Vrienden [Lege OP]

24-05-2025 18:54 33 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn
moderatorviva wijzigde dit bericht op 25-05-2025 18:08
Reden: OP (grotendeels) verwijderd, maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva.
98.72% gewijzigd
Is het een typefout of klopt het dat je dochter 4 is en die meiden 8?
Het leeftijdsverschil is erg groot. Ik zou gaan sturen op vriendinnetjes van haar eigen leeftijd.
En logisch dat ze willen bepalen wat er gebeurd, ze hebben er al niet zoveel zin in, als ik het zo lees. Daarnaast zijn ze veel ouder. Je kunt een kind niet verplichten om met een ander te spelen hè?
Het kan best werken tussen een kind van vier en een kind van acht, dat hangt maar net van de kinderen af. Maar in dit geval werkt het blijkbaar niet.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Ik zou aansturen om haar met leeftijdsgenoten te laten spelen.

Groep 1 met 2 uit groep 5 is echt wel een wereld van verschil natuurlijk.
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
Die kinderen vinden het soms best leuk om met een kleuter te spelen maar het is natuurlijk geen gelijkwaardige vriendschap. Ik zou kijken of ik wat speelafspraken zou kunnen regelen met klasgenootjes.
Vriendinnetjes van haar eigen leeftijd zoeken. Ik snap wel dat meisjes van 8 geen zin hebben om een meisje van 4 mee op sleeptouw te nemen.
Maak speelafspraken voor haar met leeftijdsgenootjes.
TS ik hoop dat het een typfout is en dat het hier niet om peuter gaat die met twee 8 jarige meisjes “vriendinnen” wil zijn. Je snapt zelf toch wel dat dit niet gaat werken?
Ik ga er vanuit dat dochter op school zit? Dan eens kijken of ze met een of meer klasgenootjes klikt en dan idd speelafspraakjes maken.
There is always something happening, and it's usually right now
Mijn ervaring is dat kinderen van 4 prima met kinderen van 8 kunnen spelen. Maar ik snap wel dat ze dit niet altíjd willen. Waarom heeft jouw dochter geen andere vriendinnen?

Mijn ervaring is trouwens dat na een half jaar groep 1 er ineens speelafspraakjes kwamen met klasgenoten (misschien had het ook met het seizoen te maken dat dit pas na een half jaar was, maar dit was iig mijn ervaring). Misschien komt dat bij jouw dochter ook nog?

Ik vond in het begin trouwens dat die van mij leuker speelde met kinderen van 8 dan met kinderen van dezelfde leeftijd. Ik vond die kinderen van de eigen leeftijd zo kinderachtig -maar misschien heeft dat meer te maken met dat m’n eigen kind op dat specifieke vlak gewoon verder was dan de leeftijdsgenoten). Maar nu we een jaar verder zijn, zijn de leeftijdsgenoten ook wat meer bijgetrokken en wordt er wel leuk gespeeld.
hartje567 wijzigde dit bericht op 24-05-2025 20:17
32.52% gewijzigd
Een kind van 4 tegenover twee van 8 lijkt me een lastige combi. Je dochter zal op school zitten, dus ze zal daar vroeg of laat ook wel vriendjes opdoen, toch? En voor nu kan je met haar misschien andere kinderen opzoeken in de speeltuin, bibliotheek of dansklasjes ofzo?

Wat ik niet helemaal begrijp, is dat je zegt dat anderen bepalen wat je gaat doen als jij alleen met alle drie de kinderen bent. In combinatie met het gebruik van het woord 'onderdanig' krijg ik een beetje de indruk dat je jezelf misschien ook wel iets steviger neer mag zetten. Er zijn genoeg andere kinderen op de wereld met wie je dochter kan spelen, je bent echt niet afhankelijk van deze twee oudere meisjes en hun ouders, laat staan dat je naar hun pijpen zou moeten dansen.
Tijd om je dochter gelijkwaardige vriendschappen te gunnen en zelf te stoppen met je onderdanige gedrag.

Geef het goede voorbeeld, kruipen om maar vriendjes te hebben is níet goed.
Weet je zeker dat de ouders van die kinderen jou niet als goedkope oppas gebruiken, als zer zelfs bepalen wat jij met hen moet gaan doen?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Die ouders willen hun kinderen beschermen tegen ingezet worden als vriendinnen. Kinderen van 8 vinden t best schattig om even met een 4 jarige te spelen maar dat is geen echte vriendschap.

Ik zou meer contact met leeftijdsgenoten stimuleren ga naar iets als kleuterdansen, nodig is een kindje uit de klas uit ect
where ever you go, go with your heart
Mijn dochtertje gaat graag naar school maar ze vindt niet echt aansluiting bij iemand heb ik de indruk. Ze speelt een beetje met iedereen. Ze wordt ook nooit gevraagd om thuis bij iemand te spelen. Ik overweeg een andere school maar zij vindt de school waar ze nu zit leuk. Ik weet niet of ik nog moet afwachten. Ze is bijna 5. Misschien verandert er nog iets. Zou het kunnen dat ze op latere leeftijd toch nog bevriend geraakt met deze kindjes waar ze nu heel oppervlakkig mee speelt?
In de vriendschap met de oudere meisjes zit inderdaad geen toekomst. Het is fijn dat jullie me hier nog eens op wijzen want het heeft geen zin om hier nog verder in te investeren.
MissSunshine4444 schreef:
25-05-2025 06:28
Mijn dochtertje gaat graag naar school maar ze vindt niet echt aansluiting bij iemand heb ik de indruk. Ze speelt een beetje met iedereen. Ze wordt ook nooit gevraagd om thuis bij iemand te spelen. Ik overweeg een andere school maar zij vindt de school waar ze nu zit leuk. Ik weet niet of ik nog moet afwachten. Ze is bijna 5. Misschien verandert er nog iets. Zou het kunnen dat ze op latere leeftijd toch nog bevriend geraakt met deze kindjes waar ze nu heel oppervlakkig mee speelt?
Toen mijn kinderen 4 waren hadden ze ook vrijwel geen speelafspraakjes. Dat kwam later. En natuurlijk zitten die kindjes van 8 niet altijd te wachten op een ukkie van 4, dat lijkt me vrij logisch.
Vraagt ze zelf wel iemand om mee te spelen? Niet afwachten en zelf initiatief nemen kan helpen.

Tuurlijk vindt ze deze school leuk, ze kent het alternatief niet?
gryla wijzigde dit bericht op 25-05-2025 06:38
Reden: Aanvulling
4.13% gewijzigd

Kinderen van 4 hebben vrijwel nooit speelafspraken. Dat komt vaak later pas. Ik zie niet in waarom je om die reden van school moet wisselen, geef je dochter wat tijd! Ze is nog zo klein. Echte vriendschappen kwamen hier pas vanaf groep 3.
Jij moet dat regelen, ze doen dat echt nog niet zelf op die leeftijd.
Heb je zelf geen contact met andere moeders? Als jij een moeder met haar kind bij jou uitnodigt voor koffie kunnen de kinderen samen spelen. Een uurtje is vast lang genoeg na een schooldag.
Mijn dochter van 3,5 speelt ook graag met het buurmeisje van 8. Buurmeisje vindt dat soms ook leuk en speelt dan mee. Mijn dochter bepaalt dan, maar dat is meer een karaktereigenschap dan leeftijd, haha. Ze loopt gewoon weg als het spel haar niet bevalt. Maar ik zou buurmeisje niet omschrijven als een vriendin van mijn dochter. Buurmeisje heeft echte vriendinnen waarmee ze 'grote meisjesdingen' doet. Dat kan ik prima aan mijn dochter uitleggen. Als bij jou de 2 buurmeisjes ook nog eens samen zijn dan zullen zij idd bepalen of ze zin hebben om met jouw dochter te spelen. Je kunt dochter prima met hun laten spelen als ze daar allemaal zin in hebben. Maar ik zou ze niet zien als vriendinnen en uitjes oid gaan regelen. De leeftijden en interesse liggen te ver uit elkaar. Andersom zou jij er wrs ook niet blij mee zijn als een moeder met 1 jarig kind voortdurend wil dat haar dreumes met jouw kleuter speelt.
Bijna 5 is nog wel heel erg jong voor het maken van speelafspraken. Vaak is het contact op school dan al voldoende. Echt samenspelen komt vaak wat later en vanzelf (en soms niet, maar daar hoef je je nu nog geen zorgen over te maken).
Nodig jij, in samenspraak met dochter, kinderen uit om te spelen? En regisseer je dat dan een beetje? En dan zeker niet te lang, dus geen hele woensdagmiddag.
Geeft ze een verjaardagsfeestje voor een paar kinderen?
Doet ze iets van een clubje? Sport, hobby, theater, dans, etc.

Nog geen vaste vriendschappen is op die leeftijd heel normaal. Om daarvoor van school te willen wisselen wat bijzonder.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven