Wanneer kan een kind alleen naar school?

17-07-2008 09:06 55 berichten
Zo, ik ben op dreef deze week.

Ik fietste van de week een stuk achter mijn zoon van 7 (bijna 8) en een vriendje. Ze fietsten keurig naast elkaar en keken goed uit. Van huis naar school is ongeveer 5 minuutjes fietsen en we komen één wat drukkere weg tegen (waar wel drempels liggen bij de oversteekplaats).

Toen vroeg ik me af wat gemiddeld gezien een normale leeftijd is om kinderen meer vrijheid te geven en ze bijvoorbeeld alleen op de fiets naar school te laten gaan. Of even naar de supermarkt als ik wat vergeten ben.

Van de week heb ik mijn zoon alleen naar de glasbak laten gaan en dat vond ik al best spannend. Grote onzin eigenlijk, want het is om de hoek en hij hoeft eigenlijk alleen een fietspad over te steken.

Ik ben thuis best relaxed geloof ik, maar dingen als zonder toezicht buiten spelen en alleen naar school fietsen vind ik heel moeilijk inschatten.

Dat alleen naar school fietsen is trouwens niet echt aan de orde hier hoor, want ik heb ook nog twee jongere kinderen, dus voorlopig fiets ik vrolijk mee. Maar ik vraag me dus wel af hoe andere ouders bepalen wat kan en wat niet. Soms vind ik mijn zoon al best heel groot namelijk en denk ik dat het moet kunnen. Maar op andere momenten realiseer ik me weer wat een ukkepuk hij eigenlijk nog is.

Shoot!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het heel erg per kind verschilt maeve.

Mijn dochter van 6 gaat wel eens naar de c1000 om wat te halen ( idd meestal iets dat ik vergeten ben ) Maar mijn zoon van 7 - met stoornis - zou dat nog lang niet kunnen.

De school van mijn dochter is ook ongeveer 5 minuten fietsen, 1 "enge" weg. En dat vind ik dan weer wat enger dan naar de c1000. Die weg grenst aan het schoolplein en er wordt nogal gevaarlijk gereden door haastige ouders\verzorgers. Heb al een paar keer een aanrijding en ontelbare bijna aanrijdingen gezien.

Ik weet niet hoe dat bij je zoon is ?
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Ik heb Loentje (7) van de week voor het eerst alleen naar de brievenbus gestuurd en dat ging goed (althans, om dat zeker te weten, moet ik nog even bij Bam checken ). Aangezien de brievenbus naast de Super staat, heb ik besloten dat hij dan deze week mag proberen een boodschapje te doen. Dit is ook een wat drukkere weg over, en ik vind het ook eng, hoor!

Naar school mag hij wel alleen, maar daarvoor hoeft hij de stoep niet af en is 2 minuten lopen. Hij gaat vaak wat eerder dan wij omdat hij nog wil knikkeren ofzo en het komt voor dat ik hem dan helemaal niet meer zie. (Best raar!)
Ik lees nu dat je hem voorlopig nog niet alleen laat gaat

Met dat boodschapje kwam eigenlijk omdat we samen boodschappen hadden gedaan, en zij had een klein tasje met wat badkamer spulletjes ergens laten staan.

Ik stuurde haar terug om het te gaan zoeken. Zelf schoot ik mijn schoenen aan en achtervolgde ik haar op een afstandje, en kon zo mooi zien dat ze alleen kon.

Een paar weken later heb ik haar een fles siroop laten halen, en toen kwam ze binnen 10 minuten ( voor mijn idee eeeeuwen ) huppelend terug met siroop, bonnetje, wisselgeld en de groeten van de cassiere.

Het was een kwestie van uitproberen hier dus
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Nee, alleen naar school fietsen zal niet snel gebeuren, maar ik kan me voorstellen dat hij op een gegeven moment misschien na school wel op het veldje wil blijven voetballen. Nu blijf ik er dan bij, maar ja, heb ik ook niet altijd zin in. Dus misschien dat er ooit op relatief korte termijn toch alleen gefietst gaat worden (en niet pas als hij naar de middelbare school gaat )

Stiekem achtervolgen is wel een idee ja. Met Mootjes warrigheid en concentratiegedoetjes durf ik er trouwens niet helemaal op te vertrouwen dat hij halverwege hier en de supermarkt nog weet wat hij ging doen.

Pim, is de Super die grote weg over waar je bij jullie de wijk binnen komt rijden? Die twee minuten naar school bij jullie vandaan zou ik ook wel doen denk ik. Volgens mij is het juist ook goed om kinderen op een gegeven moment wat meer vrijheid en verantwoordelijkheid te geven. Maar ja, wannéér?
Zoon van 10 moet van ons na de vakantie eigenlijk wel alleen naar school; naar huis komt hij al heel lang alleen (sinds hij bijna negen is). Het brengen 's ochtends is meer een gewoonte, en ik kom langs zijn school als ik ga werken dus het komt dan gewoon mooi uit. Meave, als je het wilt introduceren, zou ik hem eerst alleen van school naar huis laten komen, zodat je meer zicht hebt of hij daadwerkelijk thuis komt (op school slaan ze natuurlijk ook wel alarm als hij niet op zou dagen maar daar gaat toch meer tijd overheen).
Ligt er toch ook heel erg aan waar je woont hoor. Ik vind trouwens fietsen toch wat enger dan lopend hoor maar dat is mijn gevoel. Ik denk dat ik mijn kind ook zo subtiel achtervolg de eerste keer maar gelukkig duurt dat nog jaaaaaaaaaren (hoop ik toch echt!)
En kinderen geven het meestal heel goed aan als ze ergens aan toe zijn, daar mag je best op vertrouwen. Alleen is het met Mootje en mijn zoon misschien net een beetje anders.
quote:Zwieber schreef op 17 juli 2008 @ 09:26:

Ligt er toch ook heel erg aan waar je woont hoor. Ik vind trouwens fietsen toch wat enger dan lopend hoor maar dat is mijn gevoel. Ik denk dat ik mijn kind ook zo subtiel achtervolg de eerste keer maar gelukkig duurt dat nog jaaaaaaaaaren (hoop ik toch echt!)Dat klopt volgens mij ook wel. Zoon heeft eerst een jaartje gelopen maar nu hij zijn nieuwe fiets heeft, gebruikt hij die.
Ik heb geen kinderen, dus ik heb ook geen idee hoe dat tegenwoordig gaat en eigenlijk kan ik ook geen nuttige inbreng geven, maar ik ging vroeger al naar de kleuterschool in m'n eentje. Okay die was om de hoek, maar daarna naar de lagere school gingen wij ook alleen. We haalden elkaar dan op om naar school te gaan. Deze school was toch zeker 10 minuten lopen en ik moest minstens 3 wegen oversteken (wel rustige straatjes). Ik ging toen ik tien/elf was alleen met vriendinnetjes met de bus naar het zwembad.

Ik speelde ook alleen voor de deur in de speeltuin toen ik een jaar of 3 was.

Is er echt zoveel veranderd of zijn ouders tegenwoordig veel truttiger.
Ik ging ook alleen naar de kleuterschool. Op de fiets. Aan de andere kant van het dorp. Maar ja, de jaren 70 waren toch anders dan nu. K-int is nu 4 en ik denk dat ik haar pas zelf durf te laten gaan als ze een rijbewijs heeft
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
Kaar, ik denk dat er tegenwoordig gewoon meer gevaar op de weg is. Veel meer auto's bijvoorbeeld en meer drukke wegen.
Int, weet je wel hoe gevaarlijk dat is, van die jongeren met een rijbewijs. Dan zou ik ze juist binnenhouden.
quote:meave schreef op 17 juli 2008 @ 09:51:

Int, weet je wel hoe gevaarlijk dat is, van die jongeren met een rijbewijs. Dan zou ik ze juist binnenhouden. Wel, ik ben er nog over aan het denken op welke leeftijd ze haar rijbewijs mag halen
quote:kaar schreef op 17 juli 2008 @ 09:42:

Is er echt zoveel veranderd of zijn ouders tegenwoordig veel truttiger.Dat vraag ik me ook weleens af. Hier ging het vroeger hetzelfde als bij jou. Op mijn twaalfde ging ik trouwens elke maand in mijn eentje naar de beugeltandarts in Amsterdam (bus-metro-bus). Dat zie ik me over elf jaar bij mijn eigen dochter echt niet doen
Ook ik sta in dubio wat dit onderwerp betreft.

Mijn dochtertje wordt in september 10 en gaat straks na de grote vakantie naar groep 6. En ik breng en haal haar nog steeds. Wij wonen in een klein provinciestadje, maar toch 1 gevaarlijk oversteekpunt en 1 wat minder (maar toch nog steeds) gevaarlijk oversteekpunt op de route naar school (5 minuten fietsen), houdt mij tegen.

Ik werk zelf niet en heb alle tijd om dit gewoon met haar samen te doen en ze geeft aan dat ze het nog steeds leuk vind dat ik haar uitzwaai op het schoolplein en er ook weer ben om haar op te vangen. Daarnaast moet ik er niet aan denken dat haar onderweg iets zou overkomen als ik lekker op mijn luie reet thuis zit.

Dus ook in dit nieuwe schooljaar gaan we voorlopig samen. Ik vermoed (en hoop) dat er een moment komt dat ze zelf aangeeft dat het toch echt niet meer nodig is dat mammie met haar mee fietst.

Oudste dochter ging trouwens al heel snel alleen, maar toen woonden we nog zowat tegenover de school.
quote:Int schreef op 17 juli 2008 @ 09:45:

Ik ging ook alleen naar de kleuterschool. Op de fiets. Aan de andere kant van het dorp. Maar ja, de jaren 70 waren toch anders dan nu. K-int is nu 4 en ik denk dat ik haar pas zelf durf te laten gaan als ze een rijbewijs heeft

Juist. Vroeger was alles anders. Ik liep ook te voet alleen naar de kleuterschool en heel eind verderop. En later op mijn fietsje naar de basisschool, in een heel andere wijk!

Maar het gaat hier wel over mijn kleintje! Dan ben ik maar een muts, het zal mij een worst wezen.
Met mijn zoon afgesproken dat als hij in groep 5 zit, hij alleen naar huis mag. Vind ik zelf ook makkelijk want zijn broetje is dan een half uur eerder uit. Maar hij blijft zitten in groep 4 dus hij mag nog een jaartje meelopen.

Brengen doe ik idd sowiezo wel, zo hou je ook het contact met de leerkrachten en andere ouders.

De school is trouwens 5 min. lopen en ze moeten een redelijk grote weg oversteken maar wel met een zebra.

Alleen naar de supermarkt doet hij al vanaf hij 6 is ofzo nu gaat zijn broertje van 4 ook mee.

Ze vinden het leuk als mama staat te koken weer blijkt iets te zijn vergeten.

De supermarkt ligt praktisch naast mijn huis en ze hoeven geen wegen over te steken, maar als het naar mijn gevoel te lang duurt, ben ik er zo bij.
En die scooters niet te vergeten!
Ja begrijp wel dat alles nu anders is, maar Meave staat nog bij haar zoon als hij op een veldje staat te voetballen en hij is bijna 8! Het is toch ook niet leuk voor die kinderen om telkens overal je moeder bij de hebben?

Een vriendin van mij heeft een zoon van 16 en hij stak al toen hij 6 of 7 was de Bilderdijkstraat in Amsterdam over om naar school te gaan. En dat is dus niet in de jaren 70, maar in de jaren 90.

Toch denk ik wel dat ouders van nu voorzichtiger zijn met hun kroost. Het is nog een wonder dat ik überhaupt nog leef.

Wordt de zelfredzaamheid van de kinderen van nu niet een beetje ingedamd op deze manier?
quote:Goldielocks schreef op 17 juli 2008 @ 09:57:

[...]

Juist. Vroeger was alles anders. Ik liep ook te voet alleen naar de kleuterschool en heel eind verderop. En later op mijn fietsje naar de basisschool, in een heel andere wijk!

Maar het gaat hier wel over mijn kleintje! Dan ben ik maar een muts, het zal mij een worst wezen.Maar als het gezellig is haar op te halen en te brengen, je er tijd voor en zin in hebt en je kind het prima vindt, lijkt het mij ook geen enkel probleem. Ik denk dat K-Int er zelf wel eens over gaat beginnen dat ze alleen wil. Ze is haske zelfstandig en weet goed wat ze wil. Tegen die tijd zien we wel verder en tot die tijd brengen en halen we haar lekker.
Nou ik sta alleen bij het voetballen als ik wordt uitgenodigt door mijn zoons om hun bij te staan bij het winnen.
Dan doe ik dus zelf mee met voetballen. Beetje onduidelijk ben ik.
quote:Int schreef op 17 juli 2008 @ 10:14:

[...]

Maar als het gezellig is haar op te halen en te brengen, je er tijd voor en zin in hebt en je kind het prima vindt, lijkt het mij ook geen enkel probleem. Ik denk dat K-Int er zelf wel eens over gaat beginnen dat ze alleen wil. Ze is haske zelfstandig en weet goed wat ze wil. Tegen die tijd zien we wel verder en tot die tijd brengen en halen we haar lekker.

Juist.

Dat zei ik.
Hangt helemaal van het kind af.Mijn oudste was zeer zelfstandig,lette goed op en ging toen hij net 8 jaar werd alleen naar school,20 minuten op de fiets en 2 drukke oversteek wegen.Zoon nummer 2 was bijna 11 toen hij van mij alleen op de fiets naar school mocht,bij hem durfde ik het eerder echt niet aan zag hem al gelijk onder een auto komen met zijn onoplettendheid.Gelukkig gaat dat nu heel goed...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven