Waardeloze mama ben ik

21-03-2011 14:29 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer deze dagen eerlijk te worden over mijn gevoelens als moeder. Ik heb 2 prachtige kinderen van 10 en 11. Ik ben 3/4 jaar geleden gescheiden en het wordt steeds duidelijker voor me dat ik het erg moeilijk vind om tijd allleen met mijn kinderen door te brengen. Met name weekends vind ik erg zwaar: ik probeer er een feestje van te maken voor ze door lekker te eten, dingen te doen die zij leuk vinden en door vrolijk en gezellig met ze te zijn, maar het gaat niet van harte. Ik vind het eigenlijk gewoon niet echt gezellig. Ik ben na een uur spelletjes doen volkomen verzadigd en ik snak aan het einde van de zaterdag naar volwassenen om me heen, naar gesprekken met inhoud, naar dingen die voor mij ook leuk zijn.

Ik probeer dit allemaal wel op te lossen door (vooral in het weekend) ook af te spreken met andere mensen met kinderen, maar feitelijk lost dat alleen het symptoom op en niet de oorzaak.

Als ik dan andere moeders hoor en zie die het heerlijk vinden om een weekend (of zelfs een hele vakantie!) onder te duiken met de kinderen, dan denk ik: ik ben een waardeloze moeder. Ik heb kennelijk niet het juiste gevoel voor ze en dat maakt me enorm verdrietig. Gisteravond, toen ze in bed lagen, heb ik werkelijk mijn ogen uit mijn hoofd zitten huilen door mijn gevoel van onvermorgen, mijn gevoel van falen.

Hoe kijken andere mama's hier tegenaan? En is er een verschil tussen single mama's en "getrouwde" mama's? Maar vooral: wat kan ik er aan doen?
WIe heeft jou precies aangesteld als privé-entertainment-centre voor je kinderen?

Met 10 en 11 kunnen ze echt zichzelf wel vermaken zonder jouw constante bijdrage.

(for the record: ik ben geen mama maar vader, getrouwd, en voorzien van een hele meute kinderen die ik ook echt niet het hele weekend ga zitten vermaken)
Gaan de kinderen niet naar hun vader?

Mijn kinderen gingen om het weekend naar hun vader en dan ging ik stappen, uitslapen en nog meer leuke dingen doen.

Als ze het weekend bij mij waren dan was ik weer lekker "opgeladen" en ging ik leuke dingen met de kinderen doen.
Ik denk dat je het zwaarder maakt dan het is. Je hebt inderdaad "oermoeders" en moeders zoals jij, of ik. Want hoe lief en leuk ik mijn zoon ook vind, ik wil daarnaast ook heel graag mijn eigen dingen doen. Ik hou niet van knutselen en samen spelletjes doen gebeurt niet zo vaak. Ik doe andere dingen met mijn zoon, maar dat betekent niet dat ik een slechte moeder ben. En jij dus ook niet.

En hoeveel moeders zijn echt urenlang écht met hun kind bezig? Ik denk dat dat wel meevalt.
Wat ritmeester zegt; als je kinderen die leeftijd hebben, doen ze voornamelijk hun eigen ding. Ik ben er voor de back-up (zoon bijna 12).
Wat Ritmeester zegt.

Je legt de lat wel erg hoog qua eisen die je aan jezelf stelt. En je bent nog maar net gescheiden. Doe eens wat liever tegen jezelf.
Ik denk dat het probleem niet zozeer de kinderen zijn, maar het "alleen". Overal alleen voor moeten staan is niet makkelijk. Helaas kan ik je verder niet helpen, want ik ben een getrouwde kinderloze, maar ik denk dat het al heel veel scheelt voor je gevoel dat je weet dat je GEEN waardeloze moeder bent! Wel een lieve moeder die kennelijk even een heel zware tijd doormaakt na een recente scheiding.
Ach toch.

Ik heb geen ervaring met oudere kinderen, maar voel me ook best schuldig als ik er naar uitkijk om dochter op bed te leggen. Even tijd voor mezelf, lekker tv kijken, computeren, rustig een boek lezen. Ik kan eventueel mijn man nog inzetten, maar wat ook scheelt is dat ik dit (schuld)gevoel naar hem kan uitspreken en er met hem over praten.

Dat kun jij nu niet en dan gaat het wellicht vreten.

Ik moet ook altijd even fronsen als ik verhalen hoor over moeders die de godganse dag met hun kinderen bezig zijn, dan voel ik me ook knap waardeloos. Maar laatst sprak ik mijn beste vriendin en die zei ook dat ze het heerlijk vond als haar zoon op bed lag.

Leg voor jezelf de lat niet zo hoog. Kinderen van 10 en 11 kunnen zichzelf ook goed vermaken. Die hoeven niet elk weekend een koningsmaaltijd.

Sterkte.
Als ik je een tip mag geven; wijzig je nickname naar iets positievers.
Ik denk dat de meeste ouders het niet erg vinden als het kinder bedtijd is.
Eens met Ritmeester. Ik heb ook een stapeltje kinderen en die kunnen zichzelf uitstekend vermaken, ik hoef dat echt niet voortdurend te doen.

En idd, ik neem aan dat ze ook regelmatig naar hun vader gaan?
*knuffel*

Juist doordat je van jezelf 'moet' gaat het je tegenstaan.

Doe ook dingen in het weekend die jij wil doen en wissel dat af met dingen voor hen.

En nee, ik heb ook niet altijd zin en geduld om mijn kind alleen te vermaken, dus dat mag best.

Zijn je kinderen ieder weekend bij jou?
10 en 11? Die moeten zich zelf kunnen vermaken toch, ze zijn ook nog eens met z'n tweeën.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Daarbij is het geven en nemen; jij doet soms iets wat voor de kinderen leuk is, en andersom doen zij soms dingen die jij leuk vindt en zij niet. Zo gaat dat hier, althans.
Ik ben geen 'mama', maar mijn vriend heeft dochters en ik ken wel het gevoel dat ik de meiden moet vermaken als ze bij ons zijn. En dat gevoel klopt juist niet! Kinderen moeten leren om zichzelf te vermaken. Het weekend hoeft geen feest te zijn, tuurlijk een keer een uurtje of twee ergens heen kan hartstikke leuk zijn, maar die kinderen zijn de hele week in de weer, druk met hobbies en school. Laat ze in het weekend lekker niksen! Het heeft m.i. niets met jou onvermogen als moeder te maken, helemaal niet. Ik zie bij mijn vriend een enorme neiging tot 'overcompenseren'; hij vindt het vreselijk dat zijn dochters opgroeien in een gebroken gezin en wil daarom, net als jij, dat elk weekend een feest is. Pas op dat je daar niet instapt, want daar wordt jij niet blij van, maar je kinderen uiteindelijk ook niet.

Je bent nog maar kort gescheiden; wees niet te hard voor jezelf. Sterkte!
quote:Julus schreef op 21 maart 2011 @ 14:35:

Ik denk dat de meeste ouders het niet erg vinden als het kinder bedtijd is.Nope.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hier net zo, ik heb er 3. Ik ben ook niet zo'n knutsel en frobelmoeder. En spelletjes vind ik strontvervelend. Ik vind ook dat ze zichzelf moeten kunnen vermaken. Hier spelen ze dan ook graag buiten, hutten bouwen, picknicken, speeltuin, wave-board enz. Ik help ze alleen op gang.

's avonds en tijdens het eten is wel een moedermomentje, ik praat met en ga met ze op de bank zitten tv te kijken.

Dat je bent gescheiden heeft natuurlijk wel een grote impact op jou en op je kinderen. Hoe was je voor de scheiding?, was je toen wel actief met je kinderen?
Ja ik was ook geen "knutselmoeder", heb echt een hekel aan knutselen.

Ik ging veel met de kinderen fietsen en later dan een ijsje kopen.

Of naar het zwembad.

Maar ik ben iemand die zich heel goed alleen met de kids kon vermaken.
Natuurlijk vind ik mijn dochter geweldig,lief enzo. Maar niet 24 uur per dag, 7 dagen per week. Ik weet niet of er een verschil is tussen single of getrouwd. Lijkt mij dat als je single bent, je de kinderen ook wel eens hele dagen niet ziet, omdat ze bij hun vader zijn. Als je getrouwd bent, zie je ze vaker, maar kun je de zorg delen. Mijn dochter is nog niet zo oud, maar ik zorg er wel voor dat ik ook dingen doe die ik leuk vind. Draai mijn eigen muziek, lees een boek ofzo, terwijl zij aan het spelen is. Ze moet ook leren zichzelf te vermaken. Bij jou lijkt het nou net of je in dienst staat van je kinderen.
ik vind je helemaal geen waardeloze moeder ! Het is toch logisch dat je soms even wat tijd voor jezelf nodig hebt ? Na een activiteit met de kids mag daar best wel wat 'ik' tijd tegenover staan hoor !

Nou ben ik geen alleenstaande mamma, en is mijn kleintje nog veel kleiner. Maar ook ik neem wel eens een uurtje voor mezelf. Ga dan lekker uitgebreid douchen of in de keuken staan kokkerellen. Even lekker bijtanken.
Trias, hier hetzelfde. Ik vind het heerlijk om te discussieren met zoon, of lekker tegen elkaar aan zitten op de bank en iets op tv kijken. Tijdens het eten hele gesprekken, echt qualitytime. En een uitgebreid bedritueel. Ieder zijn kwaliteiten!
Ik begrijp je wel hoor, hier ook 2 kinderen die wel jonger zijn dan die van jou.. ik denk dat het bij jou draait om de eenzaamheid als alleenstaande ouder.. ben zelf ook single mom en het is idd niet altijd leuk om alleen dingen te ondernemen. Heb het af en toe wel moeilijk zo in het weekend als ik andere stelletjes zie met kinderen.. Kop op.
Hebben de kinderen geen hobby's? Spelen ze niet met andere kinderen? Gaan ze niet naar hun sportclubs in de weekenden?

Ik denk dat de meeste ouders het niet erg vinden als het kinder bedtijd is.Die van mij ligt nu op bed, héérlijk. Ik hoop dat ze nog een uurtje slaapt .

Ik denk dat de meeste ouders het niet erg vinden als het kinder bedtijd is.Zeg maar rustig: dan gaat hier de vlag uit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven