vraag regeling gastouderschap opa's/oma's/anderen

05-08-2008 19:26 60 berichten
hallo iedereen,

ik heb een vraag. Ik pas regelmatig hele dagen op de babydochter van een vriendin van mij. Gewoon omdat ik het erg leuk vind om te doen en zo'n kleintje in huis te hebben. Nu belde mijn vriendin en vertelde dat ik waarschijnlijk ook een beroep zou kunnen doen op de regeling kinderopvang, waar ook opa's en oma's van betaald worden. Het leek haar wel een leuk extraatje voor mij, omdat ik sowieso al regelmatig lang oppas.

Heeft een van jullie hier ervaring mee? Dus dat vrienden regelmatig oppassen op je kind en hiervoor betaald krijgen vanuit de regeling kinderopvang?

Bedankt vast.

groetjes,

Marah
Alle reacties Link kopieren
quote:Chica34 schreef op 06 augustus 2008 @ 13:44:

[...]

Dat kun je toch niet concluderen na 3/4 jaar? Het vinden van een baan duurt soms vele maanden langer. Dit heeft een lange termijn effect en het is nu te vroeg om dat al te kunnen zeggen.

.O.a. het CPB heeft allerlei cijfers op een rijtje gezet waaruit blijkt dat de stijging van het gebruik van kinderopvang ver uitstijgt boven de stijging van de arbeidsparticipatie (sterker: dat de arbeidsparticipatie zelfs minder hard groeit dan in voorgaande jaren)
Dat kan wel kloppen want het doet er alleen toe dat je in een jaar werkt en totaal niet wanneer dan precies.

Kennis kon geen werkster vinden en vond bij nader inzien 12,50 per uur ook wel erg veel geld. Dochter een halve dag extra naar het KDV, kostte haar nog geen Euro per uur, dus voor minder dan 5 Euro per week aan kosten poetst ze nu zelf haar huis.

'Vroeger' was het zo dat je alleen een tegemoetkoming kreeg voor dagen waarop je aantoonbaar werkte (en in de WW de dagen dat je altijd werkte), maar dat is ook niet meer zo.

Al dit soort dingen bij elkaar kost handenvol met geld.
Maar het naar de Mij. communiceren dat het duurder gaat worden en dat je daar zelfs al een berekening bij kan krijgen kunnen ze dan wel weer heel snel.

Er wordt gecommuniceerd dat de regeling verslechterd voor iedereen, dat is de standaard communicatie. Daar zijn ze dan toch ook veel te snel mee??? Of is dit weer lekker indekken?

Laat ze dan gewoon eerst helemaal niets roepen en meteen iets doen.

Hoe ver zijn ze dan Dehlia? Want het loopt nu al een 4 maanden. En een verandering om dit misbruik tegen te gaan en dus in eerste instantie extra regels te geven zodat dit meteen stopt en dan pas de hele regeling veranderen, is toch een veel betere routing?
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
quote:Pauline65 schreef op 06 augustus 2008 @ 14:13:

Dat kan wel kloppen want het doet er alleen toe dat je in een jaar werkt en totaal niet wanneer dan precies.

Kennis kon geen werkster vinden en vond bij nader inzien 12,50 per uur ook wel erg veel geld. Dochter een halve dag extra naar het KDV, kostte haar nog geen Euro per uur, dus voor minder dan 5 Euro per week aan kosten poetst ze nu zelf haar huis.

'Vroeger' was het zo dat je alleen een tegemoetkoming kreeg voor dagen waarop je aantoonbaar werkte (en in de WW de dagen dat je altijd werkte), maar dat is ook niet meer zo.

Al dit soort dingen bij elkaar kost handenvol met geld.Nou laten ze dan die regel weer lekker gaan instellen? Of een iets soepelere bijv een bepaald percentage (120%) van het aantal werkdagen ofzo dan kan jouw collega ook nog een beetje haar huis poetsen
quote:Dhelia schreef op 06 augustus 2008 @ 13:37:

[...]

Even voor de duidelijkheid: ik heb nergens gezegd dat de kinderopvang duurder wordt door oneigenlijk gebruik van de gastouderregeling. (Eerlijk gezegd vind ik de kinderopvang spotgoedkoop voor de meeste inkomens)

Maar nou je het me toch vraagt : de regeling heeft door alle losse eindjes wel in de hand gewerkt dat er meer vergoed werd dan er feitelijk gebruik van werd gemaakt om arbeid mogelijk te maken. De totale toename in kinderopvang is niet gelijk aan de totale toename in arbeidsparticipatie. En daardoor is de regeling in de huidige vorm onbetaalbaar geworden.Daar heb jij dan weer gelijk in. De regeling zit niet goed in elkaar, waardoor er te veel mensen gebruik van kunnen maken en het te duur wordt. Maar ik vind dat je mensen niet kan verwijten dat ze geld niet laten liggen, als ze er gewoon recht op hebben. Dat doet bijna niemand. Wat ik net al zei; ken jij iemand die de kinderbijslag terugstort omdat hij genoeg verdient en het niet nodig heeft?

Als je recht hebt op geld, dan weiger je dat niet. En daar is niks vies aan.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:Poezewoes schreef op 06 augustus 2008 @ 14:50:

[...]

Daar heb jij dan weer gelijk in. De regeling zit niet goed in elkaar, waardoor er te veel mensen gebruik van kunnen maken en het te duur wordt. Maar ik vind dat je mensen niet kan verwijten dat ze geld niet laten liggen, als ze er gewoon recht op hebben. Dat doet bijna niemand. Wat ik net al zei; ken jij iemand die de kinderbijslag terugstort omdat hij genoeg verdient en het niet nodig heeft?

Als je recht hebt op geld, dan weiger je dat niet. En daar is niks vies aan.Ik ken wel iemand die genoeg verdient en dat geld naar een goed doel overmaakt (wat met kinderen te maken heeft). Vind ik zelfs nog beter

[...]

Daar heb jij dan weer gelijk in. De regeling zit niet goed in elkaar, waardoor er te veel mensen gebruik van kunnen maken en het te duur wordt. Maar ik vind dat je mensen niet kan verwijten dat ze geld niet laten liggen, als ze er gewoon recht op hebben. Dat doet bijna niemand. Wat ik net al zei; ken jij iemand die de kinderbijslag terugstort omdat hij genoeg verdient en het niet nodig heeft?

Als je recht hebt op geld, dan weiger je dat niet. En daar is niks vies aan.Ik vind dus niet dat je recht hebt op dat geld. Dit is een maas in de wet, dat betekent een gat wat niet goed gedicht is en dus door mensen gebruikt wordt die anders buiten die wet vallen. Een recht is het dus zeker niet.

[...]

. Maar ik vind dat je mensen niet kan verwijten dat ze geld niet laten liggen, als ze er gewoon recht op hebben. Ik vind niet dat men recht heeft op dat geld. Degenen voor wie het bedoeld was, die hebben in mijn optiek een recht. De anderen hebben een mogelijkheid of zo, maar recht vind ik een nogal grote term hiervoor. In die zin gaat de vergelijking met de kinderbijslag dus ook niet op: die gaat (bij mijn weten althans) alleen naar degenen voor wie hij ook bedoeld is.

Ik vind het gebruik maken van deze mogelijkheid terwijl je eigenlijk niet tot de doelgroep behoort, getuigen van een 'pakken wat je pakken kan'mentaliteit die mij op zijn zachtst gezegd niet aanspreekt.
Maar Dehlia, het geld is bedoeld voor familie en vrienden, die jouw kinderen opvangen. Zolang je aan die criteria voldoet, heb je dus wel recht op dat geld. Daar kun je het mee oneens zijn, maar wij kunnen hun dat recht met een discussie niet ontnemen. Dat het niet de bedoeling was dat het zo uit zou pakken, dat is wat anders. Voor mij mag familieoppas tegen een apart tarief ofzo.

Wat ik van die regeling vind op zich, doet er niet zoveel toe. Ik vind alleen wel dat je niet kan maken om te zeggen; die oma past op haar kleinkind en krijgt het wel, en de oma die er naast woont en ook op haar kleinkind pas, krijgt het niet want die deed het daarvoor gratis voor haar dochter. Dát vind ik niet kunnen. Of allebei niet, of allebei wel.
En wat betreft de kinderbijslag: alle ouders in NL hebben recht op kinderbijslag, ook degenen die het niet nodig hebben. Zelfs Willem Alexander heeft recht op kinderbijslag. En veul ook, want die heeft er drie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven