Wat doet een logopedist(-e) eigenlijk?

07-09-2009 12:58 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me het af. De reden voor deze vraag:

Onze zoon groeit in Zwitserland op, thuis wordt Nederlands gesproken en buitenshuis Duits. Hij is 2,5 en zijn taalvaardigheid gaat met horten en stoten. Ik schat dat hij nu zo'n 50-100 nederlandse woordjes zelf uitspreekt, meestal op het goede moment. Hij loopt dus achter. Hij heeft een meningitis met complicaties gehad toen hij 7 maanden oud was, tot nu toe geen restverschijnselen maar er wordt angstvallig op hem gelet door artsen en ouders. Zwitserse kinderarts raadt ons aan om ah eind van dit jaar met zoon naar een logopedist te gaan, om eventuele verdere achterstand te voorkomen.

Zwitserse logopedist spreekt, logisch, Duits. De woordenschat van Robbie bestaat vnl uit NL woorden, hij begrijpt Nederlands ook veel beter dan Duits, tenminste, nu nog. Uiteindelijk zal dat heus wel bijtrekken, op z'n laatst als hij naar de Kindergarten gaat.

Wij zijn in oktober een week in NL. Vraag is dus nu of ik niet met hem een keertje naar een NL logopedist zal gaan om een inschattig van de achterstand te krijgen, en een eventueel advies (is het echt nodig om naar een CH logopedist te gaan en oefeningen te doen met zo'n kleintje in een taal welke niet eens zijn eerste taal is?

Ik kan hier geen antwoord op krijgen als ik niet weet wat een logopedist doet...

Wie-o-wie heeft ervaring?
Hallo Xaloy,

In mijn werk heb ik regelmatig te maken met een goede logopediste. Ons zoontje is net twee en ik heb haar laatst eens gevraagd naar leuke, interessante taalsites/boeken. Dit is puur uit interesse geweest, niet uit zorg!

Deze tips gaf zij mij:

Via de beroepsvereniging logopedie kun je veel info vinden over taal, zie ook de links. www.nvlf.nl

www.kindentaal.nl geeft ook een SNEL-test om de taalontwikkeling te kunnen

beoordelen. www.ouders.nl heeft ook een onderdeel taal.

Sieneke Goorhuis, hoogleraar en hoofd logopedie UMCG heeft een boekje

geschreven over: Het wonder van de taalverwerving uitg De tijdstroom

Maaike Verrips: De taal van je kind uitg. lifetime

Wat ik van deze logopediste weet is dat ze werkt aan woordenschat, taalbegrip, mondmotoriek e.d. Ze checkt ook gehoor e.d. Ook geeft ze ouders veel tips hoe de taalontwikkeling te stimuleren.

Overigens wonen mijn schoonzus en zwager ook in het buitenland de kinderen groeien 2/3 talig op (NL,(thuis) Engels (school) en swahili (omgeving). De kinderen kunnen zich in NL goed verstaanbaar maken, maar lopen zeker ook wel achter qua woordenschat, wat mij ook heel normaal lijkt.

Succes en sterkte!
Mardejo, bedankt voor je leesmateriaal.

Anky: inderdaad. We hebben eigenlijk al besloten om met Robbie naar de Zwitserse logopedist te gaan, voornaamste reden is dat hij het Zwitsers Duits moet beheersen om verder te komen, op school. Nederlands begrijpt hij nu dan misschien beter, maar hij zal het met de andere taal moeten 'doen'. Vandaar die beslissing.

We gaan na mijn vakantie in oktober een afspraak maken.

Moonlight: bedankt dus voor je hulpaanbod, maar we hebben de beslissing al gemaakt.
Ik ben logopedist en zie het bericht nu pas

Kinderen komen bij mij voor de taalontwikkeling vanaf dat ze ongeveer 2-2;6 jaar zijn. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen. Je weet eigenlijk al dat er iets aan de hand is als het kind achterloopt op zijn 2e jaar. In Nederland werken heel veel logopedisten met tweetalige kinderen (Marokkaans, Turks, Pools, Engels, enz.). Er zijn dus veel ervaren logopedisten. Bij een jong kind geeft de logopedist vooral adviezen over hoe ouders en omgeving het beste met het kind kunnen communiceren en spelen. Bij tweetaligheid is consequent zijn belangrijk. Spreek je het beste NL? Spreek dan NL tegen het kind. Spreek je het beste Zwitsers? Spreek dan Zwitsers tegen het kind. Anders gaat het kind jou kleine taalfoutjes ook over nemen en deze zijn zeer hardnekkig. ALs het kind één basis van een taal goed geleerd heeft, kan het daarop verder borduren. Ik heb een hele lijst met spraak- en taaladviezen die ik je wel wil mailen. Mag ik dan je emailadres?

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven