Ander huis kopen - spannend en leuk, wie ook?

15-05-2025 11:25 55 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Na jaren rondkijken op Funda wordt de wens om te verhuizen door diverse omstandigheden nu concreet. En als ik iets in mijn kop heb... Ik vind het leuk om met anderen ervaringen hier op het forum te delen rond deze zoektocht.
Onze situatie: ruime tweekapper van eind jaren '60, grote voortuin (rotding waar je niks aan hebt) en vrij ruime achtertuin met overkapping (wel regelmatig wat aan de tuin gedaan maar het onderhoud ervan is niet ons ding).
We wonen hier nu 21 jaar. Onze zoons zijn 20 en 21 en de tuin als speelplek is niet meer nodig. Wij zouden genoeg hebben aan een (dak)terras.
Het punt is dat we een beetje alle kanten op zwaaien qua huis waar we heen willen. Bij Kopen zonder kijken zouden ze gek van ons worden. Want het mag een huisje zijn in het buitengebied, maar ook een appartement in het centrum. Ik zit zo in elkaar dat mijn wensen zich voegen naar de omstandigheden, ik ben wat dat betreft heel pragmatisch.
In onze woonplaats is een oud schoolgebouw omgebouwd tot appartementencomplex. Daar hebben we in de loop der jaren twee keer een appartement bezichtigd zelfs, maar toen waren de kinderen nog klein en was het qua buitenruimte niet passend. Ik ben echter altijd dol gebleven op dat complex. Heel af en toe komt er iets te koop, maar daar kun je natuurlijk niet op wachten. Ik ken een vrouw die er woont, van de week heb ik haar gevraagd of er misschien een nieuwsbrief of zoiets is van de VvE, waar ik een vraag in kan stellen. Want wie weet wil er wel iemand ruilen, een gezin dat ook verkoop niet goed aandurft omdat je niet weet of je wel binnen afzienbare tijd een passend ander huis kunt vinden. Als je zo kunt 'ruilen'? Wat denk je, gisteren heeft ze die vraag doorgezet, kreeg ik daarnet al een telefoontje. Zondag ga ik kijken. Maandag ga ik ook bezichtigen, een prachtig huis in een oud stadje, maar wel veel duurder en eigenlijk voor onze zoons niet geschikt omdat er 's morgens vroeg nog geen bussen naar het station gaan, waar ze wel bijna dagelijks naartoe moeten omdat ze naar school en studie moeten. Daar zijn wel creatieve oplossingen voor, mijn bedrijfsruimte hou ik aan, die is in onze huidige woonplaats vlak bij het busstation, daar kan ik heel prima een slaapkamer inrichten. Overigens, ik heb het nu steeds over ik die gaat bezichtigen, omdat mijn man momenteel op reis is. Sowieso moeten hier thuis de initiatieven van mij komen.
Enfin, mijn hoofd loopt om.
Wie is ook op zoek en vindt het leuk om de perikelen te delen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Leuk zeg, ik lees mee. Ik wil ook verhuizen, liever vandaag dan morgen, maar mijn man wil nog een half jaartje wachten voordat hij een makelaar wil laten komen. Het zal dus nog wel minimaal een jaar duren voordat we zover zijn. Dus tot die tijd geniet ik graag mee van jullie bezichtigingen en biedingen :P
Ik lees mee. Ons huis staat sinds januari te koop, maar niet in Nederland. De markt is hier extreem rustig. Wij hadden destijds meteen een bod, maar de aspirant koper kreeg de financiering niet rond. En sindsdien is het stil. Ook bij andere huizen in de omgeving overigens. Wij hopen t.z.t. terug te keren naar Nederland. Ik weet dus niet hoe lang het duurt voordat we gaan. Als het naar onze smaak te lang duurt, kunnen we altijd een huis kopen in Nederland, alleen zal dat geen huis voor altijd zijn, omdat we voor zo’n huis wel de verkoopopbrengst van de huidige woning nodig hebben. We gaan het zien…

We willen wonen in midden Nederland (rondom de a Utrechtse Heuvelrug). Dat is wel duidelijk. We wonen nu in een buitenwijk van London (man, dochter en ik).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ben vorig jaar verhuisd dus kan begrijpen hoe je je voelt en wat voor spanningen met zich mee brengt.

Bij mij is het redelijk snel gegaan. Januari gestart met kijken en in april (9e bezichtiging) gekocht.

Ik duim voor je dat het voor jullie ook zo snel gaat!
Carpe Diem!
Wij hebben in 2021 ons huidige huis gekocht. We hadden een wensenlijstje en hebben weinig huizen bezichtigd voor we dit huis zagen. De koop was gelukkig snel rond, omdat er niet veel mensen waren die dit huis wilden. Maar het was toch wel spannend of we het zouden krijgen. Er was nog 1 koppel die een bod had gedaan. De andere huizen waren wel druk bezocht en zeer gewild. Maar die bevielen ons niet.
We wonen er heerlijk en willen niet meer weg. Echt een lot uit de loterij.

Ik hoop dat het voor jullie ook goed uitpakt! Spannend.
In a field of roses, she is a wildflower
Waarom wil je man wachten, Kaatje-Ka?

Baggal, je zou denken dat Londen en omgeving wel gewild zijn, hopen dat het jullie snel gaat lukken. Al zal het in Nederland misschien niet meevallen om iets te kopen, de markt is zo overspannen. Al staat het huis dat ik maandag ga bezichtigen al best lang te koop, ik ben heel benieuwd waarom.

Helene_Amelie (sorry, ik laat de accenten even weg uit type-luiheid), soms kun je dat geluk natuurlijk hebben ja, dat je net iets tegenkomt dat anderen niet zo graag willen. Ik heb dat ook met mijn bedrijfsruimte, die is voor weinig bedrijven geschikt maar ik zag destijds helemaal voor me hoe ik het zou willen hebben en kon door de enorme griebes die het toen was heen kijken. Overigens wil de eigenaar het pand nu aan mij verkopen en mij daar zelfs een hypotheek voor verstrekken, daarmee zou ik dan ook de huurbaas worden van twee andere in het pand gevestigde bedrijven en verhuurde kamers erboven. Daar heb ik de afgelopen maanden veel over gedubd, we zouden de verdieping met de kamers kunnen moderniseren/verbouwen en er zelf gaan wonen, maar dat zou een forse en dure ingreep zijn en bovendien valt er dan een heel groot deel weg van de huurinkomsten uit het pand, waardoor we per saldo nauwelijks iets besparen en er wel veel werk bij krijgen. Dus die optie heb ik inmiddels voor 99% verworpen. Mijn man was er ook niet enthousiast over en die zou wel het meeste van het werk in en om het pand moeten doen.

Toen wij ons huidige huis kochten, 21 jaar geleden, hadden we daarvoor al een zoektocht gehad. Stuk of tien huizen bezichtigd, één keer een bod uitgebracht dat niet geaccepteerd werd, over geen van de huizen waren we echt enthousiast en we zetten de zoektocht in de ijskast, mede omdat we best fijn gehuurd woonden en geen grote haast hadden. We wilden er wel weg zijn voor onze inmiddels geboren oudste zoon buiten zou gaan spelen, want dat deel van de buurt was niet echt lekker. Ook daar had ik last van de buren, een vrouw met vier tieners die keiharde muziek draaiden (en de wandjes leken daar van karton). Toen ik weer eens de slaap niet kon vatten vanwege de muziek was voor mij de maat vol. Ik viste de krant uit de papierbak, ik dacht dat ik daar een huis in had zien staan dat misschien wel iets was. De volgende dag hadden we familie op bezoek voor kerst, we zijn een wandelingetje gaan maken langs dat huis en waren enthousiast. Gelukkig konden wij het kopen, omdat wij bereid waren akkoord te gaan met een langere tijd voor we erin zouden kunnen, omdat de verkoopster een appartement ging kopen dat nog gebouwd moest worden. Uiteindelijk kocht ze toch iets anders waardoor we sneller dan verwacht konden verhuizen.
Toen dus ook getriggerd door last van buren en dat is nu ook weer zo. Het heeft toen goed uitgepakt en nu hopelijk dus ook.
De reden dat wij wilden verhuizen was vergelijkbaar met die van jullie toentertijd. Wij hadden vreselijke asoburen die heel graag de muziek keihard zette en bij elke scheet vuurwerk afstaken. Ook hun karakter was verre van vriendelijk. Ook was ons huis ons te klein geworden. Man had geen goede thuiswerkplek en ook ik had weinig ruimte voor mijn hobbies. Dat hebben we nu wel.
Zo, ik ben daarnet gaan kijken naar het appartement in het oude schoolgebouw. Wat ik al vreesde blijkt waar, het is te klein voor ons vieren. Badkamer en wc op de begane grond van het appartement, geen tweede wc. Het heeft in totaal drie verdiepingen, maar slechts één afgesloten slaapkamer, de rest loopt in elkaar over in open ruimtes. Ook allemaal wel wat aan te doen en eigenlijk hartstikke leuk, maar niet voor vier. Iedereen moet dan wel heel veel ruimte inleveren en vooral ook comfort, ten opzichte van nu. Dus dat gaat het niet worden.
Morgen kijken naar een huis in een ander dorp, maar ik twijfel of ik moet gaan of moet afzeggen. De kans dat wij daar op dit moment gaan wonen is klein, het is praktisch gewoon niet handig. Langere reistijd van en naar werk voor mijn man, geen bus 's morgens vroeg voor onze zoons om naar het station te komen, duur huis waardoor we hulp van mijn moeder nodig zullen hebben en die staat er niet achter, die wil niet dat we uit onze woonplaats weggaan (we wonen nu om de hoek). Maar wie weet. Ik denk dat ik toch maar ga kijken.
Yella: schijn bedriegt hoor. Waar ik woon is het vreselijk stil (niet alleen ons huis). Er is een nieuwe regering, Labour en de belastingen zijn voor heel veel mensen enorm verhoogd. Daarnaast heeft ook Brexit het land geen goed gedaan en de Britten voelen het in de portemonnee. Trump zorgt voor verdere onrust en de hypotheek rente staat nog altijd hoog hier. Voor veel mensen is het niet te betalen. Ons huis is ook geen starterswoning en dan merk je dus dat het langer duurt helaas. En dat terwijl huizen in Nederland als warme broodjes gaan…
Overigens maak ik mij juist geen zorgen over de aankoop van een woning in NL. Tenminste, als we de Engelse woning verkocht hebben. Begrijp mij niet verkeerd, ik weet dat de markt overspannen is, maar er is wel een grens daarin. Wel geldt dat waar wij kijken qua gebied het zeer populair is.

Wat jammer dat het appartement het niet gaat worden voor jullie. Waarschijnlijk een van de redenen waarom het zo lang te koop staat… Benieuwd of je morgen gaat kijken (zou ik gewoon doen).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Het appartement dat ik bezichtigd heb staat nog niet te koop (het huis dat ik morgen ga bekijken staat al langer dan een halfjaar te koop). Ik heb via een kennis die in dat gebouw woont laten aangeven onder de eigenaren in dat complex dat wij interesse hebben om daar te wonen en dat we ons kunnen voorstellen dat er bijvoorbeeld gezinnen met kleine kinderen wonen die eigenlijk best wel een huis als het onze zouden willen, maar het risico van verkoop te groot vinden omdat het lang niet zeker is dat je iets terug kunt kopen binnen redelijke tijd. En dat we wie weet zogezegd zouden kunnen ruilen. Nadat zij die vraag had uitgezet, kreeg ik de volgende ochtend al telefoon van iemand die zijn appartement moet gaan verkopen. Hij zit niet te wachten op veel kijkers etc en dacht, wie weet, ik bel haar op. Zo kwam het.

Balen dat het in Londen zo stil is wat huizenverkoo betreft, heb je er vertrouwen in dat het binnen niet ál te lange tijd zal lukken?
Wat ik zo lees zit je in de situatie met inwonende jongvolwassen kinderen nog wel in een spagaat. Weten je kinderen van die wens? Wat goed voor je denkproces om gewoon te gaan kijken bij het appartementencomplex waar je een bepaald beeld bij hebt! Dan hoef je jezelf daar ook niet onrealistisch mee te kwellen. Heeft je man hierin nog bepaalde behoeften of wensen of wordt het voor hem pas concreter en krijg je feedback als je een stap verder bent?

Mijn moeder wilde overigens nooit verhuizen met als reden dat haar kinderen altijd een kamer moesten houden, terwijl ik al op mijn 17e het huis uit was en oudere sibling met 20. Wij probeerden haar actief aan te moedigen die stap wel te zetten, vooral vanwege burenoverlast en omdat wij ook elkaar wel konden helpen.
Hierdoor heeft ze meer dan 15 jaar groot gewoond en met veel burenoverlast en pas tegen pensionering de stap alsnog genomen. Naar een appartement met 2 bescheiden slaapkamers in een stadscentrum, OV om de hoek et cetera. Het is voor haar in eigenlijk alle opzichten een vooruitgang, al zijn de maandelijkse lasten iets hoger, ze is overigens gaan huren. Enige is dat ze denk ik het nog makkelijker voor zichzelf had kunnen maken door eerder die stap te durven zetten.
De kinderen weten ervan. De jongste heeft straks de foto's bekeken op Funda van het huis dat ik morgen ga bekijken, hij was er wel weg van maar ja, dat stadje is wel de andere kant op van waar de meeste van zijn vrienden wonen (ook in andere dorpen maar wel te fietsen vanuit waar we nu wonen, wat hij ook veelvuldig doet in het weekend). Op zich kan er een prima slaapvertrek gerealiseerd worden in mijn bedrijfsruimte, zodat de jongens daar kunnen overnachten indien gewenst, als ze bij vrienden in onze huidige woonplaats zijn of er gaan stappen, of 's morgens vroeg de bus pakken etc, er zijn creatieve oplossingen, maar ja, maar ja, gedoe, is het dat waard?
Mijn man is tevreden met ons huis, maar is ook wel te vinden voor een verhuizing. Hij merkt weleens op het liefst ergens achteraf te willen wonen, maar dan heb je er eigenlijk altijd wel meer grond bij dan we nu hebben en dus veel werk.
Voor mij worden de criteria steeds duidelijker: het moet of een appartement zijn waar we met vieren kunnen wonen, of een woning waar mijn bedrijf in/bij gevestigd kan worden en dan ook nog redelijk betaalbaar. Best wel spelden in een hooiberg vrees ik.

Cypresshill, fijn dat je moeder toch de stap heeft gezet. Ik snap haar wel met die slaapkamers voor de kinderen, je hoort toch vaak dat mensen na een relatiebreuk weer thuis gaan wonen voor een tijdje. Heb ik zelf ook ooit gedaan en ik zie het nu veel bij vriendinnen.
Yella78 schreef:
15-05-2025 15:18
Waarom wil je man wachten, Kaatje-Ka?
Tja, zijn motieven zijn vooral van persoonlijk-emotionele aard. Kopen en verkopen kost nu eenmaal een smak geld, het is veel gedoe en hij ziet daar tegenop. Ik heb in 2019 een paar makelaars laten komen voor een waardebepaling (zo lang wil ik al weg). Een van hen was een goede kennis van ons en die riep: 'jullie zitten hier op goud, ik zou dit nooit verkopen!' Mijn man heeft dat in zijn oren geknoopt. We wonen in hartje Amsterdam en een tweede huis kopen om onze huidige woning te verhuren zie ik echt niet zitten, en wordt bovendien veel te kostbaar. Man onderzoekt nog steeds de mogelijkheden. Maar we hebben nauwelijks buitenruimte en ik snak gewoon naar wat meer privacy, rust en groen om me heen. Hij ziet verstandelijk wel dat ons huis veel te groot is voor ons tweetjes, maar emotioneel is hij er nog niet aan toe om het gemak en de leefstijl van de stad op te geven.
Erg leuk om jouw zoektocht te volgen, Yella. Jammer dat het appartement niets voor jullie was, maar dat is nu in ieder geval helder. Ben heel benieuwd naar je bezichtiging van vandaag!
Yella78, ik duim met je mee dat die speld in een hooiberg toch opduikt. Heb je je zoekopdracht ook bij makelaars uitstaan naast zelf? Juist dat soort panden komen soms helemaal niet op funda in de doorverkoop. Is het een grote bedrijfsruimte die je nodig hebt?

Overigens begreep ik mijn moeder zeker na mijn 25e niet met de extra slaapkamers, hoe lief bedoeld ook. Het is denk ik altijd als je de mogelijkheid hebt fijn om als alleenstaande moeder 1 extra slaapkamer voor inderdaad de situatie van een langdurige logee te hebben, maar echt niet nodig om 2 extra open houden. Ze zat met o.a. een extreme overlast van beide buurmannen en ik denk een wat omgekeerde situatie tov jou, in die zin dat ik voor haar financieel wil en kan bijspringen ipv andersom zoals bij jullie. Ik vond dat haar welzijn boven ons potentiele terugvaloptie ging! Maar gelukkig is dat inmiddels ook goed geregeld :)
Ik heb een prachtig huis gezien vanmiddag, in een prachtig straatje in een pittoresk stadje. Super mooi en heerlijk. Helemaal mijn stijl ook, oud en gerestaureerd en toch zeer energiezuinig. Maar over het geheel genomen te weinig voordelen om daarheen te verhuizen. Het stadje is ook echt heel klein, er is geen supermarkt en zelfs geen kleine levensmiddelenwinkel. Toen ik weer naar huis reed en dichter bij onze woonplaats kwam voelde ik dat ik daar thuis ben en die binding eigenlijk niet zomaar kwijt wil. Daar moet meer tegenover staan dan puur een pittoresk straatje en prachtig huis, dan moet het ook in praktische en financiële zin niet ál te lastig worden allemaal. Ik ga het nog even laten bezinken, heb mijn man al uitgebreid gesproken erover, we staan er wel zo'n beetje hetzelfde in maar hij is wel nieuwsgierig naar het huis.
Kun je niet beter wachten met verhuizen tot de kinderen het huis uit zijn? Je hebt dan twee kamers minder nodig en de locatie mbt het station is dan ook minder belangrijk.
Ja, dat zou zeker beter zijn. Maar dat duurt nog jaren (áls ze al ooit gaan...) Sowieso gaan ze beiden nog minimaal drie jaar naar school/studie.

Er speelt nog iets wat op dit moment overal doorheen loopt en verbanden heeft, en wat maakt dat we een keer een besluit moeten nemen. Ik wilde daar eerst niet op ingaan omdat het best ingewikkeld is, een lang verhaal en misschien te veel herkenbaarheid geeft, maar het is wel zeer relevant met het oog op eventueel verhuizen.
Ik huur dus een forse bedrijfsruimte (ik heb o.a. een horecabedrijf). In datzelfde pand zijn ook twee andere zaken gevestigd (dienstverleners) en erboven is een woning, waarin de eigenaar vier kamers verhuurt. Er is ruimte voor meer verhuurde kamers, maar op de tweede verdieping zou conform regelgeving dan eerst het dak verhoogd moeten worden en de eigenaar wil dat niet aan. Hij is op leeftijd en wil eigenlijk wel van het pand af. Hij wil het graag aan mij verkopen en is zelfs bereid mij daarvoor de volledige hypotheek te verschaffen. Ik heb een kennis van mij die makelaar is al rond laten kijken, de makelaar van de eigenaar is langs geweest voor een uitvoerig gesprek. Deze gaat uit van aankoop als beleggingspand: de huur is jaarlijks x en dan neem je 10 tot 12 x dat bedrag, dat is gemiddeld de prijs van zo'n pand. Als ik dat zou doen, word ik dus meteen ook huurbaas van twee ondernemers en vier kamerbewoners. Mijn idee was aanvankelijk om zelf boven te gaan wonen met ons gezin, maar na het gesprek met de makelaar was mij duidelijk dat er dan eigenlijk een veel te groot deel van de huurinkomsten wegvalt. Dan bespaar je nauwelijks maar krijg je er wel een hoop werk bij. Mijn man is er ook niet zo voor te vinden, maar die heeft de bovenruimte nog niet gezien. Die is echt enorm. Maar ja, nogal afgeleefd. Er is wel echt iets heel moois van te maken, ik zie het op zich toch wel zitten. Ik kan heel goed roeien met de riemen die er zijn, zeg maar, en er low budget toch iets leuks van maken. Mijn man gaat meer uit van hoe het perfect zou zijn, dat is meestal onbetaalbaar dus gebeurt er niks. Enfin. De prijs die de eigenaar in gedachte heeft is wel te hoog, daar wil ik het sowieso niet voor kopen. Maar ik kan natuurlijk altijd een bod doen. Als ik het niet koop, komt het pand op een beleggingspandensite te staan en dan krijgen we dus een andere huurbaas, die vrijwel zeker de huren fors zal gaan verhogen. Bijkomend voordeel van aankoop van dit pand zou zijn dat we dus altijd woonruimte voor onze zoons zouden hebben, zij zouden uiteraard daar dan t.z.t. een kamer (de eigenaar spreekt altijd van 'appartementen' maar dat is wat te veel gezegd omdat er een gezamenlijke keuken is) van ons kunnen huren.
Maar, stel dat ik dit zou doen, dan heb ik een verplichting en is het zeer waarschijnlijk over met het kopen van een ander huis. Ook is het maar de vraag of het pand zijn waarde behoudt, stel dat er iets met ons gebeurt en onze zoons moeten het verkopen, dan zitten ze misschien met een restschuld. Aan de andere kant kunnen zij het pand uiteraard ook gewoon doorverhuren. Pff. Duizend gedachten. Alles grijpt in elkaar. Ik heb contact met een vastgoedman die bij mijn moeder is geweest omdat hij interesse heeft in haar zakenpand, hij gaf mij toen aan best eens mee te willen kijken naar 'mijn' pand. Ik wacht dat eerst af, heb hem net nog geappt want hij zou vorige week bellen en heeft dat niet gedaan, hij heeft geantwoord dat ze te maken hebben met problemen bij een project wat hem opslokt, hij probeert volgende week af te spreken. Ik wacht dat eerst af.
Nou, lang verhaal. Maar omdat dit speelt en er wel een keer duidelijkheid moet komen, heb ik het toch maar even gedeeld hier. Wie het te lang vindt, sla gerust over hoor ;-)
Het klinkt als een zeer onverstandig plan, het pand van je bedrijfsruimte kopen. De bovenverdieping is afgeleefd,verhuur van woningen wordt steeds minder aantrekkelijk gemaakt, je hebt al moeite om je buren aan te spreken laat staan kamerhuurders of ondernemers die bij je huren. Ik zou op zoek gaan naar een woning met bedrijfsdeel aan huis.
Coffee is never my cup of tea
Yella: dat zijn begrijpelijke redenen voor wat betreft de pittoreske omgeving. Een buurtsuper om de hoek vind ik wel een prioriteit. Voor wat betreft de bedrijfsruimte deel ik de opvatting van Marianneke.

Wat ons huis betreft: geen idee. Vooropgesteld dat we in een mooie omgeving wonen en zeker niet zielig zijn, is het lastig als je in je hoofd en hart al de overstap naar Nederland hebt gemaakt. We hebben een schilder over de vloer die een paar keer zei dat het zo’n mooi huis was. En dat is het ook. Maar de markt is gewoon een hele andere dan in Nederland.

Een verder dalende hypotheekrente helpt hopelijk. Tegelijkertijd is er ook wel onzekerheid en die is met Trump en labour verder toegenomen. Ik leer mijn dochter wel actief Nederlands zodat de overgang makkelijker is. Dat is wel iets waar ik invloed op heb en dat probeer ik zo goed mogelijk voor te bereiden.
Marianneke schreef:
20-05-2025 12:41
Het klinkt als een zeer onverstandig plan, het pand van je bedrijfsruimte kopen. De bovenverdieping is afgeleefd,verhuur van woningen wordt steeds minder aantrekkelijk gemaakt, je hebt al moeite om je buren aan te spreken laat staan kamerhuurders of ondernemers die bij je huren. Ik zou op zoek gaan naar een woning met bedrijfsdeel aan huis.
Dit inderdaad.
Vanuit een duidelijke rol als huurbaas zou ik geen moeite hebben met aanspreken. Maar het afgeleefde van het pand en onduidelijke kosten die dat uiteindelijk met zich mee gaat brengen, ja, dat is wel het zwaarste punt.
Ik denk dat ik ga bieden op een beneden appartement met tuin.

Ik woon nu in een grote stad in een wijk aan de rand van het centrum die de afgelopen jaren enorm vooruit is gegaan. Maar sinds zo'n 5 jaar realiseer ik me dat ik qua lifestyle eigenlijk weinig gebruik maak van de (binnen)stad en dat ik voor hetzelfde geld in een minder hippe plaats veel meer huis voor hetzelfde geld krijg.

Vandaag dus in zo'n plaats wezen kijken naar een appartement dat qua stijl en afwerking erg op mijn huidige huis lijkt. Alleen dan veel ruimer, een extra kamer en een tuin. Ik vermoed dat de koopprijs dicht tegen de prijs van mijn huidige appartement aanligt maar zelfs als het 25K of zelfs 50K afwijkt is dat financieel geen enkel probleem.

Maar de plek is echt minder hip and happening. Ik merk dat mensen in mijn omgeving er een beetje hun neus voor ophalen. En net ging ik nog even rondkijken en inderdaad, het is minder flatteus qua aanblik en geen hippe koffietentjes. Mbt veiligheid/overlast schat ik het hetzelfde in.

Maar ik denk dat ik toch meer waarde hecht aan de inhoud van het huis dan de omgeving. Ik woon vrij anoniem (hallo en dag naar buren), doe met mijn auto de boodschappen, maak steeds minder gebruik van horeca en trek in mijn vrije tijd juist de natuur in.

Ik vind het superspannend want zou het echt graag willen hebben. Er waren wel 25 kijkers en het is bieden met inschrijving. Gelukkig kan ik flink overbieden zonder financieel voorbehoud.....maarja straks ben je gekke Henkie en betaal je totaal onnodig 20K teveel.
Oeh, dat is spannend ja! Wel lastig ook, voor de bieders dan. Voor de verkopers is dat bieden op papier wel handig.
Als je met meer comfort en ruimte kunt wonen en niet zo veel waarde hecht aan de locatie, is het een goed idee denk ik. Wanneer is de bieding en weet je al wat je precies gaat bieden? Heb je iemand die daarbij adviseert?
De bieding is volgende week woensdag. Een goede vriend van mij is net gepensioneerd makelaar en wil mij nog wel adviseren. Ik noemde zijn naam bij de verkopend makelaar vandaag en die werd gelijk een stukje vriendelijker. Hij gaf aan dat er zeker boven bedrag X geboden ging worden, maar ook dat in deze plaats minder zwaar wordt overboden dan in mijn (naastliggende) stad. Hij gaf aan dat in gewilde wijk waar ik woon soms echt 50K wordt overboden terwijl het in de plaats meestal wel bij 30K blijft.

Dus ik vind dat ik al een heel behoorlijke indicatie heb.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven