Wat doe je met de kinderen in de zomervakantie

21-08-2009 13:06 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hebben geen kinderen. We denken er inmiddels een klein beetje overna.

Zojuist sprak ik iemand die werkt, maar de vrouw niet. In de zomervakantie is vrouw-lief dus thuis bij de kinderen, en man-lief op zijn werk. Drie weken neemt hij dan vrij.

Maar wat nou als je, zoals mijn man en ik, allebei full time werkt?

We overwegen wel om allebei 4 dagen te gaan werken als we aan de kinderen gaan, maar dan hou je er nog steeds 3 in de week over.

En dat 6-7 weken lang... en met de kerst nog een week, en met pasen nog 1 of 2 weken...

Ik wil best wel vrij nemen, maar om nou om beurten 3 weken vrij te nemen zodat manlief en ik elkaar in de zomervakantie niet tegenkomen, is ook weer zowat. Bovendien zijn de vakantiedagen voor de rest van het jaar al redelijk op, terwijl je toch reserve dagen moet hebben voor plotselinge ziektes van je kinderen, vergader- of studiedagen van je school of wat dan ook... En van mijn baas krijg ik ook geen 6 weken achter elkaar vrij...

Er vanuitgaande dat je niet opa en oma binnen acceptabele afstand hebt om je kinderen naartoe te brengen... wat moet je dan met je kinderen in de vakantie?
Wat doe je met je kind totdat ie 4 is? Crèche neem ik aan? Vanaf 4 naar de BSO, die is gewoon open in de vakanties.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Denk je daar echt nu al serieus over na?

onze kleine is bijna 2, en ik moet je zeggen; ik heb nog geen idee hoe we het op gaan lossen in de zomervakantie. Man en ik kunnen niet beide 6 wkn vrij nemen.

Maar goed, we moeten tegen die tijd maar kijken hoe we dat aan gaan pakken..
Buitenschoolse opvang.

Maar daar hebben wij nog steeds geen plek terwijl onze oudste al een jaar op school zit.

Dus heb ik in mei een schema gemaakt in Excel, opa's en oma's gepolst en dus een heel overzicht gemaakt wanneer zoon bij wie is. Als je geen opa's en oma's in de buurt hebt, heb je misschien vriendinnen of broers en zussen in de buurt? Wellicht kun je nog wat uitruilen qua opvang?

Wij werken beiden 4 dagen. Ik heb in totaal denk ik 8 of 9 vrije dagen opgenomen in de zomervakantie. Mijn vriend iets minder.

Met de herfst- en kerstvakantie moeten we maar weer zien hoe we het gaan doen....
Een gastouder werkt ook in de vakantie. En de buitenschoolse opvang is ook open, net als creches e.d.
Ik werk zelf drie dagen, mijn man vier. Dan blijven er nog twee dagen over en daar hebben we opvang voor. Tot vier jaar is dat de creche (kinderdagverblijf), en vanaf vier jaar de buitenschoolse opvang. En het woord zegt het het al: buiten de schooltijden, dus ook in de vakanties!

En af en toe eens ergens gaan logeren, en dan is het alleen maar leuk dat opa en oma niet in de buurt wonen.

Enne Amygdala, wie dan leeft, wie dan zorgt. Eerst maar eens zwanger raken, zwanger zijn en dan duurt het nog vier jaar. Dus deze vraag gaat op zijn vroegst over ongeveer vijf jaar eens spelen!
Het kwam toevallig net ter sprake met iemand, dus ja, toen realiseerde ik me dat dat bij ons ook een issue gaat worden.

Ik heb geen familie in de buurt, weekje/paar dagen logeren zit er wellicht wel in zo hier en daar. Maar ik kan ook niet van de buurvrouw verwachten dat ze altijd maar paraat staat. Zij heeft ook haar eigen leven :-)

Ik dacht dat de BSO alleen voor schooldagen was... weer wat geleerd :-)
in de kast stoppen?

Nou ja, de dames hiervoor hebben al de mogelijke opties aangegeven.
Heerlijk naar de BSO, daar heeft Zoonlief het prima naar zijn zin. Iedere dag kinderen om mee te spelen, vaak leuke uitstapjes, ga maar door.

Ideaal!
Maar geef je kind dan wel heeeel vroeg op. Want anders zit je alsnog schema's te maken, zoals ik .

En mijn schoonouders wonen ook niet in de buurt en dat is juist handig. Kan zoon gelijk 3 dagen logeren, zit je ook niet te stressen met ophalen en wegbrengen enzo. Ik heb die dagen wat extra uren gemaakt, zodat ik die later in de vakantie weer op kon nemen.
Mijn man werkt full time, ik werk 4 dagen onder schooltijd. De schooldagen hebben wij nooit problemen: ik ben thuis als MiniPink thuis is. De vakantie is wel altijd een issue. Dit jaar heeft mijn man 4 weken vakantie genomen, ik 3 weken, 2 weken overlap. En de laatste week heb ik met mijn uren geschoven en is MiniPink 2 dagen bij opa & oma geweest, 1 dag bij opa en de andere 2 dagen was ik vrij
Volg je hart. Dat klopt.
Heb ik ook, de ene buurman, alleenstaand en 86 jaar, andere buurman psyshciatrisch probleem en alleenstaand. Buren is hier ook geen optie :-)

Maar wie weet heb je tegen die tijd wel een vriendin/ collega etc die ook een kind heeft/ krijgt en pas je op elkaars kind. Of zoals bij mij collega: opent er een kinderdagverblijf twee straten verderop, of zoals bij mn vriendin: komt er een gastouder een straat verderop, er kan in die tijd nog zoveel gebeuren, dat komt vast goed dan! :-)
Goeie tips hier; BSO en verder heel creatief zijn met schuiven.

(ik heb er de komende 2,5 jaar ook nog niet mee te maken)

Misschien kunnen opa's/oma's wel een paar dagen bij jullie komen logeren in die lange vakantieperiode en leuke dingen doen met de kleine uk.

Hoe zit het dan met kindervakantiewerk? Dat wordt hier altijd georganiseerd. Is dat landelijk, of meer in de dorpen?
Dealtjes maken met de andere ouders. Jij een weekje andere kinderen in huis erbij, en de volgende week jouw kinderen uitbesteden. Veel netwerken, aanpappen met andere ouders en de 'vriendschappen' van je kinderen een beetje sturen naar kinderen met ouders die ook met hetzelfde zitten.
Wij werken beiden full-time. Deze vakantie zijn we van de 6 weken, twee weken op vakantie gegaan. De overige weken had Zwiepje 3 dagen bso. Woensdag had Mr. Zwieber vrijgenomen en ik deed de donderdagen. Zo heeft hij de hele vakantie maar 12 bso dagen gehad, de een wat korter dan de ander.
Wij werken beiden 4 dagen en tot nu toe is het creche.

Maar ik heb een andere baan gezocht nu mijn dochter 4 wordt. Voor 20 uur. Ik ga nu schooltijden werken en heb vakanties vrij. En ga niet eens minder verdienen. Goed geregeld.
Je hebt toch opvang voor daarna? Ik werk als stewardess en veel collega's doen dat zo. Vinden de kids ook leuk.
quote:isabon schreef op 21 augustus 2009 @ 18:26:

Wij werken beiden 4 dagen en tot nu toe is het creche.

Maar ik heb een andere baan gezocht nu mijn dochter 4 wordt. Voor 20 uur. Ik ga nu schooltijden werken en heb vakanties vrij. En ga niet eens minder verdienen. Goed geregeld.Hoe doe je dat in hemelsnaam? Kan ik die baan ook krijgen?
Je hebt allebei het recht om ouderschapsverlof op te nemen, misschien kun je daarmee de zomervakantie overbruggen?

Of minder gaan werken, zodat je maar 1 of 2 daqgen in week opvang nodig hebt, dat is makkelijker regelen dan 4 dagen.

Weet natuurlijk niet of dat tot de mogelijkheden behoort, maar het kindje moet nog gemaakt worden, dus je hebt nog wel even de tijd om daar over te brainstormen.....

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven