Wakker na 1 uur slapen?

25-02-2017 07:23 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal!



8 weken geleden ben ik, na een loodzware bevalling voor mij maar ook voor hem, bevallen van een gezond jongetje.



Na een hele zware eerste weken gaat her nu allemaal redelijk goed. Even voor de volledige info: hij heeft reflux en daar sinds kort medicatie voor, we bezoeken de osteopaat ( die alleen de spieren masseert en los houd ) vanwege de vaccuum bevalling,hij heeft heel veel last van krampjes gehad en we bakeren hem in met de Pacco.



Nu slaapt hij gewoon in z'n wiegje op zijn eigen kamer en dat gaat gelukkig behoorlijk goed. Overdag slaapt hij zo'n 4 uur achter elkaar krijgt fles, luier even knuffelen en dan weer slapen. Wederom een uur of 4. Vanaf de fles van ongeveer 19.00 s'avonds krijgt hij de geest en slaapt zo 7 uur achter elkaar. Eigenlijk de "nacht" dus. Dan wordt hij dus wakker begin van de nacht krijgt fles en slaapt 3 uur.



Nu komt mijjn vraag vanaf de fles van een uur of 04.00/ 05.00 is het hommelles. Slaapt een uur begint te huilen, sussen knuffelen niks helpt waarsoor 1 van ons dus dan maar beneden met hem gaat zitten...



Iemand enig idee wat dit is? En 1 van jullie ervaren moeders een tip om de nacht slaap ook echt in de nacht te laten plaats vinden?
Alle reacties Link kopieren
Sorry. Dit is een baby van 8 wkn. Enige wat je kunt doen is zelf vroeg naar bed gaan. Zijn ritme kun je voorlopig niet veranderen. Hooguit proberen om zelf eerder te slapen. En toch dankbaar zijn voor de vele uren die hij overdag slaapt. Evt dan zelf ook een oog dicht doen.
Alle reacties Link kopieren
Hou je het s' nachts ook zo saai mogelijk?

Niet gezellig kletsen en knuffelen, lampen uit/dimmen..

En op zijn kamertje gaan troosten ipv beneden?

Of misschien zit er een boertje dwars?



Of is voor hem de dag begonnen en doet hij een dutje van hooguit een uur?
De enige tip die ons hielp was overdag goed licht te slapen leggen, bij een raam bijvoorbeeld. En dan in de nacht juist erg verduisterd laten slapen. Zo leren ze sneller dag en nacht uit elkaar te houden. Op die leeftijd is dat nog moeilijk en het kan even duren. Ook is mijn ervaring dat vroeg in de ochtend steeds wakker worden met kou te maken kan hebben. Misschien na die luier van vier uur iets warmer aankleden en dan lekker een fles en weer naar bed?
Alle reacties Link kopieren
Hier gaf ik om de 3 uur voedingen maar als ze sliepen lieten ik ze ook slapen. Hier ook ervaring met reflux en volgens mij is het heel positief dat hij zoveel slaapt. Ik vind om de 4 uur voeden wel wat vroeg, ik deed dat pas als ze snachts goed sliepen.



Hier sliepen mijn kinderen ook het beste in de avond. Geef het tijd, ze gingen bij mij steeds langer slapen dus de 4.00 verschoof langzaam naar 7.00.



Succes en gefeliciteerd met je zoontje!



Edit: ik neem aan dat hij om 4.00 gewoon een goede fles krijgt?
Alle reacties Link kopieren
Wat bij ons hielp was, om de "laatste" voeding (die van 19 bij jou dus) steeds een kwartiertje te verlaten. Zo werd de nacht steeds later, totdat ze van 23.30 tot 5 sliep en wij dus ook weer een normale nacht hadden. Ze hebben nog geen dag/nacht ritme (sommigen dan), werd ons verteld. Wij hebben haar dat dus moeten leren.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Wat slaapt je kindje goed zeg! Heerlijk 8 uur overdag. En dat ritme komt s nachts wel! Heel verstandig om rond 8 uur s avonds gewoon zelf ook te gaan slapen, dan komt dat langer van 7 uur slapen vanzelf.



Mijn zoon was rond die tijd ook altijd rond 3 uur s nachts wakker, en dan echt huilen en gedoe maar na een paar weken was het weer rustig
Alle reacties Link kopieren
Overdag zo licht mogelijk, gordijnen open. En geluiden im hem heen, zet de radio maar, stofzuigen noem maar op.

Snachts zo donker mogelijk, net genoeg licht om te kunnen zien wat je aan het doen bent als je met hem bezig bent.

Overdag wat langer wakker houden of dan om de 3 uur ipv om de 4 uur voeden.
Alle reacties Link kopieren
Oke ja misschien laat ik me ook gek maken door moeders, ook hier, waarvan hun " 6 weken oude baby al doorslaapt".



En inderdaad hij krijgt om 04.00 gewoon de fles hoor. Het cb gaf aan dat hij in principe qua voeding gewoon goed zit.



Het 's morgens na 1 uur weer een fles geven is dus niks. dan gewoon geen honger en misschien is hij wel gewoon wakker inderdaad? Dat voor hem de dag begint?



O en s nacht ben ik heel saai haha. Geen gezelligheid hoor. Flesje schone luier en weer naar bed. En overdag slaapt hij met licht doorlatende gordijnen dicht. En s nachts met verduisterende rolgordijnen en gordijnen dicht.



En vanaf zijn laatste voeding gaat ook zijn pyjama aan.



Nou geloof dat ik maar savonds ga proberen de fles wat te rekken in de hoop dat het lange slapen beetje verschuift en voor de rest maar in m'n achterhoofd houden dat hij pas 8 weken is!
Alle reacties Link kopieren
O en hij is heel erg gewend aan geluiden overdag hoor. Deur is gewoon open en rommel genoeg boven. Wasmachine/droger aan enzo.
Alle reacties Link kopieren
Tsja je hebt eerlijk gezegd al geluk met hoe hij slaapt. Tot een maand terug werd mijn dochter (nu 10 maanden) bijna altijd nog wakker tussen 05.00-05.30. Soms nog eerder. En dan werd ze s nachts nog wakker voor een fles.



Met 8 weken sliep ze vaak niet meer dan 2 uur achtereen.

Het wordt over het algemeen vanzelf beter
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je een beetje onrealistische verwachtingen hebt over het slaapgedrag van kleine babies. De meesten slapen niet zelfstandig van 's avonds laat tot 's morgens vroeg door. Ik denk dat je je al in je handjes mag knijpen dat je baby verder zo goed slaapt en dat vroege wakker worden zou ik maar voor lief nemen.

Wissel gewoon af met je partner wat betreft de vroege dienst en ga op tijd naar bed, i.p.v krampachtig proberen je baby in een slaapritme te drukken wat hij nog niet heeft. Hij komt zo te horen geen slaap tekort en gaat vanzelf een dag/nachtritme aanhouden.
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik eerder al zei denk ik dat ik me gek heb laten maken door de verhalen hier en elders op internet. Dus of het onrealistisch is weet ik niet Lexis.



Ik probeer overigens niks krampachtig hoor. Als hij wakker is, is hij wakker daar kan hij zelf niks aan doen. Vroeg alleen om tips. En de tips van bijvoorbeeld Polkat ga ik zeker proberen.



Bedankt voor de feedback!
Alle reacties Link kopieren
Reken er maar op dat je een vroege vogel hebt en dat dit nog wel even zo blijft. Het zal wel later worden, maar onze zoon is nu 3 jaar en 4 maanden en wordt nog steeds rond 6 uur wakker. Donderdag en vrijdag om 05.30 en 05.20 en vanochtend om 06 uur. Het went.
Laat je niet gek maken en veer mee met je kind. Dat kun je maar beter snel leren want dat moet je nog veel vaker doen
quote:aikidoka schreef op 25 februari 2017 @ 08:26:

Reken er maar op dat je een vroege vogel hebt en dat dit nog wel even zo blijft. Het zal wel later worden, maar onze zoon is nu 3 jaar en 4 maanden en wordt nog steeds rond 6 uur wakker. Donderdag en vrijdag om 05.30 en 05.20 en vanochtend om 06 uur. Het went.



Maar dat hoeft niet, hoor. Mijn zoon werd als baby ook steeds rond 4.30 uur wakker en nu (19 maanden) slaapt hij bijna dagelijks uit tot 8.00 uur.



TO: gewoon geduld hebben. Het wordt vanzelf beter! Prijs jezelf gelukkig met zo'n goede slaper en kruip zelf ook in bed als je baby slaapt. Wat wij overigens deden als zoon overdag sliep, was het gordijn op zijn kamertje niet helemaal sluiten. We zorgden ervoor dat er nog voldoende daglicht zijn kamer binnenkwam en we hoopten dat hij zo langzaam door zou krijgen dat er verschil was tussen de dag en de nacht.
Alle reacties Link kopieren
Wow wat een luxe zoveel slaap. Ook overdag
quote:yolo2013 schreef op 25 februari 2017 @ 07:53:

Oke ja misschien laat ik me ook gek maken door moeders, ook hier, waarvan hun " 6 weken oude baby al doorslaapt".



..



Nou geloof dat ik maar savonds ga proberen de fles wat te rekken in de hoop dat het lange slapen beetje verschuift en voor de rest maar in m'n achterhoofd houden dat hij pas 8 weken is!

Jouw kind slaapt toch ook al vrijwel door.. Onder doorslapen wordt door het cb in elk geval verstaan dat ze 6 uur achter elkaar slapen. Ideaal gezien zou je wel willen dat dat tussen 0 en 6 gebeurt, maar jouw kind doet het net iets vroeger (maar dan wel al 7 uur). Dus misschien dat die gedachte je iets kan helpen tegen al die verhalen van andere moeders (en als het helpt, die van mij van 13wk slaapt nog niet door en ook geen 7 uur achter elkaar )



En wat betreft het proberen te rekken, ik zou dat echt niet doen. Baby's die zo jong zijn, hebben zo hun eigen ritme. Dat ritme verschuiven lukt vaak amper. Het enige dat het dan oplevert is dat je kind gefrustreerd is, omdat hij moet wachten op de fles. En ouders gefrustreerd omdat kind vervolgens niet later komt.

Je neerleggen bij dit ritme en aannemen dat het vanzelf ook eens anders wordt, is effectiever.

En over een maandje gaat de zomertijd in, dan verschuift het ook al een uur.
Oh en bedenk dat er aan elk ritme wel iets nadeligs is. Dus ook aan het ritme van baby's die van 0 tot 6 slapen. Want misschien dat die baby's tot 0.00 uur wakker blijven en voortdurend aandacht nodig hebben. Dan ben je dus elke dag verplicht tot 0.00 uur wakker te blijven en heb je geen tijd voor jezelf/elkaar.

Of wellicht slapen die baby's overdag maar 2x een uurtje.

Jij leest alleen 'slaapt door tot 6.00 uur', maar dat zegt dus helemaal niks.

Het ritme van jouw baby heeft dus ook zo zijn voordelen, want hij slaapt goed overdag en vanaf 19.00 uur kunnen jullie al beginnen met bij tanken. Focus op de positieve kanten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bloes schreef op 25 februari 2017 @ 08:49:

[...]





Maar dat hoeft niet, hoor. Mijn zoon werd als baby ook steeds rond 4.30 uur wakker en nu (19 maanden) slaapt hij bijna dagelijks uit tot 8.00 uurAls ik tot 8 uur kan slapen ben ik de koning te rijk! Dat komt nog steeds bijna niet voor. Maar goed, onze zoon is dan weer geweldig op andere vlakken, alleen niet op het gebied van slapen!
Alle reacties Link kopieren
@kwartje je hebt ook helemaal gelijk!! Bedankt voor je positiviteit! Ik laat het gewoon zo en dat ritme komt dan inderdaad vanzelf.



Mag inderdaad echt niet klagen als ik het zo lees. Alhoewel het ook geen klagen is maar vroeg me gewoon af hoe andere dat dan doen. En dat doorslapen is dus blijkbaar een enorm wijd begrip.
quote:yolo2013 schreef op 25 februari 2017 @ 07:53:

Oke ja misschien laat ik me ook gek maken door moeders, ook hier, waarvan hun " 6 weken oude baby al doorslaapt".



Ehm, jouw baby slaapt 7 uur achter elkaar. En slaapt dus ook al door.

Alleen misschien niet op het tijdstip dat jij graag hebt.

Overdag 2x 4 uur slapen en ´s nachts/´s ochtends vanaf 4 of 5 uur wakker: wow!

Niet zo gek dat hij dan wakker is. Hij heeft genoeg geslapen en zijn dag begint.



Ik begrijp wel dat je het ritme graag wat verschoven ziet. Overdag zou ik de kamer licht houden en het huis niet muisstil houden. En misschien net wat langer ophouden na de fles. Hopelijk worden de slaapjes overdag zo wat korter, waardoor hij zijn dag-nachtritme langzaam aanpast.
Alle reacties Link kopieren
Wow wat slaapt je ukkie veel! Bij mij was 2 uur de max overdag, maar meestal 1 uur of 45 minuten. Mijn jongste is nu 8 maanden en minimaal 2 keer per nacht wakker. Lees maar eens iets over het slaapgedrag bij baby's. Daarbij is elk kind anders.
Alle reacties Link kopieren
Als hij 18 vd 24 uur slaapt doet hij het toch prima? Met de tijd zal hij meer in de nacht en minder overdag gaan slapen. Komt goed!
Alle reacties Link kopieren
Om de drie uur is toch heel normaal voor 8 weken? En jaaa ook snachts. Welkom, je hebt een kleine pasgeboren baby.

Ga zelf gewoon ook om 19 uur slapen dan heb je er geen last van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven