Wat vinden jullie: dezelfde naam, kan dat?!

11-10-2009 22:51 84 berichten
Hallo allemaal,

Begin november verwachten we ons eerste kindje. We hebben veel moeite gehad met het vinden van een leuke naam. Zo rond de 25e week van de zwangerschap hebben we er een gekozen die we allebei heel erg leuk vinden.

Vlak daarna zat ik met vriendin N aan de telefoon, die vertelde dat ze vriendin L had gezien met haar dochter M. Shit... dat is waar ook: haar dochter heeft dezelfde naam! Helemaal vergeten. Nu is dat een meid die wij niet zo vaak zien, ze is namelijk een vriendin van een vriendin. We baalden wel even, we dachten uniek in onze omgeving te zijn, maar ja, zoals geschreven: we zien hen maar een paar keer per jaar.

Maar nu kreeg ik vorige week een geboortekaartje van mijn nicht, zij heeft ook een dochter gekregen. En 1x raden: ook zij had voor die naam gekozen!! Nu moet je weten dat ik mijn nicht nauwelijks zie: alleen op de verjaardag van mijn opa. Maar ja, het is wel familie.

Wat vinden jullie: twee dezelfde namen in één familie, kan dat?

Twee dezelfde voornamen in de familie: kan dat?

Totaal aantal stemmen: 161

ja (61%)
nee (39%)
anoniem_6425268e448ac wijzigde dit bericht op 11-10-2009 22:52
Reden: spelfout
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 12 oktober 2009 @ 11:57:

[...]

Het blijft toch altijd een beetje een gok, op mijn eerste basisschool zat ik met twee jongens in de klas die Maurice heetten, twee meisjes die Patricia heetten, volgens mij waren er ook nog meerdere Richards. Op mijn tweede basisschool kwamen al die namen geen enkele keer voor, maar er waren wel drie jongens in de klas met de naam Mark. Terwijl die naam in de klas op mijn eerste school weer geen enkele keer voorkwam.Maar met de naam Sophie weet je gewoon zeker dat je kind een van de velen is. Ik heb hem nou zo vaak gehoord dat ik denk: Verzin eens wat anders zeg.
quote:Roelfien schreef op 12 oktober 2009 @ 13:59:

[...]

Maar met de naam Sophie weet je gewoon zeker dat je kind een van de velen is. Ik heb hem nou zo vaak gehoord dat ik denk: Verzin eens wat anders zeg.Als iemand die naam nou heel mooi vind? Lekker belangrijk! Onze zoon heeft ook een naam die veel voorkomt, maar helemaal niemand in vrienden, familie of kennissenkring heet zo. En iedereen begint over zijn leuke korte naam. Dan maar meerdere op school die zo heten, kom je ook wel weer overheen, was vroeger ook zo vaak. WIJ vonden het gewoon een leuke naam die goed bij onze namen en de achternaam past. DAT vind ik nou belangrijk!
Eleonora, ik zette ook onze naam tussen aanhalingstekens. Ik heb er natuurlijk geen alleen recht op en natuurlijk heb je kans om dezelfde tegen te komen op school etc. Mijn broer zat bij 4 jongens in de klas met dezelfde naam.

Het is net zoals Susan het verwoord. Zo voelde het voor mij.

Maar dat het net die vriendin was. Dat kon ik even niet hebben! Contact is ook niet super meer hoor.

Ik weet wel dat als ons nog een kindje gegund is en het wordt een meisje ik nog steeds die naam zal gebruiken. Het past precies bij ons en het kan me niet schelen of zij hem gebruikt hebben of niet.
quote:Blink2 schreef op 12 oktober 2009 @ 14:07:

Ik weet wel dat als ons nog een kindje gegund is en het wordt een meisje ik nog steeds die naam zal gebruiken. Het past precies bij ons en het kan me niet schelen of zij hem gebruikt hebben of niet.Heel goed, lekker bij je eigen gevoel blijven!!
Wij gaan voor de naam die wij allebei mooi vinden. Het maakt mij niet uit of anderen die origineel vinden. Of mooi.

Ik zou alleen niet dezelfde naam kiezen die de kinderen van mijn broer en zus al hebben, maar verder zie ik geen bezwaar voor het gebruik van een naam. En ik zou er ook geen toestemming voor vragen als ik iemand zou kennen die voor dezelfde naam heeft gekozen.
quote:Blink2 schreef op 12 oktober 2009 @ 14:07:

Eleonora, ik zette ook onze naam tussen aanhalingstekens. Ik heb er natuurlijk geen alleen recht op en natuurlijk heb je kans om dezelfde tegen te komen op school etc. Mijn broer zat bij 4 jongens in de klas met dezelfde naam.

Het is net zoals Susan het verwoord. Zo voelde het voor mij.

Maar dat het net die vriendin was. Dat kon ik even niet hebben! Contact is ook niet super meer hoor.

Ik weet wel dat als ons nog een kindje gegund is en het wordt een meisje ik nog steeds die naam zal gebruiken. Het past precies bij ons en het kan me niet schelen of zij hem gebruikt hebben of niet.

Ik snap je wel, ik kijk er alleen anders tegenaan.

Ik zou het ook ruk vinden, absoluut.

Voor mij is de naam geheimhouden geen wet van Meden of Perzen, juist omdat ik het eigenlijk wel helder vind als men weet van te voren hoe en wat. Maar goed, ook dat is absoluut niet zaligmakend
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten en ik weet niet hoe je nicht in elkaar steekt, of zij er een punt van zou maken.

Mijn nicht had er wel moeite mee toen de dochter van mijn neef dezelfde naam kreeg als haar dochter, met 1 letter verschil maar wel op dezelfde manier uitgesproken.

En de "reservenaam" van onze oudste is nu voor de tweede ook van de baan, omdat de oudste van mijn neef al zo heet.

Ik zou ook niet zo gauw kiezen voor een naam die al in de familie voorkomt, of in de naaste vriendenkring.

Vrienden van vrienden, daar zou ik me niet aan storen.
quote:doggie75 schreef op 12 oktober 2009 @ 14:06:

Als iemand die naam nou heel mooi vind? Lekker belangrijk! Onze zoon heeft ook een naam die veel voorkomt, maar helemaal niemand in vrienden, familie of kennissenkring heet zo. En iedereen begint over zijn leuke korte naam. Dan maar meerdere op school die zo heten, kom je ook wel weer overheen, was vroeger ook zo vaak. WIJ vonden het gewoon een leuke naam die goed bij onze namen en de achternaam past. DAT vind ik nou belangrijk!Eens. De namen die wij voor onze kinderen hebben staan niet bepaald hoog in de namentop, maar ik vind niet dat wij daardoor origineler of creatiever zijn dan mensen die voor de naam Sophie kiezen. Wij hebben die namen toch ook niet zelf verzonnen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Zo, inmiddels mijn nicht gesproken, zij vindt het geen enkel probleem. Ik ben opgelucht.

x

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven