Vrienden [Lege OP]
zaterdag 24 mei 2025 om 18:58
zaterdag 24 mei 2025 om 18:59
zaterdag 24 mei 2025 om 20:14
Mijn ervaring is dat kinderen van 4 prima met kinderen van 8 kunnen spelen. Maar ik snap wel dat ze dit niet altíjd willen. Waarom heeft jouw dochter geen andere vriendinnen?
Mijn ervaring is trouwens dat na een half jaar groep 1 er ineens speelafspraakjes kwamen met klasgenoten (misschien had het ook met het seizoen te maken dat dit pas na een half jaar was, maar dit was iig mijn ervaring). Misschien komt dat bij jouw dochter ook nog?
Ik vond in het begin trouwens dat die van mij leuker speelde met kinderen van 8 dan met kinderen van dezelfde leeftijd. Ik vond die kinderen van de eigen leeftijd zo kinderachtig -maar misschien heeft dat meer te maken met dat m’n eigen kind op dat specifieke vlak gewoon verder was dan de leeftijdsgenoten). Maar nu we een jaar verder zijn, zijn de leeftijdsgenoten ook wat meer bijgetrokken en wordt er wel leuk gespeeld.
Mijn ervaring is trouwens dat na een half jaar groep 1 er ineens speelafspraakjes kwamen met klasgenoten (misschien had het ook met het seizoen te maken dat dit pas na een half jaar was, maar dit was iig mijn ervaring). Misschien komt dat bij jouw dochter ook nog?
Ik vond in het begin trouwens dat die van mij leuker speelde met kinderen van 8 dan met kinderen van dezelfde leeftijd. Ik vond die kinderen van de eigen leeftijd zo kinderachtig -maar misschien heeft dat meer te maken met dat m’n eigen kind op dat specifieke vlak gewoon verder was dan de leeftijdsgenoten). Maar nu we een jaar verder zijn, zijn de leeftijdsgenoten ook wat meer bijgetrokken en wordt er wel leuk gespeeld.
hartje567 wijzigde dit bericht op 24-05-2025 20:17
32.52% gewijzigd
zaterdag 24 mei 2025 om 20:15
Een kind van 4 tegenover twee van 8 lijkt me een lastige combi. Je dochter zal op school zitten, dus ze zal daar vroeg of laat ook wel vriendjes opdoen, toch? En voor nu kan je met haar misschien andere kinderen opzoeken in de speeltuin, bibliotheek of dansklasjes ofzo?
Wat ik niet helemaal begrijp, is dat je zegt dat anderen bepalen wat je gaat doen als jij alleen met alle drie de kinderen bent. In combinatie met het gebruik van het woord 'onderdanig' krijg ik een beetje de indruk dat je jezelf misschien ook wel iets steviger neer mag zetten. Er zijn genoeg andere kinderen op de wereld met wie je dochter kan spelen, je bent echt niet afhankelijk van deze twee oudere meisjes en hun ouders, laat staan dat je naar hun pijpen zou moeten dansen.
Wat ik niet helemaal begrijp, is dat je zegt dat anderen bepalen wat je gaat doen als jij alleen met alle drie de kinderen bent. In combinatie met het gebruik van het woord 'onderdanig' krijg ik een beetje de indruk dat je jezelf misschien ook wel iets steviger neer mag zetten. Er zijn genoeg andere kinderen op de wereld met wie je dochter kan spelen, je bent echt niet afhankelijk van deze twee oudere meisjes en hun ouders, laat staan dat je naar hun pijpen zou moeten dansen.
zaterdag 24 mei 2025 om 21:21
Die ouders willen hun kinderen beschermen tegen ingezet worden als vriendinnen. Kinderen van 8 vinden t best schattig om even met een 4 jarige te spelen maar dat is geen echte vriendschap.
Ik zou meer contact met leeftijdsgenoten stimuleren ga naar iets als kleuterdansen, nodig is een kindje uit de klas uit ect
Ik zou meer contact met leeftijdsgenoten stimuleren ga naar iets als kleuterdansen, nodig is een kindje uit de klas uit ect
where ever you go, go with your heart
zondag 25 mei 2025 om 06:28
Mijn dochtertje gaat graag naar school maar ze vindt niet echt aansluiting bij iemand heb ik de indruk. Ze speelt een beetje met iedereen. Ze wordt ook nooit gevraagd om thuis bij iemand te spelen. Ik overweeg een andere school maar zij vindt de school waar ze nu zit leuk. Ik weet niet of ik nog moet afwachten. Ze is bijna 5. Misschien verandert er nog iets. Zou het kunnen dat ze op latere leeftijd toch nog bevriend geraakt met deze kindjes waar ze nu heel oppervlakkig mee speelt?
zondag 25 mei 2025 om 06:33
Toen mijn kinderen 4 waren hadden ze ook vrijwel geen speelafspraakjes. Dat kwam later. En natuurlijk zitten die kindjes van 8 niet altijd te wachten op een ukkie van 4, dat lijkt me vrij logisch.MissSunshine4444 schreef: ↑25-05-2025 06:28Mijn dochtertje gaat graag naar school maar ze vindt niet echt aansluiting bij iemand heb ik de indruk. Ze speelt een beetje met iedereen. Ze wordt ook nooit gevraagd om thuis bij iemand te spelen. Ik overweeg een andere school maar zij vindt de school waar ze nu zit leuk. Ik weet niet of ik nog moet afwachten. Ze is bijna 5. Misschien verandert er nog iets. Zou het kunnen dat ze op latere leeftijd toch nog bevriend geraakt met deze kindjes waar ze nu heel oppervlakkig mee speelt?
zondag 25 mei 2025 om 06:33
zondag 25 mei 2025 om 07:17
MissSunshine4444 schreef: ↑25-05-2025 06:28Mijn dochtertje gaat graag naar school maar ze vindt niet echt aansluiting bij iemand heb ik de indruk. Ze speelt een beetje met iedereen. Ze wordt ook nooit gevraagd om thuis bij iemand te spelen. Ik overweeg een andere school maar zij vindt de school waar ze nu zit leuk. Ik weet niet of ik nog moet afwachten. Ze is bijna 5. Misschien verandert er nog iets. Zou het kunnen dat ze op latere leeftijd toch nog bevriend geraakt met deze kindjes waar ze nu heel oppervlakkig mee speelt?
Kinderen van 4 hebben vrijwel nooit speelafspraken. Dat komt vaak later pas. Ik zie niet in waarom je om die reden van school moet wisselen, geef je dochter wat tijd! Ze is nog zo klein. Echte vriendschappen kwamen hier pas vanaf groep 3.
zondag 25 mei 2025 om 08:23
Jij moet dat regelen, ze doen dat echt nog niet zelf op die leeftijd.MissSunshine4444 schreef: ↑25-05-2025 06:28Mijn dochtertje gaat graag naar school maar ze vindt niet echt aansluiting bij iemand heb ik de indruk. Ze speelt een beetje met iedereen. Ze wordt ook nooit gevraagd om thuis bij iemand te spelen. Ik overweeg een andere school maar zij vindt de school waar ze nu zit leuk. Ik weet niet of ik nog moet afwachten. Ze is bijna 5. Misschien verandert er nog iets. Zou het kunnen dat ze op latere leeftijd toch nog bevriend geraakt met deze kindjes waar ze nu heel oppervlakkig mee speelt?
zondag 25 mei 2025 om 09:46
Mijn dochter van 3,5 speelt ook graag met het buurmeisje van 8. Buurmeisje vindt dat soms ook leuk en speelt dan mee. Mijn dochter bepaalt dan, maar dat is meer een karaktereigenschap dan leeftijd, haha. Ze loopt gewoon weg als het spel haar niet bevalt. Maar ik zou buurmeisje niet omschrijven als een vriendin van mijn dochter. Buurmeisje heeft echte vriendinnen waarmee ze 'grote meisjesdingen' doet. Dat kan ik prima aan mijn dochter uitleggen. Als bij jou de 2 buurmeisjes ook nog eens samen zijn dan zullen zij idd bepalen of ze zin hebben om met jouw dochter te spelen. Je kunt dochter prima met hun laten spelen als ze daar allemaal zin in hebben. Maar ik zou ze niet zien als vriendinnen en uitjes oid gaan regelen. De leeftijden en interesse liggen te ver uit elkaar. Andersom zou jij er wrs ook niet blij mee zijn als een moeder met 1 jarig kind voortdurend wil dat haar dreumes met jouw kleuter speelt.
zondag 25 mei 2025 om 09:57
Nodig jij, in samenspraak met dochter, kinderen uit om te spelen? En regisseer je dat dan een beetje? En dan zeker niet te lang, dus geen hele woensdagmiddag.MissSunshine4444 schreef: ↑25-05-2025 06:28Mijn dochtertje gaat graag naar school maar ze vindt niet echt aansluiting bij iemand heb ik de indruk. Ze speelt een beetje met iedereen. Ze wordt ook nooit gevraagd om thuis bij iemand te spelen. Ik overweeg een andere school maar zij vindt de school waar ze nu zit leuk. Ik weet niet of ik nog moet afwachten. Ze is bijna 5. Misschien verandert er nog iets. Zou het kunnen dat ze op latere leeftijd toch nog bevriend geraakt met deze kindjes waar ze nu heel oppervlakkig mee speelt?
Geeft ze een verjaardagsfeestje voor een paar kinderen?
Doet ze iets van een clubje? Sport, hobby, theater, dans, etc.
Nog geen vaste vriendschappen is op die leeftijd heel normaal. Om daarvoor van school te willen wisselen wat bijzonder.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in