Wel of niet versnellen

27-09-2018 15:45 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter wordt over een paar weken 7 en zit in groep 4.
Ze kon al lezen en rekenen in groep 1/2 en vond het vorig jaar in groep 3 maar saai, want ze wist eigenlijk alles al.
Ze zat in een combinatieklas 3/4 en pikte zo ook veel dingen van groep 4 al op. Ze kreeg ook ander materiaal, bijvoorbeeld rekentijgers, begeleiding van een onderwijsassistent om aan projecten te werken, deels alleen en deels met een leerling uit groep 4 die een beetje op hetzelfde niveau functioneert als zij.
Ze is toen ook doorgetoetst en scoorde toen voor alles nog voldoende op midden groep 5 niveau.
Nu ze een paar weken bezig is in groep 4 (nog steeds in een 3/4 combi) klaagt ze dat het allemaal te makkelijk is en dat ze nauwelijks iets leert. We hebben nu rond de tafel gezeten met de leerkracht en de ib'er om zo veel mogelijk verdieping en compacting te geven.
Ze ligt goed in de groep, heeft het in de klas naar haar zin en zou zelf ook absoluut niet willen versnellen.
Ze is ook klein, nog geen 1,20 en dus al een jonge leerling in groep 4.
Zelf sta ik eigenlijk totaal niet achter versnellen, maar merk dat ik steeds meer begin te twijfelen.
Wie heeft hier ervaring mee en kan me uitleggen waarom we wel zouden moeten versnellen of juist niet.
We zijn nu 1,5 jaar verder en de kogel is door de kerk, ze gaat nu toch versnellen. Ze zit nu in groep 5 en na de krokusvakantie gaat ze naar 6 in dezelfde combinatie 5/6.
Ik vind het erg spannend, ze is nog zo jong...
Succes voor jou en jouw dochter. Spannend hè. Onze dochter, ook jonge leerling, doet dit jaar 5 en 6 samen en dan na de grote vakantie naar groep 7. Ook wij vonden versnellen eerst geen optie. Nu is het zo'n beetje de enige optie en staan wij en dochter er ook achter.
Hoop dat het voor jouw dochter goed uitpakt.
In principe is dat ook wat bij mijn dochter gebeurt, ze zit in een combinatieklas en gaat het komend half jaar bijgespijkerd worden in spelling, de andere dingen doet ze al het hele jaar op groep 6 niveau mee.
Ze mist dan straks een jaar aardrijkskunde en geschiedenis, maar dat is niet zo erg volgens mij.
Fijn dat ze in haar eigen klas kan blijven. Lijkt mij echt een voordeel.
Leeftijd hebben wij losgelaten. Ze volgen hun eigen pad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven