wanneer u?

07-04-2012 23:04 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi!

we wonen in Belgie, waar u-zeggen veel gangbaarder is dan in Nederland. Soms wordt mijn dochter van 3 wat vreemd aangekeken als ze "jij" zegt tegen onbekenden. Wanneer leren jullie je kinderen u te zeggen? En hoe ga ik dat aanpakken?

Dank u...
Vanaf het moment dat ze proberen te praten.

En vooral zelf het goede voorbeeld geven.
Ik heb van jongs af aan geleerd u te zeggen tegen onbekenden en mensen die ouder zijn dan ik. En dat doe ik nog steeds
Idd dat denk ik ook ! Zodra ze praten en wat in in mijn omgeving zie werkt het prima
Goed voorbeeld doet goed volgen. Als u consequent u zegt tegen een onbekende/ oudere/ kennis etc. dan zal zij dat ook doen.
Als ze gewoon altijd 'u' zegt, is er dus geen probleem.
ze heeft alleen in het begin best moeite gehad om uberhaupt het ik en jij te snappen, tweetalig opgevoed dus sommige dingen zijn wat lastig. Nu heeft ze het ik en jij onder de knie en hoort mij veel u zeggen maar reageert hier helemaal niet op. In de regio waar we wonen "bestaat" jij niet, zegt iedereen u, maar dit madammeke niet. Dus de voorbeeldfunctie werkt tot nu toe nog niet echt geloof ik
Altijd tegen grote mensen, eigenlijk.
it's a big club and you ain't in it
In Belgie is 'u' hetzelfde als het engelse 'you'. Het heeft dus geen echte meerwaarde, al wordt er ook wel 'gij' gezegd.

Maar de afstandelijke betekenis zoals wij 'u' gebruiken, zo zwaar is het in Vlaanderen totaal niet.
quote:VotesforLeo schreef op 07 april 2012 @ 23:06:

Ik heb van jongs af aan geleerd u te zeggen tegen onbekenden en mensen die ouder zijn dan ik. En dat doe ik nog steedsIk ook. Vind ik niet meer dan normaal.
Ik zeg u tegen mijn ouders en mijn zoon zegt ook u tegen mij. Ik vind het eigenlijk raar als zijn vrienden (15-16 jaar) "jij" tegen me zeggen. Tijdens een ruzie - die je wel eens met een puber kan hebben - is dat u zo ingebakken, dat ook de ruzie op een wat normalere wijze verloopt: "hou U kop", bekt toch niet zo lekker

Ik krijg altijd complimenten hoe beleefd mijn zoon is. (Heus niet omdat hij zo braaf is, maar hij klinkt gewoon netjes). Als klein kind merkte hij al hoe positief volwassenen op hem reageerden als hij u tegen iemand zei. We zijn er van jongs af aan al mee begonnen. Dus hij zegt ook u tegen docenten. Ik vind dat niet meer dan normaal.
Grappig dat er bijna tegelijkertijd 2 topics hierover geopend worden op Kinderen...
quote:VotesforLeo schreef op 07 april 2012 @ 23:06:

Ik heb van jongs af aan geleerd u te zeggen tegen onbekenden en mensen die ouder zijn dan ik. En dat doe ik nog steedsIk ook, vanaf het moment dat ik kon praten. En ik doe dat ook nog steeds. Voel ik me ook prettig bij
Ik zeg ook altijd u.

Moet ik eigenlijk op dit forum ook maar gaan doen. Vandaag begin ik ermee.
"U" tegen vreemden in Nederland, volwassenen ongeacht leeftijd maar daar horen voor grut ook winkelmeisjes van 16 bij die dan beginnen te giechelen. Nu in Frankrijk "vous" behalve binnen het gezin van mijn ouders. Tegen mijn ooms en tantes wel weer "vous" dus. In het Engels is er geen "u" en gebruiken ze "you" waar ze bij volwassenen bijna automatisch "sir/m'am" achteraan zeggen. Vooral bij opa Amerika die dan spontaan een paar centimeter groeit van trots en waar grut uitgekookt als ze zijn handig misbruik van maakt.
mijn kinderen spreken iedereen aan met u. Hoop commentaar op gehad. Dat ik niet de koningin ben omdat zij mij ook met u aanspreken...

Jammer dan, ik vind het horen bij een opvoeding.

De oudste (puber) zegt het altijd, praat ook met 2 woorden. En in een puberruzie is dat best welleens grappig. "ik vind u echt stom.." etc.

De jongste (bijna 6) pakt het niet goed op. Die blijft je en jij tegen iedereen zeggen, op school wordt er ook niets aan gedaan (tenenkrommend vind ik dat) de aanhouder wint, dus ik blijf maar corrigeren.
Ik vind u zeggen tegen ouders (grootouders/familie e.d.) echt niet kunnen. Dan schep je zo'n afstand. Bij je ouders moet je je juist vrij kunnen voelen. Dat je tegen onbekende volwassenen als kind u zegt vind ik dan weer logisch.
Mijn oudste (2) zegt ook tegen iedereen je/jij. maar ja binnen de familie mag hij dat ook tegen iedereen (ook tegen zijn overgroot vader van 85!, die wil niet met u aangesproken worden).

Wel moet hij nog leren dat je tegen vreemden u zegt, maar das wel lastig als dat thuis en op school niet hoeft.
Ik vind u tegen je ouders zeggen heel naar, alsof je het anders niet onder controle hebt ofzo. Denk dan ook nooit 'wat een beleefd kind' maar 'wat zielig, die heeft vast een heel gekke relatie met zijn ouders'. Ik begrijp het ook gewoon echt niet.

Naar andere mensen toe wel, er is mij geleerd om in principe andere volwassenen (behalve ooms en tantes) met u aan te spreken. Ik begin altijd met u en als iemand dat vervelend vindt wordt dat al snel genoeg aangegeven meestal.
En op een basisschool is het niet logisch om dat aan te leren vind ik, wij worden 'juf/meneer naam' genoemd en de kinderen hoeven tegen ons geen u te zeggen. Ook tegen elkaar niet dus die enkele keer dat er een gast ofzo in de klas is zou dan het enige moment zijn.
hoe krijg ik dan aan een klein kind uitgelegd dat ik en naaste familie geen u zijn, maar anderen wel?

Daarom heb ik gekozen om dan maar tegen iedereen u te zeggen...en dat krijg je er dan niet meer uit na een tijdje.

Enne die afstand...dat klinkt misschien voor de buitenwereld zo. Maar die is er niet. Mijn kids zijn heel close met mij en mijn familie. (op de u na dan )
en ik vind wel dat er tegen leerkrachten u gezegt moet worden. En gelukkig meer met mij.

Op de onlangs gehouden ouderavond werd ik er toch op aangesproken dat mijn zoon een behoorlijke boef is (kattenkwaad maar geen sloop en jatwerk) maar toch altijd beleefd is, zelfs als ie boos is.

En dat voelt best lekker als moeder zijnde!
Ik heb gewoon altijd geleerd 'u' te zeggen tegen volwassenen, zeker als je die persoon niet kent. Ik vind het zelfs wat ongemakkelijk als docenten van mij willen dat je tutoyeert (gebeurt ook niet zo vaak). Maar ik vind het eigenlijk nog wat ongemakkelijker dat mijn scriptiebegeleider míj met 'u' aanspreekt.

Binnen mijn familie is het een beetje ingewikkeld. Tegen mijn ouders zeg ik 'jij'. Maar tegen de familie van mijn vader zei ik verder 'u', en de familie van mijn moeder lacht me heel hard uit als ik 'u' zeg, want die voelen zich niet zo chic
quote:zilverenwest schreef op 08 april 2012 @ 09:11:

en ik vind wel dat er tegen leerkrachten u gezegt moet worden. En gelukkig meer met mij.

Op de onlangs gehouden ouderavond werd ik er toch op aangesproken dat mijn zoon een behoorlijke boef is (kattenkwaad maar geen sloop en jatwerk) maar toch altijd beleefd is, zelfs als ie boos is.

En dat voelt best lekker als moeder zijnde!Toen ik nog in het middelbaar onderwijs werkte vond ik dat ook heel prettig! En ik merkte ook dat alle kinderen dat ook wel automatisch deden, zelfs de vijfdeklassers met wie ik in leeftijd maar vier jaar scheelde haha!
Ik vind u zeggen tegen je ouders heel erg vreemd en afstandelijk, het heeft ook niets te maken met beleefdheid. Wanneer ben je nog beleefd als je "ik vind u echt stom" zegt?

Ik vind dat kinderen heel goed je/jij kunnen zeggen tegen ouders, het is de toon die de muziek maakt. Als ik kinderen u hoor zeggen tegen hun ouders dan vind ik dat inderdaad ook een beetje zielig. Zo van: het moet heel wat lijken, maar ondertussen...

In het onderwijs moet het wel terugkomen. In het dagelijkse leven pas ik het toe zoals het te pas komt. Ik mijn werk altijd u tegen onbekenden, voor mij nieuwe mensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven