Wanneer einde BSO

28-01-2020 23:03 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf welke leeftijd gingen jullie kinderen niet meer naar de BSO en waren ze vanuit school tot 18.00 uur alleen thuis?
Ik twijfel voor de dag dat ik om 18.00 uur thuis ben (wel telefonisch goed bereikbaar) en voor de woensdag als ik moet werken. Dan zou hij van 12.30 tot 16.30 alleen zijn waarbij ik minder goed bereikbaar ben.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer hij het zelf aangeeft en dan rustig afbouwen. Ene kind kan het met 10 jaar andere wil het pas aan het einde van groep 8.

Ik werk zelf op een bso en overleg altijd met ouders, zeker als de kinderen in groep 8 zitten en ook moeten kunnen oefenen met de vrijheid. Eerst bijvoorbeeld om 17:00 naar huis als je zelf om 18:00 thuis bent en zo steeds vroeger. Kind geeft dan zelf wel aan of hij eerder wil of juist niet. Dan is de bso nog een tijdje achterwacht zeg maar.
Sommigen zijn 11 en vinden het drie weken leuk en komen daarna graag weer naar de bso. Anderen zijn 10 zien we na twee keer niet meer terug.

Hangt dus heel erg van je eigen kind af 😉
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Hoe oud is jouw zoon?
Het hangt er vanaf hoe je hem inschat denk ik.
Ik sprak eens een moeder met 2 zoons die vertelde dat ze haar oudste vanaf zijn 9e jaar gerust een paar uurtjes alleen liet na schooltijd.
Met haar jongste lag dat absoluut anders. Die was wat impulsiever en dromeriger en bij hem durfde ze het pas aan vanaf zijn 11e.
Wel handig als je even meldt hoe oud ie is.
Vanaf groep 6 heb ik de dins- en donderdag laten vallen. Vanaf groep 7 ook de woensdag. Voor mijn jongste althans. Oudste moest tot en met de kerstvakantie in groep 8 naar de bso. Zij had ook prima eerder kunnen stoppen, maar ja oudste kind dus daar ben je wat voorzichtiger mee.
Alle reacties Link kopieren
Zoon is in oktober 10 geworden, hij zit in groep 7.
Hij wil zelf het liefst gewoon naar huis.
Hij komt ook alleen naar huis als ik om 16.30 thuis ben, dat gaat prima.
MinkeDeWit schreef:
28-01-2020 23:11
Vanaf groep 6 heb ik de dins- en donderdag laten vallen. Vanaf groep 7 ook de woensdag. Voor mijn jongste althans. Oudste moest tot en met de kerstvakantie in groep 8 naar de bso. Zij had ook prima eerder kunnen stoppen, maar ja oudste kind dus daar ben je wat voorzichtiger mee.
Dat vind ik wel apart. Loslaten is toch iets waar je vooral zelf even doorheen moet?
Of had je toen gewoon niet het idee dat zij het al aankon om alleen te zijn?
Alle reacties Link kopieren
Dochter is bijna 10 en af en toe 2,5 uur alleen met oudste (13). Ze vindt dit prima. Een van ons is dan wel altijd telefonisch bereikbaar. In principe is er altijd een oppas, maar als deze onverwacht een keer niet kan, doen we het zo. Ze is sowieso twee dagen per week voor school een halfuur alleen thuis en gaat dan zelf naar school.
Alle reacties Link kopieren
Eind groep 8. Op de BSO is het toch gezelliger dan alleen thuis.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
28-01-2020 23:22
Eind groep 8. Op de BSO is het toch gezelliger dan alleen thuis.

Mijn dochter vond de BSO vreselijk en was blij dat ze gewoon naar huis mocht. Dit is voor iedereen anders.
Alle reacties Link kopieren
MevrKakel schreef:
28-01-2020 23:14
Dat vind ik wel apart. Loslaten is toch iets waar je vooral zelf even doorheen moet?
Of had je toen gewoon niet het idee dat zij het al aankon om alleen te zijn?
Klopt, maar herken jij niet dat dat iets is waar je vooral bij je oudste nog wel een beetje aan moet wennen? Dochter van 11 is onze oudste, maar heeft verschillende vriendinnen met een grote broer of zus. Ik merk echt wel dat die andere ouders al meer gewend zijn aan tienervrijheden dan wij. (En dan is het niet zo dat onze dochter minder mag, maar meer dat ze met een idee komen en dat ik even iets heb van 'o, ja, dat zou eigenlijk al wel moeten kunnen'.)

TO, dochter is in december 11 geworden en zit in groep acht. Vanaf begin dit schooljaar mocht zij om 17u zelf naar huis fietsen en was dan 15-30 min. alleen thuis tot papa kwam. Dat was vooral omdat we benieuwd waren of ze het aankon om zelf een sleutel te hebben. Ik zag er tot nog toe tegenop haar al om 15u naar huis te laten komen omdat ik 3x per week 2,5 à 3 uur alleen thuis gewoon vrij veel voor haar vond. Ik had eigenlijk gedacht haar per februari van de BSO af te halen, maar toen in december haar klasgenootje er vanaf ging wilde dochter ook niet meer. Zij is uiteindelijk - toevallig - óp haar 11e verjaardag voor het laatst gegaan.
BSO heeft hier een 8+ groep, met meer vrijheden en meer faciliteiten dan voor de 4-8-jarigen. Ik merk dat dat wel veel scheelt in hoe lang ze het leuk blijven vinden.
Hoe laat heeft de school gedaan?

Ik vind het wat anders om van 14u tot 18u alleen te zijn, dan van 15u30 tot 18u.

Kan hij op woensdagmiddag naar een vriendje of zelf een vriendje uitnodigen?
Zodat hij niet altijd alleen is?


Hoe goed kent hij de buurt / de buren en kan hij bij iemand aanbellen bij problemen en jij niet bereikbaar?
Alle reacties Link kopieren
Lambchop schreef:
28-01-2020 23:09
Wanneer hij het zelf aangeeft en dan rustig afbouwen. Ene kind kan het met 10 jaar andere wil het pas aan het einde van groep 8.

Ik werk zelf op een bso en overleg altijd met ouders, zeker als de kinderen in groep 8 zitten en ook moeten kunnen oefenen met de vrijheid. Eerst bijvoorbeeld om 17:00 naar huis als je zelf om 18:00 thuis bent en zo steeds vroeger. Kind geeft dan zelf wel aan of hij eerder wil of juist niet. Dan is de bso nog een tijdje achterwacht zeg maar.
Sommigen zijn 11 en vinden het drie weken leuk en komen daarna graag weer naar de bso. Anderen zijn 10 zien we na twee keer niet meer terug.

Hangt dus heel erg van je eigen kind af 😉
Dit. Ik werk ook op een BSO. Met dat verschil, dat ik geen kinderen meer op mijn groep heb die in groep 8 zitten. Op een gegeven moment zijn ze de BSO echt wel ontgroeid en is er voor deze kids niet veel meer te doen op de BSO. Hoe veel je ook aan biedt, het sluit niet meer aan op de behoeften van het kind. Het oefenen ben ik ook een groot voorstander van, begin klein. Een half uurtje alleen ( kind mag zelf naar huis en jij bent er met een half uur), dan een uur alleen etc. Wel altijd met een goede achterwacht, wie kan het kind bellen als er iets is. Je kan zelf het beste inschatten wanneer jouw kind er aan toe is even alleen te zijn toch?
Lariba schreef:
28-01-2020 23:27
Klopt, maar herken jij niet dat dat iets is waar je vooral bij je oudste nog wel een beetje aan moet wennen? Dochter van 11 is onze oudste, maar heeft verschillende vriendinnen met een grote broer of zus. Ik merk echt wel dat die andere ouders al meer gewend zijn aan tienervrijheden dan wij. (En dan is het niet zo dat onze dochter minder mag, maar meer dat ze met een idee komen en dat ik even iets heb van 'o, ja, dat zou eigenlijk al wel moeten kunnen'.)

TO, dochter is in december 11 geworden en zit in groep acht. Vanaf begin dit schooljaar mocht zij om 17u zelf naar huis fietsen en was dan 15-30 min. alleen thuis tot papa kwam. Dat was vooral omdat we benieuwd waren of ze het aankon om zelf een sleutel te hebben. Ik zag er tot nog toe tegenop haar al om 15u naar huis te laten komen omdat ik 3x per week 2,5 à 3 uur alleen thuis gewoon vrij veel voor haar vond. Ik had eigenlijk gedacht haar per februari van de BSO af te halen, maar toen in december haar klasgenootje er vanaf ging wilde dochter ook niet meer. Zij is uiteindelijk - toevallig - óp haar 11e verjaardag voor het laatst gegaan.
BSO heeft hier een 8+ groep, met meer vrijheden en meer faciliteiten dan voor de 4-8-jarigen. Ik merk dat dat wel veel scheelt in hoe lang ze het leuk blijven vinden.
Ik moest er aan wennen, natuurlijk, maar ik heb daardoor niet gewacht met het laten uitproberen en oefenen met de dingen waarvan ik zag dat ze er (bijna) aan toe waren. Soms moest ik echt wel even slikken, ik heb ook wel eens flink in spanning gezeten met één oog op mijn telefoon. Dat lijkt me heel normaal. Ik heb wel altijd geprobeerd om ervoor te zorgen dat ik naar mijn kinderen toe alle vertrouwen uitstraalde in hun manier van de wereld ontdekken en hoe ze hun wereld stapsgewijs groter maakten, en mijn best gedaan ze niets van mijn zenuwen te laten merken.

Daar ben ik eigenlijk best trots op dat dat zo gelukt is. Het was het niet altijd even makkelijk.
MevrKakel schreef:
29-01-2020 00:09
Ik moest er aan wennen, natuurlijk, maar ik heb daardoor niet gewacht met het laten uitproberen en oefenen met de dingen waarvan ik zag dat ze er (bijna) aan toe waren. Soms moest ik echt wel even slikken, ik heb ook wel eens flink in spanning gezeten met één oog op mijn telefoon. Dat lijkt me heel normaal. Ik heb wel altijd geprobeerd om ervoor te zorgen dat ik naar mijn kinderen toe alle vertrouwen uitstraalde in hun manier van de wereld ontdekken en hoe ze hun wereld stapsgewijs groter maakten, en mijn best gedaan ze niets van mijn zenuwen te laten merken.

Daar ben ik eigenlijk best trots op dat dat zo gelukt is. Het was het niet altijd even makkelijk.

En bij je tweede heb je dat dus al een keer doorgemaakt en doorloop je dat dus makkelijker. Over nr 3 en 4 heb ik het dan niet eens :P
Alle reacties Link kopieren
delicious35 schreef:
28-01-2020 23:14
Zoon is in oktober 10 geworden, hij zit in groep 7.
Hij wil zelf het liefst gewoon naar huis.
Hij komt ook alleen naar huis als ik om 16.30 thuis ben, dat gaat prima.
Wat gaat hij de hele middag doen als je er niet bent? Mijn kind leek het geweldig, niet meer naar de bso, maar in de praktijk vond hij het vreselijk saai, een hele middag alleen.
Hij is heel snel meer gaan sporten.
Alle reacties Link kopieren
Met tien, toen waren ze er klaar mee
Ze regelden zelf afspraken en dat was prima
Met 10 jaar waren ze er hier helemaal klaar mee. Ze vonden het heerlijk om gewoon thuis te zijn. Ze regelde dan zelf speelafspraken, zodat ze niet alleen waren. Ik moet wel zeggen dat ze hier maximaal 3 uur alleen waren en ook maar 2 dagen per week.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook benieuwd wat ze dan doen in de middag. Mijne zit nu in groep 6 en is volgens mij de oudste op de BSO inmiddels. Hij kan prima alleen thuis zijn, maar dan verveelt hij zich snel. Tenzij hij mag screentimen...
Sanne_A schreef:
29-01-2020 06:17
Ik ben ook benieuwd wat ze dan doen in de middag. Mijne zit nu in groep 6 en is volgens mij de oudste op de BSO inmiddels. Hij kan prima alleen thuis zijn, maar dan verveelt hij zich snel. Tenzij hij mag screentimen...
Hier spraken ze gewoon met andere kinderen af na schooltijd.
Heb hier een zittenblijvertje van 1.25m waarvan we waren vergeten dat ze al 11 is.
Tot groot verdriet van de leidsters zijn we aan het afbouwen. In mijn hoofd doe je dat vanaf 10 maar zelfs met mijn eigen bso achtergrond beetje vergeten 😳
Gaat ineens heel snel want de tso heeft ze ook al zelf ideeën over. Dus ineens een zelfstandig bewegend meisje door de stad, ik vind het wennen.
Ik zou beginnen met 1 dag minder, dan een paar weken later nog een dag minder... en als laatste die woensdagmiddag. Als je kind dat dan ook wil.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook met 10 gestopt, de zomervakantie nog opvang gehad en vanaf begin groep 7 geen bso meer. Na school ging dat prima, ze waren bij mij wel altijd samen (tweeling) dat scheelt nisschien. De schoolvakanties vond ik wel nog passen en meten. Ik vond ze namelijk nog wel te klein om hele dagen alleen thuis te zijn. Maar dat hebben we met vriendjes, oma, andere familie, wij zelf verlof, ook allemaal kunnen opvangen zodat ze tot de zomervakantie na groep 8 niet hele dagen alleen hoefden te zijn, vanaf die vakantie ging dat ook prima en juichen ze nog net niet als ik in de vakantie ga werken.
Alle reacties Link kopieren
Begin groep 6 zijn we gestopt met de BSO, de eerste weken heeft m’n schoonzusje ‘s middags nog ‘opgepast’ voor die ene middag waar het om ging. Al snel gaf onze zoon aan dat hij het prima zou vinden om alleen thuis te blijven. Hij was toen bijna 10. Is altijd uitstekend gegaan! Ik moet wel zeggen dat de middagen thuis hier ook echt kort zijn: ze hebben geen continurooster en zijn dus pas rond 15.30 uur thuis. Man of ik zijn er om 17.00/17.15 uur alweer.
Alle reacties Link kopieren
Sanne_A schreef:
29-01-2020 06:17
Ik ben ook benieuwd wat ze dan doen in de middag. Mijne zit nu in groep 6 en is volgens mij de oudste op de BSO inmiddels. Hij kan prima alleen thuis zijn, maar dan verveelt hij zich snel. Tenzij hij mag screentimen...
Ik weet wel zeker wat de mijne zou doen. Die gaat achter de (spel) computer zitten en komt er niet meer achter vandaan tot ik thuis kom.

Nu Jan je er natuurlijk een tijdslot opzetten maar dan is het maar afwachten wat ze gaan doen.
Vriendje in huis wanner ik er niet ben wil ik liever ook niet. Rondzwerven op straat ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven