Vwo indicatie middelbare school

17-09-2020 13:44 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi mijn dochter van 9 bijna 10 kreeg afgelopen week vwo vroegtijdige advies voor het voortgezet onderwijs. Het is nog vroeg en er kan nog van alles veranderen, maar ik ben niet met de advies eens. Dat heeft betrekking tot wat de school aanbied aan lesmateriaal, maar ook dat mijn dochter niet echt discipline heeft om uit zich zelf te gaan leren. De school gaat haar nu wel meer uitdagende werk aanbieden. Omdat ze het gevoel hebben dat ze al die tijd onder gepresteerd heeft. Wat ook beetje laat is vind ik. Dochter is ook nog hoog sensitief dus van mij hoeft vwo niet, liever geen druk op haar ik hoop dus dat deze advies veranderd.

Ook meer ouders hier ervaring mee? Hoeft niet vwo te zijn, maar dat je ook de niveau van de advies te hoog vond?
misvrolijk wijzigde dit bericht op 17-09-2020 14:45
0.93% gewijzigd
Ik denk dat je het woordje 'niet' bent vergeten? Je bent het er niet mee eens?
Je post is erg onduidelijk. Lees m zelf nog eens terug en corrigeer waar nodig.

Ze kreeg vwo advies en nu willen ze haar meer uitdaging aanbieden maar jij bent het hier niet mee eens?
In welke groep zit ze?
Mijn kind is ook heel gevoelig.

School bood van alles aan, maar was vooral meer en niet uitdagender.

Kind zit nu op Atheneum, kon niet blijer zijn.
Alle reacties Link kopieren
Maar als ze nu al onderpresteert, dan bestaat de kans dat ze almaar ongelukkiger wordt, als het niveau te laag is en steeds meer gaat onderpresteren. Onderpresteren doen kinderen voor wie de stof geen uitdaging is, zodat ze geen motivatie hebben om iets te doen. Die hebben nooit geleerd om te leren, vinden alles saai. Ik zou in de jaren die er nog zijn op het basisonderwijs, eerst proberen of je dochter nog kan "leren leren" Dan kun je daarna altijd nog beslissen
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste kreeg HAVO/VWO advies en is uiteindelijk op de MAVO beland. Daarna nog wel de HAVO gedaan overigens. Mijn jongste kreeg VWO advies, gooide in 4 VWO de kont tegen de krib en heeft uiteindelijk via volwassen onderwijs haar VWO diploma nog gehaald. Zegt mij niet zo heel veel, die adviezen. En zeker niet op zo'n jonge leeftijd. Kijk naar het kind en kijk over 2 jaar nog maar eens weer.
waarom denk je bij vwo meteen aan druk? misschien zou ze het heerlijk vinden en niet ieder kind moet enorm hard werken
Waarom zou een hoogsensitief kind geen VWO aankunnen?
Ik denk dat het juist belangrijk is onderwijs op je niveau te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik jouw OP zo lees, lijkt het mij heel verstandig om gewoon naar de school te luisteren. Zij hebben hier voor doorgeleerd en hebben er verstand van.

Als ik jouw OP zo lees, krijg ik niet die indruk van jou.
Ik heb geen enkele werkdruk ervaren op het vwo. Sterker nog: ik vond het hartstikke makkelijk. En ik was helemaal geen serieuze en/of harde werker.

Het is dus niet per definitie hard werken.
anoniem_400771 wijzigde dit bericht op 17-09-2020 14:06
16.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jeetje TO, dit is wel een heel vage OP vol spelfouten. Probeer het nog een keer.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Huh? Je bent het ermee eens, maar je hoopt dat het advies verandert?
Ik vind het schooladvies erg vroeg. Of heeft ze een klas overgeslagen en zit ze in groep 8?
Dat ze onderpresteert is wel iets voor school om mee aan de slag te gaan. Mocht ze nog niet in groep 8 zitten dan zou ik het advies nog zeker een jaar laten rusten.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
17-09-2020 14:09
Ik vind het schooladvies erg vroeg. Of heeft ze een klas overgeslagen en zit ze in groep 8?
Dat ze onderpresteert is wel iets voor school om mee aan de slag te gaan. Mocht ze nog niet in groep 8 zitten dan zou ik het advies nog zeker een jaar laten rusten.
De school van mijn kinderen geeft aan het eind van groep 6 (dan zijn ze 9 of 10) een voorlopig advies, zodat kinderen in groep 7 alvast naar open dagen kunnen gaan. Er waren kennelijk vaak ouders die echt geen idee hadden naar welke niveaus ze dan moesten kijken. Meestal zijn die vroege adviezen nog wel ‘dubbel‘, dus bijv. Vmbo/havo.
jo12345 schreef:
17-09-2020 14:00
Als ik jouw OP zo lees, lijkt het mij heel verstandig om gewoon naar de school te luisteren. Zij hebben hier voor doorgeleerd en hebben er verstand van.

Als ik jouw OP zo lees, krijg ik niet die indruk van jou.
Met alle respect, maar mijn kind heeft op een basisschool gezeten waar ze de ballen verstand hebben van wat een kind kan en nodig heeft.

Niet alleen mijn kind, maar alle kinderen die meer of minder nodig hebben dan de middenmoot.
anoniem_659524b8adbd8 wijzigde dit bericht op 17-09-2020 14:24
0.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet wat hoog sensitief met het niveau advies heeft te maken. Onderpresteren zie je juist wel vaker, omdat het gewoon echt saai kan zijn als alles je veel te makkelijk af gaat. Ik zou dus gewoon kijken naar wat straks het beste past bij je kind en niet hopen dat het een lager advies gaat worden.
Felidaes schreef:
17-09-2020 14:19
Met alle respect, maar mijn kind heeft op een basisschool gezeten waar ze de ballen verstand hebben van wat een kind kan en nodig heeft.

Niet alleen mijn kind, maar alle kinderen die meer of minder nodig hebben dan de middenmoot.
Ik mag toch hopen dat die school een uitzondering is.
Hier klopte het advies in elk geval niet.
Voor wat betreft jouw OP: je bent niet verplicht om je kind te vertellen wat het voorbarige advies is. Sterker nog, waarom zou je dat willen?
Alle reacties Link kopieren
1. het is een advies he?, geen harde eis
2. voor een MAVO-leerling is MAVO net zo hard werken, als voor een VWO-leerling het VWO
Alle reacties Link kopieren
In groep 6 heb je toch nog nooit discipline om te leren nodig gehad? Als je alles wat voorbij komt meteen snapt is dat niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
17-09-2020 14:26
Hier klopte het advies in elk geval niet.
Voor wat betreft jouw OP: je bent niet verplicht om je kind te vertellen wat het voorbarige advies is. Sterker nog, waarom zou je dat willen?

Nou, het is voor kind ook wel handig om inzicht te hebben in wat ze kan en welke leerprocessen er nu spelen. Het is een kind van 9-10, geen kleuter
Eze schreef:
17-09-2020 14:14
De school van mijn kinderen geeft aan het eind van groep 6 (dan zijn ze 9 of 10) een voorlopig advies, zodat kinderen in groep 7 alvast naar open dagen kunnen gaan. Er waren kennelijk vaak ouders die echt geen idee hadden naar welke niveaus ze dan moesten kijken. Meestal zijn die vroege adviezen nog wel ‘dubbel‘, dus bijv. Vmbo/havo.
Ik vind dat echt vroeg.
Wij zijn ook in groep 7 naar scholen wezen kijken. Niet naar een bepaald niveau maar gewoon om te kijken wat een middelbare school is en wat de verschillen zijn.
Er kan nog zoveel veranderen in twee jaar. Vooral in groep 7. Dat is een pittig jaar.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-09-2020 14:26
1. het is een advies he?, geen harde eis
2. voor een MAVO-leerling is MAVO net zo hard werken, als voor een VWO-leerling het VWO
En een VWO leerling op de HAVO hoeft het ook niet perse makkelijker af te gaan. Minder aansluiting wellicht, nog saaier, nog minder doen, nog minder motivatie
Poeszie schreef:
17-09-2020 14:27
Nou, het is voor kind ook wel handig om inzicht te hebben in wat ze kan en welke leerprocessen er nu spelen. Het is een kind van 9-10, geen kleuter
Alle vwo-kinderen die ik kende konden op 9-10 jarige leeftijd gewoon een beetje op hun eigen manier aanklooien om dat niveau te behouden. Geen discipline nodig of wat dan ook: het schoolwerk is dan nog veel te simpel.
(en een hooggevoelig kind zou ik, bij voldoende niveau, veel liever op vwo willen hebben dan op een lager niveau - het is mijn indruk, althans, dat de cultuur op het vwo veel meer 'anders zijn' duldt.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven