vrije school

20-09-2009 10:47 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft zelf op de vrije school gezeten, of haar kinderen er op gedaan? Waarom kies je daarvoor en hoe bevalt het? En hoe is de aansluiting op vervolgonderwijs?

Ik twijfel over de vrije school, ik vind de uitgangspunten heel mooi, maar het soms ook wat ver van de rest van de maatschappij afstaan, en ik mis de nuchtere humor daar een beetje. (ben alleen nog maar op een voorlichtingsdag geweest, dus heb niet veel ervaring).
quote:IvyRosa schreef op 20 september 2009 @ 19:14:

*edit*Mijn ervaring is dat het wel iets sneller gaat maar niet zo hard als cognitief. Wel zie ik dat het sociaal voor veel kinderen die cognitief ver zijn beter is toch over te slaan omdat ze zich er veelal prettiger bij voelen. Maar goed, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
anoniem_38662 wijzigde dit bericht op 21-09-2009 16:54
Reden: Quote verwijderd ivm privacy
% gewijzigd
x
quote:Solomio schreef op 20 september 2009 @ 19:19:

Overigens steiger ik ook nog bij de term sociaal-emotionele ontwikkeling, omdat dat twee dingen zijn die even in 1 woord genoemd worden. Sociale en emotionele ontwikkeling zou het moeten zijn.Daar ben ik het helemaal mee eens.
x
quote:IvyRosa schreef op 20 september 2009 @ 19:14:

*edit*Sociale en emotionele ontwikkeling gebeurt mede door wisselwerking met de andere kinderen. En als je (al is het alleen maar cognitief) veel verder bent dan die andere kinderen kan je soc-emo ontwikkeling dus stagneren, juist doordat die andere kinderen veel minder ver zijn en minder begrijpen.
anoniem_38662 wijzigde dit bericht op 21-09-2009 16:55
% gewijzigd
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:fleurtje schreef op 20 september 2009 @ 18:53:

[...]

Bij ons niet. Ook nooit van gehoord. Behalve dan in Afke's tiental.
x
quote:IvyRosa schreef op 20 september 2009 @ 19:19:

*edit*

Of je ziet hun soc-emo voorsprong niet.

Overigens heb ik twee hb-kinderen, waarbij mijn oudste in alles zijn leeftijd ver vooruit is en mijn jongste veel meer bij leeftijdsgenoten past of bij kinderen die hooguit 1 of 2 jaar ouder zijn.
anoniem_38662 wijzigde dit bericht op 21-09-2009 16:55
% gewijzigd

David Dunning
quote:IvyRosa schreef op 20 september 2009 @ 19:21:

*edit*Ik verbaas me hierover omdat in de meeste gevallen kinderen slechts 1 jaar versnellen. Een jaartje zal fysiek heel weinig verschil maken, de een gaat sneller dan de ander en dan zegt leeftijd vrij weinig. Bij twee of drie keer versnellen kan ik me wel die problemen goed voorstellen.
anoniem_38662 wijzigde dit bericht op 21-09-2009 16:56
% gewijzigd
x
x
quote:IvyRosa schreef op 20 september 2009 @ 19:21:

*edit*

Ik las laatst dat er een onderzoeker was die geconstateerd heeft dat de (soc-emo) ontwikkeling binnen 1 klas (dus bij kinderen van allemaal zo'n beetje dezelfde leeftijd) tot 4 (!!!!) jaar uit elkaar kon lopen. Heb me de afgelopen weken te pletter gezocht om dat artikel terug te vinden, maar helaas. Ik zie ook dat binnen een klas kinderen zich zo verschillend ontwikkelen, dat een jaar versnellen echt niet veel uitmaakt.

Overigens zouden kinderen die gedoubleerd hebben dan het omgekeerde probleem hebben, hoor ik ook nooit iemand over.
anoniem_38662 wijzigde dit bericht op 21-09-2009 16:56
% gewijzigd

David Dunning
quote:IvyRosa schreef op 20 september 2009 @ 19:27:

*edit*

Toen mijn zoon versnelde kreeg ik dit regelmatig te horen. maar ten eerste komt ieder kind op een andere leeftijd in de puberteit, dus ik vind het sowieso al een beetje zwak argument.

Nu is mijn zoon onlangs uitgebreid lichamelijk onderzocht, vanwege zijn lengtegroei en de angst dat hij wel es ver boven de 2 meter zou kunnen komen. En nu blijkt hij fysiek zijn leeftijd 2 jaar vooruit te zijn. Waarschuwde de kinderarts mij (die niet van zoons versnelling wist) dat hij straks op het VO wel problemen kan krijgen, omdat hij dus gewoon 2 jaar eerder gaat puberen dan gemiddeld.
anoniem_38662 wijzigde dit bericht op 21-09-2009 17:00
% gewijzigd

David Dunning
x
quote:IvyRosa schreef op 20 september 2009 @ 19:32:

*edit*

Nog niet.

Ik heb namelijk aan den lijve ondervonden hoe vreselijk het kan zijn als je niet mag versnellen en denk dat we daar met z'n allen iets minder spastisch over zouden moeten zijn. En daar wil ik voor strijden.

Dit topic gaat eigenlijk over de vrije school. Daar heersen veel vooroordelen over (ook bij mij) en door het lezen van een aantal dingen hier heb ik nu toch weer een iets andere kijk erop gekregen.

Maar de vooroordelen over hb en soc-emo ontwikkeling zijn minstens even hardnekkig, dus daar probeer ik dan ook weer iets aan te doen.
anoniem_38662 wijzigde dit bericht op 21-09-2009 17:01
% gewijzigd

David Dunning
x
quote:IvyRosa schreef op 20 september 2009 @ 19:39:

*edit*

Ik denk dat dat mss ook wel weer per VS verchilt, net als bij andere scholen.

Hoe oud is je zoon?
anoniem_38662 wijzigde dit bericht op 21-09-2009 17:01
% gewijzigd

David Dunning
x
quote:IvyRosa schreef op 20 september 2009 @ 19:44:

*edit*

Ok, uit jouw post leek het alsof hij versneld was. Tenminste, ik vond dat dat uit jouw post leek.

En nu niet meer reageren, want ik heb graag het laatste woord.
anoniem_38662 wijzigde dit bericht op 21-09-2009 17:02
% gewijzigd

David Dunning
x
quote:IvyRosa schreef op 20 september 2009 @ 19:53:

*edit*Ik ben nogal van de wet enzo en kinderen horen in het jaar dat ze 6 worden naar groep 3 te gaan. Dat het vaak niet gebeurt, ja, dat weet ik ook, daarom denkt iedereen nu dat Amalia versneld is. Overigens wordt in het regulier onderwijs vaak 1 oktober aangehouden als datum, dus dan zou jouw zoon wel 'gewoon' naar groep 3 zijn gegaan.
anoniem_38662 wijzigde dit bericht op 21-09-2009 17:02
% gewijzigd

David Dunning
x
quote:IvyRosa schreef op 20 september 2009 @ 19:56:

*edit*Wat zei ik nou, over dat laatste woord enzo?
anoniem_38662 wijzigde dit bericht op 21-09-2009 17:03
% gewijzigd

David Dunning
x
quote:Solomio schreef op 20 september 2009 @ 18:51:

[...]

Bij mijn keuze voor Montessori speelde ook mee dat het mij prettig leek om een paar jaar dezelfde leerkracht te hebben. Maar in ons geval liep dat bij mijn jongste uit op een fiasco. Een juf die hem absoluut niet mocht (wat wederzijds was) en het was de ergste pestklas die er was.Dat lijkt me idd vervelend. Ik denk dat de keuze van de school afhangt van hoe je kind is. De vs paste goed bij mij als persoon. Maar mijn broertje zit nu (groot leeftijdsverschil) op een gewone school.Dit past beter bij hem, hij heeft daar computerles enzo. Hij is niet echt een type voor euritmie enzo. Maar een leraar waar het niet mee klikt kun je ook op een normale school hebben. Mijn broertje heeft nu ook door wijzigingen 3 jaar een juf die duidelijk laat merken dat ze hem niet mag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven