik altijd geen bv te willen geven. Had er een naar gevoel bij en het leek me gewoon niks. Kan ik niet uitleggen, voelde nou eenmaal zo, maar niet relevant, want niet zwanger. Nu ben ik 4 maanden zwanger en zou ik het wel graag willen proberen. Ware het niet dat ik een 'probleem' met mijn borsten heb, nooit bij stil gestaan, maar het is zo, zal er niet verder op ingaan. Ga nu proberen dit te verhelpen, maar de kans is aanwezig dat het niet gaat lukken. Als ik dan lees van bepaalde moeders dat bv het allerbeste is, dat je dan het beste met je kind voor hebt en het liefst zo lang mogelijk, dan vind ik dat op zijn zachtst gezegd vervelend. Alsof ik niet het beste met mijn (ongeboren) kind voor heb? Alsof bv garant staat voor het betere leven? Alsof er niet nog veel meer zaken zijn die balngrijk zijn in de opvoeding van een kind. Sommige moeders mogen wat mij betreft wel wat beter nadenken voor ze dit soort kortzichtige uitspraken doen.

Fausto, het is niet kortzichtig, het is gewoon de waarheid.

Maar... ik snap wel wat je bedoelt.
quote:fleurtje schreef op 24 maart 2009 @ 15:35:

[...]

Fausto, het is niet kortzichtig, het is gewoon de waarheid.

Maar... ik snap wel wat je bedoelt.

Wat voor mij de waarheid is, is dat bv betere voeding is. Daar kun je niet omheen, is een feit. Maar dat houdt voor mij niet per definitie in dat vrouwen die daar niet voor kiezen dus niet het beste met hun kind voor hebben. Laat ik het zo zeggen; ik vind niet dat daar een waardeoordeel aan gehangen moet worden.

Wel fijn dat je snapt wat ik bedoel trouwens :-)
quote:Fausto schreef op 24 maart 2009 @ 15:30:

Aaaahhhh...die hormonen toch ook

Je kunt het keren hoe je wilt, maar bv is (in bijna alle gevallen) gewoon beter.

Wanneer iemand het niet kan of wilt geven is dat hun keuze, niet de mijne. Het zegt ook niet welk soort moeder je zult zijn.

Een goede moeder houdt van haar kind, en zal altijd haar best doen om een goede keuze te maken voor haar kind.

Ongeacht bv of fv, dat is relatief maar een korte periode in een mensen leven.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Fausto schreef op 24 maart 2009 @ 15:38:

[...]

Wat voor mij de waarheid is, is dat bv betere voeding is. Daar kun je niet omheen, is een feit. Maar dat houdt voor mij niet per definitie in dat vrouwen die daar niet voor kiezen dus niet het beste met hun kind voor hebben. Laat ik het zo zeggen; ik vind niet dat daar een waardeoordeel aan gehangen moet worden.

Wel fijn dat je snapt wat ik bedoel trouwens :-)Ja, ik doelde ook op dat bv het beste is en beter dan fv. Het is gewoon zo. Punt. Ik kan me voorstellen dat je je schuldig gaat voelen als je niet voor fv gekozen hebt, maar moet omdat de bv niet lukt (en dan nog is het een onterecht schuldgevoel, zeiden ze hier tegen me. Maar toch, zal nog wel even duren). Maar je schuldig voelen als je bewust voor fv gekozen hebt? Dat zou ik niet snappen...
quote:Fausto schreef op 24 maart 2009 @ 15:34:

[...]

Die feiten hoef ik allemaal niet te horen, dat weet ik zelf wel. En daar wil ik al helemaal niet op gewezen worden door een vrouw die ik niet eens ken. (hiermee bedoel ik jou niet overigens, want je noemt verder geen feiten). Ik snap gewoon niet waar die drang bij sommigen vandaan komt om iedere keer dat rijtje voordelen weer op te noemen, wanneer een andere vrouw ervoor kiest om geen bv te geven.

En ookal kiest een vrouw er wegens niet-medische redenen voor om geen bv te geven, dan nog vind ik 'niet het beste met je kind voor hebben' niet terecht.

Er worden hier genoeg topics geopend/posts geschreven door mensen die de voordelen kennelijk niet kennen (overigens ook door mensen die ze nogal overdrijven), en die wel zelf beginnen over "waarom zou je eigenlijk BV geven, FV is toch net zo goed?", dus zo vanzelfsprekend is het kennelijk ook weer niet.

Mijn zendingsdrang is echt niet zo groot dat ik mensen ongevraagd een cursusje voordelen van BV ga geven, maar soms slaat het hier ook bijna door naar de andere kant: de voordelen van BV noemen mag niet, omdat je dan mensen die het niet willen geven niet in hun waarde laat.

Een beetje in het verlengde hiervan: op actueel (geloof ik) liep een tijdje terug een discussie over scholen die zich bemoeiden met wat er in de lunchtrommeltjes van kinderen zit. Daar waren best wat mensen die dat prima vonden. Als een school zich mag bemoeien met wat er in een broodtrommel zit, mag je je als forummer dan ook bemoeien met de voeding die moeders hun kinderen geven?
Hoi Minirenate,

Ik heb de eerste vier pagina's gelezen dus excuses als ik mosterd ben. Ik geef ruim zeven maanden bv en herken dat het bij mijn omgeving vragen zoals 'doe je dat nog steeds?' en 'is dat niet voor kleine babietjes?' oproept. Ik voel me eigenlijk (bijna) nooit negatief aangesproken en leg gewoon uit dat ik misschien wel door ga tot een jaar en wel zie hoe het gaat.

Een argument wat graag wil noemen, ik ken een aantal jonge moeders bij wie de BV niet gelukt is of die hebben moeten stoppen voor ze dat wilden en die daar heel verdrietig over zijn. Ik zou het heel decadent van mezelf vinden, aangezien de bv goed gaat, om 'zomaar' te stoppen, juist tov moeders die niet eens de kans hebben gehad.

Voor de duidelijkheid, ik doe het natuurlijk niet voor anderen, maar ik vind het wel 'mazzel' dat ik dit al zeven maanden kan doen.

Ik merk nu wel dat qua gewicht en energie zelf erg begin in te leveren dus soms slaat de twijfel toe. Maar ja, ik zie wel!
anoniem_28041 wijzigde dit bericht op 24-03-2009 15:46
Reden: spelling
% gewijzigd
quote:Mamasaar schreef op 24 maart 2009 @ 15:40:

[...]

Wanneer iemand het niet kan of wilt geven is dat hun keuze,Dit is natuurlijk een beetje stom he? Als je het niet kán, dan is het natuurlijk geen keuze.
Maar ook als je de feitelijke voordelen over borstvoeding kent, mag je toch gewoon kiezen voor flesvoeding? En dan mag een ander toch nog steeds zeggen dat flesvoeding minder goed is dan borstvoeding? Je hebt toch zelf een keuze gemaakt waar je achter stond? Je hebt toch zelf gekozen om een flesje te geven omdat je dan een betere moeder voor je kind denkt te zijn? Als een ander dan vind dat jij voedingstechnisch niet de best denkbare keuze maakt, is dat toch een factor waarvan jij wist, terwijl je koos voor flesvoeding?

Ik hoor namelijk om me heen vaker wil niet dan kon niet. Als het niet gaat, houdt alles op, en is het heel prettig dat er flesvoeding is.
quote:Mamasaar schreef op 24 maart 2009 @ 15:40:

[...]

Aaaahhhh...die hormonen toch ook

Je kunt het keren hoe je wilt, maar bv is (in bijna alle gevallen) gewoon beter.

Wanneer iemand het niet kan of wilt geven is dat hun keuze, niet de mijne. Het zegt ook niet welk soort moeder je zult zijn.

Een goede moeder houdt van haar kind, en zal altijd haar best doen om een goede keuze te maken voor haar kind.

Ongeacht bv of fv, dat is relatief maar een korte periode in een mensen leven.

Haha, ja die hormonen doen hun werk goed bij mij :-) Maar ik dacht er voor ik zwanger was eigenlijk ook zo over. Je stelt in je post 'Wanneer iemand het niet kan of wilt geven is dat hun keuze, niet de mijne' . Dat klopt natuurlijk niet helemaal, als je het niet kúnt geven heb je geen keus.

En idd, ik geef direct toe dat bv betere voeding is, zou dom zijn om dat te ontkennen. Maar dat wil niet zeggen dat fv slecht is, of dat je moeder-zijn er iets mee te maken heeft. Maar volgens mij zijn we het daarover wel eens.
quote:fleurtje schreef op 24 maart 2009 @ 15:42:

[...]

Maar je schuldig voelen als je bewust voor fv gekozen hebt? Dat zou ik niet snappen...

Misschien n.a.v. van voortschrijdend inzicht, Fleurtje? Zoals TO ergens noemde..

Ik zou er i.r.l. niemand (meer) op aanspreken (behalve in een discussie), op t forum trouwens ook niet, maar in discussies vind ik dat er best mag worden aangegeven dat BV beter is en waarom. Inherent aan een discussie is dat je erin mag argumenteren, tegen over elkaar mag staan qua mening etc. Als mensen op het forum klagen dat BV gevende vrouwen zich superieur gedragen is dat vrijwel nooit in een maandtopic op een vragentopic, maar altijd in een discussie. Nou, logisch dan, die discussie win je als je zogenaamd "pro FV"bent gewoon niet, omdat je de feiten tegen je hebt.

Zoiets als Tatli schrijft gaat dus over discussies. Daar moet je niet om janken, vind ik. Je kunt er wel wat van zeggen als iemand het direct tegen jou zegt in een topic dat er helemaal niet over gaat.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens, Fausto!
Mijn eerste kind heeft 4 maanden borstvoeding gekregen, bij mijn tweede kind heb ik het helaas om medische redenen bij 2 maanden moeten staken. Wat dan inderdaad wel vervelend is, is dat wanneer er visite is die toevallig bij borstvoeding-natuurlijk werkzaam is de voordelen van borstvoeding gaat opnoemen terwijl jij net je kindje met een flesje aan het voeden bent en je eigenlijk al verdrietig bent omdat je moest stoppen met de borstvoeding. Die voordelen wist ik namelijk al, anders was ik nooit aan borstvoeding begonnen in de eerste instantie.
anoniem_65153 wijzigde dit bericht op 24-03-2009 15:53
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
quote:Miffy schreef op 24 maart 2009 @ 15:42:

[...]

Er worden hier genoeg topics geopend/posts geschreven door mensen die de voordelen kennelijk niet kennen (overigens ook door mensen die ze nogal overdrijven), en die wel zelf beginnen over "waarom zou je eigenlijk BV geven, FV is toch net zo goed?", dus zo vanzelfsprekend is het kennelijk ook weer niet.

Mijn zendingsdrang is echt niet zo groot dat ik mensen ongevraagd een cursusje voordelen van BV ga geven, maar soms slaat het hier ook bijna door naar de andere kant: de voordelen van BV noemen mag niet, omdat je dan mensen die het niet willen geven niet in hun waarde laat.

Een beetje in het verlengde hiervan: op actueel (geloof ik) liep een tijdje terug een discussie over scholen die zich bemoeiden met wat er in de lunchtrommeltjes van kinderen zit. Daar waren best wat mensen die dat prima vonden. Als een school zich mag bemoeien met wat er in een broodtrommel zit, mag je je als forummer dan ook bemoeien met de voeding die moeders hun kinderen geven?Nu ik misschien aangewezen ben op fv, ben ik uiteraard naar meer info daarover gaan zoeken. Het valt mij op dat wanneer er een topic geopend wordt (niet perse op Viva-forum) met vragen over fv er altijd wel weer een moeder voorbij komt die toch weer even alle voordelen van bv moet opsommen. De vrouw die het topic opent heeft klaarblijkelijk gekozen voor fv, laat haar dan daar gewoon de nodige informatie over inwinnen. Ik begrijp die drang dan niet om tóch weer even alle bv-voordelen op te noemen. Tuurlijk zijn er ook niet goed voorgelichte aanstaande moeders en die mogen best even die voordelen op een rijtje zien, maar moeders die de keuze voor fv weloverwogen maken willen gewoon weten hoe ze dit allemaal het beste kunnen aanpakken zonder het wijzende vingertje.
quote:Inad schreef op 24 maart 2009 @ 15:49:

gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens, Fausto! Dankje Inad!
quote:Fausto schreef op 24 maart 2009 @ 15:47:

[...]

En idd, ik geef direct toe dat bv betere voeding is, zou dom zijn om dat te ontkennen. Maar dat wil niet zeggen dat fv slecht is, of dat je moeder-zijn er iets mee te maken heeft. Maar volgens mij zijn we het daarover wel eens.Soms zijn er ook moeders die al zodra de zwangerschapstest positief is, zich druk gaan maken over de inrichting van het kamertje en de keuze van de kinderwagen, maar geen moment nadenken over het eten dat in dat kind moet, niet alleen in de eerste paar maanden, of andere toch wel relevante keuzes. Het type ouders dat op het CB zegt:"ons kind eet nu veel gevarieerder dan een paar maanden terug: naast kroketten krijgt het nu ook kaassoufflés".(Niet verzonnen.) Dat heeft denk ik wél iets te maken met hoe je in het moederschap staat. Helemaal los van elkaar is het ook niet te zien.
quote:fleurtje schreef op 24 maart 2009 @ 15:42:

[...]

Ja, ik doelde ook op dat bv het beste is en beter dan fv. Het is gewoon zo. Punt. Ik kan me voorstellen dat je je schuldig gaat voelen als je niet voor fv gekozen hebt, maar moet omdat de bv niet lukt (en dan nog is het een onterecht schuldgevoel, zeiden ze hier tegen me. Maar toch, zal nog wel even duren). Maar je schuldig voelen als je bewust voor fv gekozen hebt? Dat zou ik niet snappen...Dat snap ik ook niet. Je kiest er zelf voor, dus slaat je schuldig voelen nergens op. Ik zou me denk ik uberhaupt niet schuldig voelen, maar het hooguit jammer vinden. Maar je kunt je misschien wel schuldig gaan voelen door opmerkingen van anderen (als je niet zo sterk in je schoenen staat). En dat vind ik zo jammer wanneer je er niet zelf voor hebt gekozen om fv te geven.
Is het dan een wijzend vingertje als een moeder de voordelen van borstvoeding op een rijtje zet? Ik zou het persoonlijk echt heel jammer vinden als iemand koos voor de fles, terwijl ze niet op de hoogte was van de voordelen van borstvoeding. Daarom zou ik het altijd noemen. Omdat er echt veel vrouwen zijn, die denken dat flesvoeding net zo goed is. Als ze twijfelen over wel of geen borstvoeding, kunnen de voordelen over borstvoeding haar haar mening doen bijstellen. Of ben ik nu te erg pro-borstvoeding?
quote:highfive schreef op 24 maart 2009 @ 15:02:

Is het tegenwoordig nog geoorloofd om te zeggen dat ik er een klapstoel bijpak? Of heb ik dan meteen een ban aan mijn broek?

Zo ja, dan heb ik dus niets gezegd...Nee hoor H5, jij krijgt geen ban! Ik ga gezellig naast je zitten (of ben je alweer weg?)
quote:Miffy schreef op 24 maart 2009 @ 15:56:

[...]

Soms zijn er ook moeders die al zodra de zwangerschapstest positief is, zich druk gaan maken over de inrichting van het kamertje en de keuze van de kinderwagen, maar geen moment nadenken over het eten dat in dat kind moet, niet alleen in de eerste paar maanden, of andere toch wel relevante keuzes. Het type ouders dat op het CB zegt:"ons kind eet nu veel gevarieerder dan een paar maanden terug: naast kroketten krijgt het nu ook kaassoufflés".(Niet verzonnen.) Dat heeft denk ik wél iets te maken met hoe je in het moederschap staat. Helemaal los van elkaar is het ook niet te zien.Dat ben ik wel met je eens. Je hebt nu eenmaal het type moeder dat wat minder goed nadenkt en zich alleen met de leuke dingen (kleertjes, kamertje, showen met baby) bezighoudt. Maar ik ga voor het gemak even uit van de weldenkende moeder die net als de meeste het beste met haar kind voor heeft :-)
[quote]minirenata schreef op 24 maart 2009 @ 15:58:

Is het dan een wijzend vingertje als een moeder de voordelen van borstvoeding op een rijtje zet? Ik zou het persoonlijk echt heel jammer vinden als iemand koos voor de fles, terwijl ze niet op de hoogte was van de voordelen van borstvoeding. Daarom zou ik het altijd noemen. Omdat er echt veel vrouwen zijn, die denken dat flesvoeding net zo goed is. Als ze twijfelen over wel of geen borstvoeding, kunnen de voordelen over borstvoeding haar haar mening doen bijstellen. Of ben ik nu te erg pro-borstvoeding?[/quote]

Vreselijk. Maffia gewoon

Nee dus. en inderdaad, veel mensen denken dat fv even goed is of zelfs beter. Dat laatste denken vooral mensen die in de jaren 70 kinderen kregen. Toen was dat namelijk de heersende gedachte. Het is niet voor niets dat kraamverzorgsters, mensen op het CB, verloskundigen etc nu info geven over bv en dat het beter is en waarom. We zijn heel lang verkeerd voorgelicht.
quote:minirenata schreef op 24 maart 2009 @ 15:58:

Is het dan een wijzend vingertje als een moeder de voordelen van borstvoeding op een rijtje zet? Ik zou het persoonlijk echt heel jammer vinden als iemand koos voor de fles, terwijl ze niet op de hoogte was van de voordelen van borstvoeding. Daarom zou ik het altijd noemen. Omdat er echt veel vrouwen zijn, die denken dat flesvoeding net zo goed is. Als ze twijfelen over wel of geen borstvoeding, kunnen de voordelen over borstvoeding haar haar mening doen bijstellen. Of ben ik nu te erg pro-borstvoeding?

Als die aanstaande moeder erom vraagt of wanneer duidelijk blijkt dat ze de feiten niet kent, kun je dit best noemen. Maar wanneer het besluit weloverwogen is gemaakt of wanneer bv simpelweg niet mogelijk is, vind ik het absoluut niet nodig om tóch nog even de voordelen te noemen.

Ik word momenteel doodgegooid met tijdschriften over zwanger zijn en in allemaal wordt weer duidelijk aangegeven hoe goed bv is. Nergens krijg je tips over fv. Evenals mijn aanmelding voor kraamzorg. Ik kreeg een bevestiging binnen met daarbij 3 (!!!) folders over borstvoeding. Al zou je het willen, je ontkomt niet aan de informatie. Op zich hartstikke goed, maar eerlijke, onafhankelijke informatie over fv is lastig te krijgen. En juist dat heb ik nodig! Ik vind die overdaad aan bv-info nu een beetje vervelend worden..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven