Welke autostoel; groep 1/2/3 of 2/3?

30-11-2019 19:14 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals het onderwerp aangeeft... Welke groep autostoel?

Situatie als volgt. Peuter is ruim 3, ruim 100 cm, echter weegt nu net wat boven de 14 kg. Altijd al licht geweest.

Zit nu in een groep 1 stoel. Destijds er nooit op gelet of je de rugleuning kan verstellen en helaas kan dat bij die van ons niet. Hij komt er nu met zijn hoofd boven uit en het vastzetten met de 5 puntsgordel gaat tegenwoordig behoorlijk lastig. Dus wij dachten tijd voor de volgende stoel, een groep 2/3.

Qua lengte mag het, qua gewicht niet want de gordel werkt vanaf 15 kg? Wat is nu wijsheid?

Ik lees dat groep 1/2/3 stoelen vaak 'compromis' stoelen zijn en dan heeft hij opeens een vangtafel wat hij niet gewend is. Aan de andere kant zal dat maar tot de 15 kg zijn.

Bij de ANWB test komen er wel een paar goed uit de test, maar bij allemaal meer minpunten tov groep 2/3 stoelen.

Andere reden om nu over te willen gaan, ik ben behoorlijk zwanger en het leek mij zoveel makkelijker als je alleen nog die heupgordel hoeft vast te maken, want in de huidige stoel krijg ik hem niet meer goed ingesnoerd.
Veiligheid gaat voor, maar man denkt wat makkelijker. Heeft zoiets hij is bijna 15 kg en er zal echt wel wat marge zijn wat betreft die gordel.

Hadden al een keus gemaakt, namelijk de maxi cosi rodifix airprotect.

Qua advies in de winkel.. Ik heb al een keer eerder gehad dat het advies wat we kregen niet klopte, dus dacht wellicht komen hier nog wat herleidbare feiten of tips naar voren die ik nog niet heb kunnen vinden.
Ik zou eens gaan zoeken op die 15kg en de werking van de gordel :)
Wij hebben deze:

https://www.prenatal.nl/onderweg/autost ... 51401.html
Ik zou ook je maxicosi eens op de weegschaal zetten en daar het gewicht van je pasgeborene bij optellen :)
Nog een kilo wachten en dan een andere stoel halen.
Lucifer2018 schreef:
30-11-2019 19:29
Nog een kilo wachten en dan een andere stoel halen.
Dat is dus het ding, is het dan wel veilig om hem nu zo te blijven vervoeren terwijl hij met zijn hoofd boven de stoel uit komt? Want dat is ook een reden om over te gaan naar een volgende.

En ik zelf krijg helaas zijn gordel nu niet meer goed vastgetrokken. Man lukt dat nog wel.
Ik denk zoals je man. 14 kg is vrijwel 15. Als kind nou 9kg zou wegen zou het anders zijn, maar mijn kinderen gingen beiden met 14 kg over. Als ze duidelijk te groot zijn voor de huidige stoel, is het toch logisch dat je overstapt?

Gaat die isize van tegenwoordig trouwens niet over lengte ipv gewicht?
Mijn 3jarige kwam ook met z'n bolletje boven de eerste stoel uit en is over naar een Rodifix. Hij is bijna 104cm en geen idee qua gewicht. Wij kregen ook 'problemen' met de 5punts-gordel en dan zijn lengte erbij maakte dat we hem over hebben gedaan naar de volgende stoel.

Wij hebben alleen voor hem geen nieuwe stoel gekocht, hij is doorgeschoven naar de stoel van grote zus. Dus ik weet niet hoe de Rodifix tegenwoordig uit tests komt nu er vast alweer allerlei nieuwe stoelen op de markt zijn gekomen.
Als hij er bovenuit steekt zou ik hem overzetten naar de volgende maat.
Fitzgerald schreef:
30-11-2019 19:38
Dat is dus het ding, is het dan wel veilig om hem nu zo te blijven vervoeren terwijl hij met zijn hoofd boven de stoel uit komt? Want dat is ook een reden om over te gaan naar een volgende.

En ik zelf krijg helaas zijn gordel nu niet meer goed vastgetrokken. Man lukt dat nog wel.
Maxicosi zelf (op de website bij de FAQs) zegt overstappen als het hoofd boven de stoel uitkomt. Sinds dit jaar geldt het advies op lengte, en minder op gewicht.

(En bedankt voor het topic, want wij zijn er nu aan herinnerd dat we dus ook een nieuwe stoel moeten hebben :$ (100cm, 16 kg)
Ik zou over die ene kilo niet eens nadenken: dat valt wat mij betreft in de marge (en de onnauwkeurigheid van het wegen). Te lang voor de 5-puntsgordel lijkt mij een groter probleem (bij mijn kinderen vertrouwde ik die niet meer zo, toen ze met hun schouders boven het bevestigingspunt kwamen).
Pandax schreef:
30-11-2019 19:22
Ik zou ook je maxicosi eens op de weegschaal zetten en daar het gewicht van je pasgeborene bij optellen :)
En dan bedenken hoe je die vastzet in de auto inderdaad.
Bij de ANWB test komen er wel een paar goed uit de test, maar bij allemaal meer minpunten tov groep 2/3 stoelen.

Die 1/2/3 stoelen zijn als het ware 2/3 stoelen met een 5-puntsgordel. Dat er ook uit kan waardoor het een 2/3 stoel wordt.
Dus die minpunten zijn volgens mij niet tov een groep 2/3 stoel maar tov een gewone groep 1 stoel.

Als je echt twijfelt vanwege die ene kilo, dan zou ik een 1/2/3 stoel kopen. Maar ik denk dat ik meteen voor een 2/3 stoel zou gaan.
Toevallig zit mijn zoon net in de rodifix airprotect. Die komt ook goed uit de test. Ik heb hem via bol gekocht en daar kan je filteren op recensies en op testresultaten.

Zoon is net 1 meter en weegt 16 kilo. Hij zit er nu net in en ik vind hem denk ik nog net iets te klein er voor, maar hij zit wel goed vast. Wij hebben ook een grotere stoel gekocht omdat we hem niet meer goed vast kregen met de 5-punts gordel.

Het vastzetten met deze gordel is nog wel even wennen. Ik vind het nog niet veel makkelijker of sneller en ik moet er nu ook met mijn hoogzwangere buik overheen. Voordeel is wel dat zoon nu heel makkelijk zelf in de stoel kan klimmen, dat kon bij de oude stoel niet echt.
Tinkeltje33 schreef:
30-11-2019 21:21
Toevallig zit mijn zoon net in de rodifix airprotect. Die komt ook goed uit de test. Ik heb hem via bol gekocht en daar kan je filteren op recensies en op testresultaten.

Zoon is net 1 meter en weegt 16 kilo. Hij zit er nu net in en ik vind hem denk ik nog net iets te klein er voor, maar hij zit wel goed vast. Wij hebben ook een grotere stoel gekocht omdat we hem niet meer goed vast kregen met de 5-punts gordel.

Het vastzetten met deze gordel is nog wel even wennen. Ik vind het nog niet veel makkelijker of sneller en ik moet er nu ook met mijn hoogzwangere buik overheen.
Die gaan we morgen ook aanschaffen, maar nu dus nog geen ervaring mee.

TO, als je deze gaat overwegen: t/m 8 december is hij bij Prénatal 129 euro in plaats van 189. Scheelt toch weer wat ;-)
Maartje2016 schreef:
30-11-2019 21:25
Die gaan we morgen ook aanschaffen, maar nu dus nog geen ervaring mee.

TO, als je deze gaat overwegen: t/m 8 december is hij bij Prénatal 129 euro in plaats van 189. Scheelt toch weer wat ;-)

Vorige week was hij 100 bij bol bij de black friday deals, toen hebben wij ze gekocht. Ze zijn bij bol standaard 130 euro. Het scheelt ook welke kleur je kiest.

TO: Als je wilt kopen zou ik nog even kijken of je ergens een black friday deal kunt vinden.
Tinkeltje33 schreef:
30-11-2019 21:28
Vorige week was hij 100 bij bol bij de black friday deals, toen hebben wij ze gekocht. Ze zijn bij bol standaard 130 euro. Het scheelt ook welke kleur je kiest.

TO: Als je wilt kopen zou ik nog even kijken of je ergens een black friday deal kunt vinden.
Babydump en baypark hebben 10% korting op het hele assortiment, maar ik weet niet hoe duur de stoel daar normaal is. Dan moet je wel snel zijn, want op zondag is de webshop dicht (jaja, je leest het goed...), dus dan zou je nog 2,5uur hebben op moment van schrijven.

(Man koopt hier autostoeltjes liever in een fysieke winkel dan online, dus bol is bij ons geen optie :$ )
Ja dat snap ik ook wel, dat doe ik ook liever. Maar daar vond ik de korting toch net iets te groot voor.
Ik snap dat stoel nu gewoon te klein is maar verheug je niet teveel op makkelijker vastmaken van de gordel.
Ik vind dat met en zwangere buik echt geen pretje over de stoel heen en dan nog vastklikken op de tast.
Dochter probeerde het wel altijd zelf maar lukte lang niet altijd.
Tinkeltje33 schreef:
30-11-2019 21:39
Ja dat snap ik ook wel, dat doe ik ook liever. Maar daar vond ik de korting toch net iets te groot voor.
Haha, ben ik met je eens. Had nog even op bol gekeken, maar helaas, daar is de actie voorbij .
Maartje2016 schreef:
30-11-2019 20:34
Maxicosi zelf (op de website bij de FAQs) zegt overstappen als het hoofd boven de stoel uitkomt. Sinds dit jaar geldt het advies op lengte, en minder op gewicht.

(En bedankt voor het topic, want wij zijn er nu aan herinnerd dat we dus ook een nieuwe stoel moeten hebben :$ (100cm, 16 kg)
Bij een stoel waarbij je kindje in de gewone gordel zit is het gewicht wel degelijk belangrijk. Als ze niet zwaar genoeg zijn blokkeert de gordel niet bij een ongeluk.
Tess1981 schreef:
30-11-2019 21:55
Bij een stoel waarbij je kindje in de gewone gordel zit is het gewicht wel degelijk belangrijk. Als ze niet zwaar genoeg zijn blokkeert de gordel niet bij een ongeluk.
Maar als je kind te lang is voor de stoel waarin hij zit, is dat ook onveilig (en het zit niet lekker, maar dat is ondergeschikt).

Op veiligheid.nl (van de overheid) staat het volgende: staan de riempjes van de stoel in de hoogste stand maar komen ze alsnog onder de schouders van het kind vandaan, stap dan over op een kinderautostoel
(https://www.veiligheid.nl/kinderveiligh ... verstappen)

Hier zeggen ze dus dat je op de schouders moet letten, en niet op het hoofd (zoals ze bij mc doen).
Maartje2016 schreef:
30-11-2019 22:14
Maar als je kind te lang is voor de stoel waarin hij zit, is dat ook onveilig (en het zit niet lekker, maar dat is ondergeschikt).
Maar wanneer dit het geval is zul je over moeten naar een vervolgstoel waar ook een 5 punt gordel aan vast zit. Een gordel die niet blokkeerd als je een aanrijding wil je ook niet.
Tess1981 schreef:
30-11-2019 22:36
Maar wanneer dit het geval is zul je over moeten naar een vervolgstoel waar ook een 5 punt gordel aan vast zit. Een gordel die niet blokkeerd als je een aanrijding wil je ook niet.
Ik snap dat gordel verhaal niet zo. Goed dat andere daar al eerder over begonnen over dit topic.

Want inderdaad hoe zit dat dan met een maxi cosi met daarin een pasgeborene wat bij elkaar ook geen 15 kg weegt en vast wordt gezet met een gordel? Ik snap wel dat die baby dan in ieder geval vast zit in die stoel met een vijfpuntsgordel, maar dat zou dus betekenen dat de driepuntsgordel mogelijk niet in staat is de maxi cosi op zijn plek te houden bij een aanrijding en deze door je auto heen slingert?

Ik kan hier ook geen duidelijkheid over vinden online.

En wat betreft die anwbtest kan ik er niet zo goed uit opmaken of die minpunten voor de groep 1 stoel gelden. Bij iedere stoel staat 'Gemiddeld risico op letsel bij een frontale botsing'.
Dat lees ik niet terug bij degene die ik in groep 2/3 heb bekeken met dezelfde classificatie.
De meeste autostoelen met de vijfpuntsgordel scoren 'voldoende'. Dus een minder goede score dan de stoelen uit de groep 2/3 klasse.
De enige met vijfpuntsgordel én goede score, maar wel die opmerking hierboven, kan alleen met isofix. Wij willen beide ivm opa en oma.

Bedankt voor de reacties. Zeker behulpzaam en gaan toch voor die rodifix die wij dus ook zullen vastzetten met isofix.
Ben toch nog wel benieuwd hoe dat 15kg verhaal nou echt zit. Dus als iemand dat weet?
Ik vind net nog dit stukje over de groep 2/3 met de nieuwe i size norm. Er zijn momenteel nog maar 2 stoelen in deze klasse die ik kan vinden, aanbod gaat nog komen.

'Zo zal één van de nieuwe regels zijn dat je pas een zitverhoger of boosterseat zonder rugleuning mag gaan gebruiken als je kindje minimaal 125 cm lang is of 5 – 6 jaar oud. Volgens de R44/04 norm mag dit vanaf 15 kg, wat in de praktijk al ongeveer 2,5 – 3 jaar is!'

Misschien dat die 15 kg en gordelblokkering iets te maken heeft over een zitverhoger zónder rugleuning? Want met rugkeining klem je die gordel in.
Het klopt inderdaad dat lengte leidend gaat worden.

Misschien dat andere ooit nog wat aan deze info hebben!

Korting inderdaad misgelopen.. stom. Wij doen het met dit soort dingen zo: gaan naar de winkel testen het uit, dus zoon heeft er al in gezeten en zoeken online de beste prijs ;-) lekker Hollands.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven