Wel of niet versnellen

27-09-2018 15:45 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter wordt over een paar weken 7 en zit in groep 4.
Ze kon al lezen en rekenen in groep 1/2 en vond het vorig jaar in groep 3 maar saai, want ze wist eigenlijk alles al.
Ze zat in een combinatieklas 3/4 en pikte zo ook veel dingen van groep 4 al op. Ze kreeg ook ander materiaal, bijvoorbeeld rekentijgers, begeleiding van een onderwijsassistent om aan projecten te werken, deels alleen en deels met een leerling uit groep 4 die een beetje op hetzelfde niveau functioneert als zij.
Ze is toen ook doorgetoetst en scoorde toen voor alles nog voldoende op midden groep 5 niveau.
Nu ze een paar weken bezig is in groep 4 (nog steeds in een 3/4 combi) klaagt ze dat het allemaal te makkelijk is en dat ze nauwelijks iets leert. We hebben nu rond de tafel gezeten met de leerkracht en de ib'er om zo veel mogelijk verdieping en compacting te geven.
Ze ligt goed in de groep, heeft het in de klas naar haar zin en zou zelf ook absoluut niet willen versnellen.
Ze is ook klein, nog geen 1,20 en dus al een jonge leerling in groep 4.
Zelf sta ik eigenlijk totaal niet achter versnellen, maar merk dat ik steeds meer begin te twijfelen.
Wie heeft hier ervaring mee en kan me uitleggen waarom we wel zouden moeten versnellen of juist niet.
Belle73 schreef:
27-09-2018 19:20
Ik zou ook niet per sé versnellen, zeker niet als het kind met plezier naar school gaat en goed in de groep ligt. Het is ook niet altijd een oplossing, want het kan best zijn dat het kind één groep hoger ook heel snel door de stof gaat. En dan? Ik zou het ook eerder zoeken in extra dingen. Dus inderdaad een extra taal of waar haar interesse dan ook ligt. Ik begrijp dat er geen andere snelle kinderen zijn? Dat heeft mijn dochter dan weer wel. Zij kan dus in groepjes extra dingen doen en ze leert nu een extra taal via loi kidz. Als je het interessant vindt om er iets over te lezen, zou je eens boek van Tessa Kieboom kunnen lezen.
Dat was ook mijn gedachte. Heeft de school plannen hoe ze dat willen aanpakken?
Welke taalmethode is het? Wabt ik heb er zelf nog nooit van gehoord dat er pas vanaf januari plus werk bij zit normaal gesproken zit dat standaard bij de methode.
Nieuwsbegrip horen kinderen idd in drietallen te doen. Leest zij dan een A tekst en de rest AA?
Dan zou ze wellicht bij groep 5 kunnen meedoen.
De taalmethode is Staal, vanaf blok 5 ,is er een plusboek.
En nieuwsbegrip doet ze nu A en de rest AA, nu kan ze nog wel met de anderen meedoen begreep ik, maar als ze naar B gaat niet meer.
Mijn zoon heeft groep 4 en 5 in 1 jaar gedaan omdat hij ook altijd werk uit een hogere groep deed. Hij zit nu in groep 7 met 9 jaar maar hij heeft nu wel maatjes van zijn niveau en hij ligt ook heel goed in deze groep.
Mijn dochter is bij de kleuters al versneld en loopt nu alweer voor, in groep 5. Je kan je ogen niet sluiten voor de voorsprong. Ze vervelen zich en vooruit werken zorgt er uiteindelijk voor dat ze na groep 7 helemaal niets te doen hebben. Doe waar je je goed bij voelt en informeer jezelf goed
Klaverblauwtje schreef:
27-09-2018 21:34
De taalmethode is Staal, vanaf blok 5 ,is er een plusboek.
En nieuwsbegrip doet ze nu A en de rest AA, nu kan ze nog wel met de anderen meedoen begreep ik, maar als ze naar B gaat niet meer.
B teksten worden echt pas halverwege groep 6 gelezen op z'n vroegst. Gebruiken ze het ook de pc? Daar kan nog uitgediept worden.
Ja, ze maakt de individuele vragen op de pc.
Hier uiteindelijk besloten om niet te versnellen, mede omdat dochter technisch gezien al versneld was (1 maand na de peildatum jarig). Maar de hoofdreden was dat wij het vermoeden hadden dat het geen structurele oplossing zou zijn, terwijl school dat idee wel had.

Of het een goede beslissing is geweest kan ik niet zeggen. Voor toen voelde het als goed.
anoniem_44917 wijzigde dit bericht op 27-09-2018 21:54
4.71% gewijzigd
Klaverblauwtje schreef:
27-09-2018 21:53
Ja, ze maakt de individuele vragen op de pc.
En ook de verdiepte stof daarop?
Waarom geen Leonardo onderwijs?
Ze volgt nu de klassikale les op AA en de digiles op A, en de bedoeling is dat ze alleen nog klassikaal de instructie gaat volgrn, dan zelfstandig verder op A en de digiles op B.
Maar het zegt me inhoudelijk niet zoveel, geen idee of dit dan verdiepte stof is.
Leonardo onderwijs is er niet in de omgeving en eigenlijk zijn we wel tevreden over school in grote lijnen, ze proberen echt wel mee te denken, alleen is er niet veel ervaring.
Klaverblauwtje schreef:
27-09-2018 16:49
Ik vind op je tiende naar de middelbare school wel een big deal. (En op je 16e naar de universiteit eventueel).
Ik wil dat mijn kinderen met hun vrienden (die ze meestal in dezelfde klas hebben) op stap en op vakantie kunnen.
Dat er aansluiting is met klasgenoten, nu heeft ze dat, bij versnellen twijfel ik daar aan.
Het is vooral het sociale aspect waardoor ik twijfel.
Ja, hier ben ik het wel mee eens (overigens geen ouder zelf). Maar als ik nu retrospectief terug kijk op mijn middelbare school; ik werd 11 in het begin van 1 gymnasium, met 3 andere leerlingen in de klas. Ik had wél het geluk dat het overgrote deel van die klas uit mijn basisschool medeleerlingen bestond. Zonder hen had ik me heel onzeker gevoeld, denk ik. Datzelfde gevoel ontstond overigens wel toen ik dus hierna naar de uni ging. Zeer onwennig en ik 'mocht' met veel activiteiten niet deelnemen ivm geen 18.

Ik weet niet wat het juiste antwoord per se is voor jouw dochter. Ik neig door persoonlijke ervaring (enorme bias, uiteraard :D ) naar emotioneel geluk stellen boven uitdagingen op school. Die kun je overal zoeken en vinden. Ik genoot juist van alle verbreding, dus meerdere vakken etc. En vanaf de bovenbouw mocht ik met een aantal andere kids van omliggende basisscholen extra lessen volgen op de middelbare school. Ik vind het ook een goede levensles; niet alles gaat per se op jouw tempo en op jouw termijnen. Maar dit moet natuurlijk wel allemaal in perspectief staan. Jij kent je kind het beste en je hoort thuis hoe ze zich voelt. Ik zou op je onderbuikgevoel vertrouwen nu, de feiten en opties weet je eigenlijk al. :)
Wolves don't lose sleep over the opinion of sheep
Ik vind dat het klinkt alsof je school heel veel eraan doet om het goede voor je kind te vinden. Als ze lekker in haar vel zit, zou ik het ook zoeken in extra vakken. En niet in een andere school die zoals je schrijft ver weg zit. Zeker als je nog meer kinderen hebt is het echt een hele logistieke opgave.
Inderdaad een taal erbij, extra handvaardigheid of extra geschiedenis, of iets anders wat ze op school kan doen.

En iemand zegt dat nieuwsbegrip op niveau B pas vanaf groep zes gegeven wordt, maar dat is niet waar hoor. Mijn dochter had het in groep 5 al op B niveau maar bepaalde onderwerpen werden eruit gefilterd. (Wij wilden niet dat ze teksten over bv kindermisbruik of extreem geweld onder ogen kwam).

Wij zijn wel overgestapt naar voltijd hoogbegaafden onderwijs. Mijn dochter lag prima in de groep, maar haar gedrag naar de leraar werd vervelend omdat ze zich zo ontzettend verveelde, en hij toch wilde dat ze al haar werkjes afmaakte ook al wist ze alles allang. In groep 4 werd ze regelmatig bij groep 7/8 geparkeerd omdat ze zich daar keurig en aandachtig gedroeg.

Qua lesstof is onze dochter enorm opgebloeid op HB onderwijs. Veel interessante onderwerpen, veel uitjes. En reken- of taalblokken testen ze aan het begin, wat je weet mag je overslaan. Maar qua vriendschappen heeft ze er wel behoorlijk op ingeleverd, (van 10 kinderfeestjes per jaar naar 1, en speelafspraakjes zijn een crime) en wij als ouders hebben echt een auto erbij moeten aanschaffen om de logistiek rond te krijgen. Eigenlijk gun ik dat niemand, al ben ik superblij met de HB school zelf, het gedoe eromheen is niet niks.
Het ligt heel sterk eraan of versnellen geschikt is. Oudste is versneld en dat was de beste oplossing, eigenlijk had ze nog een tweede keer moeten versnellen.
Jongste is ook versneld maar paste niet in zijn nieuwe klas. Dat heeft hem evht een paar ellendige jaren bezorgt.

Laat school eens kijken naar levelwerk. Dat is er voor alle groepen en zelfs nog een kist mochten ze klaar zijn met de groep 8 kist en bevat verschillende onderwerpen.
Oudste heeft ook een tijd met acadin gewerkt. Daar kun je ook naar kijken.
Mijn jongste zoon gaat waarschijnlijk ook versnellen. Bij zijn broer is het allemaal net te doen met veel pluswerk en extra uitdaging, bij de jongste biedt dat totaal geen oplossing. Hij is 5 en zit in groep 3. Hij leest op midden groep 5 niveau, rekent op midden groep 4 niveau en schrijft op zijn eigen manier (hij "tekent" drukletters). Het resultaat is ongeveer net zo leesbaar als het handschrift van zijn broer uit groep 7.
In groep 3 is hij doodongelukkig. Hij zit daar tussen kinderen die net leren dat 1+1 2 is, terwijl hij thuis het liefst over de werking van het hart leest in de kinder-enceclopedie (en dat kan interpreteren en aan iemand anders uitleggen).
Nu versnellen betekent inderdaad dat hij 10 is als hij naar de middelbare school gaat. Daar maak ik mij nog wel zorgen over. Zal hij zich als 10-jarige staande kunnen houden tussen kinderen van 13 en 14?
Hij is op dit moment extreem lang voor zijn leeftijd (1.31m bij 5 jaar) maar dat voordeel zal niet blijven bestaan als de rest gaat puberen en hij nog maar 10 is.
Op zijn 16e naar de universiteit zie ik niet als een probleem. Ik zat zelf op de universiteit tussen mensen van 16 tot 50 jaar. Omdat je daar allemaal zit omdat je interesse hebt in een bepaald vakgebied speelt leeftijd totaal geen rol.

Waar wij vooral mee worstelen is dat we hem niet zijn jeugd willen afnemen of zijn kans om te spelen en klein te zijn. Hij leest op dit moment net zo lief de Bobo als de Quest junior en heeft ze dan ook allebei.
Hier ook een slimme zoon maar versnellen is hier niet aan de orde geweest omdat school een Leonardo-afdeling heeft waar hij nu zit.

Ik lees dat veel ouders er moeite mee hebben als hun kind met 10 naar de middelbare gaat qua aansluiting met andere leerlingen. Het lijkt mij echter dat zeker op vwo niveau er best wat andere kinderen zijn die ook zijn versneld en dus ook zo jong zijn.
perzikboom6 schreef:
28-09-2018 10:21
Mijn jongste zoon gaat waarschijnlijk ook versnellen. Bij zijn broer is het allemaal net te doen met veel pluswerk en extra uitdaging, bij de jongste biedt dat totaal geen oplossing. Hij is 5 en zit in groep 3. Hij leest op midden groep 5 niveau, rekent op midden groep 4 niveau en schrijft op zijn eigen manier (hij "tekent" drukletters). Het resultaat is ongeveer net zo leesbaar als het handschrift van zijn broer uit groep 7.
In groep 3 is hij doodongelukkig. Hij zit daar tussen kinderen die net leren dat 1+1 2 is, terwijl hij thuis het liefst over de werking van het hart leest in de kinder-enceclopedie (en dat kan interpreteren en aan iemand anders uitleggen).
Nu versnellen betekent inderdaad dat hij 10 is als hij naar de middelbare school gaat. Daar maak ik mij nog wel zorgen over. Zal hij zich als 10-jarige staande kunnen houden tussen kinderen van 13 en 14?
Hij is op dit moment extreem lang voor zijn leeftijd (1.31m bij 5 jaar) maar dat voordeel zal niet blijven bestaan als de rest gaat puberen en hij nog maar 10 is.
Op zijn 16e naar de universiteit zie ik niet als een probleem. Ik zat zelf op de universiteit tussen mensen van 16 tot 50 jaar. Omdat je daar allemaal zit omdat je interesse hebt in een bepaald vakgebied speelt leeftijd totaal geen rol.

Waar wij vooral mee worstelen is dat we hem niet zijn jeugd willen afnemen of zijn kans om te spelen en klein te zijn. Hij leest op dit moment net zo lief de Bobo als de Quest junior en heeft ze dan ook allebei.
Mijn jongste is ook 5 jaar en zit in groep 2. Hij is net begonnen op een Nederlandse school en ik kreeg al snel de opmerking dat hij al wel erg veel weet (ook wel logisch met oudere broer en zussen: de gesprekken aan tafel gaan niet over typische kleuteronderwerpen en hij pikt dus van alles op, van Trump tot Kim Jong-Ung tot de opbouw van atomen).
In groep 2 lijkt het tot nu toe nog goed te gaan omdat hij ook gewoon nog heel erg graag speelt en niet zo van de schoolse werkjes is (en lezen leer je pas als je 6 bent volgens hem ;-) ). Ik zie wel een beetje tegen de komende groepen op, gezien de ervaring van mijn andere kinderen en houd hem het liefst zo lang mogelijk bij de kleuters, waar veel meer ruimte voor verrijking en verdieping is.

Ook zie ik, hoeveel moeite mijn niet-versnelde zoon heeft met plannen en organiseren op het VO. Ik heb het gevoel dat jongens hierin toch wel wat achterlopen op meisjes gemiddeld gezien (bij mij in het gezin is dat in ieder geval wel zo). Dit maakt dat ik tot nu toe heel blij ben dat zoon het nog naar zijn zin heeft in groep 2.

Mijn ervaring is dat scholen wel heel snel de versnellen-kaart trekken, omdat dat voor hen de makkelijkste oplossing is. Maar ik vind het geen lange-termijnoplossing en ik zou liever zien dat er eerst andere dingen geprobeerd worden. Ik heb wel de indruk dat men in NL daar iets verder mee is, dus ik ben benieuwd (in ons oude woonland kwam men niet verder dan versnellen of eigen projecten doen tijdens de lestijd, wat mijn oudste beide weigerde).
Vandaag was de onderwijsassistent er, het begin is nog weinig hoopgevend. Het is een zij-instromer, afgelopen voorjaar afgestudeerd en enkel ervaring met verstandelijk gehandicapten uit de eerdere baan en speciaal onderwijs tijdens stages.
Dochter heeft twee informatieboekjes uit de schoolbibliotheek (boekjes uit 1998...) gekozen en mag daar een zelf bedacht project mee doen. Het klinkt een beetje als los zand.
Klaverblauwtje schreef:
27-09-2018 16:49
Ik vind op je tiende naar de middelbare school wel een big deal. (En op je 16e naar de universiteit eventueel).
Ik wil dat mijn kinderen met hun vrienden (die ze meestal in dezelfde klas hebben) op stap en op vakantie kunnen.
Dat er aansluiting is met klasgenoten, nu heeft ze dat, bij versnellen twijfel ik daar aan.
Het is vooral het sociale aspect waardoor ik twijfel.
En dit onderschrijf ik uit ervaring helemaal. Het is wel een big deal. Mijn kind ligt goed in de groep en moet toch steeds zijn plekje bevechten. Hij scheelt qua leeftijd ruim -1,5 jaar met de oudste jongen in zijn klas. En met de rest veelal -1. En die hebben niet altijd zin in een ‘baby’ erbij. Dat haalt hun ‘status’ naar beneden zeg maar.
Toch zou hij absoluut niet passen in een lagere klas, zowel cognitief als sociaal-emotioneel niet. Dus die keuze was er niet. Maar het doet soms wel verdriet...

Ik zou zeggen: als je dochter sociaal happy is in de klas, zich emotioneel hier ook gelukkig voelt en school is bereid om mee te denken en oplossingen te zoeken dan zou ik haar nu voorlopig in deze klas laten.
Klaverblauwtje schreef:
28-09-2018 20:13
Vandaag was de onderwijsassistent er, het begin is nog weinig hoopgevend. Het is een zij-instromer, afgelopen voorjaar afgestudeerd en enkel ervaring met verstandelijk gehandicapten uit de eerdere baan en speciaal onderwijs tijdens stages.
Dochter heeft twee informatieboekjes uit de schoolbibliotheek (boekjes uit 1998...) gekozen en mag daar een zelf bedacht project mee doen. Het klinkt een beetje als los zand.
Aj, wat sneu. Dat klinkt een beetje als mijn lagere school van vroeger.
Onze zoon is net vijf en is dit jaar begonnen in groep 3. Hij heeft strak 1 jaar gekleuterd, voor hem prima. Een eventuele volgende versnelling hopen we te voorkomen met een plusklas en werken op eigen niveau etc.
Nu zie ik een volgende versnelling ook niet zo snel nodig zijn. Hij leest op het reguliere niveau voor groep drie ( maan heet dat) en krijgt nu wel iets moeilijker rekenwerk geloof ik.
Hij is gelukkig in de klas, heeft nog niet echt een vaste vriend maar ligt prima in de groep. Sommige kinderen zijn meer dan twee jaar ouder dan hij ( extra lang gekleuterd) maar ook daar gaat hij goed mee om.

Wij wilden de versnelling zo vroeg mogelijk inzetten omdat hij dan de zes jaar waarin hij de midden- en bovenbouw doet, met dezelfde kinderen blijft.
Hij was ook niet zo'n goede kleuter, in groep 1 begonnen, maar dan mocht hij in de ochtend niet beginnen met een werkje, maar moest spelen. Voor hem geen duidelijk begin van de dag. Vervolgens moesten ze dan ' werkjes' doen en stilzitten voor dingen die hij al ontgroeid was. Hij deed het wel, maar zat gewoon te dromen....
Nu in groep drie denk ik zelf dat hij ook op zon niveau kan gaan lezen ( nog steeds woorden met 1 lettergreep zoals kroon en kleine samengestelde woorden zoals zakdoek) maar aan de andere kant heeft hij het druk genoeg in groep drie...
maritte schreef:
28-09-2018 11:39
Mijn jongste is ook 5 jaar en zit in groep 2. Hij is net begonnen op een Nederlandse school en ik kreeg al snel de opmerking dat hij al wel erg veel weet (ook wel logisch met oudere broer en zussen: de gesprekken aan tafel gaan niet over typische kleuteronderwerpen en hij pikt dus van alles op, van Trump tot Kim Jong-Ung tot de opbouw van atomen).
In groep 2 lijkt het tot nu toe nog goed te gaan omdat hij ook gewoon nog heel erg graag speelt en niet zo van de schoolse werkjes is (en lezen leer je pas als je 6 bent volgens hem ;-) ). Ik zie wel een beetje tegen de komende groepen op, gezien de ervaring van mijn andere kinderen en houd hem het liefst zo lang mogelijk bij de kleuters, waar veel meer ruimte voor verrijking en verdieping is.

Ook zie ik, hoeveel moeite mijn niet-versnelde zoon heeft met plannen en organiseren op het VO. Ik heb het gevoel dat jongens hierin toch wel wat achterlopen op meisjes gemiddeld gezien (bij mij in het gezin is dat in ieder geval wel zo). Dit maakt dat ik tot nu toe heel blij ben dat zoon het nog naar zijn zin heeft in groep 2.

Mijn ervaring is dat scholen wel heel snel de versnellen-kaart trekken, omdat dat voor hen de makkelijkste oplossing is. Maar ik vind het geen lange-termijnoplossing en ik zou liever zien dat er eerst andere dingen geprobeerd worden. Ik heb wel de indruk dat men in NL daar iets verder mee is, dus ik ben benieuwd (in ons oude woonland kwam men niet verder dan versnellen of eigen projecten doen tijdens de lestijd, wat mijn oudste beide weigerde).
Dat hangt wel van de school af hoor, of er bij de kleuters meer ruimte is. Op de school van mijn kinderen hangt het bij de kleuters nu nog heel erg af van wie er voor de groep staat, terwijl er vanaf groep 3 vanalles structureel geregeld is.

Dat versnellen voor een school de weg van de minste weerstand is, ben ik heel erg met je eens.

(En mijn n=1: ik heb een zoon van 10 die juist geweldig kan plannen, en dat ook heel leuk vindt :) )
Solomio schreef:
27-09-2018 16:36
Ik snap nooit zo goed waarom mensen tegen versnellen zijn.
Als je kind zich elke dag uren lang verveelt op school valt daar vaak nier tegenop de verrijken en verdiepen en kan versnellen heel goed zijn.
Wel blijft je kind wrsch dingen sneller oppikken, dus zal ze op termijn ook haar volgende groep weer voorbij zijn.
Compacten, verrijken, verdiepen blijven dus noodzakelijk.

Maar echt, versnellen is geen big deal en kan een prima stap zijn.
Precies dit.
En vul de versnellingswenselijkheidslijst in. Geeft meestal een helder beeld.
Eze schreef:
28-09-2018 21:42
Dat hangt wel van de school af hoor, of er bij de kleuters meer ruimte is. Op de school van mijn kinderen hangt het bij de kleuters nu nog heel erg af van wie er voor de groep staat, terwijl er vanaf groep 3 vanalles structureel geregeld is.

Dat versnellen voor een school de weg van de minste weerstand is, ben ik heel erg met je eens.

(En mijn n=1: ik heb een zoon van 10 die juist geweldig kan plannen, en dat ook heel leuk vindt :) )
Leerkracht is enorm van belang inderdaad. Hier lijkt het momenteel allemaal heel redelijk te gaan, maar ik houd altijd wel ergens in mijn achterhoofd dat het zo weer om kan slaan.

Kunnen en willen plannen en organiseren is wel heel fijn. Ik heb er hier een dat het goed kan, maar niet wil (en dan heb je nog niets ;-) ).
Leren plannen is een ding, maar leren leren is dat net zo goed. Gelukkig is hier een lb-er met verstand van zaken, die zich bewust is van het feit dat plannen, leren en automatiseren extra aandacht behoeft bij hoogbegaafde kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven