Welke autostoel; groep 1/2/3 of 2/3?

30-11-2019 19:14 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals het onderwerp aangeeft... Welke groep autostoel?

Situatie als volgt. Peuter is ruim 3, ruim 100 cm, echter weegt nu net wat boven de 14 kg. Altijd al licht geweest.

Zit nu in een groep 1 stoel. Destijds er nooit op gelet of je de rugleuning kan verstellen en helaas kan dat bij die van ons niet. Hij komt er nu met zijn hoofd boven uit en het vastzetten met de 5 puntsgordel gaat tegenwoordig behoorlijk lastig. Dus wij dachten tijd voor de volgende stoel, een groep 2/3.

Qua lengte mag het, qua gewicht niet want de gordel werkt vanaf 15 kg? Wat is nu wijsheid?

Ik lees dat groep 1/2/3 stoelen vaak 'compromis' stoelen zijn en dan heeft hij opeens een vangtafel wat hij niet gewend is. Aan de andere kant zal dat maar tot de 15 kg zijn.

Bij de ANWB test komen er wel een paar goed uit de test, maar bij allemaal meer minpunten tov groep 2/3 stoelen.

Andere reden om nu over te willen gaan, ik ben behoorlijk zwanger en het leek mij zoveel makkelijker als je alleen nog die heupgordel hoeft vast te maken, want in de huidige stoel krijg ik hem niet meer goed ingesnoerd.
Veiligheid gaat voor, maar man denkt wat makkelijker. Heeft zoiets hij is bijna 15 kg en er zal echt wel wat marge zijn wat betreft die gordel.

Hadden al een keus gemaakt, namelijk de maxi cosi rodifix airprotect.

Qua advies in de winkel.. Ik heb al een keer eerder gehad dat het advies wat we kregen niet klopte, dus dacht wellicht komen hier nog wat herleidbare feiten of tips naar voren die ik nog niet heb kunnen vinden.
Het blokkeersysteem zorgt hiervoor. Dat is een gewichtje verbonden aan een plaatje onder de spoel van de gordel. Bij snel vertragen van de auto (remmen, botsen etc) blijft de inzittende (persoon, hond, maxicosi etc) door de voorwaartse kracht wel bewegen. Het plaatje kantelt en komt met de tanden tussen de spoel waardoor de gordel blokkeert. Dat staat dus los van kracht en gewicht door/van de inzittende. Door criterium “lengte” kunnen nu dus alleen personen in de gordel die voldoende beschermd zitten achter de gordel (en er niet onderdoor schieten) en is gewicht niet meer het criterium. Dat ene kilootje maakt dus niet uit. Bij een maxicosi (die de lengte/hoogte niet haalt) gaat de gordel voldoende door al die haakjes heen om die grip te realiseren. En voor bijvoorbeeld hondjes heb je een extra harnas voor die grip, maar da’s een ander verhaal ;-)
Tess1981 schreef:
30-11-2019 22:36
Maar wanneer dit het geval is zul je over moeten naar een vervolgstoel waar ook een 5 punt gordel aan vast zit. Een gordel die niet blokkeerd als je een aanrijding wil je ook niet.
Schaam, had helemaal niet meer aan die optie gedacht :$
ShaunTheSheep schreef:
01-12-2019 08:20
Het blokkeersysteem zorgt hiervoor. Dat is een gewichtje verbonden aan een plaatje onder de spoel van de gordel. Bij snel vertragen van de auto (remmen, botsen etc) blijft de inzittende (persoon, hond, maxicosi etc) door de voorwaartse kracht wel bewegen. Het plaatje kantelt en komt met de tanden tussen de spoel waardoor de gordel blokkeert. Dat staat dus los van kracht en gewicht door/van de inzittende. Door criterium “lengte” kunnen nu dus alleen personen in de gordel die voldoende beschermd zitten achter de gordel (en er niet onderdoor schieten) en is gewicht niet meer het criterium. Dat ene kilootje maakt dus niet uit. Bij een maxicosi (die de lengte/hoogte niet haalt) gaat de gordel voldoende door al die haakjes heen om die grip te realiseren. En voor bijvoorbeeld hondjes heb je een extra harnas voor die grip, maar da’s een ander verhaal ;-)
Paarlen voor de zwijnen, Shaun. Die 15 kilo mythe is er niet uit te krijgen.
Ik denk dat je gelijk hebt, Eze.
Fitzgerald: om eerlijk te zijn heb ik nooit het allernieuwste stoeltje gekocht. Het lijkt me niet dat de nu goedgekeurde stoelen ineens slecht zijn omdat er een nieuwe norm komt. Over een jaar is er misschien wel weer een nieuwe norm en voldoet de volgende al niet meer.

Wat betreft de maxicosi zit de beveiliging ook in kooiconstructie van de maxicosi zelf. Hij zou eigenlijk over de weg moeten kunnen rollen zonder dat er iets met de baby gebeurt.
Tinkeltje33 schreef:
01-12-2019 09:59
Fitzgerald: om eerlijk te zijn heb ik nooit het allernieuwste stoeltje gekocht. Het lijkt me niet dat de nu goedgekeurde stoelen ineens slecht zijn omdat er een nieuwe norm komt. Over een jaar is er misschien wel weer een nieuwe norm en voldoet de volgende al niet meer.

Wat betreft de maxicosi zit de beveiliging ook in kooiconstructie van de maxicosi zelf. Hij zou eigenlijk over de weg moeten kunnen rollen zonder dat er iets met de baby gebeurt.
Nee ben ik met je eens. Wij gaan dat ook niet doen hoor, blijven bij onze eerste keus voor de maxi cosi rodifix airprotect. Ik vind het ook tot een bepaalde hoogte geldklopperij..
Meer voor de mensen die dat wel wilde weten dat er in die groep nu dus 2 stoelen te vinden zijn die aan die nieuwe norm voldoen.

Ik twijfelde echt even over hoe leidend dat gewicht nou is. Daar is nu wat mij betreft meer duidelijkheid over!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven