Waarom die spelling bij dé naam?

14-04-2021 19:52 524 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een geboortekaartje gespot met Lejonie.

Waarom, denk ik dan gelijk. Leonie is toch ook duidelijk qua uitspraak en heeft een voor iedereen bekende schrijfwijze.
Blijkt er een vernoeming achter te zitten van een Jolanda. Dat is wel weer een mooie gedachte.

Heb jij de schrijfwijze van dé naam af laten wijken of juist niet.

Zelf heb ik bij Lynn de Engelse schrijfwijze en de meest gangbare gekozen, dat vond ik handig. Liza juist met een z gedaan, omdat ik niet wilde vernoemen, naar oma die Liesbeth heette, want oudste is ook niet vernoemd.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 03-07-2021 11:22
98.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als ik de naam lees zou ik hem anders uitspreken. Leoni met klemtoon op de ni en Lojoni met klemtoon op de jo. Maar dat is vast niet zo bedoeld.

Liza en Lisa vind ik ook anders klinken.

Met schrijfwijze kan je dus ook de uitspraak veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Omdat iedereen uniek wil zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dat vraag ik me ook weleens af! Ik zat vroeger in de klas bij een Mary-Allen. Je sprak het uit als Mariëlle.

Ik werk in het onderwijs en kom sowieso regelmatig de meest wanstaltig gespelde namen tegen. Met name bij de extra, totaal nutteloze letters vraag ik me vaak af waarom je dat je kinderen zou aandoen. Devvin, Semm, Jaxx, allemaal al voorbij zien komen.
Alle reacties Link kopieren
erg we moeten vernoemen en dat willen we niet, dus doen we het maar zo:plak de ene naam in de andere, en klaar
en denkt oma echt niet stiekem dat Liza toch wel naar haar is vernoemd, die let niet op die z. (Ik zou ook niet denken als ikw eet dat oma Liesbeth heet: o kind heet niet naar oma want een z in de naam
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Lejonie vind ik wel wat apart, zeker omdat Leonie zo gangbaar is. Liza en Lisa vind ik qua uitspraak inderdaad een verschil.

Hier hebben we voor onze tweede dochter een naam met “lin’ erin en ik zie eigenlijk alleen maar de ‘lynn’ spelling. De naam komt niet veel voor, maar als ik ‘m ergens zie, dan bijna altijd met lynn op het einde en soms een streepje tussen eerste deel naam en lynn.
Dat vonden we zelf niet mooi en aangezien het verder een prima uit te spreken naam is met de schrijfwijze ‘lin’ hebben we gekozen voor deze optie, zonder streepjes ed.

Makkelijker te schrijven vooral.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 14-04-2021 20:04
20.12% gewijzigd
Ik zie al helemaal voor me dat het schoolteam over 4 jaar de namen van de nieuwkomers doornemen en hun koffie uitproesten.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
14-04-2021 20:01
Ik zie al helemaal voor me dat het schoolteam over 4 jaar de namen van de nieuwkomers doornemen en hun koffie uitproesten.
Ik gok dat ze dat met enige regelmaat vandaag al doen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Onze jongens hebben Engelse namen in de originele schrijfwijze. In de klas geen dubbele namen maar wel veel Engelse namen bij de jongens.
Alle reacties Link kopieren
Warrique schreef:
14-04-2021 19:52

Zelf heb ik bij Lynn de Engelse schrijfwijze en de meest gangbare gekozen, dat vond ik handig. Liza juist met een z gedaan, omdat ik niet wilde vernoemen, naar oma die Liesbeth heette, want oudste is ook niet vernoemd.
Zo heet mijn dochter ook en wordt ook zo geschreven. Dat is ook de meest gangbare versie volgens mij. Mijn zoon heet Sam, met een a dus, en zo spreek je het ook uit. Gek genoeg zijn er best wat mensen die hem Sem noemen, ook als ze weten hoe je het schrijft...
juultje wijzigde dit bericht op 14-04-2021 22:01
Reden: Per ongeluk OP gequoute
22.91% gewijzigd
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
14-04-2021 20:04
Ik gok dat ze dat met enige regelmaat vandaag al doen.
Ik keek inderdaad even raar op toen we laatst een nieuwe jongen in de groep kregen die Teun heet. Dan ga je zes keer kijken of je het wel goed gezien hebt... 🙈
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Alle reacties Link kopieren
Lambchop schreef:
14-04-2021 20:12
Ik keek inderdaad even raar op toen we laatst een nieuwe jongen in de groep kregen die Teun heet. Dan ga je zes keer kijken of je het wel goed gezien hebt... 🙈
Zijn overgrootvader heette eigenlijk Anthoon en Teun's ouders wilden hem wel vernoemen, maar toch weer niet helemaal :-D.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik niet gek, want Lynn is ook een Engelse naam.
Alle reacties Link kopieren
ja, ze is genoemd naar oma Jolanda, en daarom heet ze Lejonie.

Proest. :facepalm:
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Bij ons geen twijfel want de naam van mijn dochter is er maar in één schrijfwijze! Heerlijk.

Ok edit, het is een naam met een klinker op het eind. Je kunt er altijd een h achter plakken, maar dat is helemaal niet gebruikelijk.
fiorah wijzigde dit bericht op 14-04-2021 20:20
41.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Teun is toch gewoon een bestaande naam? Ik ken ook een Teun, en ook een meisje dat Teuntje heet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik trek dat ook erg slecht, van die gekunstelde 'kijk ons eens, wij doen het anders' namen. Doet echt pijn aan mijn ogen.

Maar ja, ieder z'n ding.
Afgeweken. Geen Nederlandse naam en door een trema toe te voegen is het duidelijk hoe het uitgesproken moet worden. Helaas kunnen ze die in het ziekenhuis bijvoorbeeld niet toevoegen, dus gaat het daar altijd mis ;)

Zijn naam is geen directe vernoeming, maar wel dezelfde betekenis als die van mijn vader.
Alle reacties Link kopieren
Lambchop schreef:
14-04-2021 20:12
Ik keek inderdaad even raar op toen we laatst een nieuwe jongen in de groep kregen die Teun heet. Dan ga je zes keer kijken of je het wel goed gezien hebt... 🙈
Wat is er raar aan de naam Teun?

Mijn jongste heeft een Oud-Hollandse naam. Echter, er is ook een Engelse variant van die naam.

Dus denk.. ehh... Rose - Roos. Dus wij hebben Roos, maar mensen zeggen: oh, Rose? Alleen mijns inziens spreek je Rose dus anders uit dan Roos. De naam van mijn jongste is minder gangbaar dan Roos en bekender als Engelse dan als Nederlandse naam, dus vandaar de verwarring denk ik.

Maar toch vond ik de naam op z’n Nederlands prachtig, maar op z’n Engels past hij niet bij ons. Dus ja, wel bewust de minder gangbare schrijfwijze gekozen hier. Maar het is wel de officiële Nederlandse schrijfwijze. En over de uitspraak kan geen twijfel bestaan.
lux- wijzigde dit bericht op 14-04-2021 20:25
7.00% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Susan schreef:
14-04-2021 20:20
Teun is toch gewoon een bestaande naam? Ik ken ook een Teun, en ook een meisje dat Teuntje heet.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch geen vernoeming! Ik vind dat zo ontzettend bizar! Je gebruikt de naam en dan is het een vernoeming. Anders loop je gewoon te prutsen en krijg je dit soort wanstaltigheden. Belachelijk. En ja, hier kan ik me druk om maken.

Mooiste is nog dat yoni een ander voor vagina is. Arm kind. :facepalm:
montblanc wijzigde dit bericht op 14-04-2021 20:25
13.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat bij Natasja. Het is voor mij Natascha of Natasha.
Hetzelfde bij Priscilla. Die heb ik eens als Prescilla voorbij zien komen.
En ook al een Desteney. Als je dan Engels wilt gaan, doe het dan ook goed en google de naam eens, schrijf hem eerst eens op voor je je kind gaat aangeven bij de burgerlijke stand :facepalm:
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
14-04-2021 20:20
Teun is toch gewoon een bestaande naam? Ik ken ook een Teun, en ook een meisje dat Teuntje heet.
En blogster Teunie.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Hier bij een dochter de naam gewoon geschreven zoals die hoort, alleen snapt zo'n 90% van de mensen het gebruik van een trema niet :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven