Voor het eerst naar school..

18-03-2008 14:27 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste is vandaag voor de derde keer aan het wennen op zijn basisschool, volgende week wordt hij 4. Ik heb hem huilend achtergelaten.... bah wat voelt dat naar. Het is altijd wel een kat uit de boom kijker geweest maar ik vind dit echt lastig.

Vanaf 31 maart mag hij elke dag, die eerste week heb ik vrij genomen maar de week erna moet hij eigenlijk ook nog eens 2 dagen overblijven en naar de BSO. Tja, werkende moeder...

Heeft jouw kind het ook moeilijk gehad op school? Hoe pak je het aan, veel erover praten of juist niet? Ik hoor in mijn omgeving alleen maar dat kinderen het zo geweldig vinden.
quote:elmoni schreef op 18 maart 2008 @ 15:04:

zo zielig die kinderen.die net op school zitten en tussen de middag moeten overblijven en daarna naar de bso. die kinderen zijn helemaal kapot en kunnen alle nieuwe ervaringenen minder leuke dingen niet direkt aan de ouders kwijt.Het zijn lange dagen van 8 a 9 uur voor die kinderen. maar ja,papa en mama moeten zonodig werken. Het is een kwestie van prioriteiten stellen. Straks zitten al die kinderen aan de ritalin omdat ze zogenaamd adhd hebben. echter is het vaak in die gevallen gewoon een kind dat aandacht van zijn/haar ouders nodig heeft. kom op zeg, wat een onzin. Ja het zijn heftige tijden voor die kinderen maar ze zijn niet van suiker. Moet je in frankrijk komen, daar zitten ze van 9 tot 5 standaard op school, worden ook prima kinderen.
quote:MEFS schreef op 18 maart 2008 @ 15:32:

[...]

Mijn kinderen gaan 4 dagen in de week naar bso en zijn helemaal niet zielig. Toen mijn dochter vanmorgen vroeg of ze naar bso gaat, heb ik gezegd van wel. Toen begon ze van blijheid te springen. Mijn zoon had er in het begin moeite mee, maar ze hebben daar zo veel mogelijkheden, veel aandacht van de leidsters en veel vriendjes. Als ik mijn kinderen zo blij zie zou ik eerder zielig vinden dat ze deze mogelijkheid niet krijgen.Zie je wel! ADHD.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Nou, mijn computer is niet gehackt (raar excuus by the way), maar ik deel Elmoni's mening dus wel. Het is voor jonge kinderen die net naar school gaan gewoon erg veel.Lange dagen en je verhaal niet kwijt kunnen. Ik zou er nooit voor kiezen als ik de keuze had tenminste. Want ik begrijp best dat niet iedereen die heeft.

Daarnaast zie ik op de bso op de school van mijn kinderen ook dat het helemaal niet goed loopt. Overvolle groepen, leidsters die er nooit bij zijn als kinderen buiten spelen en als ze er wel zijn staan ze te beppen. Nee, ik zoek liever een andere oplossing (bijv. oppas aan huis) als ik weer ga werken.
Ik denk dat 'm daar nu net de crux zit Madiken; als je de keuze had. Veel ouders hebben niet echt de keus, werken is pure noodzaak om de boel draaiende te kunnen houden. Ook als je kinderen 4 jaar zijn.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ik vind niet dat het om de keus gaat. Als ik de keus had, zou ik ook blijven werken. Ik had zelf liever meer keus gehad in verschillende vormen van (kleinschalige) NSO.
quote:elmoni schreef op 18 maart 2008 @ 15:04:

zo zielig die kinderen.die net op school zitten en tussen de middag moeten overblijven en daarna naar de bso. die kinderen zijn helemaal kapot en kunnen alle nieuwe ervaringenen minder leuke dingen niet direkt aan de ouders kwijt.Het zijn lange dagen van 8 a 9 uur voor die kinderen. maar ja,papa en mama moeten zonodig werken. Het is een kwestie van prioriteiten stellen. Straks zitten al die kinderen aan de ritalin omdat ze zogenaamd adhd hebben. echter is het vaak in die gevallen gewoon een kind dat aandacht van zijn/haar ouders nodig heeft.Tja, je hebt luxe paarden en werkpaarden. Fijn als jij financieel je hoofd boven water kan houden en je kinderen netjes van school kan halen. Ik kan dat helaas niet en met mij vele anderen denk ik. Het is van mij geen keuze om te moeten werken, maar dat moet wel als ik mijn kinderen te eten wil blijven geven en een dak boven hun hoofd wil geven. Ik weet niet wat erger is: je kind tussen de middag over laten blijven, en naar de BSO, maar 's avonds wel een lekker bordje warm eten en een eigen bedje, of je kind wel op kunnen halen van school, maar eten uit de vuilnisbak ergens lekker onder de brug. Denk even na voor je zo iets zegt.
Moppie, mijn oudste kind is gisteren 4 geworden en heeft vanaf begin maart geoefend op school. Hij huilde steeds als ik hem achterliet. Zo'n rotgevoel hield ik daaraan over. Ook ik had vrijgenomen om hem te laten oefenen. Vanaf aankomende donderdag moet hij ook overblijven en naar de BSO. Vanochtend heeft hij voor het eerst niet gehuild, en vanmiddag ging het weer goed. Ik heb hem helemaal de hemel in geprezen. Hij zit ook vol enthousiaste verhalen als hij thuis komt, dus hij vindt het ook wel echt leuk, alleen het afscheid nemen vindt hij even moeilijk, terwijl dit op het kdv wel goed gaat, maar dit is natuurlijk een nieuwe omgeving met nieuwe kindjes. Ik denk dat het vanzelf wel goedkomt. Succes in ieder geval, ik voel met je mee.
Mijn dochter is nu nog 2 en gaat 2 dagen naar het KDV

We werken allebei 32 uur (ik werk 8 uur daarvan thuis verdeeld over avonden en slaapuurtjes)

Ik ben dinsdag en woensdag thuis,manlief vrijdag

Als ze naar school gaat, blijft dat zo en zal ze 2 dagen overblijven en 1 dag naar de bso gaan om met vriendjes te spelen en 1 dag zal oma haar ophalen van school en met haar naar ons huis gaan.

Dinsdag, woensdag en vrijdag is een van de ouders thuis.

Ik heb nog 1/3 deel van mijn ouderschapsverlof staan, dat zal ik opnemen in de beginperiode als ze naar school gaat om haar beter te begeleiden en haar eventueel thuis te kunnen houden in de middag mocht het teveel zijn.

Lijkt me een prima regeling.

Heb je niet nog recht op ouderschapsverlof?
Ouderschapsverlof is niet in alle gevallen betaald verlof, of gedeeltelijk betaald verlof. Bij mij komt dat neer op hetzelfde als minder gaan werken, ofwel onbetaald verlof, geen optie voor mij dus. Ik denk ook dat een kind het beste in een ritme komt als het meteen een duidelijk ritme heeft.

Moppie, is het bij jou wel te regelen om je kind alleen de ochtenden te laten gaan dan? Hoe wordt jouw kindje 's middags dan opgevangen, want BSO begint pas na schooltijd toch? Ik zou namelijk niet weten hoe ik dat zou moeten regelen op werkdagen.
Ouderschapsverlof is onbetaald op mijn werk helaas. Daarbij ga ik over 1,5 maand intern switchen naar een nieuwe plek dus zou het niet fijn voor mijn werkgever zijn als ik nu minder ga werken tijdelijk.

Ik werk op maandag, donderdag en vrijdag. Op vrijdag hebben we oppas (oma's) thuis dus het gaat om maandag en donderdag. De eerste week heb ik op die dagen vrij, daarna moet mijn man maar 2 halve dagen draaien ofzo. En schoonmoeder kan ik ook nog vragen om 1 of 2 keer de middag te doen. Dan zijn we al 3 weken verder..

Mijn zoon is wel een kat uit de boom kijker, wellicht gaat het dan al veel beter
Mijn zoon wordt 2e paasdag 4. Twee weken geleden is ie voor het eerst naar school gegaan om te wennen en de eerste 2 keer was ie aan het huilen. Toen ie de eerste keer uit school kwam en ik hem vroeg wat ie ervan vond zei hij dat ie genoeg school had gehad. De derde keer ging het goed en gisteren is ie voor het eerst een hele dag naar school geweest inclusief overblijven tussen de middag. Als ie straks volledig naar school gaat heb ik voor 1 dag BSO, 1 dag opvang door mijn moeder en 3 dagen tussenschoolse opvang. Er is dus op woensdag, donderdag en vrijdagmiddag altijd iemand thuis.
Mijn zoon had gister een slechte dag gehad op school. Meerdere driftbuien gehad en vannacht kwam hij vragen of hij vandaag alsjeblieft naar het kinderdagverblijf mocht. Ik wou hem thuis houden maar hij wou toch naar school vandaag.

Het stomme is dat het met wennen prima ging, hij heeft nooit gehuild en vanaf de eerste keer zei de juf dat het was alsof hij al weken op school zat. Maar het is een gevoelig mannetje, buiten doet hij stoer, maar in dat koppie gaat er van alles om. Hij plast ineens ook weer in zijn bed. Hij vertelde gister dat hij heel vaak had moeten huilen en heel hard had geroepen "waar is mijn mamma?"

Arm schaap, ik heb ontzettend met hem te doen want hij is het type jongetje dat niet durft te zeggen tegen de juf dat hij het spannend vindt of eng vindt, en vreselijk op zijn tenen loopt. Had ik wel al ingecalculeerd maar het valt me zwaar.
Am Yisrael Chai!
Er komt ook heel wat op die kleintjes af. Ik wist dat de school van mijn zoon een behoorlijk grote school was, maar toen ik heb voor de eerste keer heenbracht zag ik pas echt hoeveel leerlingen er op die school zaten. Daar was ik echt wel een beetje van geschrokken en heb me toen ook afgevraagd of dit wel de juiste school voor mijn zoon was en of ie misschien niet beter naar een wat kleinere school had gekund. Mijn zoon is trouwens ook heel moe en dwars als ie thuiskomt. Gisteravond wilde hij niet slapen en vanmorgen was ie natuurlijk met geen stok wakker te krijgen.
quote:traincha2 schreef op 19 maart 2008 @ 09:44:

Er komt ook heel wat op die kleintjes af. Ik wist dat de school van mijn zoon een behoorlijk grote school was, maar toen ik heb voor de eerste keer heenbracht zag ik pas echt hoeveel leerlingen er op die school zaten. Daar was ik echt wel een beetje van geschrokken en heb me toen ook afgevraagd of dit wel de juiste school voor mijn zoon was en of ie misschien niet beter naar een wat kleinere school had gekund. Mijn zoon is trouwens ook heel moe en dwars als ie thuiskomt. Gisteravond wilde hij niet slapen en vanmorgen was ie natuurlijk met geen stok wakker te krijgen.

Dat heb ik ook een beetje, vooral met de BSO. Daar heb ik echt een beetje spijt van. Ook wij hebben een behoorlijk grote school, dat vond ik zelf ook heftig als je dan ziet hoe dat in de praktijk écht is.

Hier ook een dwarsig kind als hij thuis komt, dan moet echt de spanning er helemaal uit.
Am Yisrael Chai!
Het moet ook allemaal een beetje zijn draai vinden. Als ie straks volledig naar school gaat, dan zal het vast wel wat gemakkelijker gaan. Zit jouw zoon op een openbare school?
Ja, hij zit op een openbare school. Ik vond het heel moeilijk een school te kiezen en heb uiteindelijk als doorslaggevende reden laten meewegen naar welke school een aantal vriendjes gingen. De school die eerst mijn voorkeur had, een oecumenische school, zit behoorlijk verder uit de buurt en daar ging niemand heen die hij al kende. Dus uiteindelijk heb ik vooral op praktische gronden gekozen en waren de doorslaggevende redenen dus vriendjes, afstand, relatief veel mannelijke leerkrachten, een duidelijk snelle leerlingenbeleid (ipv alleen een duidelijk rugzakjesbeleid) en veel aandacht voor sport. Leek me voor een jongen wel fijn, die meesters en die sport.
Am Yisrael Chai!
Kinderen hebben na school(vooral als ze pas 4 zijn)een rustperiode nodig om weer op te laden.Ik vind een grote rusthoek in een BSO daarom juist heel belangrijk.Maar wat willen veel ouders dat hun kind aktiviteiten doet op een BSO,dat zijn vaak ook de ouders waarvan het kind op diverse clubs zitten.In de vakanties is dat prima,maar laat een kind na schooltijd aub zelf bepalen wat hij/zij wil.Ik weet dat veel mensen tegen een tv op een BSO zijn maar laat de kinderen toch na schooltijd even 20 minuten lekker hangend op een bank een tekenfilm kijken,dan kunnen ze zich weer opladen.Oudere kinderen vervelen zich vaak op een BSO,laat die na school toch lekker ff een half uurtje computeren en richt een sport/spel/handenarbeid lokaal voor hen in.De BSO ruimte is meestal zo'n 60 m2,waar 20 kinderen van 4-12 jaar ingepropt worden en waar ook nog diverse speelhoeken ingedeeld worden.Ik vind 12 kinderen al wel genoeg voor zo'n ruimte.Beter nog is een groot woonhuis met diverse kamers voor diverse aktiviteiten voor bepaalde leeftijden,dan iedereen in 1 ruimte.
quote:fashionvictim schreef op 19 maart 2008 @ 10:08:

Ja, hij zit op een openbare school. Ik vond het heel moeilijk een school te kiezen en heb uiteindelijk als doorslaggevende reden laten meewegen naar welke school een aantal vriendjes gingen. De school die eerst mijn voorkeur had, een oecumenische school, zit behoorlijk verder uit de buurt en daar ging niemand heen die hij al kende. Dus uiteindelijk heb ik vooral op praktische gronden gekozen en waren de doorslaggevende redenen dus vriendjes, afstand, relatief veel mannelijke leerkrachten, een duidelijk snelle leerlingenbeleid (ipv alleen een duidelijk rugzakjesbeleid) en veel aandacht voor sport. Leek me voor een jongen wel fijn, die meesters en die sport.Mijn voorkeur ging in de eerste instantie uit naar Dalton onderwijs. Het leek me in de eerste instantie wel goed dat kinderen al zelfstandigheid leren ontwikkelen, maar ik heb later verschillende mensen gesproken wiens kinderen Dalton onderwijs hadden gehad en de reacties waren niet alleen overwegend positief. De kinderen van mijn schoonzus waren ook naar Daltononderwijs geweest en zij vertelde dat, als ze het over mocht doen, haar kinderen naar "gewoon" onderwijs zouden gaan. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de openbare school, waarbij deze school een aantal aspecten uit bijv. Dalton, waarvan zij vinden dat het belangrijk is, bij elkaar hebben gebracht en daarop hun eigen onderwijsplan hebben ontwikkeld. Zo krijgen ze vanaf groep 3 al taakjes, maar een dagtaak en geen weektaak, omdat ze vinden dat zo'n kind een weektaak niet kan behappen. Wat mij ook wel aansprak is dat het openbaar onderwijs openstaat voor alle religieen. Zo kan je bij ons kiezen voor godsdienst (1 uur per week) of humanistische vorming (1 uur p/w)
Mijn zoon gaan nu een paar maanden naar school, incl iedere dag overblijven en 3x NSO. Het was de eerste maand nog even wennen, en dan was hij 's avonds ook redelijk afgemat, maar hij heeft nu helemaal zijn draai gevonden. Op dezelfde NSO maar in een andere groep zit zijn vriendinnetje uit de klas. We hebben nu met de leidsters afgesproken dat ze ondanks dat ze in verschillende groepen zitten, wel steeds samen kunnen spelen, en nu wil hij er bijna niet meer weg

Bij de school had ik eerst ook zo mijn twijfels (groot, en een combi 1/2 groep, dus ook klasgenootjes die al 7 zijn) maar ook dat valt 100% mee.
De BSO waar Oudste naar toe gaat heeft inderdaad en relaxhoek, een paar lekkere banken en een tv. Maar ook 'gymtoestellen' , speelgoed, knutselmogelijkheden. Ze gaan altijd eerst even rustig aan tafel zitten met wat drinken en een koekje. Dan geven ze een aantal keuzemogelijkheden aan, buitenspelen, binnen, knutselen enz.
quote:Poezewoes schreef op 18 maart 2008 @ 20:12:

[...]

Zie je wel! ADHD.hahaha! Mijn zoon zou wel een beetje ADHD kunnen gebruiken. Ik moet hem vaak naar buiten schoppen omdat hij alleen op zijn kamer wilt zitten, met lego spelen of knutselen.
quote:Madiken schreef op 18 maart 2008 @ 20:17:

Nou, mijn computer is niet gehackt (raar excuus by the way), maar ik deel Elmoni's mening dus wel. Het is voor jonge kinderen die net naar school gaan gewoon erg veel.Lange dagen en je verhaal niet kwijt kunnen. Ik zou er nooit voor kiezen als ik de keuze had tenminste. Want ik begrijp best dat niet iedereen die heeft.

Daarnaast zie ik op de bso op de school van mijn kinderen ook dat het helemaal niet goed loopt. Overvolle groepen, leidsters die er nooit bij zijn als kinderen buiten spelen en als ze er wel zijn staan ze te beppen. Nee, ik zoek liever een andere oplossing (bijv. oppas aan huis) als ik weer ga werken.Ik heb hele andere ervaringen. Hier lopen minimaal 3 leidsters plus een vakdocent voor de activiteiten. De drukste dag zijn er ongeveer 25 kinderen en de rugstiste dag 12. Ze hebben een aparte kamer met boeken en een spelcomputer waar de kinderen kunnen liggen. Als de kinderen buiten spelen, kunnen de leidsters vanaf binnen goed kijken. Meestal speelt een leidster met de kinderen samen. Er is ook een aparte hoek met een tv en twee banken. In de atelier kunnen ze uitleven in de kunstwereld. Er is een grote zaal waar ze kunnen tafeltennis spelen, op een mat springen of wat drinken. Om de zoveel weken komt een vakdocent; de lessen van de vakdocenten zijn vrijwillig en meestal gratis (hooguit 5 euro per cursus). De leidsters zijn erg betrokken. Ze kunnen hun verhaal zeker bij de leidster kwijt. Ze hebben bovendien een pedagogisch medewerkster waar ze met vragen terecht kunnen. Mijn dochter heeft altijd een oppas gehad. Ik was, zoals jij, van mening dat een huiselijk sfeer veel beter is. Na de ervaringen bij de bso moet ik zeggen dat een oppas kan nooit het vakwerk van een leidster op dezelfde niveau doen en de mogelijkheden voor de kinderen zijn vele malen groter bij een bso. Vooral in de schoolvakanties merk ik het verschil: bij de oppas is de eerste week leuk, daarna niet meer. Bij de bso hebben ze veel meer variatie, veel kinderen om mee te spelen en leuke uitstapjes en activiteiten.
Hier een kleuterjuf...

natuurlijk is het altijd erg spannend als je kind voor het eerst naar de basisschool gaat. Ze zijn eigenlijk nog maar zo klein. Maar geloof mij, de tranen zijn vaak al opgedroogd als mama de hoek om is. Soms duurt het verdriet wat langer en dat is heel vervelend, maar je kind moet er gewoon even doorheen.

Vaak gaat het dan na een week stukken beter. Maak het afscheid inderdaad zo kort mogelijk, dat geeft de meeste rust voor jou en je kind.

BSO intern klinkt heel fijn, maar dan zitten kinderen dus de hele dag in 1 gebouw. Pfffff... vind ik zelf ook niets. En inderdaad, het ophalen met de taxi is af en toe ook vervelend, maar naar mijn idee wel even een afwisseling. De kinderen komen in de externe BSO in een andere omgeving en dat is ook veel waard.
quote:fashionvictim schreef op 19 maart 2008 @ 09:10:

Mijn zoon had gister een slechte dag gehad op school. Meerdere driftbuien gehad en vannacht kwam hij vragen of hij vandaag alsjeblieft naar het kinderdagverblijf mocht. Ik wou hem thuis houden maar hij wou toch naar school vandaag.

Het stomme is dat het met wennen prima ging, hij heeft nooit gehuild en vanaf de eerste keer zei de juf dat het was alsof hij al weken op school zat. Maar het is een gevoelig mannetje, buiten doet hij stoer, maar in dat koppie gaat er van alles om. Hij plast ineens ook weer in zijn bed. Hij vertelde gister dat hij heel vaak had moeten huilen en heel hard had geroepen "waar is mijn mamma?"

Arm schaap, ik heb ontzettend met hem te doen want hij is het type jongetje dat niet durft te zeggen tegen de juf dat hij het spannend vindt of eng vindt, en vreselijk op zijn tenen loopt. Had ik wel al ingecalculeerd maar het valt me zwaar.Dat is een fase. Eerst is alles nieuw en reuze interessant, hij mag nog zelf kiezen wat hij doet. Dan moet hij werken aan wat de juf zegt en het "nieuwe" is er niet meer. Dat is eigenlijk de wenperiode van het kind. Na een paar dagen of weken (afhankelijk van je kind) gaat het beter.
Mijn oudste gaat nu bijna 2 weken naar school. Hij heeft zijn eerste volle week net achter de rug inclusief 2 middagen bso. Het is hem vrij goed vergaan. Het afscheid kost helemaal geen moeite. Op zijn school hebben ze een continuerooster, dus alle kinderen eten op school. Dat vind ik erg prettig.

Op de BSO gaat het ook prima, het is in zijn oude kinderdagverblijf waar ook jongste zit. Helaas wel met de taxi, de opvang naast de school heeft geen plek voor mijn beide kinderen. Hij heeft het in de BSO-groep beter naar zijn zin dan in de kdv-groep waar hij zat. Hij heeft erg lieve leidsters die hij voorheen al kende van het kdv. En een voordeel is dat ik vrij vroeg klaar ben met werken, dus dat ik hem al voor 17.00 uur kan gaan halen.

Oudste is veel rustiger sinds hij naar school gaat, hij was er zo aan toe en had het niet meer naar zijn zin op het kdv. Voor ons allemaal is dat veel prettiger. Natuurlijk kost het hem ook veel energie en gisteravond ging het even helemaal fout met een grote driftbui.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven