Kinderen
alle pijlers
Wat heeft een diagnose jouw kind gebracht? HB/AD(H)D/Autisme
zondag 13 oktober 2024 om 07:24
Al jarenlang vermoed ik dat er 'iets' aan de hand is bij onze 5-jarige. Het is een ontzettend leuk en lief kind, maar heeft veel onrust en is ook (voor wat wij kunnen zien) erg intelligent.
We zijn veel in gesprek geweest met de opvang en inmiddels hebben we regelmatig gesprekken op school over hoe kind het beste te begeleiden. Vaak gaat het prima, maar het is soms hard werken voor ons.
Zelf vermoed ik dat er misschien een diagnose aan vast zit, maar ik merk dat de instanties terughoudend zijn in testen, want: kind is wie hij is en zal niet veranderen als er ineens een sticker op zit.
Wat heeft het jullie opgeleverd nadat er wel getest is bij jullie kind?
Mocht er ad(h)d uitkomen, is Ritalin dan een optie? Ervaringen?
Ervaring met een autismevorm?
Of wat heeft de sticker 'hoogbegaafdheid' jullie gebracht?
Of had je het allemaal liever niet geweten?
Als je het opniew zou moeten doen, zou je je kind opnieuw willen laten testen? En zo ja, op welke leeftijd? Is 5 nog te jong?
We zijn veel in gesprek geweest met de opvang en inmiddels hebben we regelmatig gesprekken op school over hoe kind het beste te begeleiden. Vaak gaat het prima, maar het is soms hard werken voor ons.
Zelf vermoed ik dat er misschien een diagnose aan vast zit, maar ik merk dat de instanties terughoudend zijn in testen, want: kind is wie hij is en zal niet veranderen als er ineens een sticker op zit.
Wat heeft het jullie opgeleverd nadat er wel getest is bij jullie kind?
Mocht er ad(h)d uitkomen, is Ritalin dan een optie? Ervaringen?
Ervaring met een autismevorm?
Of wat heeft de sticker 'hoogbegaafdheid' jullie gebracht?
Of had je het allemaal liever niet geweten?
Als je het opniew zou moeten doen, zou je je kind opnieuw willen laten testen? En zo ja, op welke leeftijd? Is 5 nog te jong?
maandag 21 oktober 2024 om 16:53
Toen er bij mij in het begin nog gedacht werd aan ADD heb ik ook ritalin geprobeerd. Ik merkte er helemaal niks van. Tot de dosis zo hoog was dat de apotheek er moeilijk bij keek en ik vervolgens met mega hartkloppingen in de auto zat... Voor mij was het dus niks.
Paar jaar later en een ASS diagnose verder mocht ik van de psychiater kiezen: iets tegen overprikkeling of iets tegen angst. Aangezien angst mij meer leek te belemmeren heb ik daar voor gekozen. En ik merkte direct verschil! Voelde alsof ik op standje 10 stond, maar alles was wel helder en ik kon knopen doorhakken.
Nu weer jaren verder merk ik daar helaas niks meer van, maar de dosering ophogen zorgt voor een constante lichte hoofdpijn en dat gaat weer niet lekker samen met wat ik slik tegen de migraine...
Met zoon worstel ik nog een beetje qua school. Hij gaat wel met plezier naar school. School zelf gaat ook goed met hem om. Maar hij zit op een school met een afwijkende onderwijsaanpak, waardoor ik eigenlijk moeilijk zicht heb op hoe hij het doet. Geen idee welk niveau advies hij volgend schooljaar gaat krijgen (VO jaar 3), hij zat 2 jaar terug op vwo. Ik maak me ook wel een klein beetje zorgen hoe het zal gaan voor zijn eindexamens want ze doen in de eerste jaren niet aan toetsen met cijfers etc. Ik merk wel echt dat hij moet leren huiswerk maken, leren leren etc.
Paar jaar later en een ASS diagnose verder mocht ik van de psychiater kiezen: iets tegen overprikkeling of iets tegen angst. Aangezien angst mij meer leek te belemmeren heb ik daar voor gekozen. En ik merkte direct verschil! Voelde alsof ik op standje 10 stond, maar alles was wel helder en ik kon knopen doorhakken.
Nu weer jaren verder merk ik daar helaas niks meer van, maar de dosering ophogen zorgt voor een constante lichte hoofdpijn en dat gaat weer niet lekker samen met wat ik slik tegen de migraine...
Met zoon worstel ik nog een beetje qua school. Hij gaat wel met plezier naar school. School zelf gaat ook goed met hem om. Maar hij zit op een school met een afwijkende onderwijsaanpak, waardoor ik eigenlijk moeilijk zicht heb op hoe hij het doet. Geen idee welk niveau advies hij volgend schooljaar gaat krijgen (VO jaar 3), hij zat 2 jaar terug op vwo. Ik maak me ook wel een klein beetje zorgen hoe het zal gaan voor zijn eindexamens want ze doen in de eerste jaren niet aan toetsen met cijfers etc. Ik merk wel echt dat hij moet leren huiswerk maken, leren leren etc.
maandag 21 oktober 2024 om 21:43
Inderdaad zit ASS in de weg op school. Er zit meer in kind dan eruit komt op school. Dat zal waarschijnlijk ook wel altijd zo blijven maar het is goed dat de school zich nu bewust is van het feit dat het een slimme jongen is en dat hij best ook wat uitgedaagd moet worden. De school schatte hem eerst echt te laag in. Hij vindt schoolwerk niet heel leuk maar als het te makkelijk is dan gaat hij het dan nog minder leuk vinden. Hij is nog jong dus ik hoop dat hij de komende jaren daarin zelfstandiger wordt en leert leren. Dat zal de middelbare school hopelijk wat makkelijker maken.Solomio schreef: ↑21-10-2024 06:14Ik weet niet precies hoe je dit bedoelt, maar een groot probleem bij kinderen met ASS is dat ze overvraagd worden, omdat ze cognitief goed scoren.
Dat ze slim genoeg zijn om goede cijfers te halen, wil niet zeggen dat hun ASS daarbij toch enorm belemmerend kan zijn.
maandag 21 oktober 2024 om 22:03
Hij was net een week vier... Ik vind het ook geen diagnose, maar zijn kleuterjuf is er toch mee naar ib gegaan en er zijn aanpassingen gedaan op initiatief van school. Hij heeft echt een toptijd gehad op school en zit tot nu toe ook echt goed op de middelbare.
Was dit ook zo gelopen zonder test en zonder aanpassingen? Misschien wel... Maar er is ook kans dat hij was vastgelopen...
Ik werd zelf hb getest met 12. En k heb een prima tijd gehad op de basisschool, maar bijvoorbeeld niet leren leren en veel verveelde uren doorgebracht. Mijn schoolcarrière was gewoon prima, maar bij lange na niet zo leuk als die van kind...
dinsdag 22 oktober 2024 om 09:54
dinsdag 22 oktober 2024 om 12:17
Ik vond het makkelijker aan tafel zitten met school, door de diagnoses (HB/ADHD). Het is al worsteling genoeg, om steeds aan tafel te moeten, als dat dan ook nog zonder officiële onderlegger moet, dan heb je het risico dat het allemaal wat "wankeler" is. Niet dat dan elk kind dezelfde aanpak nodig heeft, maar je hebt iig duidelijkheid aan de basis
Oh en mijn oudste dochter vond zichzelf altijd dom, dus de IQ test waar HB uit bleek, hielp haar een iets ander perspectief te zien. Gaf ook wat zelfinzicht
Oh en mijn oudste dochter vond zichzelf altijd dom, dus de IQ test waar HB uit bleek, hielp haar een iets ander perspectief te zien. Gaf ook wat zelfinzicht
poeszie wijzigde dit bericht op 22-10-2024 12:42
18.41% gewijzigd
dinsdag 22 oktober 2024 om 12:40
Niemand doet het prima op externe motivatie. Straffen en belonen, ook met cijfers, leidt altijd tot verlies van plezier en tot desinteresse. Maar voor sommige mensen in sommige contexten is het effect minder groot dan voor andere mensen in andere contexten.
dinsdag 22 oktober 2024 om 12:54
Maar het is, voor buitenstaanders althans, heel moeilijk die intrinsieke motivatie aan te sporen. Ik heb al jaren klassen vol leerlingen die vooral voor mij werken (dit voornamelijk op de havo, niet op vwo). Niet omdat ik straf geef, want dat is mijn hobby niet, maar omdat ze me een aardige mevrouw vinden en omdat ik uitleg waarom ik bepaalde dingen verwacht. Eerst relatie, dan prestatie, die riedel.
En ik zou het veel beter vinden als ze goed hun best deden omdat ze zelf graag willen weten hoe de dingen zitten, omdat ze kennis willen verwerven of omdat ze een bepaalde toekomstdroom hebben.
En ik zou het veel beter vinden als ze goed hun best deden omdat ze zelf graag willen weten hoe de dingen zitten, omdat ze kennis willen verwerven of omdat ze een bepaalde toekomstdroom hebben.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
dinsdag 22 oktober 2024 om 13:15
Dit vind ik ook. Door een hb-labeltje verdwijnt ook de steeds terugkerende discussie of een plusklas nodig is, of compacten van leerstof verstandig is etc. Dan kun je verder praten over hoe je het gaat aanpakken en stop je met twijfelen.Poeszie schreef: ↑22-10-2024 12:17Ik vond het makkelijker aan tafel zitten met school, door de diagnoses (HB/ADHD). Het is al worsteling genoeg, om steeds aan tafel te moeten, als dat dan ook nog zonder officiële onderlegger moet, dan heb je het risico dat het allemaal wat "wankeler" is. Niet dat dan elk kind dezelfde aanpak nodig heeft, maar je hebt iig duidelijkheid aan de basis
dinsdag 22 oktober 2024 om 13:21
In mijn optiek ben je dan dus niet (meer) gemotiveerd als je gaat vermijden.
En waar het ene kind zich er dan nog toe kan zetten omdat het nu eenmaal moet/ het de gevolgen kan overzien/het een hoog cijfer wil halen, zijn er ook kinderen die dat dus niet kunnen.
In sommige gevallen word het heel erg ingewikkeld te ontrafelen wat er nodig is iemand weer ‘aan’ te krijgen.
•
dinsdag 22 oktober 2024 om 13:23
Ja dat zeg je goed, ik ging wat korter door de bocht. Met ‘doet het prima’ bedoelde ik eigenlijk dat de meeste kinderen zich toch gewoon prima staande houden in het huidige onderwijssysteem.
•
dinsdag 22 oktober 2024 om 13:25
Zou je niet binnen het Agora onderwijs oid willen werken?Nana_Mouskouri schreef: ↑22-10-2024 12:54Maar het is, voor buitenstaanders althans, heel moeilijk die intrinsieke motivatie aan te sporen. Ik heb al jaren klassen vol leerlingen die vooral voor mij werken (dit voornamelijk op de havo, niet op vwo). Niet omdat ik straf geef, want dat is mijn hobby niet, maar omdat ze me een aardige mevrouw vinden en omdat ik uitleg waarom ik bepaalde dingen verwacht. Eerst relatie, dan prestatie, die riedel.
Zo’n soort docent als jij bent, dat werkt voor mijn zoon ook. Zeker als de leerkracht authentiek is en aanpassingen niet schuwt kan hij ineens als een tierelier gaan.
•
dinsdag 22 oktober 2024 om 13:30
Dit topic gaat niet over mij, maar ik twijfel best vaak of ik überhaupt wil blijven lesgeven. Alpacaboerderij met snackbargedeelte lijkt me wel iets.
Ik hoop dat je zoon veel fijne docenten tegenkomt. Ze zijn er echt!
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
dinsdag 22 oktober 2024 om 13:44
Nana_Mouskouri schreef: ↑22-10-2024 12:54Maar het is, voor buitenstaanders althans, heel moeilijk die intrinsieke motivatie aan te sporen. Ik heb al jaren klassen vol leerlingen die vooral voor mij werken (dit voornamelijk op de havo, niet op vwo). Niet omdat ik straf geef, want dat is mijn hobby niet, maar omdat ze me een aardige mevrouw vinden en omdat ik uitleg waarom ik bepaalde dingen verwacht. Eerst relatie, dan prestatie, die riedel.
Ja, dat zou prachtig zijn, maar de meeste pubers, ook degenen zonder labeltje, vinden school gewoon een noodzakelijk kwaad. Ik ken inderdaad wel een paar VWO leerlingen met intrinsieke motivatie (al is die motivatie dan soms ook gewoon 'faalangst' heel eerlijk gezegd) maar het gros is gewoon lui en doet het alleen omdat het hoort. Nou ja, dit is off topic..
dinsdag 22 oktober 2024 om 14:04
Ik denk dat een intrinsieke motivatie er niet zonder meer voor zorgt dat je bepaalde inspanningen kunt leveren om een doel te behalen. De inspanningen an sich moeten ook enige mate van plezier leveren (voor sommigen dan). Dit herken ik van mijzelf: motivatie is voor mij niet voldoende, ik moet de inspanningen an sich leuk vinden (wat dan voor mij belangrijker is dan het doel). Ik haal zogezegd meer voldoening uit de weg ergens naar toe, dan het uiteindelijk doel (en soms lijkt dat doel ook niet meer belangrijk dan).Frizz schreef: ↑22-10-2024 13:21In mijn optiek ben je dan dus niet (meer) gemotiveerd als je gaat vermijden.
En waar het ene kind zich er dan nog toe kan zetten omdat het nu eenmaal moet/ het de gevolgen kan overzien/het een hoog cijfer wil halen, zijn er ook kinderen die dat dus niet kunnen.
In sommige gevallen word het heel erg ingewikkeld te ontrafelen wat er nodig is iemand weer ‘aan’ te krijgen.
Maar ik ben niet hoogbegaafd en mijn leerstijl is bottom-up (en niet top-down).
Nu is mijn ervaring bij mijn eigen kinderen sowieso dat intrinsieke motivatie om te leren tot een jaar of 8-9 enorm groot is (leerhonger), daarna redelijk verdampt en vanaf een jaar of 18 weer opbloeit. Ik zie bij mijn jongste dat er veel energie gaat zitten in het ontwikkelen van zijn eigen ik (waar sta ik in deze wereld, wat zijn mijn verhoudingen tot anderen, hoe onderhoud en ga ik sociale relaties aan in de wereld buiten het gezin, hoe voldoe ik aan verwachtingen, hoe ga ik om met grenzen?) en dat er daardoor weinig ruimte is voor motivatie tot leren (waarom vindt school dat ik dit moet?) en ontwikkeling op cognitief gebied.
Interessant onderwerp wel! Hoe meer ik er over nadenk, hoe beter ik weet dat ik weinig weet (de bekende paradox).
dinsdag 22 oktober 2024 om 14:09
Maar bekijken we dit niet teveel vanuit een volwassen blik? Toekomstdromen zijn voor veel scholieren enorm abstract en veel te ver in de toekomst. Ik had daar als scholier ook enorm last van: ik leerde omdat ik huiswerk kreeg, niet zozeer omdat ik mijzelf wilde ontwikkelen. Mijn andere kind heeft wel een wens om zich in een bepaalde richting te ontwikkelen, maar is bang dat dit werk in de toekomst voor een groot deel door AI wordt overgenomen. Ik kan die angst niet wegnemen, het is een reële angst waar kind veel over nadenkt en over inzit.Nana_Mouskouri schreef: ↑22-10-2024 12:54Maar het is, voor buitenstaanders althans, heel moeilijk die intrinsieke motivatie aan te sporen. Ik heb al jaren klassen vol leerlingen die vooral voor mij werken (dit voornamelijk op de havo, niet op vwo). Niet omdat ik straf geef, want dat is mijn hobby niet, maar omdat ze me een aardige mevrouw vinden en omdat ik uitleg waarom ik bepaalde dingen verwacht. Eerst relatie, dan prestatie, die riedel.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in