Wanneer kind op de fiets?

26-07-2009 15:51 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel,

een kind kan op de fiets mee (voorop in het stoeltje)

als hij goed kan zitten...

Wat is goed?

Mijn zoon is negen maanden

hij zit, kruipt en kan staan.

Als hij erg moe is, bijvoorbeeld bij het avondeten

en hij zit in de kinderstoel, gaat zijn hoofd wat 'bungelen'.

(haha, klingt enger dan het is, maar misschien begrijpt iemand wat ik bedoel...)

Zou hij al op de fiets kunnen?

Hij is onze derde, dus t zou erg handig zijn. Maar ik wil niet mijn kind te snel op de fiets zetten omdat het zo handig voor mij is...

(de anderen waren echt veel later op de fiets, omdat we toen nog ergens anders woonden en we de fiets niet veel gebruikten)

Zou het al kunnen?

Hij zit wel goed, maar als hij moet is, dan soms wat wiebelig. Hij valt bij het zitten op de vloer trouwens al sinds weken niet meer zomaar om.

Ram
Klinkt alsof je zoon alwel in een fietszitje kan hoor. mijn gingen op die leeftijd ook al mee op mijn fiets. Hij zit natuurlijk dan ook wel vast (en "kukelt" niet zomaar om ;))

Als ik jou was allereerst oefenen met kleine afstanden en dan merk je wel of het goed gaat.

Succes
Wat Ruby al zegt: eerst een klein stukje proberen, dan merk je het snel genoeg.
Meneer van 4 kukelt nog steeds als hij in slaap valt. Met 9 maanden lijkt me een mooie leeftijd te starten.
Vanaf 9 maanden wordt aangeraden van de fietszitjesfabrikant.
Als hij goed kan zitten dan is het prima om te starten. Inderdaad eerst kleine stukjes. Een meisje bij ons in de straat zat met 6 maanden al op de fiets, ongelooflijk maar waar...
9 maanden lijkt me ook prima leeftijd om te starten als hij goed kan zitten. Niet meteen 2 uur natuurlijk, maar 10 minuutjes moet kunnen.
Mijn dochter zat met 6 maanden op de fiets idd eerst kleine stukjes. Als je kleine zelf kan zitten kan dat ook in een fiets stoeltje. Veel plezier
Het gaat niet om het zitten met 6 maanden, maar juist om de wervels van het kind. Met alle hobbels en bobbels krijgen de kinderen heel wat klappen te verduren.
Volgens mij is de regel dat als je kind zelf kan GAAN zitten dat hij dan in het fietsstoeltje kan. Eerst kleine stukjes.

Als ik jou zo hoor dan kan het voor kleine stukjes al prima.

En als je weet wat de momenten zijn waarop hij moe is en gaat hangen dan moet je op die momenten niet gaan fietsen.
ja die regel heb ik ook aangehouden dat zodra zoon kon GAAN zitten, hij op de fiets mee is gegaan. Ging prima, en idd eerst kleine stukjes.

MIJN vraag is dan, wanneer is jullie kindje op een zitje achterop gegaan? Mijn zoon is nu 19 maanden oud en kan al prima achterop qua formaat maar zit voor ook nog goed, pas nog goed enzo.

Wanneer en waarom gingen jullie kleintjes achterop mee?

Mocht iemand dat toevallig even willen delen graag
Vanaf 9 maanden kunnen ze goed in een voorzitje.

Als het kindje goed zit is er niets mis mee.

Niet meteen uren fietsen...

Een slaaprol bied wel uitkomst als ze moe worden.

Veel fiets plezier!
Mijn kinderen gingen alle 3 vanaf een maand of 9 mee op de fiets. De middelste ging volgens mij meteen achterop, omdat er geen voorstoeltje op man zijn fiets paste. Zelf vind ik achterop veel minder gezellig, maar wel handiger als je ver moet fietsen, want dat voorstoeltje zit dan toch wel in de weg.
Hier gaat jongste (bijna 10 mnd) sinds een week of 3 mee op de fiets. Idd kleine stukjes. Sinds gisteren ook iets langer, omdat ze opeens heel stevig blijft zitten. Daarvoor kon ze ook al goed zitten hoor, maar nu opeens echt zo goed dat ze ook voor een wat langer stukje mee kan.

Achterop gingen ze bij mij als ze plaats moesten maken haha! Ik heb er 3 namelijk. Middelste was 2 jaar denk ik, toen ging hij vaak de ene keer voor, en de andere keer achter. Maar ik vind voor echt veeeeel gezelliger!
quote:nut schreef op 26 juli 2009 @ 20:08:

Het gaat niet om het zitten met 6 maanden, maar juist om de wervels van het kind. Met alle hobbels en bobbels krijgen de kinderen heel wat klappen te verduren.

Dat bedoelde ik ook met ongelooflijk. Ik vind persoonlijk 6 maanden veel te vroeg voor op de fiets. Mijn dochter van 7 maanden kan ook zitten, maar geen haar op mijn hoofd die haar nu op de fiets zet. Nergens goed voor en ik kan nog jaren met haar fietsen.

Maar ik snap wel dat het allemaal weer een stukje gemakkelijker wordt als ze op de fiets kunnen.
quote:zaterdag1978 schreef op 26 juli 2009 @ 21:04:

ja die regel heb ik ook aangehouden dat zodra zoon kon GAAN zitten, hij op de fiets mee is gegaan. Ging prima, en idd eerst kleine stukjes.

MIJN vraag is dan, wanneer is jullie kindje op een zitje achterop gegaan? Mijn zoon is nu 19 maanden oud en kan al prima achterop qua formaat maar zit voor ook nog goed, pas nog goed enzo.

Wanneer en waarom gingen jullie kleintjes achterop mee?

Mocht iemand dat toevallig even willen delen graagIk geloof dat ik pas rond anderhalf ben begonnen met fietsen met Zwiepje (ik had daarvoor geen goede fiets) en toen ging hij gelijk achterop. Gewoon omdat ik mezelf niet vertrouw met een kind aan het stuur en bang was om te kukelen.
Schoonzus fietst ook al met haar zoontje, hij is van begin januari, dus 6,5 maanden oud.... (kindje moet sowieso alles erg snel, zit ook al vanaf 4 maanden regelmatig in de kinderstoel, en ook de laatste maand al regelmatig in zo'n loop-karretje)

Tja, het is haar keus ,maar ik vind het erg eng, kindje hangt in het zitje, want hij kan nog niet zelfstandig zitten.

Zelf fietste ik trouwens bijna niet met de kinderen in het voorzitje, allebei misschien 3, 4 keer een klein stukje, vond het doodeng (had toendertijd erg veel last van duizelingen, onstabiel gevoel, bewegingsangst, maakt eea er niet makkelijker op)

Sinds dochter naar school gaat ben ik pas echt gaan fietsen, en toen was zoontje 2,5 jaar oud, en kon dus in een achterzitje.
Als hij zelf kan gaan zitten heb ik altijd gehoord.
Dus niet als hij blijft zitten maar als hij zichzelf in een zittende positie kan krijgen (en dan natuurlijk niet omvalt!)
Ook onze dochter (nu 14 maanden) zat voor het eerst voorop de fiets toen ze negen maanden was. Ze kon al veel eerder goed en stevig zitten maar ik heb gewoon de aanwijzingen van de fabrikant aangehouden.

Maar dat betekent niet dat je hoeft te wachten met fietsen met een baby totdat ze negen maanden zijn. Onze dochter heeft vanaf dat ze drie maanden was achterop de fiets "gezeten" in een Maxi Cosi-drager. Ze had dat op zich nog wel even kunnen volhouden (ze paste tot vorige maand nog in de Maxi Cosi) maar voorop de fiets zitten is gewoon veel gezelliger voor ons allebei. Ik had er niet aan moeten denken om tot negen maanden te wachten totdat ik met haar kon fietsen! Had niet geweten hoe we haar dan naar het kinderdagverblijf hadden moeten brengen...
Nog een vraag in de categorie fietsen met baby.

Hoe hebben jullie het fietsen opgebouwd? Eerst een ritje door de straat, dan blokje om en zo steeds verder of kan je al vrij snel beginnen met 10 minuten fietsen?
Volgens Gritje vanaf vier maanden.
Mijn zoontje ging ook voor het eerst met 9 maanden voor mee op de fiets. Vond het vanaf een maand of 9 ook al een echte sterke beer

Ik helemaal blij,leuk stukje fietsen! Alleen wilde mij vriend me nog bijna tegenhouden. Hij vond het belachelijk, fietsen met een kind! Koop je een autostoel die superveilig is, alle keurmerken erop en eraan, hoofdsteun, hoeksteun etc. Straks val je en dan.... kleine met zijn schedel op een staatsteen.....

Oh ja, ongeluk hoefde ook niet aan mij te liggen, iedereen kon mij die dag wel scheppen.....pfff....

Haha overbezorgde papa (is nu wel minder hoor..... maar hij kon/kan er wat van) maar echt een leuk onbezorgd fietstochtje was het niet meer. Maar als het aan papa ligt, wordt zoonlief de hele dag vervoerd in een Hummer haha
Hey, krijg helemaal zin om met die van mij te gaan fietsen, ben benieuwd hoe ze het vindt!
doe je wel een helm op die kleine smurf van je fleur? laatst via werk weer een verhaal gehoord van een omgevallen fiets met kindje erin. Viel allemaal mee gelukkig, de moeder stond stil en verloor haar evenwicht op de een of andere manier, maar het was wel even schrikken voor iedereen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven