Waar in de auto plaats je de maxi cosi?

01-11-2008 15:48 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben benieuwd wat de beste plek is om de maxi cosi in de auto te plaatsen. Is dit achterin of voorin de auto. Onze auto heeft geen airbag voorin, en ik neig ernaar om hem naast mij voorin te zetten, maar is dit een gevaarlijker plek dan achterin? Ik hoor graag waar jullie de maxi cosi zetten.

Bedankt
Wij hebben die altijd achterin gezet. Daar zijn de stoelen in de auto ook rechter zodat de maxi cosi recht staat.

Natuurlijk is dit wel iets lastiger als baby gaat huilen, je kunt niks doen. Als je de maxi cosi voorin zet en je kind huilt dan ben je geneigd om hier gelijk werk van te maken maar je kunt beter je hoofd gebruiken bij het autorijden.
De veiligste plek in de auto is schijnbaar achterin in het midden. En anders achter de bestuurdersstoel. Maar dan kun je je kindje niet zien, dus ik heb haar altijd voorin gezet als ik alleen in de auto zat:)
hoi,

Ik zal mijn baby 2 dagen in de week naar een creche brengen waar we 20 minuten moeten rijden. voor mijn gevoel denk ik dan lekker voorin omdat het een lange rit is, maar aandacht op de weg is inderdaad belangrijk! ik zal dan toch stoppen als er iets is.. bedankt!!
Achterin in het midden, en goed vastgezet uiteraard, met het hoofdeinde naar de voorkant van de auto.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
tja, ervaring leert dat het erg lastig is om als je kind hard huilt, niet al rijdend een speentje te geven oid. En achterin KAN dat gewoonweg niet, dus je moet wel stoppen, ook al duurt het eventjes voordat het kan(heb het ooit op de snelweg gehad)

En juist een lange rit lijkt het me handiger om volledig je aandacht bij de weg te houden, want je bent zelf waarschijnlijk ook best moe van de dag.
Gewoon rechts achterin met de bijrijdersstoel iets naar voren heb je plek zat, en als je de auto parkeert dan is beeb gelijk aan de voetpad zijde.

Voor de rest extra binnenspiegeltje kopen en naast de standaard binnen spiegel plakken en richten op beeb

Zodat je in een oogopslag kan zien wat er aan de hand is als beeb aan het is
Tja, het is gevaarlijk om met je snufferd in de MaxiCosy te duiken als je kind huilt en jij aan het rijden bent. Beter is het om eerst te stoppen.

Maar mijn eigen ervaring is dat het Heel Erg Lastig is om netjes, rustig en beschaafd te blijven rijden als op jouw achterbank jouw kleintje de volumeknop op 10 zet en langzaam paars aanloopt van het krijsen. Ik heb mijzelf dan ook regelmatig bizarre manoeuvres zien maken om maar snel ergens te kunnen stoppen (toen ze een koordje van haar jas te strak om haar vinger had gedraaid ben ik zelfs gestopt op de vluchtstrook). Na een paar van deze acties heb ik besloten haar toch weer op de bijrijdersstoel te planten. Tuitbeker, sabbelkoekje en speen binnen handbereik, blind te grijpen..dat voelde voor mij een stuk veiliger.

Volgens mij presteer ik niet zo goed onder druk...
Wat wilde ik nou toch typen?
Bij de theorie voor het autorijbewijs wordt men aangeleerd de maxi cosi achterin te plaatsen, met het gezicht van het kind naar voren gericht. In de gebruiksaanwijzing van de maxi cosi staat vaak dat deze omgekeerd op de bijrijdersstoel kan worden geplaatst, maar dit mag niet eens. Mocht je dan worden staande gehouden door verkeerspolitie o.i.d., dan krijg je een boete.

Is je maxi cosi geschikt om ook met het gezicht naar voren, dus naar de ruit toe te plaatsen, dan zou je dat kunnen overwegen. Vroeger was de plaats van de bijrijder de gevaarlijkste plek van de auto, maar tegenwoordig zijn auto's een stuk veiliger!

Persoonlijk zou ik mijn kindje achterin zetten. Ook al kun je het misschien niet zo goed zien; het gaat uiteindelijk om de veiligheid van je kindje.
Het veiligste is, niet rijden!

Flauw hoor.

Ik had ze altijd lekker naast me. Op de bijrijdersstoel dus.
Waar je je kleintje ook zet: koop zo'n speenhoudertje. Dan hoef je onder het rijden idd niet op zoek naar de speen maar hoef je alleen maar het koordje te volgen.

En als je een airbag hebt, mag ie niet eens voorin volgens mij. en er zijn toch spiegeltjes om je kleintje te zien als ie achterin staat, persoonlijk nooit gebruikt trouwens. Rij ze samen!
Mij ging het er niet om of ik dochter kon zien, maar of ik haar haar speentje kon geven of even een aai over haar bol. Ik denk dat het voor ons ook veiliger is als dochter voorin zit, ik zou ook in de stress schieten als dochter achterin zou zitten en gaan huilen.
Ik heb baby bij mn vorige auto altijd achterin gehad omdat de airbag voor niet uit kon, maar nu met huidige auto stond hij altijd naast mij voorin. Idd het handigst als je even speen wilt geven (met speenkoort) of gewoon dat de baby jou kan zien. Want hij piepte een stuk minder als hij naast mij kon zitten, hield mama altijd goed in gaten tijdens het rijden.

Nu zit hij overginds weer achterin want maat groter stoeltje he
quote:dutchie_woman schreef op 01 november 2008 @ 18:03:

Bij de theorie voor het autorijbewijs wordt men aangeleerd de maxi cosi achterin te plaatsen, met het gezicht van het kind naar voren gericht. In de gebruiksaanwijzing van de maxi cosi staat vaak dat deze omgekeerd op de bijrijdersstoel kan worden geplaatst, maar dit mag niet eens. Mocht je dan worden staande gehouden door verkeerspolitie o.i.d., dan krijg je een boete.

.Niet waar volgens www.kinderzitjes.nl (onder verantwoordelijkheid van ministerie V en W). Daar staat dat zitjes in groep 0 en 0+ tegen de rijrichting in moeten worden geplaatst.
quote:dutchie_woman schreef op 01 november 2008 @ 18:03:

.Ook niet waar volgens www.verkeerenwaterstaat.nl trouwens. Dutchie Woman waar heb jij je info vandaan?
Ik zette de maxicosi van dochter ook altijd in de bijrijdersstoel (airbag kon ik uitschakelen) Ik had een 3deurs auto en dat was gewoon het handigste met het in-en uit stappen en bovendien ook om een speentje terug te stoppen. Nu zit ze achterin in de MC Tobi. Ik ben nu zwanger van nr. 2 en denk dat ik deze ook weer op de bijrijdersstoel zet, ik zou het erg naar vinden als kind het op een huilen zet en ik niet even snel kan zien wat er aan de hand is of een speentje terugstoppen o.i.d.
Zaterdag1978, ik zag laatst bij iemand op mijn werk dat die een groter autostoeltje wel voorin had staan. Ik vraag me eigenlijk af of dat mag... lijkt me zelf geen fijn idee, maar eigenlijk wel gezellig.
Snoopy, dat staat vast op die site die ik hierboven noem!
Mijn dochter zit in de maxi-cosi, achter de bestuurdersstoel.

Ik vind 't handig, want als ik in/uit stap, hoef ik niet eerst om de auto heen te lopen. Ook handig, want meestal zorgt men er bij 't parkeren voor dat de bestuurder in kan stappen (soms parkeren ze nl. erg dicht tegen de rechterkant aan). Nu kan ik dus gemakkelijk alles inladen en is er plek genoeg.
Tja, als je 2 kinderen hebt gaat die vlieger sowieso niet meer op, dus dan blijf ik het het makkelijkst vinden om de jongste voorin te plaatsen.
Dit vond ik op http://www.instructions.maxi-cosi.com/d ... priori.pdf

De Maxi-Cosi Priori mag zowel op de voorstoel als op de achterbank worden gebruikt. Wij adviseren u echter

het zitje op de achterbank te plaatsen.

Het mag dus wel (maar liever niet als er een airbag zit)
Dutchie ik weet niet waar jij theorie examen hebt gedaan en je informatie haal maar er klopt niks van. Gevaarlijk om dat te melden als een vaststaand feit hoor!

De veiligste plek schijnt achter de chauffeur te zijn geloof ik. Mijn dochter zat normaal gezien achterin tenzij mijn man (heb zelf geen rijbewijs) met haar lange afstanden reed of met de bedrijfsauto ging (tweezitter). Dan zat ze op de bijrijdersstoel met de airbag uit.

Ze heeft nu een Tobi en zit achter de chauffeursstoel. Dat is het makkelijkste als we met zijn allen in de auto zitten, ik ben dan alijd bijrijder en kan er makkelijk bij. Maar soms past een vriendin op en die heeft een bestelauto met 2 stoelen. Dan zetten we de Tobi bij haar voorin dus.
quote:N00b schreef op 02 november 2008 @ 02:28:

Dutchie ik weet niet waar jij theorie examen hebt gedaan en je informatie haal maar er klopt niks van. Gevaarlijk om dat te melden als een vaststaand feit hoor!Wat mij betreft mag je denken wat je wilt denken, maar dit is toch echt wat er in de huidige theorieboeken vermeldt staat en bij het CBR geexamineerd wordt. Ik zou in ieder geval geen boete willen krijgen als ik staande wordt gehouden door de politie. En het uitzetten van de airbags vind ik helemaal geen goed idee. Die dingen zijn er niet voor niets.
Je kunt in onze auto alleen de airbag van de passagiersstoel uitschakelen. Dit is zelfs verplicht als je de maxicosi voorin zet. Ik denk dat er in de theorieboeken van het CBR wel onderscheid gemaakt wordt tussen de verschillende groepen autostoeltjes, dus groep 0 en hoger.
dutchie, echt je zet TO en anderen op het verkeerde been. Je mag een maxicosi echt alleen maar tegen de rijrichting in plaatsen. Lees die boeken nog eens goed na, gaat het niet over groep 1 stoeltjes? En zo niet, dan is het hoog tijd het CBR hierover in te lichten, maar eerlijk gezegd kan ik het niet geloven.

TO en iedereen, Dutchie heeft GEEN gelijk, de links van Suze2 wel. En Dutchie, je krijgt eerder een boete als jij het doet zoals je zegt. Behalve dat is dat echt levensgevaarlijk. Ik snap niet dat er anno nu nog iemand zoiets beweerd hier.
Whatever, I do what I want

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven