Wat doen jullie allemaal met jullie pubers?

18-02-2020 15:24 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic dat ik geopend heb ben ik nieuwsgierig wat jullie zoal met jullie pubers ondernemen? Hoe is jullie contact en wanneer?

Situatieschets: getrouwd, 2 pubers, drukke banen beiden overdag, pubers overdag school en clubjes. We eten rond half 7 in de avond en dat is een rustpunt in de dag. We eten aan tafel en degene die het eerste thuis is kookt meestal. Rond de 1 a 2 keer in de week eten er vriendjes mee. Ze gaan 's avonds meestal niet meer de deur uit.

Daarna verdwijnen ze naar boven. Tegen 22 uur is iedereen ineens wakker hier ofzo en willen ze gezellig aandacht van ons. Die ze dan meestal ook krijgen. Soms is er ruzie, soms een discussie en soms blijdschap of verdriet.

Ook in het weekend zijn we veel samen. We winkelen samen, gaan lunchen of doen een hightea. Soms gaan we naar de sauna (niet heel vaak hoor) of een dagje naar een stad.
Ook overdag als we op school/het werk zijn hebben we wel app contact (succes met je toets, en hoe ging het, en andersom: wat eten we en mag Pietje blijven eten etc)

We zijn best klef met elkaar maar kunnen ook heel erg kletsen en ruzie maken. Hoe is dat bij jullie? Hoe zien jullie dagen er uit met jullie pubers en hoe is jullie contact?
Elmasunshine_ schreef:
18-02-2020 15:53
Maar los van de avonden, hoe investeren jullie in jullie band? Want als ze klein zijn ga je samen puzzelen, knutselen, tekenen, blokken bouwen, naar de speeltuin, het zwembad maar daar komt een moment waarop ze dat niet meer willen en steeds meer een eigen leven gaan krijgen, hoe onderhoud je dan het contact? Wat concreet doen jullie met je pubers? Ga je wel eens samen op vakantie/weekendje weg/uit eten etc?
Ik vermoed namelijk dat ik de lat vrij hoog leg maar ik kan dat lastig staven want niet veel vriendinnen en die ik heb hebben geen pubers.
Mijn kinderen zijn nog klein maar ook nu ben ik niet echt een enorme knutselmoeder. Ze maken me wakker door op me te springen, we ontbijten samen, ze helpen me koffie zetten, we kletsen, ik breng ze naar school. Later haal ze op, ze spelen nog even buiten. Dan spelen met vriendjes, soms bij ons, soms buiten. Muziekles. Zwemles. Naar de winkel. Helpen eten koken. Samen eten. Spelletje doen. Douchen, ik ruim wat op, help nog even met haren wassen oid.

Het zijn niet zozeer ‘activiteiten’ als wel samenleven, grapjes maken, de dagelijkse dingen doen.
Ze komen nog regelmatig een knuffel halen en ik geef ze ook regelmatig. Lekker blijven doen!
Gatinmijnsok schreef:
18-02-2020 16:09
Dit was gewoon een spel voor thuis, maar ook heel leuk om te doen.

Wij doen beide :-)
MadameJean schreef:
18-02-2020 16:15
Mijn kinderen zijn nog klein maar ook nu ben ik niet echt een enorme knutselmoeder. Ze maken me wakker door op me te springen, we ontbijten samen, ze helpen me koffie zetten, we kletsen, ik breng ze naar school. Later haal ze op, ze spelen nog even buiten. Dan spelen met vriendjes, soms bij ons, soms buiten. Muziekles. Zwemles. Naar de winkel. Helpen eten koken. Samen eten. Spelletje doen. Douchen, ik ruim wat op, help nog even met haren wassen oid.

Het zijn niet zozeer ‘activiteiten’ als wel samenleven, grapjes maken, de dagelijkse dingen doen.
Helemaal goed toch! Zo deed mijn moeder dat vroeger ook.
Ik vind knutselen wel heel leuk, maar ik lig niet op mijn buik op de grond met Lego te spelen. Vind ook niet dat dat hoeft.
Hier moeten ze allebei 2 avonden trainen, papa gaat mee dus 1op1 aandacht voor de sporter, ander blijft bij mij dus ook 1op1, ik vraag n dan over school vrienden etc
Als ie chagrijnig is, noemt ie dat het vragenuurtje.
Eten altijd samen aan tafel.
Zowel mijn man als ik werken in de weekenden. Als we eens wat willen doen op zondag, wil de oudste (16j) niet eens meer mee, of moet werken. Toen mijn kinderen kleiner waren gingen we vaak wandelen

Met dochter ga ik graag winkelen maar ik zou graag wat meer met onze jongste zoon doen.

We zijn wel bij iedere sport wedstrijd, als we vrij zijn.
En we gaan graag naar pretparken en op vakantie.
op sommige gebieden "klik" ik echt met mijn puber: muziek, concerten, sommige netflix series
andere dingen (tik tok dansjes, leuke memes, ...) weet ze dat ze niet bij me aan moet komen en als het over gamen gaat kan ze beter met haar vader praten
soms hangt ze op haar kamer - belt en appt dan met vriendje en vriendinnen en soms kijken we samen een serie of spelen we een gezelschapsspelletje - daar zit geen vast stramien in
in de weekenden en vakanties gaan we zo veel als mogelijk samen op uit - een stad bezoeken of naar een concert

Om 22h is het hier stil. Zij moet zonder electronica naar boven. Ik blijf nog even op. Praten doen we vooral tijdens en vlak na het avondeten.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Westerpaviljoen schreef:
18-02-2020 15:37
Ik ben zo benieuwd hoe het zal zijn als mijn zoon zo oud is...
Wij bouwen nu alvast een aanbouw, zodat ze hun eigen stek hebben en wij niet altijd met ze opgescheept zitten als we daar even geen zin hebben....
poldervrouw schreef:
18-02-2020 16:00

In de avonduren zitten ze meestal boven, gamen etc. En soms komen ze naar beneden om wat te drinken/eten te halen. Ik vind het leuk als ze beneden blijven maar zij niet ;-) .
Gaat dat op meer plekken zo? Elk kind met telefoon op zijn eigen kamer om te gamen,
en dus geen gezamenlijke avond in de huiskamer meer doorbrengen, al dan niet tv-kijkend ? Zitten jullie pubers de hele avond op hun telefoon trouwens (ook als ze wel beneden zitten?)

Hier gebeurt dat (gelukkig) niet. Los van dat ik het ongezellig vindt als zij de hele avond boven zouden zitten, kunnen ze hier nog geen 5 minuten tegelijkertijd samen boven zijn en is het altijd geklier en gedoe en elkaar opzoeken en aanraken etc. Geen goed idee dus.

Verder proberen we in de vakanties wel een keer iets leuks te doen, maar het komt er niet altijd van vanwege sport en werk etc. We gaan regelmatig met zijn allen op vakantie of weekendjes weg. Dan gaat man soms een keer met ze voetballen of jeux de boules spelen, maar ook dat is niet meer zoals vroeger. Liever met de nieuwe vrienden op de camping chillen of voetballen.
Verder gaan we vaak kijken bij de sporten van ze (manlief meer dan ik). En soms kruipen ze nog es bij me in bed voor een paar kletsminuutjes.
Ik vraag elke dag hoe het op school was, vraag ook door, of ze nog hulp nodig hebben etc.
Ik ga ook weleens 1:1 met ze winkelen, vinden ze weinig aan. Maar ik heb toch graag dat ze meegaan icm het passen. En zelfstandig de stad in om kleding te kopen of kleedgeld willen ze niet, dus dan zullen ze toch een keer mee moeten. En uiteraard hoort lekker lunchen daar ook bij. En soms willen ze dat niet eens, gewoon kleding kopen, broodje zo opeten en naar huis.

Echt spellen spelen enzo, doen we niet meer. Willen ze ook niet want dat is stom, dan zitten ze liever die tijd op hun telefoon. Als het 2-3 x per jaar gebeurt is het veel.
Kan zondag de sjoelbak wel weer es tevoorschijn halen :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven