Wel of geen kinderen?

06-01-2009 22:31 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum, maar wil toch meteen mijn verhaal kwijt.

Ik heb een hele lieve man waar ik nu 12 jaar mee samen ben. Sinds ons trouwen ruim 2 jaar geleden hadden we het steeds vaker over een kindje. Ik wilde liever dan hij, maar hij had het graag voor mij over om wel een kindje samen met mij te willen.

Aangezien we allebei een erg drukke baan hebben en na werk vaak geen puf in sex hebben, ben ik na een jaar pilloos nog niet zwanger.

Sinds een paar weken ben ik ineens heel erg aan het twijfelen of ik wel een kindje wil. We houden allebei heel erg van onze baan, ik wil het liefste zelfs zo snel mogelijk promotie maken. Verder houden we allebei van verre reizen en van ons luxe leventje zoals we nu hebben. Ik heb het afgelopen weekend aan mijn man verteld, die was heel blij dat ik het aan hem heb verteld.

We hebben nu afgesproken dat ik weer voor een half jaartje aan de pil ga en dat we die tijd gebruiken om er achter te komen wat ik nu wil. Wel of geen kindje. Ik voel me heel erg opgelucht dat ik het nu verteld heb aan hem. Ik slaap sinds die dag goed en voel me ook meteen een stuk beter.

Ik word alleen gek van de vragen die op dit moment gesteld worden aan alle kanten. Goh, is je goede voornemen om zwanger te worden (collega's). Wanneer worden we nu opa en oma (ouders en schoonouders). Maar ook gewoon van vriendinnen die vragen of ik al zwanger ben.

Ik weet zelf nog niet eens wat ik moet doen, hoe kan ik het dan aan andere mensen vertellen hoe ik me voel?

Kennen mensen deze twijfels?

Groetjes van een twijfelende Nienke
quote:zelda79 schreef op 07 januari 2009 @ 15:32:

[...]

Een vriendin van mij zegt inderdaad dat je het bij twijfel juist wel moet doen. Omdat twijfels om kinderen vaak onbewust ook te maken hebben met onzekerheden terwijl je uiteindelijk toch wel meer kan als ouder dan je van tevoren denkt. Maar dat zijn haar woorden.

Interessant onderwerp.

Ik zeg zelf "bij twijfel niet doen". Want stel dat je later toch spijt krijgt van je beslissing geen kinderen te krijgen, dan heb je alleen jezelf daarmee. Maar stel dat je wel een kind hebt en je krijgt daar spijt van, dan betrek je het kind ook daarbij. En een kind vraagt er niet om op de wereld gezet te worden.

Ik wil zelf ook geen kinderen dus. Maar ik heb altijd wel het idee dat ik me aan alle kanten moet verdedigen daarvoor terwijl ik toch ook niet aan mensen vraag waarom zij wél kinderen hebben.

[...]

Een vriendin van mij zegt inderdaad dat je het bij twijfel juist wel moet doen. Omdat twijfels om kinderen vaak onbewust ook te maken hebben met onzekerheden terwijl je uiteindelijk toch wel meer kan als ouder dan je van tevoren denkt. Maar dat zijn haar woorden. Vind ik een heel slechte keus omdat zo'n kind ervan de dupe wordt als je toch spijt krijgt omdat je niet meer kunt leven als voordat 't kind er was. Ik denk dat 'n kind zo'n grote hartewens van je moet zijn dat je daardoor alle bijkomende nadelen kunt handelen. Als je teveel belang hecht aan je huidige levensstijl dan trekt zo'n kind 'n veel te grote wissel op je omdat je er erg veel voor moet laten.
quote:elninjoo schreef op 07 januari 2009 @ 16:02:

[...]

Vind ik een heel slechte keus omdat zo'n kind ervan de dupe wordt als je toch spijt krijgt omdat je niet meer kunt leven als voordat 't kind er was. Ik denk dat 'n kind zo'n grote hartewens van je moet zijn dat je daardoor alle bijkomende nadelen kunt handelen. Als je teveel belang hecht aan je huidige levensstijl dan trekt zo'n kind 'n veel te grote wissel op je omdat je er erg veel voor moet laten.Dat is allemaal heel rationeel gedacht. Heel veel mensen die kinderen krijgen, hebben erover getwijfeld, maar spijt komt zelden voor.
quote:Roelfien schreef op 07 januari 2009 @ 17:35:

[...]

Dat is allemaal heel rationeel gedacht. Heel veel mensen die kinderen krijgen, hebben erover getwijfeld, maar spijt komt zelden voor.Dat zou je niet zeggen als je alleen al op dit forum leest hoeveel mensen er serieuze problemen hebben met hun ouders, die dus geen liefhebbende band met ze hebben opgebouwd. Denk dat er juist veel te vaak klakkeloos 'omdat het erbij hoort' kinderen worden genomen ipv dat men er vol overtuiging voor wil gaan.

[...]

Een vriendin van mij zegt inderdaad dat je het bij twijfel juist wel moet doen. Omdat twijfels om kinderen vaak onbewust ook te maken hebben met onzekerheden terwijl je uiteindelijk toch wel meer kan als ouder dan je van tevoren denkt. Maar dat zijn haar woorden. Het klopt wel wat je vriendin zegt. Althans: ik herken het wel. Ik zag allerlei beren op de weg, maar uiteindelijk viel het met die beren in de praktijk reuze mee.
quote:elninjoo schreef op 07 januari 2009 @ 17:39:

[...]

Dat zou je niet zeggen als je alleen al op dit forum leest hoeveel mensen er serieuze problemen hebben met hun ouders, die dus geen liefhebbende band met ze hebben opgebouwd. Denk dat er juist veel te vaak klakkeloos 'omdat het erbij hoort' kinderen worden genomen ipv dat men er vol overtuiging voor wil gaan.

Volledig mee eens!

Ik heb ook meer respect voor mensen die bewust kiezen om geen kinderen te krijgen dan mensen die het maar doen omdat het zo hoort.
quote:Roelfien schreef op 07 januari 2009 @ 17:35:

[...]

Dat is allemaal heel rationeel gedacht. Heel veel mensen die kinderen krijgen, hebben erover getwijfeld, maar spijt komt zelden voor.Spijt is een groot woord maar ik ken verschillende mensen die niet opnieuw voor kinderen zouden kiezen als ze de kans kregen om het over te doen...
quote:Dat is allemaal heel rationeel gedacht. Heel veel mensen die kinderen krijgen, hebben erover getwijfeld, maar spijt komt zelden voor.Of ze durven niet toe te geven dat ze spijt hebben?
Dat is inderdaad een taboe, maar ik denk nog steeds dat de groep mensen die spijt heeft van hun kinderen in de minderheid is.
beren op de weg zien is wat anders dan fundamentele twijfel.

in het eerste geval zeg ik: doen.

tweede gavel: (nog) niet doen.

kinderen krijgen is sowieso geen rationele keuze.

wil ik aankomen, uitzakken, de komende drie jaar nooit uitslapen, minimaal 18 jaar aan andermans eet/slaap/leefschema vastzitten, vrijheid kwijtraken, hoge kosten maken, uren per dag extra huishouden, voor eeuwig verantwoordelijk zijn (of me voelen) voor andermans leven en sores?

Fuck no.

Rationeel gezien natuurlijk niet.
Hoi allemaal,

Ik heb vandaag al jullie verhalen gelezen. Ben blij dat er meer vrouwen zijn die net als ik twijfelen of geen kinderen willen.

Ik heb mijn verhaal gemaild naar mijn beste vriendin en die schreef ook dat we het niet moeten doen als we twijfelen.

Voorlopig ben ik weer aan de pil en ga ik op mijn gemak nadenken wat ik wil.

Ik hou jullie op de hoogte.

Bedankt voor alle reacties.

Nienke
Nienke, ik vraag me af of het wel nodig is om aan de pil te gaan als je na een jaar toch nog niet zwanger bent?
quote:dippy schreef op 13 januari 2009 @ 14:43:

Nienke, ik vraag me af of het wel nodig is om aan de pil te gaan als je na een jaar toch nog niet zwanger bent?

Natuurlijk is dat wel nodig.

Er zijn ook vrouwen die na anderhalf jaar spontaan zwanger worden hoor ..

Dat risico moet je dan niet nemen.
Ik sta nog steeds achter mijn besluit.Iedereen moet voor zichzelf bepalen of hij kinderen wil en hoeveel of misschien helemaal geen kinderen.Ik ben hartstikke gek op kinderen maar moet dit niet verplicht bewijzen door ze te krijgen omdat men mij anders niet gelooft.Ook zonder kinderen kan je van kinderen houden en dat is bij mijn vriend en mij voor 100 % het geval en dat zeg ik niet voor niets want ik meen wat ik zeg.Ik ben oprecht in mijn mening.
quote:RosieRo schreef op 08 januari 2009 @ 12:44:

beren op de weg zien is wat anders dan fundamentele twijfel.

in het eerste geval zeg ik: doen.

tweede gavel: (nog) niet doen.

kinderen krijgen is sowieso geen rationele keuze.

wil ik aankomen, uitzakken, de komende drie jaar nooit uitslapen, minimaal 18 jaar aan andermans eet/slaap/leefschema vastzitten, vrijheid kwijtraken, hoge kosten maken, uren per dag extra huishouden, voor eeuwig verantwoordelijk zijn (of me voelen) voor andermans leven en sores?

Fuck no.

Rationeel gezien natuurlijk niet.

Gevoelsmatig ook niet!

Eens met de stelling: bij twijfel niet doen! Een kind is iets dat gewenst moet zijn bij beide ouders en je moet bereid zijn er heel wat offers voor te brengen. En het is een onomkeerbaar gegeven: heb je eenmaal een kind, dan kun je er nooit meer los van komen.

Voor mij is de keuze duidelijk: man en ik gaan niet voor kinderen. Ik hou te veel van mijn eigen leven, eigen hobby's, eigen werk, etc. om zo veel vrijheid te moeten inleveren om helemaal tegemoet te kunnen komen aan de behoeftes van een kind dat helemaal afhankelijk van je is. Geen haar op mijn (uitermate goed voorziene) hoofd die daar aan denkt!

Jammer trouwens dat er ook hier weer mensen menen het waardeoordeel te moeten geven dat een leven zonder kinderen "koud en kaal" is. Zo ervaar ik het helemaal niet.
quote:Potjethee schreef op 14 januari 2009 @ 01:37:

[...]

Natuurlijk is dat wel nodig.

Er zijn ook vrouwen die na anderhalf jaar spontaan zwanger worden hoor ..

Dat risico moet je dan niet nemen.Spontaan wil ik nu even uitsluiten ja. En omdat ik iedere maand zeker een week ziek ben als ik ongesteld ben, heb ik er voor gekozen om aan de pil te gaan. Dan heb ik er minder last van. Als we besluiten om met zijn tweeen door het leven te gaan, ga ik zelfs aan de prikpil.
Ondertussen heb ik het in mijn omgeving aan verschillende mensen verteld, oa mijn zusje. Die is alleen maar blij dat ik een (voorlopig) besluit heb genomen. Ze stond niet eens verbaasd, net zoals meer mensen.

Nu alleen nog mijn ouders en schoonouders.
Wellicht staan die ook niet eens verbaasd. Mijn moeder was het in geen geval toen ik aankondigde dat ik me liet sterilliseren. Die zag allang dat ik geen moederlijk botje in mijn lijf heb. Mijn vader vond het wel heel jammer. Maar hoe zeer ik ook van mijn vader hield, ik wilde geen kind krijgen alleen maar om hem gelukkig te maken. Dat werkt gewoonweg niet.
Het is helemaal niet lang als je na een jaar nog niet zwanger bent.

Men vind het tegenwoordig lang omdat men direct zwanger wil worden op het moment dat men met de pil stopt. Het is zelfs gezonder om een jaar te wachtten na pil gebruik zodat al die hormonen uit je lichaam zijn. Ik raakte na twee en half jaar zwanger zonder te dokteren etc. want daar hou ik niet van.

Laat de natuur bepalen.............
quote:nienke100 schreef op 06 januari 2009 @ 22:31:

Aangezien we allebei een erg drukke baan hebben en na werk vaak geen puf in sex hebben, ben ik na een jaar pilloos nog niet zwanger.

Ga maar niet aan de pil, tegen de tijd dat je erachter komt dat je toch kinderen wilt moet eerst de pil uitwerken, dan moet je nog puf maken om een een kindje te produceren

Effe zonder gekheid, praat met mensen die een drukke baan hebben/hadden. wat ze ervoor hebben moeten inleveren, en of alles wat ze hebben ingelevert om een kind op te voeden opweegt tegen het bestaan van hun kind.

Heb je toch liever je Luxe leven, je promotie, je verre reizen.

Moet je schijt aan hebben. gewoon ervoor uitkomen en zeggen wij willen geen zeurende huilende kotsende poepende kinderen die een blok aan onze been zijn.

Succes! p.s. laat ons wel effe weten wat je heb besloten ben er wel benieuwd naar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven