Watervrees

30-07-2008 13:44 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Je moet gewoon bij je kind blijven met bandjes en natuurlijk kan je de moeder waarschuwen maar ze geeft zelf al aan er geen nut van in te zien. Dan ben je klaar lijkt mij.

Gisteren naar het zwembad geweest, als je ziet hoeveel kindjes daar zonder bandjes of met broer of zus zijn, ongelovelijk.

De badmeester had zijn handen vol aan het terecht wijzen v/d ouders tav de bandjes.

En aan het er op wijzen dat er ten alle tijden een volwassenen toezicht moet hebben en niet broer of zus van 10/11/12 jaar.

Maar de TO had het over de watervrees die haar zoontje heeft overgehouden door haar verkeerde inzicht om geen bandjes om te doen.

Ik zou hem idd op peuterzwemmen doen.
quote:Poezewoes schreef op 01 augustus 2008 @ 15:13:

[...]

Ook met bandjes laat je je kind niet alleen te water gaan. Het is een hulpmiddel, geen reddingsmiddel. Maar zonder bandjes alleen in het water, tot zijn schouders? Je bent niet wijs.

Je zet je kind toch ook niet los achter in de auto, omdat zijn gordel zo in de weg zit.

Hoop ik...Dus die extra grote achterbak die ik in mijn auto heb...die was niet bedoeld voor kinderen????
quote:zusenzo schreef op 01 augustus 2008 @ 15:19:

Je moet gewoon bij je kind blijven met bandjes en natuurlijk kan je de moeder waarschuwen maar ze geeft zelf al aan er geen nut van in te zien. Dan ben je klaar lijkt mij.

Gisteren naar het zwembad geweest, als je ziet hoeveel kindjes daar zonder bandjes of met broer of zus zijn, ongelovelijk.

De badmeester had zijn handen vol aan het terecht wijzen v/d ouders tav de bandjes.

En aan het er op wijzen dat er ten alle tijden een volwassenen toezicht moet hebben en niet broer of zus van 10/11/12 jaar.

Maar de TO had het over de watervrees die haar zoontje heeft overgehouden door haar verkeerde inzicht om geen bandjes om te doen.

Ik zou hem idd op peuterzwemmen doen.

Oh maar dat vind ik wat anders, een kind van 12 kan toch heus wel 5 minuten op de kleine passen zodat je even naar de wc kan? Niet de hele tijd natuurlijk want die moet lekker zijn eigen ding doen maar er even bij staan terwijl de kleine lekker aan het spelen is in het water moet toch kunnen? Maar goed, da's een beetje off-topic.

Een neef van mij heeft vorig jaar in centerparcs ook een peutertje gered. Zo'n badje is 20cm diep ofzo maar kind was omgekukeld en lag zo met haar gezicht in het water, kon niet meer gaan staan. Geen mens in de wijde omgeving te bekennen (TO, jij stond dat nog tenminste enigszins in de buurt dus dit slaat hier niet op jou)! Neefje heeft kind rechtop gezet en geholpen maar ja, geen ouders. Hij wachten en wachten...heeft op een gegeven moment de badmeester er maar bij geroepen dat die op de kleine moest passen. Ik vind dit soort dingen echt niet kunnen en je ziet ze zo vaak! Ongelooflijk hoe laks en onvoorzichting sommige ouders met hun kind omgaan!
Ja, idd als je naar de wc gaat of zo maar er waren ook kinderen van jaar of 12/11/10 met hun broertje en/of zusje....werkelijk onbegrijpelijk.
quote:Zwieber schreef op 01 augustus 2008 @ 15:50:

[...]

Dus die extra grote achterbak die ik in mijn auto heb...die was niet bedoeld voor kinderen????Nee joh!

Mits het er 8 zijn. Dan zitten ze lekker strak.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:Poezewoes schreef op 01 augustus 2008 @ 16:57:

[...]

Nee joh!

Mits het er 8 zijn. Dan zitten ze lekker strak. Nou ja, dan maar weer onder de snelbinders op de fiets
Zwembandjes zijn speelgoed, géén drijfhulpmiddel. Kinderen kunnen er makkelijk uit wegschieten, of in bekneld raken. Gebruik ze bij voorkeur niet.

Zwemvleugeltjes om de bovenarmen zijn geschikt als je als ouder even de handen vrij wilt hebben, maar nóóit om een kind alleen mee te laten zwemmen. Het is dan ook geen reddingsmiddel. Voor het zwem-trainen is het beste om je kind geen hulpmiddelen om te doen.

Van de site van Ouders-online. Boevendien was mijn moeder zwemjuf, en die was falikant TEGEN zwembandjes en/of vleugels vanwege het valse gevoel van veiligheid, het beperken van de bewegingsvrijheid, en het effect op het kind die leert zwemmen (denken dat ze het al kunnen, verwachten niet dat ze zomaar kunnen zinken, kunnen hun armen zelfs zonder de bandjes niet meer normaal bewegen in het water)
Om een kort verhaal lang te maken...
Tja, ik ben dan denk ik de enige moeder die er hetzelfde over denkt als Dewit. Onze dochter krijgt ook geen zwembandjes, gaat ook zelf het water in (ik sta dan ook aan de rand, of in de buurt), maar niet een meter naast haar. En ze is ook wel eens koppie-onder gegaan waarna ik haar eruit moest vissen omdat ze niet zelf boven kon komen, Ik meer geschrokken dan zij (zij heeft er gelukkig geen angst aan overgehouden). Maar ik blijf het hetzelfde doen. Ze gaat eigenlijk nooit diep ( zo diep als Dewit's zoontje is ze nog nooit gegaan), maar ik zal haar niet tegenhouden. Wel in de gaten houden uiteraard, en dichter in de buurt naarmate ze dieper gaat, maar tot de afscheiding mag ze van mij.
Overigens, ook volwassenen die niet kunnen zwemmen kunnen verdrinken in water waar ze in kunnen staan. Mijn oom gleed laatst uit in een zwembad waar het water tot net boven zijn middel kwam en hij kon er echt niet op eigen kracht uitkomen. Gewoon omdat hij het nooit geleerd heeft wat je moet doen om boven te komen. Gelukkig stonden er mensen dichtbij die hem eruit gevist hebben.
Mijn kinderen weten wél hoe ze omhoog moeten komen met zwembandjes om. Zelfs mijn zoontje van 2,5. Hij watertrappelt, ligt op z'n buikje te dobberen, ligt op z'n rug te dobberen en houdt keurig zijn hoofd boven water. In een diep zwembad maar ook in zee. En dat kun je ze gewoon leren. Wij laten ze ook voelen wat er gebeurd als ze géén bandjes om hebben.

Volgens mij gebruikt niemand hier die dingen als 'reddingsmiddel', iedere sul weet dat ze daar niet voor zijn gemaakt. En zo te lezen laat niemand hier haar kind alleen in het water. Maar het scheelt wel of je kind bij een onhandige manouevre onder water verdwijnt of niet.
quote:weatherwax schreef op 01 augustus 2008 @ 21:17:

Zwembandjes zijn speelgoed, géén drijfhulpmiddel. Kinderen kunnen er makkelijk uit wegschieten, of in bekneld raken. Gebruik ze bij voorkeur niet.

Zwemvleugeltjes om de bovenarmen zijn geschikt als je als ouder even de handen vrij wilt hebben, maar nóóit om een kind alleen mee te laten zwemmen. Het is dan ook geen reddingsmiddel. Voor het zwem-trainen is het beste om je kind geen hulpmiddelen om te doen.

Van de site van Ouders-online. Boevendien was mijn moeder zwemjuf, en die was falikant TEGEN zwembandjes en/of vleugels vanwege het valse gevoel van veiligheid, het beperken van de bewegingsvrijheid, en het effect op het kind die leert zwemmen (denken dat ze het al kunnen, verwachten niet dat ze zomaar kunnen zinken, kunnen hun armen zelfs zonder de bandjes niet meer normaal bewegen in het water)We hebben het over een kind van 2,5 jaar oud. Dan leer je niet zwemmen, dan speel je in het water. Met zwemtrainen dat soort hulpmiddelen gebruiken is een andere discussie. Dan heb je het over kinderen van minimaal 4 of 5 jaar oud. Bij de meeste zwembaden is de ondergrens zelfs. 5,5 jaar.

Als jouw moeder zwemjuf is, dan weet ze ook dat je kinderen van 2,5 niet kan leren zwemmen. Stomweg omdat ze de juiste motoriek nog niet beheersen.
quote:weatherwax schreef op 01 augustus 2008 @ 21:33:

Tja, ik ben dan denk ik de enige moeder die er hetzelfde over denkt als Dewit. Onze dochter krijgt ook geen zwembandjes, gaat ook zelf het water in (ik sta dan ook aan de rand, of in de buurt), maar niet een meter naast haar. En ze is ook wel eens koppie-onder gegaan waarna ik haar eruit moest vissen omdat ze niet zelf boven kon komen, Ik meer geschrokken dan zij (zij heeft er gelukkig geen angst aan overgehouden). Maar ik blijf het hetzelfde doen. Ze gaat eigenlijk nooit diep ( zo diep als Dewit's zoontje is ze nog nooit gegaan), maar ik zal haar niet tegenhouden. Wel in de gaten houden uiteraard, en dichter in de buurt naarmate ze dieper gaat, maar tot de afscheiding mag ze van mij.Ik blijf het zeggen; open water is troebel. En kinderen die niet kunnen zwemmen zinken als een baksteen. In een zwembad is het anders, daar kun je je kind onder water zien. In troebel water grijp je wat rond in de hoop dat je je kind grijpt. Ik kan echt niet begrijpen dat je dat risico neemt.
Nou ja, laat maar. Ik merk dat ik heel erg boos word als ouders dat soort risico's nemen, en nog meer als ze dat bewust doen.
Niet boos om worden, hoor, Poezewoes. Nu ik heb gelezen dat het zoontje van Dewit er zo'n angst aan overgehouden heeft, ben ik er wel over gaan nadenken. Heb dus zo'n drijfvest besteld. Dan maar niet egaal bruin Misschien is dat voor jouw zoontje ook een oplossing, Dewit?

Natuurlijk ook mijn moeder even gebeld, wat ze daar van vind. Geweldig, doen, zei ze meteen. Ze belemmeren niet in de bewegingsvrijheid, en bovendien zal het zoontje van Dewit ook niet meer lukken om tot schouderhoogte het water in te lopen. Als ze de opwaartse kracht gaan voelen, stoppen ze met verder lopen, zegt mijn moeder. Nou... daar gaan we dus voor!
Weatherwax, waar heb jij zo'n drijfvest besteld? Mijn kindjes zijn nog maar klein, maar volgend jaar zijn ze even oud als de zoon van TO. Ik ben een enorme angsthaas als het op kinderen en water aan komt en wil er alles aan doen om ze veilig naast me in het water te hebben.
Spitsmuisje, hier: DRIJFVEST
Poezewoes, thanks!
weatherwax, ben blij dat je toch je maatregelen neemt, en je kind lekker en veilig kan spelen in het water.
Goed besluit Weatherwax!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven