Wat gaat er op de boterham? (Baby 7 maanden)

22-07-2009 16:50 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou weet ik heus wel dat alleen boter voldoende is, maar ik wil haar graag andere dingen laten proeven.

Maarrrrrrrrrrrrrrrr, wat is nou goed/ gezond/ verantwoord en valt niet van de boterham af? Hoeft heus niet macro-biotisch te zijn hoor, maar verder dan smeerkaas (die voor kinderen) en appelstroop kom ik niet....

Dus alle tips en ideeen van de meer-ervaren moeders hier zijn welkom!
Duindoornmoes moet je vast zelf maken dan, ik heb het nog nooit in de winkel gezien .

Ik vind persoonlijk een stukje appel trouwens enger dan een plakje kaas. Al blijft kaas wel een beetje aan het gehemelte plakken misschien. Maar je stikt er niet in.

Pindakaas zag ik ook als tip voorbij komen maar daar moet je misschien nog wel even mee wachten ivm kans op allergie?
Verbaas me over de zoetheid van al die aangeraden beleggen. Geen wonder dat NL-se kinderen hierdoor + al die sapjes steeds dikker worden.
Waar zie je al die zoetigheid dan annepanne? Over het algemeen zijn het toch hartstikke verantwoorde dingen die er aangeraden worden?!
The time is now
wat is jouw tip dan Annepanne?
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
mijn zoontje krijgt soms kindersmeerkaas en mag op aanraden van t CB max 1 keer per week smeerleverworst. Dat wil overigens niet zeggen dat hij het iedere week krijgt hoor.

Verder krijgt hij heel soms een beetje jam erop( en dat is dan echt een heel klein beetje)

andere dingen probeer ik nog niet echt. Hij vindt het brood met alleen margarine ook al superlekker...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Met 7 maanden gaf ik helemaal nog geen brood. Schijnt ook beter te zijn i.v.m. risico op glutenallergie. Volgens mij kreeg ze met een maand of 8 pas wat broodkorsten af en toe. Zou gewoon droog brood geven. Margarine is echt niet nodig. En al zeker geen zoete dingen erop, want dan wennen ze, volgens mij, aan zoete smaak en lusten ze sneller andere dingen niet. Ik gaf volgens mij pas met een jaar of 2 eens chocoladepasta. Zo lang mogelijk uitgesteld. Als ik er al iets op zou doen zou dat bijv. geprakte banaan zijn o.i.d.

Maar goed, ieder kiest voor zichzelf en eigen kind natuurlijk.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Nou ben ik weer een slechte moeder. Onze dochter van bijna drie is echt dol op smeerleverworst en ze krijgt al zeker anderhalf jaar een paar keer per week saksische leverworst. Ze is nl. nogal van de aparte smaken. Jonge kaas eet ze niet, maar van oude kaas zit ze dus echt te smullen en Slankie Sambal gaat er ook in als koek. Als uk van anderhalf vond ze dat al heerlijk. Gewone smeerkaas werd niet gegeten door madame.
Ik geef aan zoon van bijna 10 maanden brood met boter. Volgens mij kunnen ze die vetten best goed gebruiken (ik doe ook altijd olijfolie in zijn avondeten). Verder doe ik er regelmatig avocado op, en heel soms appelstroop.
Ei en pindakaas doe ik dan weer niet in verband met het risico op allergieen.
Zoontje kreeg tot maand of 10 alleen wat margarine op brood, vond hij heeerlijk. Later wel beleg, heel dun. Appelstroop, jam, smeergeitenkaas (chavroux heet dat geloof ik) en kindersmeerworst. Inmiddels 16 maanden en eet van alles op brood.

Inad, kindjes hebben juist vetten nodig, dus margarine op brood is prima!
Isis, volgens mij zit er best veel vet in borstvoeding. Mijn dochter was trouwens ondanks nooit olie in eten (Deed ook aan Rapley dus dat kon niet eens ) en geen margarine op brood altijd vrij bol en gezond dus kreeg niet het idee dat extra vet nodig was/is.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
wij doen ook wel eens bananenstroop op brood en we hebben net rozenbottel jam van rosevicee gekocht, kijken wat hij er van vind.

veder krijgt hij vaak banaan of een ander fruitprakje op brood, vind hij heerlijk! plakje kaas gaat ook altijd goed maar gaat hij wel meer mee kliederen

hij krijgt ook altijd een laagje boter op brood.

let er wel op dat je een heel klein beetje beleg er op doet, anders zit alles er straks onder.
quote:Cherise1981 schreef op 22 juli 2009 @ 16:50:

Nou weet ik heus wel dat alleen boter voldoende is, maar ik wil haar graag andere dingen laten proeven.

Waarom wil je die andere dingen graag op brood laten proeven? Mijn kind vond op die leeftijd alleen brood met boter al lekker genoeg, en andere smaakjes heb ik hem los laten proeven. Af en toe kreeg hij wel beleg, maar daar deed ik hem toen eigenlijk helemaal niet echt een plezier mee. Ondertussen is dat wel veranderd: hij is nu anderhalf, en geeft heel duidelijk aan wat hij wil. Komt vanzelf dus,
quote:nippo schreef op 22 juli 2009 @ 20:06:

Ei en pindakaas doe ik dan weer niet in verband met het risico op allergieen.Hoe zit dit dan Nippo?
quote:Miffy schreef op 22 juli 2009 @ 20:55:

[...]

Waarom wil je die andere dingen graag op brood laten proeven? Mijn kind vond op die leeftijd alleen brood met boter al lekker genoeg, en andere smaakjes heb ik hem los laten proeven. Af en toe kreeg hij wel beleg, maar daar deed ik hem toen eigenlijk helemaal niet echt een plezier mee. Ondertussen is dat wel veranderd: hij is nu anderhalf, en geeft heel duidelijk aan wat hij wil. Komt vanzelf dus,

Tja weet ik eigenlijk niet. Misschien omdat ze zeggen dat ze het eerste jaar veel smaken moeten leren kennen? Moet ook bekennen dat ze nu 2x brood met beleg op heeft en nooit alleen met boter. Heb het er wel speciaal voor gekocht. Misschien toch dat eerst doen en dan pas beleg? Vind het zo lastig.

Nou vind ik het hele veranderen van eetpatroon al lastig hoor. We gaan van 4 flessen 180/6 naar fles, fruit, brood, fles, fles, groentehap, fles en weet dat moeilijk in te plannen.

Welke fles moet straks vervallen en hoe? Hoe vaak geef rapley, hoevaak niet? Hoe vaak vers, hoe vaak potje? Moeder/ouders zijn is nog zo simpel niet
Ik vind dat nou hartstikke simpel. Zoon is gewoon langzaam met ons mee gaan eten. Ik kook dus altijd vers, en hij eet zoveel mogelijk wat wij eten (en als dat niet kan maak ik voor hem even apart, vandaag courgette met couscous, kost een paar minuten). Eerst kreeg hij gewoon fruit ergens tussendoor, toen ging hij met ons avondeten mee eten en daarna ook met de boterham. Tussendoor bv op verzoek. Hartstikke simpel en zonder schema.

Panda, ei en noten lokken makkelijk een allergische reactie uit (samen met koemelk de meeste voorkomende allergieen bij kinderen).
Aan rapley doe ik trouwens niet; in het begin prakte ik het eten gewoon en nu snij ik het en prak nog een beetje.
smeer op je brood wat jij denkt dat goed is. Voor de een is dat leverworst, pindakaas, jam en pasta, voor de ander alleen boter of niks erop of wel jam maar dan zonnatura en vooral geen smeerkaas....

dus doe wat jij denkt dat goed is en kijk vooral hoe de kleine erop reageert. Mijn hummeltje van 8 maanden vindt alles lekker, zoet, zout, fruit, boter, niks. lekker makkelijk toch? Natuurlijk let ik op de suikers enzo, maar wil het niet overdrijven, van die 2 boterhammetjes met een beetje appelstroop of leverworst zal ie heus geen rolberoerte krijgen.
Duindoornmoes kun je bij de biologische winkel krijgen. Daar hebben ze toch al best veel gezonde smeerbare dingen voor op de boterham.

Ik deed smeerkaas, gepureerd fruit, appelstroop. Soms biologische worst of geprakte avocado.
Je kan ook philadelphia (oid) op brood doen. Is wel te smeren, is ook kaas, maar er zitten geen smeltzouten in. Het is gewoon heeeeele jonge kaas.
Ja klopt Tilalia, dat doe ik ook vaak op brood en is hier erg favoriet bij zoontje van 9 mnd.

De smeerkaas van la vache qui rit, bevat trouwens ook minder smeltzouten. De speciale kindersmeerkaas van goudkuipje, bevat volgens mij niet minder smeltzouten, maar vreemd genoeg minder vet.
Rapley?????

Ik leer hier zoveel......
DTEEZ!
Ik doe idd ook die smeerkaas van la vache qui rit op brood, verder appel/perenstroop, jam en de vegetarische paté van Zonnatura, daar is dochter helemaal gek op. Soms ook een beetje van haar fruithap of helemaal niks (alleen halvarine). Pindakaas heb ik haar nog niet gegeven, ivm allergiën idd, volgens het introductieschema van borstvoeding.com mag dit pas vanaf 9 maanden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven