Wanneer 1e hoofdkussen kind?

16-09-2009 12:23 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wanneer kreeg jullie kind zijn/haar eerste hoofdkussen? Ik weet dat het officieel pas vanaf 2 jaar 'mag'. Maar onze zoon is nu 19 maanden en gebruikt zijn knuffels als kussen. We vinden hem regelmatig met een hond of konijn onder zijn hoofd Daarom denken we er toch aan om een kussen voor hem aan te schaffen, maar is dit dan wel veilig op deze leeftijd? Hoe hebben jullie dit gedaan?
Mijn zoon is in juli 2 geworden. Vorige maand is hij over gegaan naar een junior bed en we sindsdien slaapt hij onder een dekbed met een hoofdkussen.
Ik lees mee, mijn kind is net 3 en ik denk dat hij er wel aan toe is nu. Mijn neefje had destijds een speciaal kinderkussen, dat als het ware ademt en lucht doorlaat. Misschien weten anderen daar meer over?
Ik heb het toevallig een paar weken geleden nog nagevraagd op het consultatieburo. Dochterlief (nu 22mnd) slaapt ook al ruim een half jaar met een knuffels onder haar hoofdje. En als ze bij ons in bed ligt, pikt ze ook altijd direct ons hoofdkussen in! Het advies van het cons.buro was om pas in het vierde levensjaar een hoofdkussen te geven, omdat de bouw van een kinderlichaam nog geen hoofdkussen nodig heeft (d.w.z. de stand van hoofd/nek/rug is anders dan bij volwassenen).

Voorlopig slaapt dochterlief hier dus nog met een roze konijn onder haar hoofd!
Och jee, 4 jaar pas?? Wat grappig Jojon dat jouw dochtertje dat ook doet. Het ziet er wel schattig uit, hier een beige konijn

Maar goed, nodig hebben ze het dus niet, dat is duidelijk. Maar hij ligt blijkbaar wel lekkerder met iets onder zijn hoofd. Zou een kussen dan niet prettiger zijn? Want het CB gaf dus niet aan dat het niet veilig is?
Misschien een domme vraag, maar waarom zou het niet veilig zijn?
Wat ik ervan weet, verstikkingsgevaar. Maar waarom het dan vanaf 2 wel veilig is weet ik eigenlijk ook niet eerlijk gezegd.
Oudste vanaf 1,5 en jongste vanaf 1. Wel een superdun kussen, geloof van de ikea.
Jongste ligt sinds ze ong. 17 maanden is al op een dun hoofdkussen. Het viel ons op dat ze beter sliep in ons bed (lees: op ons kussen) dus toen hebben we haar er ook een gegeven.

Ik zou niet weten wat er eventueel niet veilig aan zou kunnen zijn op deze leeftijd, niets mis met haar motoriek als ze niet lekker ligt dan schuift ze wel weer op.
Hier ook. In ons bed heeft ze een eigen kussen. (in haar eigen bed dus weer niet)
Mijn kind kreeg vanaf drie een kussen. Maar het wordt nog steeds standaard uit bed gesmeten. Mijn kleuter heeft nog altijd geen behoefte aan een kussen tijdens het slapen.
Ah kijk, dus toch wel meer kinderen die onder de 2 op een kussen sliepen. Denk dat we er toch maar 1 aan gaan schaffen om uit te proberen. Heb toch het gevoel dat het lekkerder ligt dan een knuffel. Dank voor de ervaringen!
Mijn dochter ging toen ze nog net geen 2 was in een peuterbed en kreeg toen een peuterdekbed en peuterkussen van de Hema. Sliep ze gelijk lekker op. Is wel een heeeeel plat kussen, zelf vind ik er niks aan. Maar het is wel speciaal voor die leeftijd en Hema is ook niet zo duur, da's ook wel fijn
Ik ben van mening dat een plat (speciaal kinder-)kussen beter is voor een kindje dan elke nacht op een knuffel liggen....
Dochter was bijna 2 en zoon was net 1 toen ze ene kussen kregen. Dochter haalde steeds voor ze naa bed ging mijn kussen van bed, sleepte die mee nara haar bedje dus dat was duidelijk en zoon haalde z'n dekentje los en ging daarop liggen met z'n koppie. Ze zijn ook allebei helemaal gek op hun kussen, Ik mag alles thuislaten als we op vakantie gaan maar niet hun kussens.

Beiden hebben een heel dun kinderkussen van de ikea.
mijn jongste zoon sliep met een lolifant onder z'n hoofd.

ik zou zeggen als ze op een knuffel kan slapen, kan ze ook op een kussen slapen.

die is er toch voor?
Het gekke is, dat dochter van drie dat kussen niet in haar eigen bed wil hebben. Van mij mag ze, maar ze wil het niet. Is kennelijk voor haar iets dat echt bij 'het grote bed' hoort...
je hebt van Silvana (kussenmerk) speciale kleuterkussens. Ze zijn van ademend materiaal wat je goed kunt wassen. En eeerg dun natuurlijk. Mijn zwager heeft er ook één. (en geen schouders, maar da's weer wat anders)
-
Dochter heeft hem met 2.5 jaar gekregen van de Hema, ze was er destijds helemaal trots op!
Hier kreeg dochterlief met 18 maanden een kussen. Na een paar nachten tussen ons in op mijn kussen, omdat ze anders niet sliep, hebben wij snel een kussen gehaald.
zoonlief hier van 19 mnd.krijgt binnenkort een eigen platte peuterkussen en dekbedje.slaapt al vanaf zijn geboorte met zn knuffels onder zijn hoofdje.volgens mij moeten ze gewoon oud genoeg zijn om de dekens weg te kunnen slaan indien die op zijn hoofd komt.en dat kan hij wel.ben benieuwd hoe hij zn bedje straks ervaart.
Dochter, vandaag 3, heeft nog geen hoofdkussen. Als ze bij ons in bed ligt schuift ze deze ook aan de kant. Ze heeft geen knuffels in bed en ligt dus altijd plat. Ik denk dat ik er pas vanaf 4 ofzo mee ga beginnen tenzij ze er om vraagt natuurlijk.
mijn zoon kreeg met ruim 3 een kussen, het peuterkussen van de hema.
Met twee en een half geloof ik. Een dunnetje.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven