Watervrees

30-07-2008 13:44 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
he wat een nare en vervelende ervaring voor je zoontje zeg!

kijk eens op: http://www.opvoedadvies.nl/watervrees.htm

http://home.hetnet.nl/~kindersite-zwemm ... rvrees.htm

http://www.psychologiemag...JvD3qfG55QCFQuZQwodQj_JRw

Hoop dat je er wat aan hebt!
heb geen kinderen dus weet geen nuttig advies. weet wel dat ikzelf als klein kind zoiets heb meegemaakt (duurde waarschijnlijk ook maar een paar seconden) maar dat heeft er wel toe geleid dat ik geen water inwil als ik geen bodem onder mijn voeten voel (dus bv de diepe zee) en niet hou van water in mijn gezicht, wel onder de douche bv maar gespetter in het zwembad....brrrr. Kan best zwemmen hoor, 2 diploma's, maar nooit meer een waterrat geworden

k zou niks forceren met je zoontje maar zulke dingen kunnen best veel indruk maken...
iig altijd zwembandjes aandoen, tot ze hun diploma( s ) hebben.

Rustiger voor jou, voor het kind, en veiliger ook ...........
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Je gaat toch niet serieus menen dat je zoon van 2,5 (!!!!!!) géén zwembandjes omhad???? En ook nog alleen zover laat gaan?

Ik hoop dat je de schade spelenderwijs kleiner kunt maken c.q. beperkt kunt houden. Probeer het vooral ook in een zwembad, dat is voor hem ook anders dan een buitenmeertje. En (het allerbelangrijkste) niet pushen!
quote:schorpioentje29 schreef op 30 juli 2008 @ 13:55:

maar dat heeft er wel toe geleid dat ik geen water inwil als ik geen bodem onder mijn voeten voel (dus bv de diepe zee)

Dat heb ik dus ook,ik ben als 6 jarige bijna verdronken en ik ga ook geen water in waar ik geen bodem onder mijn voeten voel en dan nog zwem ik bij voorbaat langs de kant en nooit middenin.

Ik kan wel zwemmen maar heb geen zwemdiploma omdat ik absoluut niet met mijn hoofd onder water wil en daarnaast kan ik ook niet tegen chloor dus in een zwembad met chloorwater zul je me nooit zien het moet zoutwater hebben.Mijn ergste nachtmerrie is dan ook in de auto in het water belanden...

Ik zou je aanraden om met je zoontje op peuterzwemmen te gaan,dan ziet hij andere kinderen ook in het water met hun moeder/vader en zal hij het misschien heeeeeeeeeeel langzaam weer wat vertrouwen.
[quote]Sarah Scott schreef op 30 juli 2008 @ 15:48:

Je gaat toch niet serieus menen dat je zoon van 2,5 (!!!!!!) géén zwembandjes omhad???? En ook nog alleen zover laat gaan?

/quote]

Dat begrijp ik eerlijk gezegd ook niet....en dan ook nog alleen met een opblaasbootje laten spelen....die dingen kunnen voor grote kinderen al gevaarlijk zijn!

Moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als je eventjes niet op had gelet...beetje onverantwoord allemaal imho.
Dat snel mogelijk eraf verhelpen kun je vergeten.

Mijn jongste heeft vlak voor zijn neus meegemaakt dat een fietser geen voorrang kreeg en bovenop een auto terecht kwam.

Hij wou zelfs niet meer achterop de fiets,doodsbang was hij.

Het heeft een paar jaar geduurd voordat hij op een fiets durfde te stappen,een fiets die te klein voor hem was zodat hij met zijn beide voeten op de grond kon staan terwijl hij op het zadel zat.Beetje bij beetje,steeds verder fietsen,tot hij alleen naar school kon fietsen.Na krampachtig stevig het stuur vasthouden durfde hij geleidelijk aan zijn vinger uit te steken,te zwaaien.Hij redt zich in het verkeer,heeft zijn verkeersdiploma gehaald.Maar rijdt nog steeds op een te kleine fiets,er staat een grotere fiets allang te wachten in de schuur maar daar wil hij nog niet op.En dat is prima,hij mag het zelf aangeven,als hij er zelf aan toe is.

Hiermee wil ik zeggen,niet pushen.....

Laat hem bepalen in het water hoever hij wil gaan,wil hij alleen aan de kant toekijken hoe andere kinderen zwemmen,prima,wil hij na 2 maanden pas met zijn voeten in het water prima,wil hij daarna 2 minuten in het water en eruit prima.Hij moet zijn zelfvertrouwen eerst terugkrijgen in het water...
En dat hij in het water kon staan zegt niets,ik ken of beter gezegt kende een jongetje van 3 jaar dat in de vijver is verdronken,hij kon er zat staan,het water kwam tot zijn buik,maar hij is voorover gevallen en niet opgestaan,denk van schrik ...

Zijn ouders zijn verhuisd maar hebben eerst de vijver dichtgegraven.
quote:ElleMichelle schreef op 30 juli 2008 @ 16:25:

Zijn ouders zijn verhuisd maar hebben eerst de vijver dichtgegraven.Brr....ik zit hier op een loeihete zolder, maar nu wel met kippenvel en tranen. Pfff....
ik was vroeger doodsbang voor water, zand en gras (vraag mij niet waarom, heb nooit iets naars daarmee meegemaakt). Na eerst geprobeerd te hebben te pushen, hebben mijn ouders het laten gaan en mij die dingen laten vermijden. Op een dag rende ik achter een katje aan het gras op en kwam er vanzelf achter dat het niet eng was. Toen al mijn vriendjes en vriendinnetjes in de zandbak speelden wilde ik uiteindelijk toch ook wel meedoen. Water is een stuk moeilijker gegaan en heeft veel langer geduurd. Zelfs na het halen van 3 zwemdiploma's durfde ik nauwelijks over een brug te lopen of tot dieper dan mijn knieën de zee in. Alleen zwembaden had ik geen moeite mee. Pas toen ik mijn duikbrevet heb gehaald en met eigen ogen heb gezien dat onder water een andere, prachtige wereld schuilt is mijn wtaervrees minder geworden. Als ik lang niet gedoken heb komt-ie geleidelijk terug. Dan maak ik een paar duiken en vervaagt het weer.

Je zoontje zou ik zeker niet pushen. Hij geeft vanzelf wel aan wanneer hij weer meer durft. Het zou mij niet verbazen dat dat in een zwembad (peuterzwemmen?) eerder gebeurt dan in natuurlijk water. Dat is 'transparanter' en afgebakend vind ik altijd.
tip; laat het kind lekker spelen en hopen dat het vanzelf weer beter gaat...

je had gelijk aktie moeten ondernemen door zelf kalm te blijven en hem wel optillen maar niet gelijk uit het water slingeren (met grapje; oh ging je onder water kijken??)

ik snap ook niet hoe je dit kon doen hoor...

mijn dochter is van het weekend wezen zwemmen en ook gevallen met haar gezichtje in het water maar a; ik stond er naast en b; ze kon niet helemaal onder gaan, het 'trauma' was in 3 minuten weer verwerkt...
Ik snap het ook niet hoor, maar wil niet bot overkomen...

Maar echt onbegrijpelijk !!!!!!!!!!!!
.
ze schrijft toch niet dat haar zoontje geen bandjes om had, kan me niet voorstellen dat je dat zou doen bij een kind van 2,5.

Toen wij met dochter van 2,5 jaar in het pierebadje zaten met bandjes, kwam ze ook met gezicht onder water en met lichaam horizontaal te liggen, maar ze kon ondanks de bandjes niet haar lichaam vertikaal krijgen en daardoor dus bijna verzoop.....pfff dat heeft me toen wel aan het denken gezet. Pierebadje/zwembandjes je denkt veilig te zijn....
ooo dus wel zonder bandjes.....
quote:dewit schreef op 30 juli 2008 @ 17:51:

Ik zal wel zien hoe hij weer aan het water zal wennen, maar ik ben er van overtuigd dat dat geleidelijk aan weer goed komt. Misschien wat dichter bij de waterrand gaan zitten zodat hij terwijl hij met het zand en de modder speelt ook makkelijker een bakje water zal pakken en er met zijn voetjes in durft terwijl hij net op de grens zit.

ik denk dat je je daar behoorlijk op verkijkt, maar goed de tijd zal het leren.

Over het hoe en waarom van de zwembandjes ga ik het hier niet eens hebben. Feit is dat ik altijd naar mijn kind kijk als hij in/bij het water is. En dus wel zo goed aan het opletten was dat ik eerder doorhad dat hij onder water verdwenen was als de man die er een meter naast stond.tot er dus een keer iemand wat aan je vraagd, of je net even weg kijkt een vlieg dood mept je telefoon pakt je boekje opraapt nou ja noem iets wat je doet daar..... jij hebt HEEL veel!!!! geluk gehad, niet net gaan doen of je dit normaal vind....
.
Je ziet dan iig aan de bandjes waar hij ondersteboven drijft ...

In een meertje is het water te troebel om je kind meteen terug te vinden onder water

Daarbij, als je je kind laat wennen aan die bandjes kunnen ze er wel goed mee zwemmen, mijn kinderen zwommen er mee in het diepe vanaf hun 1ste jaar

Natuurlijk is het geen redmiddel, maar zonder bndjes snap ik echt niet, dan moet je minimaal mee het water in hoor
Je schrijft dat hij " spelenderwijs steeds dieper ging" . Als oplettende moeder sta je dan toch al aan de waterkant te roepen?? Of overdrijf ik nou??

Net als Gigaluilak schreef: ik vind dat je heel veel geluk hebt gehad!!!!
Maar zwembandjes zorgen er wel voor dat men weet dat het kind nog niet kan zwemmen.Het diepe zwembad bij ons loopt geleidelijk aan af,eerst staan en dan steeds dieper.Wie geen zwemdiploma heeft van de kinderen moet daar zwembandjes om zodat de zwemleraar daar extra op let,ook al is daar een ouder bij.Ik weet niet anders of overal in water moeten kinderen die geen zwemdiploma hebben zwembandjes om hebben.Een opblaasbootje kan ook omslaan en je peuter eronder komen,en als het druk in het water is en je word even afgeleid kan het al te laat zijn.
.
quote:dewit schreef op 30 juli 2008 @ 17:51:

En dus wel zo goed aan het opletten was dat ik eerder doorhad dat hij onder water verdwenen was als de man die er een meter naast stond.

Die man keek misschien wel net naar rechts terwijl je kind links was of omgekeerd of voor zich of achter zich of whatever.

Niet zo gek dus dat hij jou kind niet zag. Misschien lette hij wel op zijn eigen kinderen. In ieder geval is het niet zijn taak om je zoontje in de gaten te houden. Dat is jouw taak.

Voor jou was het een klein incidentje. Hij verdween onder water en jij was in jouw ogen best snel bij hem. Dus kan hij in jouw ogen zo weer het water in.

Maar voor je zoontje was het bijna zijn dood geweest.

Geen wonder dus dat deze ervaring zeer traumatisch voor hem was en ik denk dat het nog best lang zal gaan duren voor hij het weer echt leuk vind in het water. Als het al ooit zo ver komt.

Ik zou vooral niet gaan pushen want daar wordt het allemaal niet beter op.
Ik kan echt mijn ogen niet geloven! Je wil dus zeggen dat je kind alleen!!! in een meertje bezig is terwijl jij lekker aan de kant zit? Over zwembandjes begin ik niet eens maar dat je je kind alleen laat spelen in het water verbaasd mij echt hoor! En dan nog zeggen dat die seconden/meters zo lang duren...daarom moet je ernaast staan natuurlijk, omdat elke seconde telt! Dit blijft je kind echt zijn hele leven bij hoor, tenzij je heeeeeeeeel veeeeeeeeeel geluk hebt en hij het vergeet. Ik ben zelf bijna verdronken tijdens schoolzwemmen in het zwembad in het ondiepe gedeelte waar ik makkelijk kon staan. Maar mooi dat die vrees te verdrinken nooit meer over is gegaan. En op water ben ik nog steeds niet gek. Hopelijk heb je hiervan geleerd want ik vrees anders voor een volgend incident wat misschien niet goed afloopt.
[quote]dewit schreef op 30 juli 2008 @ 18:12:

[...]

Zwembandjes zorgen er echt niet voor dat zijn gezicht uit het water blijft en dus verdrinkt een kind naar mijn idee dan vrijwel net zo makkelijk.

Aan zo'n meertje vind ik ze dus alleen maar in de weg zitten voor hem, ze plakken irritant aan je armen weet ik nog van toen ik klein was en eigenlijk vond ik het maar ondingen. [quote]

Ze helpen er wel voor dat je kindje niet als een plank naar beneden zakt, zoals je zoontje dus wel deed vandaag.

Dat je die bandjes niet al om had vandaag, om een reden dat je het maar ondingen vindt, vind ik al eigenlijk erg genoeg. Maar dat je ná dit incident nog steeds vindt dat je zoontje het niet nodig heeft, dat snap ik écht niet..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven