wel of niet slapen?

25-05-2009 12:13 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter van 2,5 heeft afgelopen Zaterdag de overstap gemaakt van ledikant naar gewoon bed.

Afgelopen nachten heeft ze prima geslapen maar overdag..

Normaal slaapt ze altijd van 12 tot 2 of 3 uur smiddags omdat ze dan ook echt moe is.

Gisteren en vandaag gaf ze ook aan dat ze naar bedje wilde om 12 uur alleen in plaats van te slapen gaat ze nu boven rondspoken omdat ze nu zelf in en uit bed kan.

Behalve dat ze er een ontzettende puinhoop van maakt boven houd ze ook haar jongere zusje van 11 maanden wakker.

Ik stuur haar steeds terug naar bed maar 5 minuten later is ze er weer uit.

Gisteren hebben we haar na een uur weer naar beneden gehaald en dan begint ze beneden te mopperen dat ze naar bed wil en weer te spoken als je haar terug legt met als gevolg de rest van de dag een super moe kind wat niet te genieten is.

Vandaag begint het ritueel weer opnieuw.

Hoe hebben jullie dat aangepakt toen je kind over ging naar een gewoon bed?
Hier Sarahzoon van juli 06, is overgegaan ivm zusje, in juli 08, dus toen 2. Hij is inmiddels bijna 3, maar is nog nooit zelf uit bed gegaan....
Wij zetten kind dat steeds uit bed komt gewoon voor straf op de gang waar het heel saai is maar waar ze ook niet kan slapen. Op een gegeven moment komt dan vanzelf: Ik wil naar bed... (op zielig toontje). Meestal gaat het daarna wel goed.
Zoon besloot zelf dat een groot bed betekende dat hij ook te groot was voor een middagslaapje. Ik heb er nooit een probleem van gemaakt, maar hij moest van mij wel rusten onder een dekentje op de bank. In het begin viel hij bijna altijd in slaap, dan liet ik hem gewoon slapen. Nu (hij is inmiddels 3) geeft hij zelf aan dat hij moe is, dan moet ik hem onder het dekentje leggen.
Ze is in de peuter-puberteit en probeert alles uit. het is belangrijk om nu heel consequent te zijn en duidelijk aan haar laat weten wie de regels in huis bepaald. De 5 minuten regel die je zelf al aangaf werkt heel goed hierbij.

Complimenteer haar over het feit dat ze een grote meid is en daarom in een groot bed mag slapen. Op het moment dat je haar naar bed brengt, vertel haar duidelijk dat ze in der bedje moet blijven. Spreek af dat als ze straks wakker word, jullie is leuk gaan doen, verven/schilderen/fietsen.... Voordat je de kamer uit loopt is het prettig voor haar als je zegt wat je gaat doen en dat je beneden gaat zitten.

Als ze toch eruit gaat, ga je erheen, vertel je dat ze niet uit bed mag. Leg haar weer terug en loop de kamer uit.

De 2e keer verhef je je stem iets en doet hetzelfde.

Bij de 3e keer en daarop volgende keren zeg je niks meer, stop haar terug in bed en loop zonder oogcontact of iets te zeggen de kamer uit.

Het kan zijn dat ze dit blijft proberen, maar hou vol. Het is een machtstrijd, jij bent haar moeder en jij moet volhouden. Uiteindelijk zal ze het opgeven, maar het is heel erg belangrijk dat jij doorzet. Het kost een hoop energie, zal veel vergen, maar als je niet breekt.. Is dit probleem binnen een paar dagen verholpen.

Succes!
Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan?

Lekker terug in het ledikant, lijkt mij.

2.5 jaar is toch veels te jong voor een ledikant. Zo'n gedoe allemaal... Slapen is zoiets belangrijks, en zolang het goed gaat in een ledikant, waarom veranderen?
anoniem_19520 wijzigde dit bericht op 25-05-2009 13:27
Reden: Ja, ik wilde even wat meer zeggen...
% gewijzigd
Om dezelfde reden als Sarah eigenlijk.

over een week of 10 krijgen ze er een zusje bij en omdat ze vrij groot is voor haar leeftijd ( nu al 102 cm) had ze niet al teveel ruimte meer over in het ledikant dus hadden we besloten voor haar maar alvast een gewoon bedje te halen in plaats van een 3de ledikantje erbij.

Had haar vanmiddag na al het gedoe maar even in ledikant van zusje gelegd zodat ze toch wat geslapen heeft.

Ga morgen eens consequent beginnen met de tips van brittlady.

Hoop dat het dan inderdaad met wat daagjes beter word.

@sarah

Makkelijk zo'n zoon.

Ruilen? :D
Je kunt toch ook een tweede ledikant kopen? En een kind ligt nooit gestrekt te slapen, dus in die ruimte in zo'n bedje is nog heel wat speling.

Vooral als je straks 2 kinderen hebt, is het heerlijk als ze allebei een keer tegelijk slapen... (Kun je ook even te bed, of even rustig het huishouden doen...)

Mijn oudste sliep tm ruim 3,5 in zijn ledikant... en mijn jongste slaapt er ook nog heeeeeeeel lang in!
Heb straks 3 kinderen

Maar haar jongere zusje is pas 11 maandjes dus daar is het voorlopig nog niet aan de orde.

Maar na 3 keer waarschuwen ligt ze nu al vanaf half 2 te slapen.

Raar kind het is ook van het ene uiterste van niet willen slapen in het andere uiterste van de hele middag doorslapen :D
Lee, geef het een paar dagen. De lol is er zoals vandaag al blijkt snel af!

Komt vast goed voor je bevalling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven